Mindre/färre/inga vattenbyten?

#1 - 6 november 2010 18:59
Efter att i en tråd fått rådet att helt sluta byta vatten och köra low tech då jag har väldiga problem med alger har jag funderat mer och mer på detta med vattenbyten (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142744). Tycker det känns som att man gör onödigt stora vattenbyten idag (25-50 %/v) och har funderingar på att minska bytena drastigt. Tanken att helt sluta känns läskig även om de argument jag fått för detta är hur logiska och bra som helst och jag egentligen inte har några argument mot mer än att "men man måste ju byta vatten". Några av mina "känsloargument" är att jag inte har speciell botten (med jord och vad det nu är) utan bara grus.

Undrar:
- ni som kör low-tech (eller har provat tidigare) - vad har/hade ni för förutsättningar (storlek på kar/botten/filter/fiskar etc) och hur fungerar/fungerade det, hur mår/mådde invånarna?
- ni som byter mindre vatten än 25-50 %/v men ändå kör med pmdd- hur doserar ni?
- hur resonerar ni kring vattenbytenas vara eller inte vara?
#2 - 6 november 2010 23:22
Ska du köra utan vattenbyte är det ett litet antal fiskar/invånare som förordas, och kör du då även med PMDD balanserar du på eggen att det ska lyckas eller inte, då du anrikar de ämnen som inte växterna tar upp i karet. Min tankebana inför high eller lowtech har alltid varit antingen det ena eller det andra, ett mellanting blir varken hackat eller malet vilken väg man än väljer...

Att du har alger i karet är kanske inte så kul, men varför inte försöka bena ut problemet varför du har sådana problem och ta tag i den saken först:)?
#3 - 6 november 2010 23:28
Detta slabbande med vatten gör mig nästan tveksam till att fortsätta med PMDD tyvärr. Jag vill inte göra vattenbyten på grund av växtnäringen utan tillsätta växtnäring i förhållande till behovet om du förstår vad jag menar. Jag vill ha ett välmående akvarium med minsta möjliga jobb, och att slabba minst 25% vatten varje vecka känns som ett riktigt överarbete. För 20 år sedan bytte jag vatten 1 ggn/månad och allt funkade fint - därav min skepsism nu.

Att jag tänker i banorna kring vattenbyten är inte på grund av algerna utan genom algblomningen kom diskussionen i tråden jag startade om detta in på att helt sluta med vattenbyten och jag fick bra argument för att helt sluta med vattenbyten vilket gjort att jag funderade kring detta konstanta slabbande med vatten.

Därför undrar jag hur de gör som byter t ex 10 %/v, 25 % varannan vecka eller 33% 1 ggn/månad, om de använder PMDD och hur de i såfall doserar.
#4 - 6 november 2010 23:35
Jag byter ca 20-30% i alla kar, oavsett om jag har PMDD eller inte och detta för fiskarnas skull. Jag vill inte såra dig eller liknande och hoppas du inte missförstår mig, men den tiden det tar att byta vatten i karen ser jag personligen inte som något problem då jag har en slang från toan som jag både tömmer och fyller med. Den stunden kan även behövas, då det oftast är då man ser om något är på väg att hända med karet eller fiskarna.

Men varför inte prova att dra ner på vattenbytena ett tag och även göda mindre, men med en liten parantes, detta om du inte har så mycket fisk i karet.
Hur stort är karet?
#5 - 6 november 2010 23:51
Jag blir inte sårad alls. Frågeställningen har kommit upp genom att jag tidigare hade kar i många år utan så frekventa vattenbyten som idag och det funkade utan problem - det gör att jag känner mig skeptisk till att byta ut så mycket vatten. Sedan när jag får klockrena argument till hur det funkar när man utesluter vattenbyten och motfrågan varför det var så viktigt för mig att byta vatten kunde jag inte svara mer än "därför att man ska det".

Argument helt emot vattenbyten:
"När du slutar med vattenbyten kommer växterna bygga enzymer som gör dom mycket effektivare på att klara låg CO2-nivåer. Dom blir bättre på att ta upp kol och eftersom växter består till 50% av kol så innebär det alltså att dom kommer börja växa mycket bättre - och därmed strippa vattnet på allt dom kommer över. Du kommer behöva skita ner vattnet med PMDD för att dom ska överleva, eller övermata fiskarna (det senare rekommenderar jag *inte*).
Du ser min tankegång här va? Du är orolig för att dina känsliga fiska ska reagera på höga halter av näringsämnen - men du kommer egentligen ha motsatt problem, för låga näringsnivåer.

Man byter vatten i sällskapsakvarier för att exportera det man stoppar in iform av fiskmat. Ffiskmaten omvandlas av fiskarna till skit som blir mulm och vattenlösliga syror och näringsämnen som nitrat och fosfat. Höga nitrathalter kan skada fiskar.

Mycket växter vänder uppochner helt på detta. Ditt akvarium kommer sannolikt ha lägre näringsnivåer än ditt kranvatten(!) pga näringsupptaget hos växterna."

(jag vet inte om man får citera från andra trådar men jag pmar författaren och frågar om det är ok, är det inte det tar jag bort det.)

Som jag svarade i den tråden kan jag inte tänka mig att sluta helt med vattenbyten "för att det inte känns rätt" - även om jag inte kan argumentera varför - men jag känner däremot att jag vill skära ner på vattenbytena, i alla fall inte förrän jag känner att jag "har mer på fötterna" och känner mig säker i det.

Karet är 200 l, med hyfsat mycket växter och mycket fisk (sällskapsvarianterna).
#6 - 6 november 2010 23:55
i mina två större kar 250 och 375L byter jag en gång i månaden, ca 50-20%. i mina mindre 54L och under byter jag varje vecka.
tycker inte detta är så jobbigt för mig, som ansjo har jag slang som sköter det mesta.

jag har kört jordakvarium innan, växterna vä'xte väldigt mycket. där hade jag jordbotten (krukväxtjord) och sedan ett lager med grus över det och planterade. detta var i mitt 54L, hade en pump som passade karet, sedan stod det nära ett östfönster. här hade jag lite fiskar och bara fyllde på vatten det funkade för mig bra, hade inte så mycket alger däremot är det inte bra att sätta karet i fönstret då solen ger alger, hos mig växte växterna över och skuggade under till och mot sidan mot fönstret så jag fick inte massivt med alger. däremot ger du näring och samtidigt har jordbotten så får du alger.

bild på mitt kar, efter upprensing av växterna
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2677002

har även haft ett 30L jordkar med endlers i enligt samma skötsell som ovan.

här kan du läsa på Evas hemsida om hennes
http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/node/202
Bilagor:
#7 - 7 november 2010 00:03
Höga nitrathalter kan skada fiskar ja, men de nivåerna är väldigt höga kan jag skriva under av egen erfarenhet:p.
Att köra utan vattenbyte i ett sällskapskar med mycket fisk är absolut inget råd jag personligen skulle ge till någon, och sedan dessutom göda med PMDD ovanpå detta låter i mina öron lite riskabelt.
Om du kollar in Flaxss kar på bilden ser du inte speciellt mycket fisk, och jag har inte hört någon som kör Lowtech och har mycket fisk i karet. Nu vill jag inte hindra dig, utan vill du testa och du tror på metoden så ska du gör det, men håll ögon och näsa öppna så du upptäcker i tid om det går åt pepparn;).
#8 - 7 november 2010 00:09
Flaxss skrev:
i mina två större kar 250 och 375L byter jag en gång i månaden, ca 50-20%. i mina mindre 54L och under byter jag varje vecka.

tycker inte detta är så jobbigt för mig, som ansjo har jag slang som sköter det mesta.

jag har kört jordakvarium innan, växterna vä'xte väldigt mycket. där hade jag jordbotten (krukväxtjord) och sedan ett lager med grus över det och planterade. detta var i mitt 54L, hade en pump som passade karet, sedan stod det nära ett östfönster. här hade jag lite fiskar och bara fyllde på vatten det funkade för mig bra, hade inte så mycket alger däremot är det inte bra att sätta karet i fönstret då solen ger alger, hos mig växte växterna över och skuggade under till och mot sidan mot fönstret så jag fick inte massivt med alger. däremot ger du näring och samtidigt har jordbotten så får du alger.

bild på mitt kar, efter upprensing av växterna

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2677002

har även haft ett 30L jordkar med endlers i enligt samma skötsell som ovan.

här kan du läsa på Evas hemsida om hennes

http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/node/202

De som du byter 20-50%/månad i - byter du då 1 ggn/månad? Doserar du med PMDD? I så fall hur mycket?

Jag kör inte med jordbotten och kommer heller inte att göra det, därav ett av mina anledningar till att inte vilja sluta helt med vattenbyten - men jag vill inte byta mer vatten än nödvändigt och det känns överkurs att byta så här mycket varje vecka. Väldigt fina kar - både ditt och Evas och jädrar vad det växer.

ansjo skrev:
Höga nitrathalter kan skada fiskar ja, men de nivåerna är väldigt höga kan jag skriva under av egen erfarenhet:p.

Att köra utan vattenbyte i ett sällskapskar med mycket fisk är absolut inget råd jag personligen skulle ge till någon, och sedan dessutom göda med PMDD ovanpå detta låter i mina öron lite riskabelt.

Om du kollar in Flaxss kar på bilden ser du inte speciellt mycket fisk, och jag har inte hört någon som kör Lowtech och har mycket fisk i karet. Nu vill jag inte hindra dig, utan vill du testa och du tror på metoden så ska du gör det, men håll ögon och näsa öppna så du upptäcker i tid om det går åt pepparn;).

Nej men det är ju just det - jag tror inte på någon metod. Det som skrivs låter ju väldigt logiskt och jag har inga argument emot - det är därför jag undrar hur andra tänker. MEN jag känner att byta mer vatten än nödvändigt för att anpassa sig efter växtnäringen i stället för att sköta karet på ett lagom sätt och anpassa växtnäringen efter det känns onödigt. Därför är jag intresserad av hur andra gör och resonerar.
#9 - 7 november 2010 09:42
Hejsan,

Fortfarande nybörjare och har ett sällskapsakvarium. Det är lite vad Ansjo säger både; byte vatten, fiskar och växter etc etc, du får gå på lite egen feeling, lite råd m.m. Jag har fått råd här, av böcker, av djuraffärer, alla säger olika, alla håller inte överens pågrund av sina personliga erfarenheter. Det kan bli lite förvirrande. Jag byter en gång, cirkus 20% give or take, i veckan främst för att få i lite friskt vatten i karet, har ett 250. Mina fiskar trivs med vattenbytet, precis som en extra kick, i alla fall i mitt kar.
#10 - 7 november 2010 10:17

och jag har inte hört någon som kör Lowtech och har mycket fisk i karet

Diana Walstad, du vet hon som skrivit "The ecology of the planted aquarium" kör "för mycket fisk" utan vattenbyten och "övermatar" fiskarna för att det ska bli tillräckligt med näring till växterna.

Inget jag själv rekommenderar eftersom en stor andel kväve som växterna då kommer ta upp kommer vara ammonium som potentiellt är en aggressiv algtrigger.

Då är det bättre att köra lagom med fisk som man inte övermatar och istället pytsar i PMDD om växterna ser bleka ut om nosen.

Stora bestånd snabbväxare, typ L. sessiflora, kan göra processen kort med både nitrat och fosfat i sällskapsakvarier som får 25-30% vattenbyten varje vecka. Växterna kommer stå konstant kvävebegränsade och den alg som sannolikt tittar fram först vid misskötsel är då Cyanobakterier...

Vickson, en bättre fråga är till de gamla rävar på forumet som har riktigt *tjockt* med växter och kör 25-30% veckovattenbyten. Jag vet att dessa finns, men jag har aldrig riktigt förstått hur dom klarar växterna. Oftast har dom iofs bara javaormbunkar/javamossa, och ganska rejäl fisklast, men ändå. Sånt är riktigt imponerande - tyvärr är det skitssvårt att få sådana burkar att funka och de är dessa gamla rävar som styr rekommendationerna som tutas i alla nybörjare överallt.
#11 - 7 november 2010 11:05
Fishface skrev:
Hejsan,

Fortfarande nybörjare och har ett sällskapsakvarium. Det är lite vad Ansjo säger både; byte vatten, fiskar och växter etc etc, du får gå på lite egen feeling, lite råd m.m. Jag har fått råd här, av böcker, av djuraffärer, alla säger olika, alla håller inte överens pågrund av sina personliga erfarenheter. Det kan bli lite förvirrande. Jag byter en gång, cirkus 20% give or take, i veckan främst för att få i lite friskt vatten i karet, har ett 250. Mina fiskar trivs med vattenbytet, precis som en extra kick, i alla fall i mitt kar.

Jag är själv en sån som för 20 år sedan jobbade i akvarieaffär och gav rådet med regelbundna vattenbyten 1 ggn/månad. Det är det jag menar - alla säger olika. Och jag undrar var den hysteri kring vattenbyten idag kommer ifrån. Precis som du känner jag "att det är ju bra att byta ut vatten" men frågan är varför och hur mycket.

defdac skrev:
Diana Walstad, du vet hon som skrivit "The ecology of the planted aquarium" kör "för mycket fisk" utan vattenbyten och "övermatar" fiskarna för att det ska bli tillräckligt med näring till växterna.

Inget jag själv rekommenderar eftersom en stor andel kväve som växterna då kommer ta upp kommer vara ammonium som potentiellt är en aggressiv algtrigger.

Då är det bättre att köra lagom med fisk som man inte övermatar och istället pytsar i PMDD om växterna ser bleka ut om nosen.

Stora bestånd snabbväxare, typ L. sessiflora, kan göra processen kort med både nitrat och fosfat i sällskapsakvarier som får 25-30% vattenbyten varje vecka. Växterna kommer stå konstant kvävebegränsade och den alg som sannolikt tittar fram först vid misskötsel är då Cyanobakterier...

Vickson, en bättre fråga är till de gamla rävar på forumet som har riktigt *tjockt* med växter och kör 25-30% veckovattenbyten. Jag vet att dessa finns, men jag har aldrig riktigt förstått hur dom klarar växterna. Oftast har dom iofs bara javaormbunkar/javamossa, och ganska rejäl fisklast, men ändå. Sånt är riktigt imponerande - tyvärr är det skitssvårt att få sådana burkar att funka och de är dessa gamla rävar som styr rekommendationerna som tutas i alla nybörjare överallt.

defdac: tack för svar, alltid lika intressant. Det är just det - varifrån kommer rekommendationerna ifrån och varför, det är det jag funderar över. Vad är det som talar för att dessa jättevattenbyten är bättre än mindre vattenbyten eller rent av inga alls. Mådde våra kar mycket sämre tidigare då vi bytte mindre vatten? Vad är bra med att byta dessa mängder (om man inte kör enl EI förståss), de som kan får gärna förklara det i i termer av vattenkemi och vad som händer med olika ämen.
#12 - 7 november 2010 11:09
En sak som gör att man byter oftare/mer vatten idag är fiskvalet. Se tillbaka 20 år vad det fanns för fisk på marknaden av sällskapsfisk och jämför utbudet idag, därav en orsak till att man bör ha bättre vattenkvalité.
Sedan går utveckling och forskning framåt med, har du fiskar i ett kar som du aldrig byter vatten i och helt plötsligt skulle behöva göra detta finns faktiskt en risk att de kolar pga för rent vatten då de har blivit vana att gå i "sumpvatten".
#13 - 7 november 2010 11:35

har du fiskar i ett kar som du aldrig byter vatten i och helt plötsligt skulle behöva göra detta finns faktiskt en risk att de kolar pga för rent vatten då de har blivit vana att gå i "sumpvatten".

Men det där stämmer ju inte i burkar med mycket växer. Där är ju vattnet renare än det ur kranen pga att växterna strippar rent vattnet på varenda liten molekyl. Okej, det blir viss uppbyggnad av ämnen i växtakvarier utan vattenbyten, t ex natrium som växterna inte tar upp i så stor mängd. Men att fiskarna magiskt skulle dö för att man gör ett vattenbyte i ett akvarium med rent vatten som är helt ammoniumfritt stämmer ju helt enkelt inte.

Det går inte att jämföra en burk utan växter som går utan vattenbyten i gult ammoniumspäckat vatten och ett akvarium med ihjälhungrande växter i kristallklart ammoniumfritt vatten. Ammonium+vattenbyte och pH-ökning = Ammoniak = fiskdöd. Detta händer inte i växtakvarier.

Att sammanföra dessa två helt olika akvarietyper till en gemensam skötselregim funkar inte.

Vad är det som talar för att dessa jättevattenbyten är bättre än mindre vattenbyten eller rent av inga alls. Mådde våra kar mycket sämre tidigare då vi bytte mindre vatten?

Både ja och nej. Det blev populärt med helt växtfria akvarier (Malawi/Tanganyika) och då förändrades skötselråden ganska markant eftersom dessa kräver mycket mer vattenbyten än akvarier fulla med växter. Dom står för varsin ytterlighet inom sötvattensakvaristiken skulle jag vilja påstå - och att sköta dessa på samma sätt inser man snabbt inte funkar något bra.

Vad är bra med att byta dessa mängder (om man inte kör enl EI förståss), de som kan får gärna förklara det i i termer av vattenkemi och vad som händer med olika ämen.

Saft förstår alla. Ju mer saft man häller i ett glas med vatten desto starkare blir smaken.

Saften i det här sammanhanget står både fiskar och PMDD för. Ju mer fisk och PMDD man har desto starkare saft.

För att göra saften i glaset mindre stark så häller man ut lite och fyller på med vatten. Häller man ut hälften av glaset och fyller på med vatten så blir smaken hälften så stark. Gör man detta några gånger på raken så känner man inte längre saftsmaken alls.

Har man ett sakta inflöde av saft (fisk) och gör stora vattenbyten ofta så får man snabbt vattensmak på saften. Fiskar gillar inte att simma i saft så då blir dom glada.

Men är saften livsgivande (för växterna) så blir det en kompromisslek.

Man vill därför ha precis den smak både växter och fiskar gillar. Därför gör man så att man börjar göra stora vattenbyten för att så att säga nollställa glaset så att det smakar rent vatten, sedan fyller man på med exakt en kapsyl saft som ger precis lagom god smak. Förutsatt ett glas med vatten så vet man att just den där kapsylen med saft kommer ge bra smak. Alltid. Detta vet alla intuitivt. Man får precis samma koncentration saft varenda gång.

Och där har du Estimative Index.
#14 - 7 november 2010 11:44
Gott förklarat Daniel, det skulle tom med min lilla tös fattat:)!

Jag tror vi allihop pratar lite förbi varann nu, det är viss skillnad på ett kar med växter och mycket fisk eller ett kar med mycket växter och fisk:p...
En fråga är egentligen hur karet ska köras vidare av trådskaparen ifall vattenbytena ska slopas helt, eller nästan helt...mycket fisk och/eller växter. Jag har lite svårt att kunna se en kompromiss av alltihopa som jag tror är önskan...
#15 - 7 november 2010 11:46
ansjo skrev:
En sak som gör att man byter oftare/mer vatten idag är fiskvalet. Se tillbaka 20 år vad det fanns för fisk på marknaden av sällskapsfisk och jämför utbudet idag, därav en orsak till att man bör ha bättre vattenkvalité.

Sedan går utveckling och forskning framåt med, har du fiskar i ett kar som du aldrig byter vatten i och helt plötsligt skulle behöva göra detta finns faktiskt en risk att de kolar pga för rent vatten då de har blivit vana att gå i "sumpvatten".

Men för oss som kör exakt samma fiskar idag som för 20 år sedan? Gurami, tetror, dvärgciklider etc.

defdac skrev:
Men det där stämmer ju inte i burkar med mycket växer. Där är ju vattnet renare än det ur kranen pga att växterna strippar rent vattnet på varenda liten molekyl. Okej, det blir viss uppbyggnad av ämnen i växtakvarier utan vattenbyten, t ex natrium som växterna inte tar upp i så stor mängd. Men att fiskarna magiskt skulle dö för att man gör ett vattenbyte i ett akvarium med rent vatten som är helt ammoniumfritt stämmer ju helt enkelt inte.

Det går inte att jämföra en burk utan växter som går utan vattenbyten i gult ammoniumspäckat vatten och ett akvarium med ihjälhungrande växter i kristallklart ammoniumfritt vatten. Ammonium+vattenbyte och pH-ökning = Ammoniak = fiskdöd. Detta händer inte i växtakvarier.

Att sammanföra dessa två helt olika akvarietyper till en gemensam skötselregim funkar inte.

Både ja och nej. Det blev populärt med helt växtfria akvarier (Malawi/Tanganyika) och då förändrades skötselråden ganska markant eftersom dessa kräver mycket mer vattenbyten än akvarier fulla med växter. Dom står för varsin ytterlighet inom sötvattensakvaristiken skulle jag vilja påstå - och att sköta dessa på samma sätt inser man snabbt inte funkar något bra.

Saft förstår alla. Ju mer saft man häller i ett glas med vatten desto starkare blir smaken.

Saften i det här sammanhanget står både fiskar och PMDD för. Ju mer fisk och PMDD man har desto starkare saft.

För att göra saften i glaset mindre stark så häller man ut lite och fyller på med vatten. Häller man ut hälften av glaset och fyller på med vatten så blir smaken hälften så stark. Gör man detta några gånger på raken så känner man inte längre saftsmaken alls.

Har man ett sakta inflöde av saft (fisk) och gör stora vattenbyten ofta så får man snabbt vattensmak på saften. Fiskar gillar inte att simma i saft så då blir dom glada.

Men är saften livsgivande (för växterna) så blir det en kompromisslek.

Man vill därför ha precis den smak både växter och fiskar gillar. Därför gör man så att man börjar göra stora vattenbyten för att så att säga nollställa glaset så att det smakar rent vatten, sedan fyller man på med exakt en kapsyl saft som ger precis lagom god smak. Förutsatt ett glas med vatten så vet man att just den där kapsylen med saft kommer ge bra smak. Alltid. Detta vet alla intuitivt. Man får precis samma koncentration saft varenda gång.

Och där har du Estimative Index.

Jo jag har förstått EI men tack för förklaringen - den är väldigt talande. Det jag undrar är om de som hävdar vikten av att byta dessa jättedelar med vatten i "vanligt sällskapskar" med mycket växter kan förklara varför enligt vattenkemiska termer som du gjorde där uppe gällande att inte byta vatten alls. Som du skriver finns idag många olika sorters kar men man förespråkar samma skötselregim oavsett fiskbestånd och växtbestånd.
#16 - 7 november 2010 11:50
ansjo skrev:
Gott förklarat Daniel, det skulle tom med min lilla tös fattat:)!

Jag tror vi allihop pratar lite förbi varann nu, det är viss skillnad på ett kar med växter och mycket fisk eller ett kar med mycket växter och fisk:p...

En fråga är egentligen hur karet ska köras vidare av trådskaparen ifall vattenbytena ska slopas helt, eller nästan helt...mycket fisk och/eller växter. Jag har lite svårt att kunna se en kompromiss av alltihopa som jag tror är önskan...

Det är just det - det är skillnad på olika kar men ändå ska alla skötas likadant med stora vattenbyten varje vecka. Jag ser ingen anledning med att "överjobba" utan tror att överskötsel också kan ha sina nackdelar. Jag ifrågasätter alltid "så här är det" som man inte kan få en logisk förklaring till. defdac kan förklara kretsloppet om man har mycket växter och slopar vattenbyten, jag förstår idén bakom EI, jag förstår också vikten av stora vattenbyten i t ex kar med mycket fisk och inga växter - men ja, det borde därför kunna finnas en kompromiss mellan två ytterligheter av "inga vattenbyten alls" eller " 50% varje vecka" beroende på hur ett kar ser ut och fungerar.
#17 - 7 november 2010 11:57
Är det verkligen samma fiskar som för 20 år sedan? Tveksamt faktiskt då det odlas i mycket större utsträckning nu mot då och sedan är det upp till var och en att avgöra vilket som var/är bäst;).

Att byta 50% var vecka är en sak, detta gör du oftast ifall du göder mycket och vill komma till IE, inga vattenbyten alls har många beroende faktorer som jag ser det.
Jag kan bara råda dig till att bestämma hur du ska köra karet, och sedan gå efter detta. Skulle det nu inte funka så gå vidare med en ny idé eller plan och kasnke detta är den rätta vägen.
Men jag fortsätter med mina vattenbyten varje vecka;).
#18 - 7 november 2010 11:57

Det jag undrar är om de som hävdar vikten av att byta dessa jättedelar med vatten i "vanligt sällskapskar" med mycket växter kan förklara varför enligt vattenkemiska termer som du gjorde där uppe gällande att inte byta vatten alls.

Anledningen att det är dåligt med stora vattenbyten i vanliga sällskapsakvarier är en fysiologisk grej hos undervattensväxter.

Det undervattensväxter har mest svårt med är att skaffa koldioxid till sin fotosyntes. Välventilerat vatten innehåller relativt sett mycket mindre andel CO2 än om dom hade stått i luft. Därför måste växterna bygga om hela sitt fotosyntesmaskineri för att bli bättre på att ta upp riktigt låga CO2-nivåer - och kanske tom skissa på möjligheten att ta upp kol ur bikarbonat istället för CO2. Detta är energikrävande och kräver en massa extra dyrbara resurser inne i växten. Denna anpassning tar några veckor av totalt CO2-begränsning.

Gör man ett stort vattenbyte i veckan så att växterna står i luft ett tag så får dom fri tillgång till CO2 under en kort stund. Se framför dig hur du kommer upp över vattenytan och tar värsta andetaget och hyperventilerar en stund. Sedan dyker du ner igen och håller andan tills du får möjlighet att komma ovanför vattenytan igen. Du gör på det här plågsamma sättet för att du är för snål för riktig dykutrustning.

Ökar du tidsrymden för att vara nere under vattnet så blir du illa tvungen att skaffa dykutrustning för att överleva.

Vissa växter är mindre känsliga med det här. Klassiska robusta akvarieväxter som är duktiga på att snappa bikarbonat istället för CO2 som Javaormbunke, svärdsplantor, vallisneria, sessiflora osv.
#19 - 7 november 2010 12:05
ansjo skrev:
Är det verkligen samma fiskar som för 20 år sedan? Tveksamt faktiskt då det odlas i mycket större utsträckning nu mot då och sedan är det upp till var och en att avgöra vilket som var/är bäst;).

Att byta 50% var vecka är en sak, detta gör du oftast ifall du göder mycket och vill komma till IE, inga vattenbyten alls har många beroende faktorer som jag ser det.

Jag kan bara råda dig till att bestämma hur du ska köra karet, och sedan gå efter detta. Skulle det nu inte funka så gå vidare med en ny idé eller plan och kasnke detta är den rätta vägen.

Men jag fortsätter med mina vattenbyten varje vecka;).

Jo det håller jag med om att de odlas annorlunda och att det verkar som att många blivit känsligare etc. Men ändå.

Jag menar inte att det är fel att byta vatten varje vecka, men jag har funderingar då det gått bra att byta mindre/mer sällan tidigare men idag står allt och faller med veckovisa vattenbyten.

defdac skrev:
Anledningen att det är dåligt med stora vattenbyten i vanliga sällskapsakvarier är en fysiologisk grej hos undervattensväxter.

Det undervattensväxter har mest svårt med är att skaffa koldioxid till sin fotosyntes. Välventilerat vatten innehåller relativt sett mycket mindre andel CO2 än om dom hade stått i luft. Därför måste växterna bygga om hela sitt fotosyntesmaskineri för att bli bättre på att ta upp riktigt låga CO2-nivåer - och kanske tom skissa på möjligheten att ta upp kol ur bikarbonat istället för CO2. Detta är energikrävande och kräver en massa extra dyrbara resurser inne i växten. Denna anpassning tar några veckor av totalt CO2-begränsning.

Gör man ett stort vattenbyte i veckan så att växterna står i luft ett tag så får dom fri tillgång till CO2 under en kort stund. Se framför dig hur du kommer upp över vattenytan och tar värsta andetaget och hyperventilerar en stund. Sedan dyker du ner igen och håller andan tills du får möjlighet att komma ovanför vattenytan igen. Du gör på det här plågsamma sättet för att du är för snål för riktig dykutrustning.

Ökar du tidsrymden för att vara nere under vattnet så blir du illa tvungen att skaffa dykutrustning för att överleva.

Vissa växter är mindre känsliga med det här. Klassiska robusta akvarieväxter som är duktiga på att snappa bikarbonat istället för CO2 som Javaormbunke, svärdsplantor, vallisneria, sessiflora osv.

Tack defdac - du är fantastisk på att förklara. Men det är det jag menar - du kan förklara fördelen med inga vattenbyten, vad som händer vid stora vattenbyten etc - det jag saknar är att de som förespråkar stora veckobyten i sällskapsakvarium kan förklara på samma sätt vad som är bra med detta. Det är den biten jag saknar i diskussionen och den biten jag är nyfiken på. Det blev så tydligt klart när jag fick frågan "varför jag vill byta vatten" i en annan tråd och det enda jag kan svara är "därför att man ska". Det känns som att det finns måsten som ska gälla - men ingen förklaring på varför.

Detta är inte en tråd där jag vill ifrågasätta utan för mig en intressant diskussion och få förklarat hur andra resonerar.
#20 - 7 november 2010 12:12
vickson skrev:

Jag menar inte att det är fel att byta vatten varje vecka, men jag har funderingar då det gått bra att byta mindre/mer sällan tidigare men idag står allt och faller med veckovisa vattenbyten.

Gör det verkligen det? Att byta vatten för mig är ett sätt att hålla fisken frisk och vid god vigör. Att inte byta vatten kan även innebära att en del fiskarter stoppar upp i tillväxten då hormonnivåerna i vattnet blir för höga.
Så dessa vattenbyten på 20-30% i veckan är inte till största delen för växterna eller algernas skull utan för fiskarnas, men med mindre fiskbelastning kan du även minska på vattenbytena. Är det någon som frågar mig hur mycket de ska byta så säger jag oftast 20-30% då de allra flesta nyblivna akvarister gärna har lite för mycket fisk i karen.
#21 - 7 november 2010 12:50
Jag blev sugen på saft.. ;)

Nä skämt åt sidan. Vilka underbara metaforer defdac! Grymt bra förklarat och till och med jag som ännu inte satt mig in i pmdd och växtvärlden mer än testat göda bara för alla andra gör det, fattar nästan vad det handlar om nu.

Har väl egentligen inte mer att tillföra till diskussionen mer än att även jag gör 30% vb/v. Nu kör jag förvisso malawi med bara få växter så för mig känns det ändå som något som ska göras. Men förstår vad du är ute efter vickson men skulle det inte gå att testa?
Kör vb en gång i månaden ett tag framöver istället och se hur både fiskar och växter klarar sig. För mig handlar inte akvaristiken om rätt och fel utan komma fram till den lösning som passar en själv bäst.

Give it a try säger jag och fungerar det så kommer många "sällskapsakvarister" bli glada med färre vattenbyte, om inte så får du stå ut med att kånka vatten ;) Då har du testat varjefall!
#22 - 9 november 2010 19:24
ansjo skrev:
Gör det verkligen det? Att byta vatten för mig är ett sätt att hålla fisken frisk och vid god vigör. Att inte byta vatten kan även innebära att en del fiskarter stoppar upp i tillväxten då hormonnivåerna i vattnet blir för höga.

Så dessa vattenbyten på 20-30% i veckan är inte till största delen för växterna eller algernas skull utan för fiskarnas, men med mindre fiskbelastning kan du även minska på vattenbytena. Är det någon som frågar mig hur mycket de ska byta så säger jag oftast 20-30% då de allra flesta nyblivna akvarister gärna har lite för mycket fisk i karen.

Jo alltså, jag är också sån som kör med vattenbyten (och självklart är det för fiskarnas skull) men varifrån kommer siffran 20-30% i veckan? För 20 år sedan fick jag lära mig 1/3-dels vattenbyte/månad och det funkade bra då (min första arbetsgivare som ägt akvarieaffär sen 70-talet byter fortfarande 1/3-del). Jag kan förstå om man kör mycket fisk/inga växter men annars? Om man ser förklaringarna ovan så borde det ju funka helt utan vattenbyten och det känns som att denna ändå ganska stora siffra dykt upp "bara för att det ska vara så" om du förstår vad jag menar.

tulle89 skrev:
Jag blev sugen på saft.. ;)

Nä skämt åt sidan. Vilka underbara metaforer defdac! Grymt bra förklarat och till och med jag som ännu inte satt mig in i pmdd och växtvärlden mer än testat göda bara för alla andra gör det, fattar nästan vad det handlar om nu.

Har väl egentligen inte mer att tillföra till diskussionen mer än att även jag gör 30% vb/v. Nu kör jag förvisso malawi med bara få växter så för mig känns det ändå som något som ska göras. Men förstår vad du är ute efter vickson men skulle det inte gå att testa?

Kör vb en gång i månaden ett tag framöver istället och se hur både fiskar och växter klarar sig. För mig handlar inte akvaristiken om rätt och fel utan komma fram till den lösning som passar en själv bäst.

Give it a try säger jag och fungerar det så kommer många "sällskapsakvarister" bli glada med färre vattenbyte, om inte så får du stå ut med att kånka vatten ;) Då har du testat varjefall!

Jo alltså, visst går det att testa (som jag skrev ovan böt jag betydligt mindre för 20 år sedan) men jag är fortfarande nyfiken på fördelen med dessa stora vattenbyten, framför allt när man kan få så suveräna förklaringar över hur det funkar vid inga vattenbyten. Det måste ju trots allt väl finnas nackdelar med att slabba för mycket vatten också tänker jag.

Äh, det kanske bara är jag som tycker det är intressant med varför man byter så mycket vatten idag - det kanske inte finns någon mer förklaring än att "det ska vara så". Finns det någon som har nån teori eller byter mindre och tycker det funkar så skriv gärna.
#23 - 9 november 2010 20:51
ansjo skrev:
Jag byter ca 20-30% i alla kar, oavsett om jag har PMDD eller inte och detta för fiskarnas skull. Jag vill inte såra dig eller liknande och hoppas du inte missförstår mig, men den tiden det tar att byta vatten i karen ser jag personligen inte som något problem då jag har en slang från toan som jag både tömmer och fyller med. Den stunden kan även behövas, då det oftast är då man ser om något är på väg att hända med karet eller fiskarna.

Men varför inte prova att dra ner på vattenbytena ett tag och även göda mindre, men med en liten parantes, detta om du inte har så mycket fisk i karet.

Hur stort är karet?

Ledsen för denna kommentar men kan inte låta bli.

Du har en slang från toan som du både tömmer och FYLLER med. Vilket du menar att du gör för fiskarnas skull. Riktigt elakt!
#24 - 9 november 2010 21:07

Äh, det kanske bara är jag som tycker det är intressant med varför man byter så mycket vatten idag - det kanske inte finns någon mer förklaring än att "det ska vara så". Finns det någon som har nån teori eller byter mindre och tycker det funkar så skriv gärna.

Som sagt så tror jag att det beror på att det blev populärt med helt växtbefriade akvarier. Där måste man transportera bort näringen på något sätt och då krävs det vattenbyten.

Det skadar inte att göra det i vanliga sällskapsakvarier annat än att man får svårt att få akvarieväxter att överleva.

Kör man CO2-berikning så är det dessutom smart att göra stora vattenbyten eftersom man "nollställer" näringsnivåerna och likt saftkapsylerna alltid får perfekt "smak" på vattnet.
#25 - 9 november 2010 21:29
defdac skrev:
Som sagt så tror jag att det beror på att det blev populärt med helt växtbefriade akvarier. Där måste man transportera bort näringen på något sätt och då krävs det vattenbyten.

Det skadar inte att göra det i vanliga sällskapsakvarier annat än att man får svårt att få akvarieväxter att överleva.

Kör man CO2-berikning så är det dessutom smart att göra stora vattenbyten eftersom man "nollställer" näringsnivåerna och likt saftkapsylerna alltid får perfekt "smak" på vattnet.

Mjo, jag förstår det när det kommer till dessa kar - men jag har fortfarande svårt att förstå det i "vanliga" sällskapskar där man inte har alltför mycket för mycket fisk och hyfsat med växter. Som jag sa har det hänt något på 20 år - och det jag undrar är var det där jättebytet varje vecka kommer ifrån (ifall man inte nollställer näringsnivåer eller kör mycket fisk/inga växter då).

Men jag har förstått att det inte finns något bra svar utan att det helt enkelt är så "man ska göra". Jag ska nog sluta vara så jädra frågvis. :)
#26 - 28 januari 2011 23:17
Jag tror att rekommendationerna om stora och täta vattenbyten i växtakvarier beror på att de har fått ideerna från de som har Tanganyika och Malawiakvarier. Då dessa oftast inte har växter som tar upp näringen behöver den komma ut vilket inte gäller i planterade burkar i samma utsträckning. Påverkades själv av alla trådar i det här forumet som råder att man ska byta vatten mycket och ofta. Har nu dragit ned avsevärt och ser redan resultat i mindre alger och piggare växter vilket jag tror i sin tur beror på jämnare vattenvärden och näringsnivåer.
#27 - 29 januari 2011 02:17
MIna vänner ni ger mig ständigt intressant läsning och jag är böjd att hålla med Vickson att det blivit en LEYHAUSEN effekt /en av de få som gjort vetenskaplig forskning på kattdjurs beteenden före 1990 och som användes som ursäkt för en massa konstiga försställningar utan att några andra vetenskapliga studier gjordes om det som sas var sant eller inte/ - någon har fått för sig att stora vattenbyten är bra för alla akvarier och så har man börjat rekomendera det till höger och vänster. Själv har jag tidigare kört vattenbyten på känsla - man får helt enkelt en känsla för vad man behöver göra när man umgås mycket med sitt akvarium.
Denna känsla är vad som gör att de gamla stofilernas råd inte fungerar. Vi har inom däggdjursvärden sett hur människor tror att de gör en sak som de råder andra att göra med sina hundar och katter för att få ordning på dem - vilket får nybörjaren att känna sig dum för de får ju inte fram samma resultat. När man studerar och filmar dessa gamla kunniga rävar så upptäcker man att de omedvetet gör på ett helt annat sätt än vad de rekommenderar. Av kommentarerna här på tråden att det är just vad som händer även bland gamla rävar till akvarister - och därför får man inte de välväxta växtakvarium som gamlingarna skapar...

Men jag upptäckte att det funkar inte lika bra i det stora akvariet.. kanske för att det inte är inbott riktigt än eller att jag inte fått in känslan än.
Mina akvarier byter jag vatten på ungefär med 1-4veckors intervall och då från 10% till 30% beroende av hur längesedan det är gjort. Över sommaren 10 veckor får inte akvariet några byten alls eftersom jag har grannar som matar fiskar då. En 10 veckors period börjar med ett stort vattenbyte och mina grannar får en låda med färdiga dygnsportioner mat till fiskarna att pytsa i. Detta stora vattenbyte sker även när jag kommer hem. Vid alla vattenbyten använder jag något vattenförbättringmedel - just nu är det flytande filtermedia som gäller.
I mina små akvarier har den här oregelbundna lunken varit bra - fiskarna verkar må bra /lever länge och leker/Växterna måste ansas och vattenvärdena är bra med avseende på pH, nitrit och nitrat.
Däremot har jag inte haft så mycket växter tidigare att jag behövt tillsätta näring i vattnet i så stor grad i alla mina akvarier. I mitt badrumsakvarum hade jag bara amason svärdsplantor som växte så jag fick ansa dem jämt. Jag ser ju nu när jag rev ur badrumsakvariet att det behöver mer näring nu när jag bytt ut två svärdsplantor mot L.repens och H. diforma samt E. Vivipara. Jag får en känsla av att där måste jag byta vatten oftare nu än vad jag gjorde för. Så där är det ju tvärt emot vad som står här...

Efter att läst det här så funderar jag på att låta stora karet stå i ett par tre veckor för att se vad som händer...
#28 - 29 januari 2011 02:48
022helpek skrev:
MIna vänner ni ger mig ständigt intressant läsning och jag är böjd att hålla med Vickson att det blivit en LEYHAUSEN effekt /en av de få som gjort vetenskaplig forskning på kattdjurs beteenden före 1990 och som användes som ursäkt för en massa konstiga försställningar utan att några andra vetenskapliga studier gjordes om det som sas var sant eller inte/ - någon har fått för sig att stora vattenbyten är bra för alla akvarier och så har man börjat rekomendera det till höger och vänster. Själv har jag tidigare kört vattenbyten på känsla - man får helt enkelt en känsla för vad man behöver göra när man umgås mycket med sitt akvarium.

Denna känsla är vad som gör att de gamla stofilernas råd inte fungerar. Vi har inom däggdjursvärden sett hur människor tror att de gör en sak som de råder andra att göra med sina hundar och katter för att få ordning på dem - vilket får nybörjaren att känna sig dum för de får ju inte fram samma resultat. När man studerar och filmar dessa gamla kunniga rävar så upptäcker man att de omedvetet gör på ett helt annat sätt än vad de rekommenderar. Av kommentarerna här på tråden att det är just vad som händer även bland gamla rävar till akvarister - och därför får man inte de välväxta växtakvarium som gamlingarna skapar...

Men jag upptäckte att det funkar inte lika bra i det stora akvariet.. kanske för att det inte är inbott riktigt än eller att jag inte fått in känslan än.

Mina akvarier byter jag vatten på ungefär med 1-4veckors intervall och då från 10% till 30% beroende av hur längesedan det är gjort. Över sommaren 10 veckor får inte akvariet några byten alls eftersom jag har grannar som matar fiskar då. En 10 veckors period börjar med ett stort vattenbyte och mina grannar får en låda med färdiga dygnsportioner mat till fiskarna att pytsa i. Detta stora vattenbyte sker även när jag kommer hem. Vid alla vattenbyten använder jag något vattenförbättringmedel - just nu är det flytande filtermedia som gäller.

I mina små akvarier har den här oregelbundna lunken varit bra - fiskarna verkar må bra /lever länge och leker/Växterna måste ansas och vattenvärdena är bra med avseende på pH, nitrit och nitrat.

Däremot har jag inte haft så mycket växter tidigare att jag behövt tillsätta näring i vattnet i så stor grad i alla mina akvarier. I mitt badrumsakvarum hade jag bara amason svärdsplantor som växte så jag fick ansa dem jämt. Jag ser ju nu när jag rev ur badrumsakvariet att det behöver mer näring nu när jag bytt ut två svärdsplantor mot L.repens och H. diforma samt E. Vivipara. Jag får en känsla av att där måste jag byta vatten oftare nu än vad jag gjorde för. Så där är det ju tvärt emot vad som står här...

Efter att läst det här så funderar jag på att låta stora karet stå i ett par tre veckor för att se vad som händer...

jag kan utan tvekan instämma i det du skriver.
#29 - 29 januari 2011 09:29

Jag tror att rekommendationerna om stora och täta vattenbyten i växtakvarier beror på att de har fått ideerna från de som har Tanganyika och Malawiakvarier

Nej, det kommer från Tom Barr som uppfann "Estimative index" och du blandar ihop två olika företeelser: 1) 20-35% vattenbyten som rekommenderas till hobbyister som köper nytt akvarium, oavsett typ och 2) Hightech växtakvarier med CO2 där man gör 50% vattenbyte för att nollställa näringsnivåer och därefter nytillsatts av kända nivåer med syftet att dels alltid garantera att all näring finns och dels garantera att näringsnivåerna aldrig sticker iväg.

2):an funkar inte om man inte har extra CO2-tillsats därför att växterna struntar i anpassa sig för låga CO2-nivåer eftersom dom står fritt i luft några minuter under det stora vattenbytet. Låter man växterna stå mer än ett par veckor helt under vatten så börjar dom anpassa sig för de låga CO2-nivåerna som finns i akvariet och skaffar enzymer som kan använda bikarbonat istället.

2):an funkar dock bra med CO2, eftersom det i princip blir Estimative Index förutsatt att man även göder. Tyvärr göder nybörjare med gödningar från akvarieaffärerna som inte innehåller NPK och får därför direkt problem med kväve- och kaliumbrister som visar sig som stillastående växter, cyanobakterier och små prickhål på äldre blad.

någon har fått för sig att stora vattenbyten är bra för alla akvarier och så har man börjat rekomendera det till höger och vänster

Att tro att det är på det här sättet är ju lika naivt som att tro på följande:

När man studerar och filmar dessa gamla kunniga rävar så upptäcker man att de omedvetet gör på ett helt annat sätt än vad de rekommenderar

Detta känns taget helt ur luften. Läs lite äldre akvarielitteratur så kommer du se vad vattenbyteshysterin kommer från. Det är inga påhitt från enskiljda personer som tagit det ur luften, utan rejält beprövade metoder ofta uppbackade med sund logik och teori utifrån de rådande premisserna.

Problemet är att dessa premisser kraftigt förändrats med tiden, och det är ingens fel utom möjligtvis besserwissrar i akvariebutiker som svänger sig med floskler som är några decennier för gamla, eller ännu värre pratar utifrån egen erfarenhet med någon viss typ av akvarium. Man kör inte ett Tanganyika på samma sätt som ett växtakvarium av förklarliga skäl, men det vet inte noobsen som går in och ber om råd.
#30 - 29 januari 2011 10:48
defdac skrev:
Nej, det kommer från Tom Barr som uppfann "Estimative index" och du blandar ihop två olika företeelser: 1) 20-35% vattenbyten som rekommenderas till hobbyister som köper nytt akvarium, oavsett typ och 2) Hightech växtakvarier med CO2 där man gör 50% vattenbyte för att nollställa näringsnivåer och därefter nytillsatts av kända nivåer med syftet att dels alltid garantera att all näring finns och dels garantera att näringsnivåerna aldrig sticker iväg.

2):an funkar inte om man inte har extra CO2-tillsats därför att växterna struntar i anpassa sig för låga CO2-nivåer eftersom dom står fritt i luft några minuter under det stora vattenbytet. Låter man växterna stå mer än ett par veckor helt under vatten så börjar dom anpassa sig för de låga CO2-nivåerna som finns i akvariet och skaffar enzymer som kan använda bikarbonat istället.

2):an funkar dock bra med CO2, eftersom det i princip blir Estimative Index förutsatt att man även göder. Tyvärr göder nybörjare med gödningar från akvarieaffärerna som inte innehåller NPK och får därför direkt problem med kväve- och kaliumbrister som visar sig som stillastående växter, cyanobakterier och små prickhål på äldre blad.

Att tro att det är på det här sättet är ju lika naivt som att tro på följande:

Detta känns taget helt ur luften. Läs lite äldre akvarielitteratur så kommer du se vad vattenbyteshysterin kommer från. Det är inga påhitt från enskiljda personer som tagit det ur luften, utan rejält beprövade metoder ofta uppbackade med sund logik och teori utifrån de rådande premisserna.

Problemet är att dessa premisser kraftigt förändrats med tiden, och det är ingens fel utom möjligtvis besserwissrar i akvariebutiker som svänger sig med floskler som är några decennier för gamla, eller ännu värre pratar utifrån egen erfarenhet med någon viss typ av akvarium. Man kör inte ett Tanganyika på samma sätt som ett växtakvarium av förklarliga skäl, men det vet inte noobsen som går in och ber om råd.

Defdac som vanligt kommer du med kloka argument och det är som alltid intressant att läsa dina inlagor.

Jag sade inte att det var så men min erfarenhet av gamla beprövade och vetenskapligt bevisade metoder inom däggdjur triggas igång av argument och inlägg i den här tråden. Efter tio år som professionell djurpsykolog så har jag ju sett att många vetenskapligt grundade rekomendationer går tillbaka till en enda forskningsrapport och som dessutom är gjord under väldigt speciella förhållanden och som bara säger något om hur till exempel katter inlåsta i en bur 2x1,5x1m beteer sig /gamle käre Leyhausen/ ofta har inte de som refererar till forskningen läst resultaten själv.

Inom däggdjursvärlden pratar man om instruktörer och dressörer - dressörer är ofta mycket skickliga med sina djur, kommer ofta med argument om att de haft tur med sina hundar och katter så de har aldrig behövt dressera sina djur överhuvudtaget för djuren har varit så väldresserade från början. När man filmar dressörer så upptäcker man att de ständigt tränar sina djur och iaktar sina djurs beteenden utan att riktigt vara medvetna om det själva. När en dressör ger råd så är det ofta standard råd av den typ som du pratar om både i stycket om sund logik och besserwiser. En utomstående person måste göra en dressör medveten om vad han eller hon gör med sina djur ... Bland de många gamla rävar som skrivit akvarieböcker finns säkert en massa "dressör" personligheter som alltid lyckas men som inte kan analysera det de gör - och precis som i däggdjursvärlden så får man utsagorna att låta logiska utan att det för den skull finns någon riktig analys bakom...

En instruktörsperson är ofta men inte alltid ganska pissig dressör men har förmågan att förstå och förmedla till andra vad som de iaktar och ser av samband för att sedan tillsammans med djurägaren arbeta fram ett fungerande system.
Guld blir det om en inströktörsperson slår sig ihop med en dressörperson för då kan nå nya högre höjder i djurhanteringen.

Det jag ville komma till att det mesta som skrivs i här och andra sidor baserar sig på erfarenheter som förmedlas subjektivt av den som själv gjort erfarenheten. Det skulle vara intressant att följa dem som håller på med sina akvarier och som gjort det under många år och analysera vad de gör och inte gör och jämföra det med de säger. För jag tror att vi skulle kunna vrida ut ännu mer god kunskap ur dessa erfarna typer än bara genom att de själva berättar. Det finns alltid tyst kunskap som inte förmedlas när man hanterar djur och barn som kan vara helt avgörande för resultatet av hanteringen...

Jag är ju inte någon nybörjare på akvarier - arbetar dessutom som NO lärare nuförtiden - och ändå var det tråden med dig som fick mig att förstå mig på mitt 480L kar ...
#31 - 29 januari 2011 11:57
Inom akvaristiken liksom inom övriga områden blandas ofta vetenkapliga rön med att man bara tar ut vissa valda delar av forskningsresultat, rena myter och lösa antaganden upphöjs till sanningar. Journalistiken förser oss med otaliga exempel som akrylamid i potatischips etc. Eller att inte bada inom två timmar efer man ätit. Exemlet med kattforskningen visar också hur viktigt det är med att veta under vilka premisser resultaten gjorts.
För att återgå till frågan om vattenbyten så tror jag att det blir problem när man bara använder sig av delar av Tom Barrs teorier. Istället för High tech blir det någon form av Half tech där fokus blir på att byta vatten mycket och ofta men där inte gödning, ljus och co2 ges samma prioritet. Reultaten enligt mina erfarenheter blir då stora svängningar i näringsnivåer med algproblem och växter som inte tar sig.
#32 - 29 januari 2011 12:16
toggaj skrev:
Inom akvaristiken liksom inom övriga områden blandas ofta vetenkapliga rön med att man bara tar ut vissa valda delar av forskningsresultat, rena myter och lösa antaganden upphöjs till sanningar. Journalistiken förser oss med otaliga exempel som akrylamid i potatischips etc. Eller att inte bada inom två timmar efer man ätit. Exemlet med kattforskningen visar också hur viktigt det är med att veta under vilka premisser resultaten gjorts.

För att återgå till frågan om vattenbyten så tror jag att det blir problem när man bara använder sig av delar av Tom Barrs teorier. Istället för High tech blir det någon form av Half tech där fokus blir på att byta vatten mycket och ofta men där inte gödning, ljus och co2 ges samma prioritet. Reultaten enligt mina erfarenheter blir då stora svängningar i näringsnivåer med algproblem och växter som inte tar sig.

Ja det är precis det där som jag menar... Vi måste verkligen komma loss ifrån detaljerna och börja se holistiskt på det vi håller på med för att se vad det är som gör att en del lyckas och en del misslyckas...
#33 - 29 januari 2011 12:31
022helpek skrev:
Ja det är precis det där som jag menar... Vi måste verkligen komma loss ifrån detaljerna och börja se holistiskt på det vi håller på med för att se vad det är som gör att en del lyckas och en del misslyckas...

Som mindre erfaren akvarist måste det vara svårt att tillgodogöra sig alla goda råd och fina ideer som presenteras i det här forumet. Hur bra dessa råd än är kan de bli hur fel som helst när de rycks ur sitt sammanhang.
#34 - 29 januari 2011 12:40
toggaj skrev:
Som mindre erfaren akvarist måste det vara svårt att tillgodogöra sig alla goda råd och fina ideer som presenteras i det här forumet. Hur bra dessa råd än är kan de bli hur fel som helst när de rycks ur sitt sammanhang.

Du sätter tummen på spiken och därför skulle jag efterlysa en djupgrävning i alla råd och se vad som verkligen fungerar o inte - dessutom en sammanställning av alla dem precis som man börjat göra på däggdjursidan
#35 - 29 januari 2011 13:16
022helpek skrev:
Du sätter tummen på spiken och därför skulle jag efterlysa en djupgrävning i alla råd och se vad som verkligen fungerar o inte - dessutom en sammanställning av alla dem precis som man börjat göra på däggdjursidan

Håller helt med men då uppstår problemet med tolkningsföreträde och att alla blir saliga på SIN tro. Som nybörjare bör man få råd som gör det så enkelt som möjligt att få ett fungerande och vackert akvarium. Att sedan utvecklas som akvarist allteftersom den egna erfarenhetern ökar. att man tar del av andras som i det här forumet, tar del av den information som finns i böcker och på nätet gör att man bibehåller och förstärker sitt intresse. Däremot om man som ny upplever akvaristiken som alltför komplicerad och problmatisk finns stor risk att intresset snabbt avtar och akvariet utannonseras på blocket.
#36 - 29 januari 2011 13:21
toggaj skrev:
Håller helt med men då uppstår problemet med tolkningsföreträde och att alla blir saliga på SIN tro.
du har rätt det är en process att komma till en minsta gemensam nivå... men det kan vara värt jobbet
#37 - 29 januari 2011 14:26

Efter tio år som professionell djurpsykolog så har jag ju sett att många vetenskapligt grundade rekomendationer går tillbaka till en enda forskningsrapport och som dessutom är gjord under väldigt speciella förhållanden

Man behöver iofs inte har någon längre utbildning för att kunna tänka kritiskt/själv. Faktum är att jag tror en mycket stor del av mänskligheten gör det och bildar sig en större bild än vad som fås fram i vetenskapliga rapporter som ofta avhandlar väldigt specifika delar av verkligheten.

Dom som läser denna typ av rapporter ofta vet det och dom vet hur dom ska ifrågasätta och utveckla tankegångarna i rapporterna.

Vilket gör att vi kommer till dina exempel på människor som rycker enskiljda resultat ur vetenskapliga rapporter om saker som nödvändigtvis inte har att göra med det dom vill bevisa. Ja, det kanske händer - speciellt om man bildar sin verklighetsuppfattning på det som skrivs i kvällspressen. Men även där så tror jag de allra flesta normalbegåvade människor med sjukdomsinsikt tar panikrapporter med en låda salt.

Jag tror speciellt att du kommer möta väldigt många av dom på denna typ av forum, så du predikar för redan omvända..

Det skulle vara intressant att följa dem som håller på med sina akvarier och som gjort det under många år och analysera vad de gör och inte gör och jämföra det med de säger. För jag tror att vi skulle kunna vrida ut ännu mer god kunskap ur dessa erfarna typer än bara genom att de själva berättar.

Det håller jag med om.
#38 - 29 januari 2011 14:53
defdac skrev:
Man behöver iofs inte har någon längre utbildning för att kunna tänka kritiskt/själv. Faktum är att jag tror en mycket stor del av mänskligheten gör det och bildar sig en större bild än vad som fås fram i vetenskapliga rapporter som ofta avhandlar väldigt specifika delar av verkligheten.

Dom som läser denna typ av rapporter ofta vet det och dom vet hur dom ska ifrågasätta och utveckla tankegångarna i rapporterna.

Vilket gör att vi kommer till dina exempel på människor som rycker enskiljda resultat ur vetenskapliga rapporter om saker som nödvändigtvis inte har att göra med det dom vill bevisa. Ja, det kanske händer - speciellt om man bildar sin verklighetsuppfattning på det som skrivs i kvällspressen. Men även där så tror jag de allra flesta normalbegåvade människor med sjukdomsinsikt tar panikrapporter med en låda salt.

Jag tror speciellt att du kommer möta väldigt många av dom på denna typ av forum, så du predikar för redan omvända..

Det håller jag med om.

Ja det kan tänkas - men så är det ju alltid när man arbetar med människor som håller på med en passion eller hur? Men det som skulle vara intressant om man hade tid att jämföra forskningresultat med praxis och se vad som kan bevisar och vad som verkar vara myter av den art som härskar/härskade inom däggdjursvärlden... För jag ser ju att här finns massor av kunskap som är vettiga och som är kopplade till både erfarenhet och som jag spåra vetenskapliga förklaringar till men hur skilja agnar från vetet?
#39 - 29 januari 2011 16:13
Jag tror generellt sett det inte är speciellt intressant att passa in vetenskapliga resultat med vad man ser i just akvaristikhobbyn eftersom det är ett så oändligt komplext och kaotiskt system. Däremot tycker jag det är kul om man med akvaristiken kan visa vetenskapliga resultat eller om man kan börja bygga bättre förklaringsmodeller än de rådande. Inte för att få ett svart-vitt-vetenskapligt ja eller nej, men lite bättre än "jag tror det är såhär".

Lite mer "de här vetenskapliga resultaten tyder på att det kan ligga en hund begraven i rådande förklaringmodell och vi kanske måste revidera den lite.."

Dvs en gråskala istället för den enögda och svartvita sensationsjournalistiken.
Fan vet om inte DET är en mer vetenskaplig infallsvinkel =)
#40 - 29 januari 2011 16:18
defdac skrev:
Jag tror generellt sett det inte är speciellt intressant att passa in vetenskapliga resultat med vad man ser i just akvaristikhobbyn eftersom det är ett så oändligt komplext och kaotiskt system. Däremot tycker jag det är kul om man med akvaristiken kan visa vetenskapliga resultat eller om man kan börja bygga bättre förklaringsmodeller än de rådande. Inte för att få ett svart-vitt-vetenskapligt ja eller nej, men lite bättre än "jag tror det är såhär".

Lite mer "de här vetenskapliga resultaten tyder på att det kan ligga en hund begraven i rådande förklaringmodell och vi kanske måste revidera den lite.."

hmm du sätter ord på det jag vill säga... vilket geni du är ;)
#41 - 29 januari 2011 18:39
Instämmer
#42 - 29 januari 2011 19:00
Intressant diskussion. Blir glad att det är fler som har samma funderingar som jag, tänkte att jag måste ju vara skruvad som ifrågasätter så mycket. Följer intresserat det ni skriver.

022helpek skrev:

Jag är ju inte någon nybörjare på akvarier - arbetar dessutom som NO lärare nuförtiden - och ändå var det tråden med dig som fick mig att förstå mig på mitt 480L kar ...

Vilken tråd?
#43 - 1 februari 2011 15:20
vickson skrev:
Efter att i en tråd fått rådet att helt sluta byta vatten och köra low tech då jag har väldiga problem med alger har jag funderat mer och mer på detta med vattenbyten (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142744). Tycker det känns som att man gör onödigt stora vattenbyten idag (25-50 %/v) och har funderingar på att minska bytena drastigt. Tanken att helt sluta känns läskig även om de argument jag fått för detta är hur logiska och bra som helst och jag egentligen inte har några argument mot mer än att "men man måste ju byta vatten". Några av mina "känsloargument" är att jag inte har speciell botten (med jord och vad det nu är) utan bara grus.

Undrar:

- ni som kör low-tech (eller har provat tidigare) - vad har/hade ni för förutsättningar (storlek på kar/botten/filter/fiskar etc) och hur fungerar/fungerade det, hur mår/mådde invånarna?

- ni som byter mindre vatten än 25-50 %/v men ändå kör med pmdd- hur doserar ni?

- hur resonerar ni kring vattenbytenas vara eller inte vara?

Ibland tror jag vi gör saker lite mer krångligt än vad det egentligen är. Alger trivs pgr av att det finns för mkt näringsämnen i vattnet som just alger gillar...förmodligen ammonium o fosfat. Sannolikt fattas där också ngt för att växterna skall trivas...men inte kväve i ammoniumform eller fosfor eftersom dina alger stortrivs. Så, det jag lärt mig av er sötvattensveteraner...växterna måste växa och därmed fungera som ammoniumslukare...o på de sättet strypa den kvävekälla algerna måste ha.

Jag skulle alltså jobbat ner näringsnivåerna rejält med:
1) regelbunda vattenbyten,
2)försiktig slamsugning av botten,
3)Mindre matning,
4) ingen dosering av N o P
5)planterat in massor med snabbväxande växter.
6) avlägsnande av alla dåliga växter o så mkt alger som möjligt
7) se till att biolfiltret mår bra. Hur luktar det?...rengöras?..byte av media?

Visst...till slut kommer då förloppet vända att växterna svälter...men det ser du, och då är ju på rätt sida..inga alger och växter som växer dåligt. Ett mkt mer angenämt problem som du kan hantera med försiktig gödning och fortsatt säkerställning av snabbväxande växter.

Vilka värden på nitrat o fosfat har du?
#44 - 1 februari 2011 18:33

Sannolikt fattas där också ngt för att växterna skall trivas...men inte kväve i ammoniumform eller fosfor eftersom dina alger stortrivs.

Det är ett felaktigt resonemang på så sätt att algerna klarar mycket lägre nivåer av alla typer av näringsämnen jämfört med alger.

Växtakvarister doserar ganska stora mängder fosfat för att växterna ska överleva, utan att algerna tittar fram.

växterna måste växa och därmed fungera som ammoniumslukare...o på de sättet strypa den kvävekälla algerna måste ha.

Första delen är rätt, andra fel. Algerna behöver inte ammonium, men triggar deras sexualitet. Nitrat är en mindre potent kvävekälla som både växter och alger kan använda, men som inte triggar algernas sexualitet.

Jag skulle alltså jobbat ner näringsnivåerna rejält med:

1) regelbunda vattenbyten,

2)försiktig slamsugning av botten,

3)Mindre matning,

4) ingen dosering av N o P

5)planterat in massor med snabbväxande växter.

6) avlägsnande av alla dåliga växter o så mkt alger som möjligt

7) se till att biolfiltret mår bra. Hur luktar det?...rengöras?..byte av media?

Det där är en riktigt jäkla dålig idé om du ska få fart på växterna, och är det dålig fart på växterna så kommer algerna som ett skott.

Växterna behöver långt mer nitrat och fosfat än vad algerna behöver, så att stirra sig blind på dessa som "alg-indikatorer" är att bita sig riktigt hårt i svansen..
Bilagor:
#45 - 1 februari 2011 19:12
defdac skrev:
Det är ett felaktigt resonemang på så sätt att algerna klarar mycket lägre nivåer av alla typer av näringsämnen jämfört med alger.

Växtakvarister doserar ganska stora mängder fosfat för att växterna ska överleva, utan att algerna tittar fram.

Första delen är rätt, andra fel. Algerna behöver inte ammonium, men triggar deras sexualitet. Nitrat är en mindre potent kvävekälla som både växter och alger kan använda, men som inte triggar algernas sexualitet.

Det där är en riktigt jäkla dålig idé om du ska få fart på växterna, och är det dålig fart på växterna så kommer algerna som ett skott.

Växterna behöver långt mer nitrat och fosfat än vad algerna behöver, så att stirra sig blind på dessa som "alg-indikatorer" är att bita sig riktigt hårt i svansen..

Mina erfarenheter med storkaret tyder på att defdac har rätt i sitt resonemang
#46 - 1 februari 2011 20:33
He he... Jagvisste att du skulle gå i moteld defdac och jag är mkt medveten om ditt kunnande på den här biten:)...så ni har säkert rätt.
Men ngr saker får jag likväl inte ihop.

Den teori jag kan inse o är logisk är ju den att ammonium gillar både växter o alger men nitrat mest växter. Då får jag ihop logiken att hålla lite högre halter av nitrat för att på det sättet selektivt göda växterna framför algerna. När så växterna växer får man på köpet att dom slukar även i sig ammonium o därmed reduceras den kvävekälla algerna lättast går igång på.

Detta med att växter konkurerar ut alger: mekanismen bakom biologisk konkurens måste ju va att den ena organismen, läs växt, stjäl ett näringsämne från den organism som konkureras ut, läs alg.
Så vilken är annars mekanismen att en växt kan konkurerar ut en alg?..knappast via andra mekanismermsom utsöndring av toxiner eller hormonella signalsubstanser. Nä..de tror jag inte, utan det handlar väl ändå om att ngt tar slut som gör att algerna inte trivs. Är det nåt mer än ammonium som växterna stjäl från algerna?....ni säger att alger har ett lägre energibehov....okej, men då skulle alger trivas samtidigt som växterna trivs. Eftersom växter uppenbarligen kan konkurera ut alger måste det ju vara så att växterna gör så att ett visst näringsämne tar slut som algerna vill ha. Annars skulle dom som sagt vöxa parallellt med växterna med ju sitt låga energibehov som ni säger.
Som sagt...jag köper rakt av förklaringen att det handlar om för mkt ammonium som ger alger, o att detta är anledningen till att ammoniumslulande växter kan svälta ut algerna därför. Olika krav på enerigkällor alltså.

Och om vi nu skall ha ner ammonium så borde väl vsttenbyten o plantera nya växter funka?..den iden kan väl inte va så fel...?...knappast heller att se till att biofiltret funkar för det minskar ju ammoniumhalten o i bästa fall konverterar det hela till nitrat vilket ju favoriserar växterna!
Sen de där med gödning: har man ett algproblem så har man väl som sagt ett ammoniumproblem..?.detta ingår ju i en del gödning...men visst håller man sig till nitrat så köper jag ditt råd att fortsätta göda. Absolut...de låter logiskt.

Finns nån logik idetta?...om inte Så får jag inte ihop allt här...alger lögre krav än växter...men ändå kan dom sluta trots att växterns inte gör det...hmm....
#47 - 2 februari 2011 07:10

Den teori jag kan inse o är logisk är ju den att ammonium gillar både växter o alger men nitrat mest växter

Nej, så är det inte. Alger och växter gillar både ammonium och nitrat och både växter och alger har enklare för att ta upp ammonium. Ammonium triggar dessutom algernas sexualitet så dom börjar fortplanta sig. Svårare än så är det inte.

Då får jag ihop logiken att hålla lite högre halter av nitrat för att på det sättet selektivt göda växterna framför algerna

Det är inte så det fungerar. Växter har inte större affinitet för nitrat jämfört med alger. Däremot behöver växter ofantligt mycket mer kväve än vad alger behöver så vi måste dundra ner en massa kväve.
Eftersom nitrat inte triggar algernas reproduktionscykel så är denna kväveform att föredra.

Detta med att växter konkurerar ut alger: mekanismen bakom biologisk konkurens måste ju va att den ena organismen, läs växt, stjäl ett näringsämne från den organism som konkureras ut, läs alg.

Nej. För att det ska kunna bli konkurrens så måste dom ockupera samma nisch, och det gör dom inte. Dom har inte alls samma typ av behov av näring. Jämför elefanter (växter) med kackerlackor (alger). Dom kan samexistera och framförallt så kommer kackerlackorna vara kvar när elefanterna dött av näringsbrist.

Alger kan vara mycket mer opportunistiska och ta tillvara på tillfälliga variationer i den relativt kaotiska miljö som våra akvarium är. Blir det lite extra mycket ljus och lite extra ammonium så har man en algodling på halsen.

Oavsett nitrat och fosfatnivåer.

Är det nåt mer än ammonium som växterna stjäl från algerna?....ni säger att alger har ett lägre energibehov....okej, men då skulle alger trivas samtidigt som växterna trivs.

Det stämmer. Dom kan trivas samtidigt, men algerna går inte in i sängkammaren och förökar sig när det är stor ljuskonkurrens, höga syrenivåer och stabilt låga ammoniumnivåer. Dvs när det är en oherrans massa växter runt dom som trivs. Dvs om det är höga nitrat och fosfatnivåer.
Kommer akvaristen och decimerar växtbeståndet och dödar det biologiska filtret genom att koka filtermassan så kommer dom däremot ta över direkt.

ammoniumslulande växter kan svälta ut algerna därför.

Växter kan *inte* svälta alger. Detta är ett oerhört viktigt koncept att förstå och som i princip all akvarielitteratur har fel om.

Och om vi nu skall ha ner ammonium så borde väl vsttenbyten o plantera nya växter funka?..den iden kan väl inte va så fel...?

Det stämmer och för att kunna få dessa nya växter att trivas måste du göda med nitrat och fosfat (och alla andra näringsämnen såklart).
Bilagor:
#48 - 2 februari 2011 07:15
Det är viktigt att förstå att alger och växter kan trivas samtidigt och när detta sker så har man oftast inga algproblem.

Det är när algerna får för sig att kopulera man får problem. Dvs när dom inte bara trivs utan är kåta också.
#49 - 2 februari 2011 10:01
Du skriver:"Det stämmer. Dom kan trivas samtidigt, men algerna går inte in i sängkammaren och förökar sig när det är stor ljuskonkurrens, höga syrenivåer och stabilt låga ammoniumnivåer"...där svarar du ju på min fråga...växterna stjäl något från algerna som gör att dom inte tar överhanden...nämligen: ljus, ammonium, samt att en hög syrenivå som hämmar dom...okej..men då är det ju konkurens...

Om algerna skulle trivas oförändrat parallellt med växterna, vilket ju dom borde eftersom du säger att dom har ett lägre energibehov, mindre kräsna...ja, varför i herrans namn fortsätter dom inte då att växa i exakt samma takt som växterna?...jag förstår att växter växer bättre om man göder dom...men algerna med sitt ännu lägre energibehov, sin mindre kräsna läggning...då borde ju dom svara precis lika bra eller till o med bättre på de åtgärder du sätter in för att få växterna att växa?!...de blir en logisk kullerbyta, för mig i alla fall;)....

Varför blir det alltså inte till o med tvärtom , att algerna vinner vid tillsats av gödning...?...men så är det ju inte..det kan jag inse eftersom ni har empirisk erfarenhet....men varför?...jag känner mig tjatig, men jag tycker det finns motsägelsefulla uppgifter i den förklaringsmodell jag läser: alger trivs under enklare betingelser, gillar både nitrat o ammomium, triggas av samma saker som växter...men ändå går undan ett steg om, växterna trivs?...det kan väl bara bero på att när växter trivs så försvinner ngt som algerna måste ha...du skriver ju själv ammonium..är det inte helt enkelt så då...ammoniumbrist håller dom i schack..o nitraten kan inte fullt ut ersätta ammoniumbrist hos alger, men dock hos växter...??

ursäkta min envishet...men jag vill bara förstå...förklara gärna mer för mig, som känner mig lite tjatig just nu:)...dick inte med alltför dåligt samvete, då frågans frekvens samt frekvensen av algproblem vittnar om underliggande divergerande uppfattningar..;-)....
Ditt kunnande på området är av stor vikt, så är det ngn som kan förklara detta för mig så är det du!
#50 - 2 februari 2011 10:28

växterna stjäl något från algerna som gör att dom inte tar överhanden...nämligen: ljus, ammonium, samt att en hög syrenivå som hämmar dom...okej..men då är det ju konkurens...

Nej eftersom algerna kan fortsätta växa och dör inte. När ammoniumnivåerna blir låga så ligger dom och lurpassar på bra läge att fortplanta sig.

Om algerna skulle trivas oförändrat parallellt med växterna, vilket ju dom borde eftersom du säger att dom har ett lägre energibehov, mindre kräsna...ja, varför i herrans namn fortsätter dom inte då att växa i exakt samma takt som växterna?..

Det gör dom. Har du en trådalg så fortsätter den växa, däremot genererar den inga sporer och duplicerar sig.
Du som akvarist märker inte en ensam trådalg som växer några mm om dagen, däremot märker du om några trådalger slänger ut miljontalssporer som börjar växa i hela akvariet.

(alger) triggas av samma saker som växter..

Det gör dom *inte*. Alger triggar sin fortplantning av ammonium. Vi förökar våra växter genom föryngring och sidoskott.

en algerna med sitt ännu lägre energibehov, sin mindre kräsna läggning...då borde ju dom svara precis lika bra eller till o med bättre på de åtgärder du sätter in för att få växterna att växa?

Du märker inte skillnad i tillväxt på algerna mellan 0.001 ppm fosfat och 10 ppm fosfat eftersom det inte är någon skillnad sett ur algernas synvinkel: Kackerlackorna klarar sig på äppelskruttarna som elefanterna lämnar.
Däremot måste du slänga in många skottkärror äpplen för att du ska kunna hålla dina elefanter vid liv - men för kackerlackorna blir det ingen skillnad.

Varför blir det alltså inte till o med tvärtom , att algerna vinner vid tillsats av gödning...?...men så är det ju inte.

Jo exakt så är det. Det märker du när du skaffar KNO3 och KH2PO4 och börjar dosera NPK i tillräcklig mängd för att växterna ska kunna växa i sin fulla potential.

Det kommer bli en ögonöppnare för dig.

ammoniumbrist håller dom i schack..o nitraten kan inte fullt ut ersätta ammoniumbrist hos alger, men dock hos växter...??

Nej så är det inte. Alger klarar mycket lägre ammoniumnivåer än växter. Däremot vill dom börja föröka sig om dom märker väldigt höga nivåer av ammonium och ljus eftersom det är ett bevis på att det garanterar att deras dyrt producerade avkomma kommer överleva.
#51 - 2 februari 2011 10:39
ja..tack för svaren...jag skall fundera lite...det jag får ut av detta är alltså att alger växer lika bra som växter trots att växterna finns där i massor, dom konkureras inte ut, dom växer av samma saker som du göder växterna med...ja..den stora skillnaden "bara" är alltså: algernas sexuella fortplantning hämmas då växterna stjäl ammonium...o det är därför dom hålls i schack med våra ammoniumslukande växter som grannar...säg nu inte att detta är fel också..för då fattar jag ingenting...;-)

hmm...någon..har berättat för mig i nån tråd här att mekanismen är att växter gillar nitrat mer än alger...nitraten föder således växten mer selektivt...när den växer slukar den ammonium...detta i sin tur hämmar algen som är mer beroende av just ammonium, har svårare att använda nitrat. Men så är det alltså inte enligt di, du har sagt det många gånger till mig nu..så jag fattar:)...då vet jag det..men får skrolla mig tillbaka till den tråden så jag inte missuppfattade de där...de gjorde jag nog;)
#52 - 2 februari 2011 10:51
defdac skrev:

Akvaristisken lider nog lite av att det trots allt är en hobby, med således väldigt mkt amatörtyckande (däribland jag själv) o dessutom industrin som gör reklam för det ena sensationspreparatet efter det andra. Inom saltvattensvärlden är det en tragisk utveckling med teknik och preparathysteri. I dom värsta exemplen, korallenzucht, finns inte ens en innehålsförteckning, utan bara flashiga beskrivningar som "göra dina koraller friska o färggranna" etc....
Det är enligt min mening viktigt med en kritisk hållning, samt ta reda på de exakta verkningsmekanismen bakom varje preparat. Det finns inte en chans till förståelse annars...och många gånger tror jag misslyckade akvarium beror på att man fastnat i preparatfällan o börjar göra saker mer komplicerat än vad det är. Visst kan vi hålla med varandra om att det finns otroligt vackra kar, med ytterst lite eller ingen teknik. Kritiskt tänkande, skynda långsamt, ej överbelasta, lita till biologisk filtrering, god sandbädd, vattenbyten, undvik lösa ett problem med preparat etc...är i min värld goda råd...det har funkat för mig
Bilagor:
#53 - 2 februari 2011 11:06

hmm...någon..har berättat för mig i nån tråd här att mekanismen är att växter gillar nitrat mer än alger...nitraten föder således växten mer selektivt...när den växer slukar den ammonium...detta i sin tur hämmar algen som är mer beroende av just ammonium, har svårare att använda nitrat.

Jag har sett Tom Barr nämna det och när växterna har sitt enzymsystem på plats för att bryta ner nitrat till ammonium så stämmer det att växterna relativt algerna har enklare för att använda nitrat än algerna.
Men det är inte den enda sanningen till varför växter konkurrerar ut alger och sätter stopp för deras vilja att föröka sig. Det är den exponentiella förökningen vid ammoniumspikar som akvaristen ser.

Däremot är det tydligt att algerna inte har någon som helst anledning att lägga sig på rygg och självdö bara för att ammonium är begränsande om nitrat finns. Därför måste "utkonkurreringen" av alger via växter förklaras på andra sätt, och det verkar ha att göra med den stora exporten av växter, syrenivåer, ljustillgång och ammoniumnivåer.

Däremot inte nitrat och fosfatnivåer.

Det är enligt min mening viktigt med en kritisk hållning, samt ta reda på de exakta verkningsmekanismen bakom varje preparat.

Det betyder med andra ord att du redan lagt en beställning på KNO3 och KH2PO4 så du kan kartlägga orsakssambanden själv 8)
#54 - 2 februari 2011 12:29
men då tror jag nog jag ändå förstår..o kanske inte vart hel fel ute..det handlar om i alla fall delvis att växterna dammsuger akvariet på ammonium..o därmed förhindras algernas i alla fall fortplantning...så så tillvida är dom tack o lov lite kräsna då...

Men..sen tror jag faktiskt(ett tag till...) att man ser även en redutkion av växten av algen rent lokalt...dvs inte bara det att man förhindrar förökning...jag vet att du säger emot detta lite, men du får inte med mig helt där. Jag har trots allt sett så många exempel på detta i saltvattenssammanhang..att tillväxten av alger lokalt minskar kraftigt med minskade näringsvärden..o om jag tex har en liten algtuffs på en sten i mitt sötvattensakvatrium...nog stannar den väl upp ngt i tillväxt rent lokalt om ammoniumhalten begränsas tack vare växterna??...jag köper det du säger att den sexuella förökningen är en stor del av orsaken till att ammoniumbrist begränsar algerna...men envisas ett tag till med att tro att den lokala tillväxten också påverkas...
För att nitrat skall kunna användas behövs ett enzym som heter nitratreduktas...kanske växterna har detta i större utsräckning?...ja, i alla fall enligt Tom Barr...men inte enligt dig?eller?...men..är inte detta studerat?

Ha, ha:)...defdec!...det kommer nog ta lite tid innan en hjärntvättad saltvattensakvarist som jag är vågar hälla ner kväve o fosfor i mitt kar. Jag vet att du tycker jag borde det:)...men jag matar på..o så får jag se vad som händer. Så länge jag inte har ngr problem kommer jag inte dosera kväve eller fosfor. Säkert fel..o jag kommer säkert ändra mig...du får skjuta lite till på mig så ska du se;)...jag läser o lyssnar på dig..men när jag inte förstår så frågar jag:)
Bilagor:
#55 - 2 februari 2011 12:46

Jag har trots allt sett så många exempel på detta i saltvattenssammanhang..att tillväxten av alger lokalt minskar kraftigt med minskade näringsvärden.

Oj, vi pratar om totalt olika nivåer av näringsämnen här. Jag ser det inte som omöjligt att man med skummare och annan näringsexporterande utrustning i saltvattensakvarier faktiskt kan komma nära de ppb-nivåer som krävs för att begränsa algerna.

För att nitrat skall kunna användas behövs ett enzym som heter nitratreduktas...kanske växterna har detta i större utsräckning?...ja, i alla fall enligt Tom Barr...men inte enligt dig?

Där är vi alla tre på samma spår, och det har jag lärt mig av Tom Barr på barrreport där det beskrivs ganska ingående hur det fungerar.
Algerna kan eventuellt ha lite svårare att bilda komplicerade enzym pga att dom inte har samma stora maskineri som växter.

det kommer nog ta lite tid innan en hjärntvättad saltvattensakvarist som jag är vågar hälla ner kväve o fosfor i mitt kar

Men vänta nu. Jag förutsätter att vi pratar enbart växtakvarier här, eller gav du nitrat/fosfat-råd från saltvattensakvaristiken till någon som kör växtburk?
#56 - 2 februari 2011 12:48
Jag vill förtydliga att jag absolut avråder från att hälla ner nitrat och fosfat i saltvattensakvarier om någon missförstått mig där..
#57 - 2 februari 2011 14:15
defdac skrev:
Jag vill förtydliga att jag absolut avråder från att hälla ner nitrat och fosfat i saltvattensakvarier om någon missförstått mig där..

Det tror jag inget gjort...jag har inte sett att du sagt det...fast du vet..det finns folk som faktiskt gör det på saltsidan!...debatten där verkar handla om liv o död...
Kan passa på att nämna att FÖR låga halter av nitrat är inte bra i ett saltkar heller. Korallerna o zooxanthellerna behöver såklart kväve...vid brist så dör dom..så enkelt är det...men balansen där är mer hårfin än inom sött...man bör väl ligga på 1-2 mg/m...ligger man lägre balanserar en del koraller till svält vilket leder till vävnadsbortfall o sedermera död. dessutom tror jag man kan få en störd mikroflora med dinoflagelater o cyano som konsekvens. Ett ab dom snyggaste korallodlingar jag sett är korallenfarm i Tyskland..han låg på 2-5 i nitrat!...enbart tack vare matning...särskilt de blå färgerna fick mkt must i sig. Tror faktiskt han låg lite högre i fosfat också än vanligt, typ 0.05 kanske...
o det skall nämnas att DR Mrutzek i tyskland säljer just fosfat o nitrat salter i lösning!...så frågan defdac..är även där kontroversiell!
Bilagor:
#58 - 2 februari 2011 14:29
defdac skrev:
Oj, vi pratar om totalt olika nivåer av näringsämnen här. Jag ser det inte som omöjligt att man med skummare och annan näringsexporterande utrustning i saltvattensakvarier faktiskt kan komma nära de ppb-nivåer som krävs för att begränsa algerna.

Där är vi alla tre på samma spår, och det har jag lärt mig av Tom Barr på barrreport där det beskrivs ganska ingående hur det fungerar.

Algerna kan eventuellt ha lite svårare att bilda komplicerade enzym pga att dom inte har samma stora maskineri som växter.

Men vänta nu. Jag förutsätter att vi pratar enbart växtakvarier här, eller gav du nitrat/fosfat-råd från saltvattensakvaristiken till någon som kör växtburk?

Defdac...det jag menade var att min hjärna som i 20 år jobbat med att få ner nitrat o fosfat har lite svårt att ställa om tanken på att gödsla med detta...här o med dig pratar jag om sötvatten hela tiden...likväl har jag svårt att förlika mig...men det ligger på ett som sagt psykologiskt plan..inte fel på dina förklaringar.

Nitratreduktas...bra...då kan vi vara överens då att det kan varasvårare för alger att assimilera nitrat...det är väl en bra förklaring varför inte nitrat triggar deras fortplantningslusta..?

näringsnivåera o algväxt: helt rätt..du kan helt stoppa algväxten i ett saltkar med tex en perfekt sandbädd. Se DSB karen..otroligt låga halter av kväve...där behöver du inte ens skrapa rutorna. I mitt eget kar hade jag inte en alg så långt ögat nådde på 2 år...nitrat o fosfat var omätbart...trots att jag inte körde med kolkälla...dock hade jag lite andra hyffs för mig.
MEN: menar du verkligen att sambandet inte är linjärt...ju mer näring desto mer växer algerna?..jag förstår att dom kräver extremt lite näring för att växa...men tillväxten är den ändå inte hyffsat proportionell mot halten ammonium??...ser vi inte en minskad tillväxt i takt med minskad ammoniumhalt?...det är ju en sorts begränsning...med begräsning menar jag inte total svält..men en reduktion av tiilväxten...det sker väl oavsett om den lägsta nivån för totalsvält är extremt låg...??..
ja du ser...det finns en del kvar innan jag sväljer hela betet...:)
#59 - 2 februari 2011 14:49
1-2 ppm nitrat och 0.05 ppm fosfat begränsar du inga alger med, så dom kommer ha allt kväve och fosfor dom behöver med dessa nivåer. Att dom inte ser ut att föröka sig lika mycket när du anstränger dig att dra ner nitrat och fosfatnivåer tror jag beror på att du samtidigt rätar upp ammoniumsvängningarna.

men tillväxten är den ändå inte hyffsat proportionell mot halten ammonium??

Tillväxt eller exponentiell fortplantning?

ser vi inte en minskad tillväxt i takt med minskad ammoniumhalt?

Nej, men däremot är det nog lätt att se att den exponentiella fortplantningen/dupliceringen avtar när ammoniumnivåerna hålls stabilt låga.

det sker väl oavsett om den lägsta nivån för totalsvält är extremt låg...??

Alger har normalt sett så stor yta exponerad mot vattnet där näringen finns att jag inte tror du kommer se någon minskning i tillväxthastigheten om du inte kommer ner i ppb-nivåer.

Ett litet bevis för det är ju att om du skapar en ammoniumspik så kommer dom ha alla resurser i världen att skapa sig tillräckligt med sporer och en exponentiell förökningstakt. Tillväxttakten borde alltså vara relativt konstant oavsett nitrat/fosfatnivåer.
#60 - 2 februari 2011 15:05
ok...i get your message....men...jag skulle gärna vilja ha nåt som bevisar din tes om att algernas tillväxt (jag menar alltså INTE fortplantning) inte följer ammoniumhalten...om jag förstår dig rätt så anser du att tillväxten är ganska oberoende ner till absolut lägsta kvävehalt...och den halt som får dom att sluta växa är mkt mkt låg....men det är ganska olikt naturen att vara så här digital...du får jättegärna visa någon källa...för skall jag vara helt ärlig, så tycker jag detta låter konstigt. Men, du behöver inte övertyga mig...du kan detta mkt mkt bättre än jag...så har du rätt så kommer jag krypa till korset;)...men det är en liten bit dit...som sagt..om du orkar o har lust..visa gärna lite varifrån dina tankar emanerar. jag skall inte belasta dig mer med min tveksamhet, utan läser mig fram i ämnet...och kommer säkert fråga dig om det jag inte begriper:). Tack hittills...det är värdefull information du gett mig.

Mvh
Jonas
#61 - 2 februari 2011 18:33

jag skulle gärna vilja ha nåt som bevisar din tes om att algernas tillväxt (jag menar alltså INTE fortplantning) inte följer ammoniumhalten..

Jag ser att jag säger emot mig själv. Som jag skrev ovan så är vi överrens om nitratreduktas och att växterna förmodligen har enklare att bilda det och det betyder i sin tur att alger förmodligen får det enklare att växa om kvävet erbjuds i ammoniumform, utöver att det triggar fortplantningen.

Mitt "Nej, men däremot .." inlägget senare blir en kontradiktion till detta, men funderar man lite på det orimliga i att hålla en jämn ammoniumnivå i akvarier med bra biologisk filtrering och hungriga växter så blir hela frågeställningen "alger växer snabbare med ökad ammoniumhalt" totalt ointressant.

Om man lyckas med detta så kommer det ju även vara så att man har konstant nitrit i akvariet till fiskarnas stora förfäran.
#62 - 2 februari 2011 20:00
Lite observationer från växt/alg och kanske fiskplågare Persson,

Eftersom jag mest hålls med sjöar och dammar tycker jag mina små nano burkar är rätt kul, men jag kan inte låta bli att göra fel för att se vad som händer.

Lite av händelseförloppet: Startade upp med bara omvänt bottenfilter sten och vulkanaska. Slängde i ett par matskedar matjord samt matade lite med flingfoder. Tog hem lite ”slem” från reningsverket och stoppade i och pang, massor med alger började gro på stenarna.
Överbefolkade med fisk och mätte som god akvarist Nitrit var dag. Visade aldrig någonting.
VB 25 %/vecka.
Stoppade i lite hornsärv och vattenpest och en näve trådalger vilka växte som tokiga.
Tog bort det mesta av trådalgerna vilka började krokna algerna på stenarna började släppa i stora flak.
Plockade bort 75 % av växterna då det inte fans plats för fiskarna att simma.
Hittills var alla vattenvärden OK 0 ammonium Ph tenderade att gå upp en del >8. 0 nitrit och <12,5 Nitrat, Kh runt 5
Allt enligt tetras sop tester.
Nu är det i princip 0 (ej mätbart) på allting men Kh är nere på 3 och pH 7. Dock fladdrar Ammonium mellan 0 och 1 vid olika mättillfällen det högre på morgonen.

Algerna som är kvar bubblar men går som det tycks en kvalfull död till mötes. Växterna led också rejält efter att jag trimmade ned dom. Nu är de riktigt tunna i vattenkolumnen men den del som flyter på ytan blir allt kraftigare och växer säkert 1-2 cm om dagen. De såg riktigt miserabla ut innan de nådde ytan men nu börjar även de nedre delarna ta sig (till mitt förtret).

Den enda näringen är en slurk Micro+ lite då och då. Oftast i samband med att jag fyller på det vatten som dunstat och det som försvinner när jag suger bort de alger som ramlat av stenarna, vilket inte är så ofta.
Fiskarna lever och mår tillsynes bra ynglar av sig och äter som små grisar.

Så min fråga är. Varför tycks detta till synes vanskötta akvarium som står med ramp + 12 tim solljus fungera?
#63 - 2 februari 2011 20:04
Lösningen defdac...samt också förklaringen till framgången med pmdd...kan ju vara den att i idealsituationen har vi rätt så mkt nitrat, men knappt något ammonium....växterna stormtrivs...algerna får kämpa, för såväl sin växt som fortplantning. Det är väl därför som nya akvarium lättare får alger...där ligger ju kvävecykeln med övercikt åt ammoniumhållet o väldigt lite nitrat, pgr av att alla nitrifikationsbakterier ännu ej är på plats...men i det mogna karet, så ligger kvävecykelns övervikt åt nitrathållet, med alltså ganska mkt nitrat men mkt lite ammonium. En drömsits för växter o mardröm för alger..den sistnämnda mogna situationen efterliknas vid nystart om man doserar med tex pmdd...ihop med mkt växter. Tycker du det låter logiskt?..:)
#64 - 2 februari 2011 20:10

Varför tycks detta till synes vanskötta akvarium som står med ramp + 12 tim solljus fungera?

Tycker inte det verkar vara någon katastrofburk direkt. Känns mer som en slags Diana Walstad-setup med skillnaden att du kör omvänt bottenfilter, vilket du säkert fick igång snabbt med lite jord och slam.

Men svaret ligger nog mest i detta:

men den del som flyter på ytan blir allt kraftigare och växer säkert 1-2 cm om dagen

Skuggade alger brukar inte vara så kaxiga.

den sistnämnda mogna situationen efterliknas vid nystart om man doserar med tex pmdd...ihop med mkt växter.

Så är det helt klart. Man kan även skynda på mognadsprocessen rejält genom att blanda i filterslam från ett inkört filter i bottnen.
#65 - 2 februari 2011 21:08
defdac skrev:

Men svaret ligger nog mest i detta:

Skuggade alger brukar inte vara så kaxiga.

Mja,men just nu har jag alger där det är skugga och soprent där solen ligger på mest!
#66 - 2 februari 2011 21:12
defdac skrev:
Tycker inte det verkar vara någon katastrofburk direkt. Känns mer som en slags Diana Walstad-setup med skillnaden att du kör omvänt bottenfilter, vilket du säkert fick igång snabbt med lite jord och slam.

Hightech DW burk med andra ord! skrattar.
Jag hoppas jag får mina grejor för PMDD då skall jag buffra upp med lite bikarbonat och dundra i lite mäsk co2. Kanske det blir lite mer växtlighet efter botten då!
#67 - 2 februari 2011 21:16
Jonasroman skrev:
Lösningen defdac...samt också förklaringen till framgången med pmdd...kan ju vara den att i idealsituationen har vi rätt så mkt nitrat, men knappt något ammonium....växterna stormtrivs...algerna får kämpa, för såväl sin växt som fortplantning. Det är väl därför som nya akvarium lättare får alger...där ligger ju kvävecykeln med övercikt åt ammoniumhållet o väldigt lite nitrat, pgr av att alla nitrifikationsbakterier ännu ej är på plats...men i det mogna karet, så ligger kvävecykelns övervikt åt nitrathållet, med alltså ganska mkt nitrat men mkt lite ammonium. En drömsits för växter o mardröm för alger..den sistnämnda mogna situationen efterliknas vid nystart om man doserar med tex pmdd...ihop med mkt växter. Tycker du det låter logiskt?..:)

Plantera fullt, döna på med gödning (PMDD) och i med fisk dagen efter om du inte har kloramin i vattnet fungerar klockrent (oftast). Det kan bli en toffsalg eller två i nörjan men de hjälper till att hålla ammonium kvävet under kontroll!
#68 - 2 februari 2011 22:44
[QUOTE=bossep;1493723]Plantera fullt, döna på med gödning (PMDD) och i med fisk dagen efter om du inte har kloramin i vattnet fungerar klockrent (oftast). Det kan bli en toffsalg eller två i nörjan men de hjälper till att hålla ammonium kvävet under kontroll![/QUOTE

Jag har följt den här tråden med intresse och funderat en del. Enligt Diana Walstads teorier om "Alleochemical release from plants"dvs att växter producerar ämnen som påverkar andra växter så kan man tänka att många och välmående (med god tillgång på näring) plantor släpper ut sådana ämnen som hämmar algtillväxt. Stora och ofta förekommande vattenbyten får då till följd att det blir svängningar i koncentrationen av dessa alghämmande ämnen som algerna utnyttjar.
#69 - 2 februari 2011 22:49
toggaj skrev:
[QUOTE=bossep;1493723]Plantera fullt, döna på med gödning (PMDD) och i med fisk dagen efter om du inte har kloramin i vattnet fungerar klockrent (oftast). Det kan bli en toffsalg eller två i nörjan men de hjälper till att hålla ammonium kvävet under kontroll![/QUOTE

Jag har följt den här tråden med intresse och funderat en del. Enligt Diana Walstads teorier om "Alleochemical release from plants"dvs att växter producerar ämnen som påverkar andra växter så kan man tänka att många och välmående (med god tillgång på näring) plantor släpper ut sådana ämnen som hämmar algtillväxt. Stora och ofta förekommande vattenbyten får då till följd att det blir svängningar i koncentrationen av dessa alghämmande ämnen som algerna utnyttjar.

Ja det är riktigt om en ej 100 % bevisat. Men det är oftast växter typ cabomba, hornsärv, vattenpest som har denna förmåga. Men exempelvis tråd och kiselalger växer förträfligt på dessa.
Bilagor:
#70 - 2 februari 2011 23:04
bossep skrev:
[QUOTE=toggaj;1493762]

Ja det är riktigt om en ej 100 % bevisat. Men det är oftast växter typ cabomba, hornsärv, vattenpest som har denna förmåga. Men exempelvis tråd och kiselalger växer förträfligt på dessa.

Jag har sedan tre veckor tillsatt co2 med synligt förbättrad växtlighet med oförändrad näringstillförsel (pmdd) , ljus och vattenbytesintervaller. Jag ser en tydlig minskning av algerna varför jag kan tänka mig att det möjligen kan ligga någonting i det Walstad skriver om Plant Alleopathy.
#71 - 2 februari 2011 23:11
toggaj skrev:
[QUOTE=bossep;1493767]

Jag har sedan tre veckor tillsatt co2 med synligt förbättrad växtlighet med oförändrad näringstillförsel (pmdd) , ljus och vattenbytesintervaller. Jag ser en tydlig minskning av algerna varför jag kan tänka mig att det möjligen kan ligga någonting i det Walstad skriver om Plant Alleopathy.

Eller vad både defdac och jag säger men på lite olika vis. Balans på C:N:P så fixar det sig. Med en brist a endera så brukar det bli alger.
#72 - 2 februari 2011 23:32
bossep skrev:
[QUOTE=toggaj;1493774]

Eller vad både defdac och jag säger men på lite olika vis. Balans på C:N:P så fixar det sig. Med en brist a endera så brukar det bli alger.

Ja visst är det så. Att få ett väl fungerande akvarium är att hitta en balans och sedan försöka behålla den över tid är väl en del av det som gör den här hobbyn så intressant.
#73 - 3 februari 2011 06:48
Ole Pedersen refutation ang. att alleopatiska ämnen ska spela någon roll i akvarier: http://www.bio-web.dk/ole_pedersen/pdf/TAG_2002_15_7.pdf
Tror den finns på Tropicas hemsida också. Eller fanns.

Gör man aldrig vattenbyten så skulle sannolikt de växter som faktiskt utsöndrar något ta död på alger *och* växter, men eftersom alla växterna mår prima i Walstadburkar kan man nog sluta sig till att det inte är alleopati det handlar om överhuvudtaget.
#74 - 3 februari 2011 15:03
defdac skrev:
Ole Pedersen refutation ang. att alleopatiska ämnen ska spela någon roll i akvarier: http://www.bio-web.dk/ole_pedersen/pdf/TAG_2002_15_7.pdf

Gör man aldrig vattenbyten så skulle sannolikt de växter som faktiskt utsöndrar något ta död på alger *och* växter, men eftersom alla växterna mår prima i Walstadburkar kan man nog sluta sig till att det inte är alleopati det handlar om överhuvudtaget.

Snyggt och tack! Jag har missat Ole&#8217;s artikel!

Jag är just nu inbegripen i en tidvis bitter diskussion med en massa &#8221;kloka gubbar och gummor&#8221; angående Cyanobakterien Microsystis och dess gift Microsystin. Vilket kanske kan ingå i den här diskussionen. De hävdar att microsystin är ett rejält miljöhot och jag säger tvärs om! Jag hävdar att, visst giftet finns det för att skydda algstackarn från att bli uppäten. Vid massdöd kan det kanske frigöras en del till vattenkolumnen men ytterst sällan så det påverkar andra organismer. Skillnaden ligger i hur vi utför våra prov. Jag jobbar i den naturliga miljön och de i ett laboratorium. I ett sådant kan man krama vatten ur en sten om man kramar tillräckligt hårt!

Jag har experimenterat lite med alleopatiska relationer och kan inte säga att växter påverkar alger eller cyanobakterier i någon större utsträckning. Däremot mellan olika typer av växter. Orsaken är att alger och växter inte lever i samma nisch och behöver inte konkurrera. Det kan mycket väl vara samma förhållande mellan olika typer av alger och kanske mellan alger och cyanobakterier.
#75 - 3 februari 2011 23:08
defdac skrev:

Tror som du att alleopati inte är ngt vi behlver fundera över så mkt i ett akvarium..vxäter växer ju ohämmat huller om buller o intill varandra...alger växer nära o på växterna...

Annat e de med koraller...där ser vi tydlig konkurens..men dom har ju sitt nösselgift mm
#76 - 4 februari 2011 00:15
Filosofisk tanke.....
Tor att vi slipper koraller ii sötvatten i alla fal! Fast växter och alger kan vara nästan lika lynniga.
#77 - 4 februari 2011 06:11
bossep skrev:
Filosofisk tanke.....

Tor att vi slipper koraller ii sötvatten i alla fal! Fast växter och alger kan vara nästan lika lynniga.

Så sant;-)

Annons