Mina yngel dör i yngelkasse Hjälp!

#1 - 3 april 2006 13:26
Hej,
Jag har en yngelkasse som jag försökt föda upp guppy- och B. molly yngel i, då jag försökte föda upp guppy yngel så hade jag ca 5 st från början, i slutet så överlevde 1 av dom, nu håller jag på med B. molly yngel och började med 4 st nu har jag ett kvar, jag har köpt yngelfoder som jag matar dom med ca 2 gånger om dagen men jag förstår inte vad jag gör för fel.

Mitt B. molly yngel som är kvar är ca 1-1,5cm och är minst 2 månader gammalt vad ska jag göra?

Tacksam för snabba svar!
Tack på förhand.
#2 - 3 april 2006 13:37
nacdelan med yngelkassarna är att även fast det kommer in vatten i dom så finns det i stort sett ingen cirkulation i dom, så du måste byta vatten i dom oxå. de räcker ju om du sänker den lite så de kommer in vatten uppifrån och skölja ur den liksom om du förstår va ja menar.

vet ju inte om det är därför dom dör med yngel är ju känsliga så nytt vatten ofta är ingen nackdel.

va har du för värden på ditt vatten?
hur varmt har du?
#3 - 3 april 2006 15:04
27,5-28,0 grader, det var mellan 28-30 då jag skrev inlägget.
Vet ej några värden har aldrig kollat dem.

Så ojämt gradtal brukar jag inte ha, men jag gick till akvariumet mellan dom här inläggen och märkte att pumpen hade stannat pga igentäppt filter och min värmestav hadde gått sönder (glaset hade spruckit(orsaken till 2 propp byten på 2 dagar skulle jag tro)):)
Det verkar som att allt eller inget ska hända mitt akvarium(då kommer alla utgifter på en gång också, suck).:(, har inte haft något problem under de 3 år jag har hafft akvariumet, kollade det senast i morse, då var allt fungerande
#4 - 3 april 2006 22:28
[:-79]
#5 - 4 april 2006 08:29
Köp en y liten doppvärmare och ha inte riktigt så varmt i karet. Det blir mindre syre till fiskarna och om det inte kommer in till ynglen så kanske det va därför dem inte klarade sig.
MVh Marcus
#6 - 4 april 2006 13:42
ok, tack för hjälpen, om någon har något mer att tilllägga så är jag tacksam för det, skriv hjärna.
#7 - 5 april 2006 01:20
kan ju prova att sätta yngelkassen vid utblåset på pumpen om det är en "öppen" modell
#8 - 5 april 2006 07:38
ok, ska genast göra det, det är inte så att dom tröttar ut sig i fall att det blir för strömt?
jag har 54l juwel akvarium med en tillhörande 250l/h juwel pump det blir inte för starkt blås i yngelkassen?
#9 - 5 april 2006 11:41
[quote=nikzak]jag har 54l juwel akvarium med en tillhörande 250l/h juwel pump det blir inte för starkt blås i yngelkassen?[/quote]

behöver ju inte sätta den precis vid utblåset utan räcker att du ser att vatten strömmar igenom.
strömmar de för starkt så bör du kunna se det på ynglena.

Annons