Jag kan tillägga att jag har lysrör som är speciellt anpassade för akvarier, sniglar finns det inga eftersom praktbotian käkar upp allt i snigelväg. Jag har både tjockbladiga växter och med tunnare. men alla ser ut att må dåligt, dom liksom korvar ihop sig och blir bruna. Jag bor i Växjö, så jag har köpt klorbortagningsmedlet som dom rekommenderade i affären.
Kan det vara detta dina växter lider av med korvandet om det är så, så hjäper inte inte TMG så bra.
[FONT=Times New Roman]
Ca, Kalciumbrist - Visas först i nya blad
Förvrängd bladtillväxt
Skålade blad
Vridna och böjda blad
Vridna och korta rötter
Tillväxtpunkter (skott) som dör eller är skadade
Gulaktiga bladkanter
och här e ditt bronlem med hål ibladen(medmindre du har en hungrig mal, ge den mer mat )
Det finns spårämnen av Kalium i TMG men det är allt. Tropicas plantenäring + innehåller dessa ämnen fast inte Ca Kalcium
[/FONT][FONT=Times New Roman]
K, Kalium brist - Visas först i äldre blad
Långsam tillväxt
Små hål som sakta växer sig större i äldre blad
Gula områden
Tynande ibland ruttnande kanter och toppar
Små döda områden uppkommer i gamla blad. Dessa kan börja i knappnålsstorlek och växa.
I vissa arter kan bladen gulna innan de dör, men deras huvudnerver är inte gröna som de skulle vara vid magnesiumbrist.
I andra arter som Ceratopteris (flytormbunkar), kan de gamla bladen fortsätta att vara gröna alltmedan döda fläckar växer. De nya bladen är tillbakabildade i storlek och yta.
Nya blad utvecklar sig inte så mycket som de ska. De har inte så stor bladyta som de borde.
De nya bladen i den här bilden är mer normala eftersom de har växt ut efter att mer kalium doserats i gödningen. [/FONT]