"Mini corydoras"

#1 - 4 juli 2002 17:28
Hej

Har sedan ett par år tre stycken C.Habrosus i mitt 550 liters. Helt fantastiska små krabater. Jag skulle vilja försöka odla denna art, men jag kan inte få upp dem ur akvariet. (Tätbevuxet dvärgciklidakvarium)
Har någon en bra ide hur man gör för att fånga såna här filurer utan att ta ur all inredning?

Därför söker jag med ljus och lykta efter en grupp på ca 10st för att odla i ett 100 liters. Har någon sett till denna art i någon akvarieaffär nyligen? I stockholmsområdet eller i Norrland.

Mvh/ Per

#2 - 4 juli 2002 19:03
Du kanske kunde prova med en mjärde? Gör en sådan av en liten PET-plaska, skär av botten och klä den med ett finmaskigt nät, skär av toppen och vänd den ut o in i flaskan. Stoppa i lite av firrarnas favoritmat i flaskan. Gräv ner alltihopa i bottensanden så öppningen ligger i nivå med bottensubstratet. Med lite tur o tålamod kan du sedan vittja några corydoras ur mjärden.

/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 juli 2002 12:21
Hej,
Du kan ju försöka använda "ljus och lykta".
Dvs några timmar efter att akvarie och rumsbelysningen släkts i akvariet på kvällen (det måste vara helt mörkt i rummet) och fiskarna sover. Så ta med dig en ficklampa eller alternativt en kamerablixt och gå in i rummet. Lokalisera fiskarna snabbt med hjälp av blixt/ficklampa innan de hunnit vakna och håva upp dom.
Detta knep funkar för rätt många fiskar, dock inte alla.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 5 juli 2002 20:37
En av akvariefiskgrossisterna i Stockholm har Corydoras habrosus inne i sortimentet just nu, så det borde inte vara omöjligt att kunna beställa hem den om inte annat. Fråga i din zoobutik.

mvh Ola Åhlander

#5 - 6 juli 2002 06:31
Hej Ola

Tack för informationen. Men det vore intressant att veta namnet på grossisten.

Mvh/ Per
#6 - 6 juli 2002 14:47
Grossisten heter Kallhälls akvarium. De grossar endast ,så du måste gå via en butik.

mvh Ola Åhlander

#7 - 10 juli 2002 20:04
Eftersom du bor i Västernorrland, kan du höra av dig till mig. Jag kan ta hem och skicka till dig./buss

Cattis

Annons