Mindre stimmfisk i dammen

#1 - 17 november 2009 20:58
Jag undrar om det finns någon mindre stimmfisk man kan ha i dammen tillsammans med koi och guldisar. Dammen är 5x5 ca 2m djup.
Skulle gärna ha neontetra. Men antar att vintern dödar dom rätt så fort.
Finns det några liknande fiskar som man kan sno i någon sjö????
:confused:
#2 - 17 november 2009 21:05
Jag undrar om det finns någon mindre stimmfisk man kan ha i dammen tillsammans med koi och guldisar. Dammen är 5x5 ca 2m djup.

Skulle gärna ha neontetra. Men antar att vintern dödar dom rätt så fort.

Finns det några liknande fiskar som man kan sno i någon sjö????

:confused:

Är verkligen inte så hemma på kallvattensfiskar eller dammar men skulle man inte kunna ha elritsa tillsammans med sina större cyprinider (koi och guldfisk) i dammen?
#3 - 17 november 2009 21:09
Skulle dom utrota salamandrar om det fanns några?
#4 - 17 november 2009 22:00
Skulle dom utrota salamandrar om det fanns några?

Det gör de flesta fiskar, liksom kräftor. Men finns det fler dammar i närheten utan fisk och kräftor kan dom återetablera sig.
#5 - 17 november 2009 22:43
den vanliga Kardinalfisken är relativt vanlig i dammar...vet även att det finns nån Corydoras art som gillar kallvatten..

kardinalfisken= http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283&SOK=1
#6 - 17 november 2009 22:56
Teoretiskt sätt så borde man väl kunna ha vilken akvariefisk som helst i dammen under dom varma sommarmånaderna. Dock får man ju hålla koll på temperaturen så att den inte blir för låg när de blir kallt. Då är de ju bara att ta upp dom.
Bilagor:
#7 - 17 november 2009 23:24
Det är ju synd att slänga i Diskus en dag då vattnet är 30grader varmt, för att dagen efter hamna i ett oväder som håller i sig i 1 vecka och sänker temperaturen till 18 grader! Om du förstår vad jag menar! :)

Bättre att hålla sig till fiskar som klarar av svängningarna som tex Kardinalfisken, som dessutom stimmar väldigt fint och är lättlekt....

Iallfall enligt min mening!
#8 - 18 november 2009 07:50
Markus1984 skrev:
Det är ju synd att slänga i Diskus en dag då vattnet är 30grader varmt, för att dagen efter hamna i ett oväder som håller i sig i 1 vecka och sänker temperaturen till 18 grader! Om du förstår vad jag menar! :)

Bättre att hålla sig till fiskar som klarar av svängningarna som tex Kardinalfisken, som dessutom stimmar väldigt fint och är lättlekt....

Iallfall enligt min mening!

Jo jag förstår vad du menar. Dock beror ju det helt och hållet på hur stor dammen är.
Vatten är ju rätt bra på att behålla värmen så om dammen är uppåt 20 kubik med ett rätt stort djup ex 2 m så kyls det inte ner i första taget
#9 - 18 november 2009 09:36
Och hur skulle fiskarna fångas till hösten??
#10 - 18 november 2009 11:39
Och hur skulle fiskarna fångas till hösten??

Samma sätt som dom fångas i det vilda :)
#11 - 18 november 2009 16:24
hm

Var hittar man kadinaler som klarar vintern då? dom verkar ju som ett intressant val.
#12 - 18 november 2009 17:40
En zoobutik. Men välj T albonubes som är lite mindre värmekrävande än T micagemmae
#13 - 18 november 2009 19:23
Ingen som nappade på elritsa? eller är det ett dåligt alternativ?
#14 - 18 november 2009 19:30
elritsa är en fin idé :)

Det beror ju helt och hållet på hur dammen ser ut.
Om de är mycket grejer (typ gömställen) så är de ofta helt hopplöst att fång fisken. Men om dammen är rätt tom på grejer och bra form så är det inga problem att fånga upp dom med håv eller nät.
#15 - 18 november 2009 21:10
Jag vill inte ta upp någon fisk ur dammen bara lägga i.
Elritsa verkar bra. Hur får man tag å sådanna när man bor på västkusten.
#16 - 18 november 2009 22:36
C.Barbatus klarar av temperaturerna bra i en damm också, en i akvarieföreningen fick lek på dom vid flera tillfällen i dammen också..
#17 - 19 november 2009 19:05
annars kan man ju alltid ha i lite spigg. Storspigg är väldigt fin under parningstiden.

/Tobbe
#18 - 20 november 2009 14:38
vem har ett 1000liters akvarium
#19 - 20 november 2009 18:06
Men kan inte elritsan gå i dammen året runt annars då?
#20 - 2 december 2009 17:28
Vanlig mört, tåligare än elritsa:P
#21 - 2 december 2009 18:19
Jag tror att tanken var att elritsan skulle gå i tanken året runt. Eller är det jag som missuppfattar .."Jag vill inte ta upp någon fisk ur dammen bara lägga i." ?

Mört blir ju så nedrans stora! XD Ritsorna håller sig i trevlig storlek och glimmar lite tjusigt grönt på våren. Dessutom är de den mest stimmande fisk jag lyckats lägga labbarna på, även i min lilla burk.
Gogo Elritsa!
#22 - 2 december 2009 19:02
Elritsor har jag i dammen hemma hos föräldrarna. Dock syns de inte allt för bra =( Men då har har jag bara 5 st dock :P Jag fånga dom genom att ta en liten krok med en ytterst liten brödkula på och vanligt metspö. De lever i syrerika sjöar eller i ganska stark strömmande åar/bäckar.

Finns väl säkert enklare sätt att fånga dom. En sån däringa fiskfälla kanske? :P
#23 - 2 december 2009 19:10
Jag använde fällor - agnade med räkor och kunde dra upp mellan fem och tio stycken i varje petflaska/dag. ^^
I olika storlekar förstås, men de växer ju.

Ett förtiotal borde göra ett rätt tjusigt stim.

Annons