Mina vattenvärden,,

#1 - 1 juni 2007 18:45
Jag behöver en del hjälp & några goda råd.
Jag har nyligen fått reda på vattenvärdena som vi har här i våran kommun.

Jag skriver upp några av dom här:
Ph 8,1
Järn 0,017
Konduktivitet 14
Ammoniumkväve <0,03
Ammunium <0,04
Kalium 1,4
Kalcium 8,3
Magnesium 2,3
Hårdhet tyska grader 1,7 dH
Nitrit <0,03
Nitrat <2,2
Natrium 15

Eftersom att jag främst håller på med ungfödare så har jag haft en del krångel ett tag med bla mina Indianplatyn.
Men nu med vattenbyten varje dag ett tag, lite bikarbonat vid varje vattenbyte så har det fungerat rätt så okey, men jag är ändå inte helt nöjd.
Idag var jag och köpte kalkstenar & ngt kalkgrus/korallkross(?), det dammar i alla fall & akvarievattnet blev alldeles vitt trots att jag bara hade i lite grus.

Vad jag har förstått nu är att man bör ha en buffert på kH 4 för att få ett stabilt Ph. Tidigare har mitt Ph dalat ganska snabbt bara några dagar efter vattenbytena.
Både mitt kH & dH har tidigare legat på knappt 3 men nu har jag fått upp KH men inte dH.
Mitt kH ligger just nu på 4 medans dH ligger kvar på 3. Jag har haft i kalksten & kalkgrus/koralkross idag.

Hur gör jag för att få upp dessa båda och sedan kunna hålla det stabilt så att inget av dessa eller mitt Ph rasar i snabb takt igen.

Jag använder mig av Seras dropptester, jag tycker inte dom är så himla bra, finns det kanske ngt annat märke som är bättre & som är lättare att läsa av.

Akvariet är på 100 liter & jag har i knappt en halv tesked med bikarbonat vid vattenbytena. Använde tills för ngn eller två veckor sedan även ektzonsalt, ska jag fortsätta att köra med salt eller kan jag fortsätta att vara utan det. Jag vill kunna ha ett akvarium utan salt och bara använda det när det verkligen behövs som vid tex sjukdom i akvariet.

Hälsningar Anneth
#2 - 3 juni 2007 11:13
Jag skulle bli jätteglad om ni ville hjälpa mig lite med mitt problem. Ni ser här ovan. För mig är det ett problem när det inte vill fungera som jag vill att det ska fungera.

Eftersom att jag är rätt så dålig på Kemi så kanske det finns ngn här som kan sånt & som vill hjälpa mig med lite råd & tips..

Please!!!!

Hälsningar från Anneth
#3 - 3 juni 2007 11:31
Angående tester så kör jag med JBLs, tycker de fungerar rätt bra. Har dock ingen erfarenhet av Seras så jag kan inte göra någon bra jämförelse.

Nu kör jag ju en Malawiburk, men har i Akvarielagrets salt/bikarbonat-blandning. Det ger åtmonstone stabila värden i min burk, kH på 20+ och dH på över 7 (det sista är svårt att mäta med stickor, eftersom skalan är >7 och nästa steg >14)

Kör med 1 dl/100l av saltblandningen. men som sagt det är till Malawi.

Annons