Mina yngel dör/har dött.

#1 - 3 november 2003 09:27
I förra veckan fick jag tio stycken guppyyngel. Alla har mått bra över helgen. Flyttade över dem till ett yngelakvarium och skaffade växter. Men idag har dem flesta dött! Varför? Vad har jag gjort för fel.... Snälla hjälp mig.

//Stefan
#2 - 3 november 2003 09:49
Ændring i vandværdier/temperatur er nok til at så små fisk dør.
Flyttede du vand med fra det store akvarium!!!!
#3 - 3 november 2003 10:35
Japp jag flyttade med vatten från det stora akvariet, gissar dock på att det kan bero på att vattentemperaturen är på gränsen, 22 grader.
//stefan
#4 - 3 november 2003 10:36
22 grader är ingen fara, mina går då och då i mycket kallare vatten en så (när man tex. glömmer å stänga balkongen dörren) handlar troligen om dåligt vatten och/eller att dom flesta guppys idag är rätt sönder avlade och därmed också ganska svaga och dom är svagare när dom är yngel.
#5 - 3 november 2003 10:49
Jeg har guppyer ved 13-15c...intet problem...de skal bare tilvænnes først!!!
De kræver meget mad som er meget småt i starten!!!
#6 - 3 november 2003 10:53
Ursprungligen skickat av fo

Jeg har guppyer ved 13-15c...intet problem...de skal bare tilvænnes først!!!

13 - 15C??? Hur bär du dig åt för att få så kallt i burken? Häller du i is? [:-99]
#7 - 3 november 2003 11:05
I en kælder.....der er 12c men lyset giver en smule!!!!!
#8 - 3 november 2003 19:53
Hej... när ja hittar nåra yngel i mitt stora akvarium tar ja dom me håven å kör in dom direkt i yngelkaret... då verkar d va lite fel... men mina dör inte... dom lever på... Hejdå
#9 - 4 november 2003 09:22
Jag har flyttat yngelakvariet till ett annat varmare rum. Men lik för bannat så verkar dem dö... Idag finns det bara ett fåtal kvar. Vad gör jag för fel eller är det bara att vänta tills nästa omgång med yngel och se om det går bättre då? Ska man istället ha ett sådant där yngelkar som hänger i det stora istället? Vad tycker ni?

//Stefan
#10 - 4 november 2003 10:47
Jag tycker att det värkar vara nå skumt med ditt vatten.
Hur stort är yngelkaret?
Vad har du för filtrering?
Hur ofta gör du vattenbytetn?

Vad matar du med? ser du om de äter?
#11 - 4 november 2003 11:00
Jag fick mina yngel för ca tre veckor sen och i början såg man bara de små små svarta ögonen simma runt..nu har de blivit lite större och har bara bytt vatten två ggr...inga har dött, är fortfarande 40 st! [:-38]
#12 - 4 november 2003 11:34
Ibland dör dom, så är det.. jag har haft vissa guppy där alla yngel dör jämt, medans andra skulle kunna simma runt i avloppsvatten utan att bry sig...
#13 - 4 november 2003 22:40
Jag fick för ca 1 månad sen 6 kullar guppyyngel, summa 25 bebisar. Och alla mina lever o växer som tusan [:)]

Dom största börjar nu oxå få lite färg [:-59]

När jag satte upp yngelakvariet, ett 35-liters plastterrarium
med pump, ljusramp, grus o ett par plastväxter, så använde jag vatten från guppykaret att fylla upp ca hälften med, resten nytt vatten. Byter 2-3 liter vatten varje dag. Matar ca 5 ggr om dagen, varav en gång om dagen med fryst cyclops...

O de verkar ju funka [:D]

Och imorron ska jag sätta upp ett 35-liters till, för nu ser mina guppyflickor sprickfärdiga ut igen [:-59]

Mvh. Sara
#14 - 5 november 2003 09:11
Uppenbarligen så har jag gått fel till väga på något sätt. Men att det ska vara något konstigt med vattnet vet jag inte. Det ända kan väl kanske vara att i det stora har jag trärötter som kanske höjer ph-värdet och sedan har jag stenar som vi har plockat ifrån Grekland när vi var där. Sedan fosila stenar från Michigan. Kan dessa påverka det stora vattnet. Sedan har jag inte gjort vattenbyte så ofta som Corona gör kanske beror det på det.

Men att det skulle vara skumt med vattnet i kranen vet jag inte. Grabben hemma lyckas med sina yngel varför inte jag? Kan det bero på att han inte har rötter i sina eller?
//Stefan
#15 - 5 november 2003 09:50
Jag tycker att du borde göra ett vattentest på vattnet direkt ur kranen. Kolla vad du har för Ph och hårdhet. Trädroten sänker ph:t, inte höjer :] Kalkstenar och dylikt höjer ph:t. Testa att köra ett vattenbyte på 30 % i veckan istället och så ska du se att det ska gå bra. Om du sköter allt och har koll på nitriten ska det stabiliseras snart...det borde det...enbart mina funderingar...
#16 - 6 november 2003 10:55
En man i sorg.... Mina yngel överlevde inte [:-141] alla är döda. [:(]Måste gjort hiskerligt fel med något. eller så är det bara att bita ihop och hoppas på att det går bättre nästa gång...

Tack för alla tips och råd!

M v h

Stefan

Annons