Då blev jag felinformerad av butikspersonalen som hade dem i små skålar, trodde de skulle få det bättre på 15-20 liter, än på knappt 1 liter.
Och vad handlar liknelsen om ett omklädningsrum om?!
Tack i alla fall...
Hoppas jag slipper fler inlägg nu och hur avslutar man ett forum??
- Fråga på du! Det FINNS inga dumma frågor - bara dumma svar!
Och att som några gör ibland nästan skälla ner nybörjare som p.g.a okunskap och ren felinformation från personal gjort ett felköp..tycker jag är helt förkastligt & jättedumt!! :(
Hoppas du ej blev bortskrämd! Vi har alla gjort nybörjarmissar - glöm ej det!
En kamp KAN överleva i enlitersburkar i affärer - men det är ju ej snällt mot dem. I naturen lever de däremot ofta i vattenpölar. Kampisar "lurar" ofta folk att köpa för smått åt dem eftersom de själva är rätt tåliga. Och djuraffärerna hakar gärna på. Det är ju lättare att sälja billigare skålar/små akvarier (med fiskar som troligtvis inte dör direkt)för billigare slantar till en nybörjare - än dyrare större kar.
Gör som någon sade - antingen lämna tillbaka, eller köp billig flajbox som nödlösning. Sedan kan du kolla på t.ex blocket.se efter ett lite större akvarium för en oftast överkomlig summa.
Och detdär med att man
måste ha dem i femtio liter..ja det är ju det bästa men inget absolut måste för deras skull. Kan säga att min bor ensam i ett trettioliters och det är medvetet från mitt håll. Jag hade för länge sedan en kampis i mitt 62-liters. Där mådde den GANSKA bra. Sedan blev han lite krasslig och blev överflyttad till mitt 20 - liters karantän-kar. Och ingen blev snopnare än jag när han direkt piggade på sig och blev vackrare än han någonsin varit tidigare. Det var så HIMLA tydligt att han helt enkelt stormtrivdes!! Och där blev han kvar så länge han levde (och det var bra länge det ;) ).
Det handlar inte endast om vattenvolym, utan också vattenkvalite' (vattenvärden, vattenbyten o.s.v), miljö i akvariet (växtlighet o.s.v) och eventuellt sällskap eller ej...för att fisken ska trivas.
Så jag köpte ett i mina ögon snyggt och för möbleringens och plånbokens skull lagom stort trettioliters som jag nu har som kampfiskakvarium. Jag har io.fs inga planer på att skaffa tjejer eller annat sällskap till honom (minimalen ska flytta upp sig vilken dag somhelst) och jag har inte plats för ett större till. Så ska du ha tjejerna också - köp då ett större!
Om min kampfisk skulle visa tecken på att må dåligt så har jag ju flera överflyttnings - alternativ. Men han mår så bra så - hälsa på Nemo till vänster..min avatar :D
Jag anser mig inte vara fisk - plågare .. eller är jag det ?:p