mindre kamphona äter upp större hane!

#1 - 6 mars 2007 23:24
Har en kamphane i ett 15liters plastkar med växter, stenar, syre sten (för utseendets skull) och botten filter. Har nu köpt 2 mindre honor till honom och hans fenor är helt förstörda!
Han är mycket större, men jagar dem lite bara och ger sen upp. Håller karet vid 26graderC med en blå aktig 40W dagsljuslampa, och har också lite flytväxter.

Jag vet inte vad jag ska göra, försöker mata dem mer, så ofta jag kan, men honorna biter på hanen även direkt efter att ha blivit matade. Vad kan jag göra?
#2 - 6 mars 2007 23:31
pedestrian skrev:
Vad kan jag göra?

Du har på tok för litet kar.
En kampfisk ska ha MINST 50 liter.
De måste kunna simma undan och gömma sig och det är helt omöjligt i ett ynka 15 liters :(
Mitt råd är att du ska köpa ett större kar, mycket större.
#3 - 6 mars 2007 23:34
Jag skulle ha lämnat tillbaka honorna på en gång! Köpte du dem nyligen, vilket jag tolkade det som, så borde det i alla fall gå bra att göra det. Annars får du väl försöka sälja dem, eller skaffa ett eget större akvarium till dem. I ett så litet akvarium som 15l så har en enskild fisk inte en chans att komma undan & gömma sig från elaka firrar, så det du beskriver kommer mycket troligt sluta med att någon dör. Kanske kan du ha honorna i en hink över natten & gå tillbaka med dem imorgon, innan det är för sent?
#4 - 7 mars 2007 08:19
är väll klart att det går hett till.

minst 50L, minst 4 honor, karet ska vara uppbyggt med flytväxter och boten sa ha rötter och lummiga växter dom kan gömma sej bland.

att sätta dom i ett 15L kar är ungefär som om du skulle bo i skåpet i omklädningsrummet....... du kanske ska testa att ställa dej i garderoben ngt dygn så kan du ju fundra på om du ska lämna tbx fiskarna eller ge dom större yta.
#5 - 7 mars 2007 09:25
hade nog haft större kar än 50 liter om jag hade haft 4 honor
#6 - 7 mars 2007 09:40
minst 50L :) och det ultimata hon antalet till en kamp är 4-6 honor.
#7 - 7 mars 2007 09:41
har 54 liter och i det går blixten och tre tanter

går utmärkt trots att blixten är grymt aggressiv och även en av tanterna

de har mutat in varsitt revir:D

15Liter är mycket knappt ens åt en hanne
#8 - 7 mars 2007 09:48
giz skrev:
minst 50L :) och det ultimata hon antalet till en kamp är 4-6 honor.

vet att det är minst 50 liter, men jag vet av egen erfarenhet att det kan gå hett till ibland.
Mina 8 kampare har 260 liter och tom där har honorna svårt att komma undan ibland (det har även hänt att hanen har fått storstryk av någon hona)....men för det mesta är det lungt
#9 - 7 mars 2007 19:15
Då blev jag felinformerad av butikspersonalen som hade dem i små skålar, trodde de skulle få det bättre på 15-20 liter, än på knappt 1 liter.

Och vad handlar liknelsen om ett omklädningsrum om?!

Tack i alla fall...

Hoppas jag slipper fler inlägg nu och hur avslutar man ett forum??
#10 - 7 mars 2007 19:29
Hur litet får ett akvarie vara?

Läste på någon jordbruks sida om Betta Splendens/Kampfisk och att 1liter är godkännt, stämmer det...?

http://www.velvetgiraffe.com/hdt-93255.htm
http://www.velvetgiraffe.com/hibet-396.htm
Ingen kommentar....
#11 - 7 mars 2007 19:29
Har hittat sidan...
http://www.geocities.com/Heartland/Ridge/1865/regler.html

Citat:
Information från Jordbruksverket
Djurskyddsbestämmelser om sällskapsdjur, andra än hund och katt

Fiskar

Även fiskar omfattas av djurskyddslagen och föreskrifterna. För fiskar är vattnets beskaffenhet mycket viktigt och utrymme, inredning, luftpumpar och reningsanläggningar ska vara anpassade efter fiskarna art och antal.

Kampfiskar får inte hållas i små plastpåsar i zoohandeln eller under ständig stress på grund av att de ser varandra. De ska ha minst en liter vatten.

#12 - 7 mars 2007 19:41
de regler du hänvisar till är lagen som reglerar hur djuren får hållas på zoo

när det gäller akvariehållning är väl minsta antalet liter på de burkar som får säljas(och alltså has fisk i)40?
#13 - 7 mars 2007 19:54
har för mej att kar under 50 L skulle tas bort........
#15 - 7 mars 2007 20:47
Djuraffärer får hålla kampfiskar i 1Liters kar, men det är ju bara tillfäligt.
Det kan vara svårt att placera ut kamphanar i de befintliga karen, just pga av deras fenor och att man inte kan ha dem tillsammans(det finns gott om fenbitande fiskar)
Som sagt, det är bara tillfälligt. Som kampfiskägare bör du ha minst 50 liter till din kampis
#16 - 7 mars 2007 21:02
tror ingen vill anklaga DIG eftersom du fått fel info från PERSONALEN. Men som sagt, det behövs ett större akvarie. Det du kan göra är att lämna tillbaka hanen eller köpa nytt akvarie eller tillfälligt för vara honom i en sån flajbox som finns på ikea för typ 20 spänn
#17 - 7 mars 2007 22:07
Jag har varit med om samma sak!

Hej hej...Jag var faktist med om en liknande händelse men min kamphane... tyckte han skulle få lite myspys, o åkte iväg o skulle köpa en tant till honom:p[:o] ...personalen i djuraffären påpekade att han antagligen skulle jaga ihjäl honan om jag bara köpte en, så jag följde hennes råd, och köpte 3 st.
Oj oj oj, vad han fick åka av,...på ett aldrig anat vis ...brudarna höll på att ta dö på stackarn! De högg sig fast i fenorna på min stackars kille, och han for med dem som iglar hängandes i fenorna,skräckslagen varv efter varm i 54L baljan....
Efter några timmar i samma mönster, o med min förut så präktiga killes fenor slitna i trasor,flyttade brudarna till en mindre ombonad HINK! (för att nästa dag ruinera sin hyresvärd, som åkte på att köpa en ny bostad till dem)....:(
#18 - 8 mars 2007 07:33
pedestrian skrev:
Då blev jag felinformerad av butikspersonalen som hade dem i små skålar, trodde de skulle få det bättre på 15-20 liter, än på knappt 1 liter.

Och vad handlar liknelsen om ett omklädningsrum om?!

Tack i alla fall...

Hoppas jag slipper fler inlägg nu och hur avslutar man ett forum??

- Fråga på du! Det FINNS inga dumma frågor - bara dumma svar!

Och att som några gör ibland nästan skälla ner nybörjare som p.g.a okunskap och ren felinformation från personal gjort ett felköp..tycker jag är helt förkastligt & jättedumt!! :(
Hoppas du ej blev bortskrämd! Vi har alla gjort nybörjarmissar - glöm ej det!

En kamp KAN överleva i enlitersburkar i affärer - men det är ju ej snällt mot dem. I naturen lever de däremot ofta i vattenpölar. Kampisar "lurar" ofta folk att köpa för smått åt dem eftersom de själva är rätt tåliga. Och djuraffärerna hakar gärna på. Det är ju lättare att sälja billigare skålar/små akvarier (med fiskar som troligtvis inte dör direkt)för billigare slantar till en nybörjare - än dyrare större kar.

Gör som någon sade - antingen lämna tillbaka, eller köp billig flajbox som nödlösning. Sedan kan du kolla på t.ex blocket.se efter ett lite större akvarium för en oftast överkomlig summa.

Och detdär med att man måste ha dem i femtio liter..ja det är ju det bästa men inget absolut måste för deras skull. Kan säga att min bor ensam i ett trettioliters och det är medvetet från mitt håll. Jag hade för länge sedan en kampis i mitt 62-liters. Där mådde den GANSKA bra. Sedan blev han lite krasslig och blev överflyttad till mitt 20 - liters karantän-kar. Och ingen blev snopnare än jag när han direkt piggade på sig och blev vackrare än han någonsin varit tidigare. Det var så HIMLA tydligt att han helt enkelt stormtrivdes!! Och där blev han kvar så länge han levde (och det var bra länge det ;) ).

Det handlar inte endast om vattenvolym, utan också vattenkvalite' (vattenvärden, vattenbyten o.s.v), miljö i akvariet (växtlighet o.s.v) och eventuellt sällskap eller ej...för att fisken ska trivas.

Så jag köpte ett i mina ögon snyggt och för möbleringens och plånbokens skull lagom stort trettioliters som jag nu har som kampfiskakvarium. Jag har io.fs inga planer på att skaffa tjejer eller annat sällskap till honom (minimalen ska flytta upp sig vilken dag somhelst) och jag har inte plats för ett större till. Så ska du ha tjejerna också - köp då ett större!

Om min kampfisk skulle visa tecken på att må dåligt så har jag ju flera överflyttnings - alternativ. Men han mår så bra så - hälsa på Nemo till vänster..min avatar :D

Jag anser mig inte vara fisk - plågare .. eller är jag det ?:p
#19 - 8 mars 2007 17:18
Många inlägg, zoo affären tar ej emot honorna, de har dem i ett akvarium och menar att de inte kan veta om mina fiskar kan vara sjuka och vill inte riskera sina egna fiskar.
De hade sagt åt mig att man kan ha dem (flera honor med en hane) i jätte små skålar och att det inte skulle vara några problem alls, gav mig flytväxter och sa att de skulle lägga ägg...
Butiken jag köpte hanen ifrån vill inte heller ha tillbaka honom..
Och som student har man kanske inte råd med akvarium på 500, växter på 40kr styck, filter för flera hunda osv.
Lät inte så farligt med en kamphane på 35kr och en skål på en hundring, och butiksägaren sa att de skulle trivas och att de bodde i små pölar etc.

I vilket fall så har jag sedan senast börjat mata dem 5 gånger om dagen istället för en gång per dag (butiken sa att jag ska mata dem en gång var tredje dag, men det lät elakt...) och de har slutat bråka, ibland ser jag honorna titta lite snett mot hanen men så fort han vänder sig mot dem simmar de iväg.

Och han har mycket av fenorna kvar, de är bara inte raka längre utan lite hackiga, och sedan jag matar dem så ofta har de inte blivit kortare eller mer skadade.

De simmar tillsammans, simmar på varrandra, har tom. sett hanen och den ljus färgade honan simma runt varran ibland, nästan som att hanen håller om henne.

Och har tre fina som grott stenar som de kan gömma sig i, hela bakre väggen med gröna puffiga växter, vänstra kanten oranga puffigga växter och högra kanten långa gröna lite mindre puffiga växter (kan inga namn), ganska roligt och se dem sticka fram huvet bland växterna ibland. Man ser inte ens fiskarna längre fören man kommer fram till dem och de simmar fram :) gör en alltid lika glad.

Men men, jag borde ha läst på själv och varit mer käll kritisk innan jag gav mig in på sånt här, visste inte att det fanns så mycket att tänka på.

Min mamma har ett akvarium på 54liter med filter och dopp värmare etc, hon har svärdbärare, molli, svarta fantom tetror, kardinal tetror och några malar i. Kan jag ha dem där kanske??

Tack för de vänliga inläggen, det uppskattas verkligen.
#20 - 8 mars 2007 18:51
Kan inte garantera att fiskbesättningen skulle funka - det vet man inte förrän man testat. Har du otur är någon annan firre fen - bitare, eller så blir DINA firrar terrorister i det akvariet. Kampfiskar är VÄLDIGT olika till personlighet och humör, och det som funkat för den ene funkar ej för den andre.

Så det finns inget annat att göra - än testa ;)
Kan ju kanske vara en kortsiktig s.a.s "akutnödlösning"
tills du få råd med ett större akvarium.

Men jag säger igen - håll koll på blocket - varje dag helst!
Ibland gör man världens kap därinne, till rena skampriserna ;)

Kampfiskar ÄR ena sköna filurer - jag är totalt såld på dem :)
#21 - 9 mars 2007 16:54
[PHP]
Healena skrev:
Kan inte garantera att fiskbesättningen skulle funka - det vet man inte förrän man testat. Har du otur är någon annan firre fen - bitare, eller så blir DINA firrar terrorister i det akvariet. Kampfiskar är VÄLDIGT olika till personlighet och humör, och det som funkat för den ene funkar ej för den andre.

Så det finns inget annat att göra - än testa ;)

Kan ju kanske vara en kortsiktig s.a.s "akutnödlösning"

tills du få råd med ett större akvarium.

Men jag säger igen - håll koll på blocket - varje dag helst!

Ibland gör man världens kap därinne, till rena skampriserna ;)

Kampfiskar ÄR ena sköna filurer - jag är totalt såld på dem :)

[/PHP]

Tack Helena.

Min kamphane är så söt och snäll, och honorna har slutat bråka med honom, de är ganska söta även om jag ser den mörkare honan simma efter honom lite sakta ibland om jag glömmer mata dem, men han försvarar sig på senaste tiden ;)

I mammas akvarium är de svarta fantom tetrorna terroristerna :S
Så fort lampan släcktes omringade de kamphanen och ganska mycket åt upp honom samtidigt.

Och hennes svärdbärare är inte speciellt snälla mot honorna heller...
Men det löser sig säkert snart nog, än så länge verkar de komma överrens, nästan som de lärt känna varrandra nu och växt på varrandra, jätte sött att se dem simma upp mot rutan tillsammans, simma på och över varrandra för att få uppmärksamhet :)

Kanske bara kan hitta något större plastkar på 30 eller nåt, fortsätter leta och spara.

Tack för allt...
Mvh

Annons