Mini maskar

#1 - 4 mars 2007 10:02
Igår så tittade jag lite närmre i mitt lilla akvarie och så märkta jag en massa små vita maskar. Trodde först inte att det var levande men när jag studerade dem närmre såg jag att de rörde sig.
Fick panik och rengjorde hela akvariet och nu är de borta.
Nu till frågan. Vad var detta för små äckliga maskarna för något?
(Vita som kröp på glaset ca 1-2 mm stora.)
#2 - 4 mars 2007 10:22
Maskar ? jag tror det kan vara parasiter och inte maskar
finns säkert sådana som svarar bättre en jag Jag är själv nybörjare men det kan va något sådant
#3 - 4 mars 2007 11:11
plattmaskar..., ingen fara..., finns typ på alla växter man har/köper... och i sanden och ....... ja inget man blir av med alltså... och inget att bekymmra sig om..
#4 - 4 mars 2007 11:13
plattmaskar..., ingen fara..., finns typ på alla växter man har/köper... och i sanden och ....... ja inget man blir av med alltså... och inget att bekymmra sig om..

ush ..men näe va äckligt! ja vill inte ha en massa sånna hela tiden. Men varför har jag inte fått några förrän nu ett ½ år senare om de nu finns här hela tiden.. Har inte riktiga växter har plast ..
#5 - 4 mars 2007 11:47
Om man matar mer än vad fiskarna äter brukar sådana ofarliga maskar uppträda!
#6 - 4 mars 2007 12:10
Är du helt säker på att det var maskar? Satt dom fast på glaset? Såg du att dom krälade eller dom bara rörde sig lite med vattenströmmen?
#7 - 4 mars 2007 12:19
Jag är inte alls säker på om det var maskar men det liknade det iaf i mina ögon. När jag tittade med en lupp såg jag dem kräla väldigt sakta på glaset. Har innan sett små liknande ägg men eftersom de var så himla små trodde ja bara det var alger prickar men kan de vara äggen till dessa maskar ?
#8 - 4 mars 2007 13:24
dessutom är väl såna masker ett tecken på att du har bra balans i akvariet..?! Men efter totalrengöringen lär du ju inte ha det längre :/ Det värsta man kan göra är typ att totalrengöra akvariet. Så nu vet du det till nästa gång:)
#9 - 4 mars 2007 13:31
lenis3 skrev:
dessutom är väl såna masker ett tecken på att du har bra balans i akvariet..?! Men efter totalrengöringen lär du ju inte ha det längre :/ Det värsta man kan göra är typ att totalrengöra akvariet. Så nu vet du det till nästa gång:)

Jag skall kanske fråga här innan jag gör några sånna drastiska rörelser. :D

Annons