mina tre honor är me barn

#1 - 24 september 2006 12:54
ja har två hannar och honor ! honorna är med barn dom är jääääättte tjocka alla tre undrar hur många yngel de kommer bli:D hoppas verkligen att de blir yngel nu i veckan! elr nu på natten!
#2 - 24 september 2006 13:22
Det ska vi hålla tummarna för. Vad är det för fiskar som ska ha yngel hos dig ? Har du fiskar i akvariet som kan tänkas äta upp dina yngel ? Bra om du har mkt växter och kanske flytväxter som dina yngel kan gömma sig i. Kanske du har en liten yngelbox som du kan ha på ytan så du kan fånga yngel och låta dem växa till lite där ? De flesta fiskar är tyvärr lite glada att äta yngel så man behöver ofta ordna ngt skydd. Har du bara guppy i akvariet så brukar en del klara sig, Platy och Molly är inte heller de värsta fiskarna på äta yngel. Men det beror lite på vad du har för fiskar i ditt akvarium. Men nu får vi hålla tummarna på att du snart får yngel och att allt går bra.

Att ha yngel i yngelakvarium eller i flytbox är inte bara bra som skydd, det är också lättare att se till att de får ordentligt med mat. Små yngel är inte lika bra på att konkurrera om maten.

Du ska sedan mata dina yngel ofta, men lite åt gången och regelbudna vattenbyten är bra för tillväxt av yngel.

Men skriv gärna och berätta vad det är för fiskar i ditt akvarium och hur det ser ut med växter så ska vi hålla tummarna ihop med dig.

Hälsn Robban
#3 - 24 september 2006 13:27
okej! det är bara guppys i akvariumet det är ett 100 L!
pluss att ja har jätte mycke flyttväxter!
och sen en ganska stor rott!
hoppas också att ja får yngel=)
#4 - 24 september 2006 14:09
om en guppy hanne följer efter en guppy honna vart hon än simmar och han bara är efter hon medans de finns två andra honnor! mennas det att han vill ha yngel med henne?
#5 - 24 september 2006 18:18
en fråga till:D är guppys nattaktiva med asså lägga ungar(för dom lägger ju inte ägg) elr gör dom det på dagen?
#6 - 24 september 2006 19:03
Marcus.N skrev:
en fråga till:D är guppys nattaktiva med asså lägga ungar(för dom lägger ju inte ägg) elr gör dom det på dagen?

hejsan

mina guppys har alltid fött sina ungar på natten hos mig..men jag tror inte guppys är nattaktiva

mvh macke_fisk
#7 - 24 september 2006 19:27
okej tack för svaret då vte ja det=)
tror att den ena fisken har laggt ut sinna barn nu elr kommer gö de under natten för hon är verkligen jätte tjock och så ser man romen runtt buken helt svart:p
#8 - 24 september 2006 19:33
hmm två av dom tre honorna som man såg romen på vid buken den är u borta elr dom är inte svarta där längre har dom alggt ut sina små yngel då?
#9 - 24 september 2006 22:33
Det är så att guppyhannar brukar jaga den tjockaste honan mest.. det är ngt de tycker är vackert hehe... så de tjockaste o största honorna är ofta mest jagade. När en hanne väl parat en hona kan han bli far till flera kullar trots att han inte finns kvar i akvariet mer. Honan har förrådsbefruktning och kan få flera kullar med bara en parning. Snittet är 28 dagar, men kan skifta mellan 23 och 31 dagar.

Det svarta du ser vid analfenan kallas yngelfläck och spec på ljuda honor då buken blir utspänd så kan man i viss ljus ibland se genom huden och oftast är det ögonen du ser på ynglen.

Men har du bara guppy i akvariet så brukar de flesta klara sig, men har du en liten flytande yngelbox så kan du vara på säkra sidan genom att fånga yngel o lägga i den och då inte bara för att skydda dem, utan för du lättare ska kunna utfodra dem.

Men ska bli spännande att läsa imorgon om du hittat några yngel.

Sedan är vissa färger mer dominanta än andra så har du olika färg på dina stora guppys så blir det spännande att se vad du får färg på dina unga hannar sedan då de växer till sig.

Men håll oss underrättade hur det går för dig så ska vi heja på inför förlossningen

Hälsn Robban
#10 - 25 september 2006 04:32
den tjockaste honan har ej kvar sina rom i magen det svarta runt buken! så hon la nog sina yngel igår natt så dom hra ju inte hunnit bli så stora ja tror hon har gjort det ifl men hur ser ett guppyyngel ut när de inte är befruktat? för de hänger en sak på växten som är format som en fisk fast det är helt brunt det ser nästan ut som ett ägg?
#11 - 25 september 2006 07:58
Det blir inga yngel om inte honan är befruktad, ynglen är små ca 3-4 mm och ganska genomskinliga och inte så lätta att upptäcka om man har mycket växter, men om du tittar riktigt noga så borde du se dom.

Sedan kanske du måste skydda ynglen från att åka in i filtret ochså, du kan sätta ett finmaskigt nät eller en bit filtermatta över insuget, det beror på vilken typ av filter du har.
#12 - 25 september 2006 13:27
har ju bara haft fiskarna i en dag nu så får la vänta och se under veckan men ja såg att den tjocka honan hade kvar ynglen i magen såg bara inte ut så när lysset var slläggt i akvariumet! men hanen är efter henne hela tiden så ja tror hon lägger ynglen snart för man sr dom imagen:D
#13 - 25 september 2006 14:28
Ibland kan honorna vara riktigt tjocka ganska länge innan de föder sina ungar, så svårt att bara se på fiskens mage då det är dags för yngel att komma. Men så här är det att gå i väntans tid.. till slut kommer de ut ska du se
#14 - 25 september 2006 15:08
ja är precis som guppy harnana nu:D dom håller på att åka efter honorna hela tiden för att titta om dom lägger yngel typ! oja går bara till akvariumet för att se om nåt har hänt:D men asså när hanen är mycket upspelt kan han sprutta ut befruktning då med? för en hane brukar stanna i sitt simmande och börja sprutta ut nåt som man inte ser de är genomskinligt men man ser att han spruttar ut nåt?
#15 - 25 september 2006 19:30
ja vill gärna har svar på den frågan ja ställde innan:D och en till brukar guppys gräva groppar innan dom lägger ynglen? för dom har nämligen grävt två groppar i sanden,stenarna o gruset!
#16 - 25 september 2006 23:00
Guppy föder sina yngel rakt ut i vattnet o gör ingen grop... ofta kan honan gå undan lite så hon kan vara ifred... hon kanske står bland växterna eller bak pumpen. Så ser man att hon spänner kroppen lite och så brukar hon höja stjärtfenan o så pluppar en eller ett par ungar ut i taget... så kan hon simma runt ett tag o sedan sätter hon fart igen med att föda ynglen. Ibland är det över på ett par timmar , men ibland tar det lite längre tid.

Man kan nästan säga att guppy befruktar på liknande sätt som människor. Hanen har en analfena som är ombildad till ett parningsorgan som kallas gonopodium. Det sker en inre befruktning, honan har ägg inne i sig som är redo för befruktning och hanen befrukar honan inne i henne, så det är inget som spruttar i vattnet som du skrev. Så gör däremot de flesta andra fiskar som befrukar äggen utanför honan, bland växter, på en sten eller grop...

Jag letade på nätet efter små filmsnuttar där guppy föder sina ungar, har du tur får du kanske se det ske.. men kika här :

http://www.acquaportal.it/Video/Dolce/

det är en italiensk site och parto betyder "förlossning " där finns ett par filmer där man kan se guppyyngel födas och även en Platy som föder på liknande vis. Kika där får du se.
Du kan också se där hur flera vackra guppy hannar jagar en hona på en film och lite andra små filmsnuttar... kanske finns ngn sådan film på zoopet också, har inte kikat efter det än...

Ser du dina guppy vara i grusen o peta så är det för att hitta ngt att äta, de tänker " har jag tur kanske jag hittar lite mat "

Men kika på filmerna så fortsätter vi att hålla tummarna så du snart får yngel

Hälsn Robban
#17 - 26 september 2006 11:35
åhh tror äntligen att ja fått yngel:D !

För de är en hona som åkte ifrån alla andra och gömde sig bakom pumpen först trodde ja att hon var utstött av dom andra men de är hon inte fast hon har fortfarande yngel i sig så hon la inte alla yngel! nu ska ja se om hon drar sig undan mer!
#18 - 26 september 2006 13:21
Kanske börjar närma sig nu Marcus.. de går ibland undan då de tycker det är jobbigt med uppvaktade hanne då de kanske är nära att föda. Kunde du kika på de små filmsnuttarna där man kan se när guppyungar föds ? Så kan du se hur de pluppar ut..
#19 - 26 september 2006 13:26
mm såg filmerna det såg ju nästan ut som för människor:D

men ska ja köpa en såndär yngelbox och lägga henne i under natten så hon får va för sig själv under natten? så hon kanske lägger dom?
#20 - 26 september 2006 20:01
" target="_blank">
här är en till video är man ser en guppy föda det ser ut som nä en kossa elr häst föder! nu längtar ja bara mer och mer efter bebisarna:D
#21 - 27 september 2006 03:22
Ja där hade du en annan liten trevlig filmsnutt där en guppyhona födde sina ungar. Jag har ett flertal sådana där yngelboxar som du pratar om. Det kan vara bra att ha om man har fiskar i akvariet som man är orolig för ska äta upp ynglen. Nu har du bara guppy i ditt akvarium och då du har mycket växter så brukar det inte behövas. Så jag brukar inte lägga guppyhonor i sådana boxar för de ska föda i dem. Däremot tar jag bort gallret och fångar upp yngel och har dem på tillväxt i boxen ibland.
Ibland går det bra att få den att föda i yngelbox, men de kan också bli än mer stressade av att vara instängda på så trångt utrymme. Så mest nytta har du nog av en sådan liten box om du har yngel på tillväxt i dem, då kan du se till att de får mat ordentligt. Oftast låter de ynglen vara och blir ngt yngel uppätet så brukar det inte vara så många. Finns enstaka guppy och då oftast honor som kalasar på yngel. Skulle det vara så just hos dig så tar det ca 28 dagar och då är det dags att föda yngel igen.
Så jag skulle testa först att låta honan föda utan yngelbox, men då du är så angelägen om att ta hand om dina yngel kanske skaffa en box att ha dem på tillväxt i och då tar bort plastgallret som är som skydd för ungarna.
Har du olika färger på dina guppy så blir det spännande för dig att se vilka färger ungarna får, det beror både på färgen på hannen och vad honan har för anlag, men då du har mer än en hanne och honan var parad innan hon kom till dig så kan det bli en överaskning för dig då de unga hannarna börjar att få färg.
Men fortsätter att hålla tummarna för dig och har du möjlighet att skaffa en yngelbox så kan du ha nytta av den för tillväxt av dina yngel eller senare ha som skydd vid förlossning om du behöver.
Håll oss underrättade hur det går för dig och dina fiskar, trevligt att du berättar för oss andra.

Hälsn Robban
#22 - 27 september 2006 12:25
nu är ja nästan säker på att ja har fått små yngel!
för nu är de bara en hona som man ser ynglen på vid magen de var två innan hon la säkert sina under natten! men dom gömmer sig kanska bra i flytväxter va? för ja har massa flyttväxter!
#23 - 27 september 2006 16:50
Ynglen är nästan färglösa o brukar gömma sig bland växter, både vid ytan och bland växter mitt i akvariet, men om du sitter still o kikar så brukar man kunna se ngn eller om man försiktigt letar runt med en håv.. flytväxter är bra att gömma sig bland om det inte är flytväxter som är bara på utan som andmat, de ger inte så mkt skydd.. mer skuggar akvariet.. har du större blad från växter som ligger på ytan kan de gömma sig ovanför dem.. men har du fått yngel så borde du hitta ngt om du letar.. så kika en gång till om du inte ser några, annars har de kanske lurats och inte fött ännu.
#24 - 27 september 2006 18:32
ja satt vid akvariumet i en timme men inte för att titta yngel bara de att en hona gick ifrån dom andra hela tiden och så spände hon fenorna och så började de stigga ut nåt vid bucken då tänkte ja genast att de va yngel men det kommer aldrig ut den håller fortfarande på så den trycker sig jätte mycket nerot mot bucken så man ser den men den kommer aldrig ut hur långt tid kan det ta för den och komma ut genom magen/bucken?
#25 - 28 september 2006 00:26
Då honan är redo för att föda sina ungar så tar de sig snabbt ut .. det tar ingen tid alls.. men sånt som du iaktar nu är sånt man ser ibland då det närmar sig förlossning. Det är dock svårt att avgöra genom att se " hur tjock " honan är.. det kan skifta mycket. Det finns speciell mat som man kan ge yngel som är speciellt lämpad för dem, finns flera sorter som går att köpa i akvarieaffären, men är det guppy så går det också finfördela vanlig mat, men man får tänka på att ynglen har små munnar så du får verkligen smula maten ordentligt om du tar din vanliga mat. Men vi får fortsätt att vänta på dina yngel, ska bli spännande den dagen de kommer.

Hälsn Robban
Bilagor:
#26 - 11 oktober 2006 04:18
äntligen:D ja har fått mina små guppy-yngel nu! dom simmar fint med dom andra fiskarna har ju bara guppys! ja trodde inte ja hade fått några idag men när ja mata dom för en kvart sen såg ja en stor matflinga(som ja trodde det var) då tänkte ja oj glömmde ja och smula maten tillräkligt idag! men sen böja maten hopp/simma sen märkte ja att dne hde öogn och var ett litet gulligt yngel! den och dens syskon är ett dygn gammla! för att ja städa akvariumet igår och då hade ja inga det var inga i växtrna elr nåt! hur långt tid tar det för att se vilket kön dom är? denna ser ut som en hona! den är asa söt!:p
#27 - 11 oktober 2006 13:55
Det är svårt att se redan nu vad det är för kön på yngel.. det tar flera veckor innan man kan börja an det... runt 3 veckor brukar man kunna ana vilket kön fisken har. Men har du bara sett ett yngel ? Gissar på att du har fler som gömmer sig bland växterna om du nu inte har ngn glupsk guppy där som kanske tar ett o annat yngel. Men har man bara guppy så brukar många klara sig..
Grattis nu blev du "fiskpappa" och det vet jag du väntat på länge.
#28 - 11 oktober 2006 17:04
japp! ibörjan såg ja ett yngel ja har sett fyra yngel dom äter inte ynglerna för en av dom fyra simmar bara efter dom stora medans dom andra gömmer sig i flyttväxterna och roten!
#29 - 11 oktober 2006 17:14
Nu får du tänka på att smula maten så ynglen får mat, de klarar inte äta så stora flingor... har du sett 4 på en gång så gissar jag på att du har minst dubbelt så många
#30 - 11 oktober 2006 17:21
har sett fyra på en gång men tror det blir mer på natten för hon är fortfarande jätte svart! (vet vilken av honorna som är mamma) för dom andra har inga fiskar imagen dom är bara tjocka! men denna har jätte mycket man ser doms ögon igenom magen! såå roligt och så små fiskar sima runt bland dom stora=P
#31 - 11 oktober 2006 17:24
Ja detta att få yngel och se dem växa upp är bland det mest spännande för oss som håller på med akvarium. Nu blir det spännande att se om man vet vem som är pappa till ynglen.. det kan avslöja sig då de börjar att få färg, men om jag förstog rätt så kan honan mycket väl varit med barn innan du fick henne.

Vet du vad för färg honan har ? Man kan ana det lite på stjärtfenan ibland och vad har du för färger på dina hannar ?
#32 - 11 oktober 2006 17:58
den ena hanen är röd/orange(asa fin) den andra har leopard mönsetr på fenorna och kroppen(också asa fint) honorna är ljus/gula!
#33 - 12 oktober 2006 00:34
då kan det bli en blandning av detta ska du se.. röda, orange. gula och med mönster + fler färger på en gång och så kan det finnas andra anlag sedan innan som du inte vet.. så ska bli spännande att se vad du får för färger på dina yngel då de är större...och vem vet.. honan kan ha varit parad med en blå hanne innan eller en annan färg ... har du sett så de får i sig mat ?
#34 - 12 oktober 2006 13:02
japp idag smula ja riktigt mycket! ocg dom små simma runt med dom stora och åt så det känns skönt att dom är så som dom ska!
#35 - 12 oktober 2006 15:00
personligen hatar ja levnadsfödare pga alla yngel .. har inte hjärta o låta dom bli uppätna ... hadde 3molly honer som produserdade ca 160 yngel i stöten ... gick åt lite artemia kan ja säga
#36 - 12 oktober 2006 17:34
åhhh ja hade loggat in laggt in fem bilder här på fiskarna och mitt akvarium så stog det att ja inte var inloggad orkar värkligen inte börja om igen lägger in dom imorgon! men för alla som undrar mina små yngel klarade natten och dom mår jätte bra!
#37 - 12 oktober 2006 19:23
nu kan ja lägga in bilder! på mina fiskar och akvariumet
här är en bild på den fisken som ja tror är pappan(den ser ut som en guldfisk ovanför) om ni ser längst uppe i hörnet till höger ser ni en liten fisk det är mitt nya yngel!

här är en bild (inte så bra kvalite) det är mamman hon är mycket mer mörkare än den andra honan hon här är svart/gul över hela kroppen men på sjärtfenan är hon mest gul

här är en bild på den annan hanen som ni ser har han leopard mönster på kroppen och fenorna men på kroppen så går det lite i blåt också(han simmar vid en spegel det är därför man ser en dubbel-fena:D )

här är den andra honan som ja sa är dena betydligt mycket ljusare! dena är dock mycket tjokare:D den börjar bli gravdi den blir mer och mer svart runt buken så om tre veckor blir la den också mamma:D

här är mitt akvarium massa flyttväxter , en rot och sand/grus då! det är ett 100 L den har en annorulunda form tycker ja tycker det är snyggt!:D
#38 - 12 oktober 2006 19:24
nej så blev det inga bilder aja! men länkarna är la där?
#39 - 12 oktober 2006 21:07
Det var ju otur att inte bilderna kom in, hade varit skoj att få se dina fiskar då vi pratat så mycket om dem.. kanske du kan testa igen att bifoga in dem, du har väl gjort ngt galet skulle jag tro.
Men låter bra att du ser att dina yngel mår bra och äter, så nu när du har små yngel i akvariet är det ändå mer noga med vattenbyten, det befrämjar deras tillväxt. Yngel vill också äta lite oftare än stora fiskar, så lite mat och oftare är fint om du kan fixa.
#40 - 12 oktober 2006 21:10
mayday skrev:
personligen hatar ja levnadsfödare pga alla yngel .. har inte hjärta o låta dom bli uppätna ... hadde 3molly honer som produserdade ca 160 yngel i stöten ... gick åt lite artemia kan ja säga

Visst kan det bli mkt yngel av ungfödare, men det kan man få av andra fiskar med som kan ge enorma kullar ibland... Jag hade 900 ungfiskar av Corydoras en gång så man kan överbefolkas av det mesta. Men jag som har många akvarium kan ha honor o hannar separerade och parar bara de ungfödarhonor jag vill med rätt hanne och på så vis kan man minska antal yngel.
Artemia gör jag också av med i stora mängder... går föda upp med annat, men jag gör som du och använder mkt artemia då jag tycker det ger bäst resultat.
#41 - 13 oktober 2006 04:16
jag ska försöka bifoga bilderna igen! fast efter skolan elr nåt! är väldigt trött nu! gav fiskarna mat för tio min sen!(06.10)
men hur mycket vatten ska ja ungefär bytta och hur ofta? innan tog ja typ1/2 i veckan!(när ja inte hade yngel)
#42 - 14 oktober 2006 08:54
nu är vi väldigt nyfikna på hur dina fiskar ser ut,visa lite bilder
#43 - 14 oktober 2006 09:45
joo ja ska fast har inga bra bilder på ynglen bara på dom stora! bara det att ja vet inte hur ja bifogar blderna så det blir rätt! nån som vet som kan förklara!:D
#44 - 14 oktober 2006 10:37
Ska se om jag kan hitta ngn info om det Marcus, ibland på sådana här forum måste bilderna ligga på nätet för man ska kunna bifoga dem.. men jag är inte så bra på teknisk support...

Är det fortfarande 4 yngel som du sett ?
#45 - 14 oktober 2006 11:14
jag har bilderna i mina dokument då! sen så öpnnar ja dom på internet och kopierar dom där men det blir bara fel aja!

nää det är mer yngel nu! dom flesta gömmer sig vid roten! och se så är det 2 elr 3 yngel som gömmer sig i växterna men det har blivit fler småtingar! ska bli asa roligt och se vilka färger dom kommer få!
#46 - 14 oktober 2006 11:36
Du måste vara goldmember för att kunna lägga in bilder direkt här på Zoopet. Lägg in dem på tex photobucket och länka dit annars.
#47 - 14 oktober 2006 13:20
nu har ja tatt nya bilder mycket bättre än dom förra men hur lägger ja in dom rätt?! ja fick en bild på ett litet yngel oxxå:D
#48 - 14 oktober 2006 13:38
hoppas det går nu med bilderna men ja orkar inte breskriva hur fiskarna ser ut igen det kan ni se på andra sidan men annars kan ni ge se på bilderna:D

en hane
http://i112.photobucket.com/albums/n188/marcus93_photo/Bild006.jpg

en hane
http://i112.photobucket.com/albums/n188/marcus93_photo/Bild007.jpg

ett yngel
http://i112.photobucket.com/albums/n188/marcus93_photo/Bild009.jpg

en hona
http://i112.photobucket.com/albums/n188/marcus93_photo/Bild010.jpg

en hona
http://i112.photobucket.com/albums/n188/marcus93_photo/Bild011.jpg

akvariumet (fiskarnas hem:D )
http://i112.photobucket.com/albums/n188/marcus93_photo/Bild012.jpg

OBS INTE DEN BÄSTA KVALITEN MEN DEN ÄR OKEJ! ENJOY BILDERNA
#49 - 14 oktober 2006 13:49
Det var fina guppy du hade, nu funkade det att se dem:) .
#50 - 14 oktober 2006 13:51
tackar:D
det är sjukt spännande och se vilken färg dom små ynglen får för färg , på natten mellan tisdag och onsdag fyller dom små en vecka gammal:D
#51 - 14 oktober 2006 15:20
Hej Marcus, jag är nere i Skåne just nu och på min pappas dator som är från stenåldern och med vanligt modem.. så här syns bilder så dåligt,men på måndag är jag hemma igen och ska titta ordentligt på dina fiskar. Då ska vi se vilka färger som är mer dominanta om nu pappan till dina yngel är bland dina fiskar så kanske vi kan ana vilken färg det kan bli på dina yngel. Ska bli roligt att se dina fiskar.. försökte nu, men jag är på för dålig dator.. men på måndag kväll är jag hemma och då ska jag titta på dem. Skoj du lyckades visa dina bilder då vi pratat så mkt om dina fiskar
#52 - 14 oktober 2006 16:25
okej:D :p
är det bara en av dom som är pappan? elr kan bådda vara det?

men ja tror det är mina fiskar som är pappan för i afärren var honorna och hanarna för sig för afärren orkade inte med massa yngel! så när ja släppte in honorna och hanarna tillsammans blev dom ju helt vilda:D
#53 - 15 oktober 2006 00:29
Det är bra om de har hannar och honor separerade i butik och fick du yngel efter ca en månad efter du köpte dina fiskar så är det nog dina hannar som är far till ynglen.. men sedan vilken är ju svårt att veta, men det kan avslöja sig mer då man börjar se färger på dem. Ca 28 dagar är det mellan varje förlossning, så nu kan du räkna ut då det är dags för nästa omgång...
#54 - 15 oktober 2006 15:15
på onsdag fyller dom en vecka gammla!:D men asså hur många dagar sa du att det tar för dom att få färg? ett av ynglarna är typ svart/brun och den är lika gammla som dom andra och dom andra kan man knappt se ibland för att dom är så vita!
aja alla mår bra dom är asa coola när dom äter mat! det var en liten som drog iväg med en ganska stor bit mat som h*ns mamma precis spotta ut och tänkte ta i munnen igen fat se spotta den lilla in mat-bitten i filtret:D värsta komedi-filmen!
#55 - 15 oktober 2006 18:19
Att du har ngt yngel som är mörkt beror på att det kommer bli det man kallar halvsvart eller kanske 3/4 svart och då pratar man om kroppen... sedan kommer en annan färg på stjärt o fenor.. det kan vara röd, gul, blå eller flera färger på en gång.. men det ynglet kommer att få en mörk kropp , men ännu kan man inte se färgen på stjärten.
Man kan tidigast ana kön på guppy yngel då de är runt 3 veckor, men färgen kommer inte riktigt så tidigt. Jag skulle gissa att du kan ana färgen då fisken är 4-5 veckor.. så är en del väntan till. Men yngel växer väldigt olika, beroende på mat, vatten byten o annat.. så svårt att säga exakt. Men du vet nu att iallafall ett yngel kommer ha en mörk kropp... men det avslöjar inte alls färgen på stjärten eller viket kön den har
#56 - 17 oktober 2006 00:47
ja fina fiskar du har marcus... du har en av mina favoriter på bild 007, det är en red-neon... den färgen är så läcker med den bli skimrande sidan... oftast är de red-blonde eller full-red man ser.. men du har en neon.. Neon anlagen är läckra o hoppas de kommer genom på yngel du får.. hade du haft en red-neon hona så har hon en stjärt som är röd och ofta ett blått område i stjärtroten som man ibland nästan bara kan ana.

006 är lite svår att se.. men har de sådan kropp så kallar man det ibland filigran det mönstret som ser ut som ormskinn.. men det är en flerfärgad fisk som har en massa anlag... med den hannen kan det bli många färger på yngel.. då den har så många olika anlag..

honan på nr 10 har grå grundfärg.. o antingen är det en gul ormskinns hona eller en helt gul... har hon tendens till svarta prickar på strärtfenan ?

hona 11 är en blond hona.. tycker hon ser gul ut hon med...

Så du har inga fiskar som är samma färg. hannar o honor.. du har både grå o blonda... o mkt gult i dina honor...

Är hannarna pappa till ynglen så blir det mkt flerfärgad o mönstrat o kommer gå mkt åt rött.. det blir både grå o blonda yngel om nu inte den röda hannen har parat sig med den ljusa gula honan... så blir spännande att se vad det blir

fiskarna ser ut att trivas hos dig... bra med sånt snår med växter för ynglen.. så ser det mkt ut hos mig med.. I mina guppy akvarium har jag mkt växtsnår som du som inte är planterade...
#57 - 17 oktober 2006 13:06
växterna är ynglens favorit-ställe! ja har inga växter där nere för att ja har för lite sand/grus så att växterna som sitter planerade flytter omkring!
imorgn får ja ha ett kalas när dom små blir en vecka;)
#58 - 18 oktober 2006 01:18
Har lite svårt att se vilka växter du har.. men ser ut att bl.a vara Cabomba eller Hornsäv.. spec den sistnämnda trivs lika bra då den flyter runt och det är en trygg o bra plats för dina yngel. Senare kan du ju köpa några liter sand till och fylla på... du har ett högt akvarium och det finns bra växter som växer som högt gräs och kan nå från grus till ytan... finns flera sorter som är fina i höga akvarium.. Om det är en vecka imorgon för dina yngel så är det 3 veckor till nästa kull :cool:
#59 - 18 oktober 2006 01:33
Vilka fina fiskar du har, Marcus :)
#60 - 18 oktober 2006 01:40
eldhroka skrev:
Vilka fina fiskar du har, Marcus :)

mm det har han, såg du hans red-neon hanne ? De är så läckra
#61 - 18 oktober 2006 01:50
Jo, den var verkligen fin :)
#62 - 18 oktober 2006 12:27
tackar:)
ja stod vid guppy-akvariumet länge och tittade på dom fina hanarna tills ja såg en som inte såg ut som dom andra det är den röda/orange vet inte va den kallas!
så ja köpte den och den andra med leopard mönster! sen när ja gick vidare till honornas akvarium så var det en som var annorulunda det är den svarta med gula linjer på stjärtfenan sen såg ja en helgul dom helgula får så fina flickyngel:D
Bilagor:
#63 - 18 oktober 2006 22:34
Du gör precis som man ska när man ska köpa guppy... man får vara en jobbig kund. Du ska titta länge på fiskarna och välja ut vilka fiskar just du vill ha, fiskar som ser pigga och kraftiga ut, med fina fenor och färger som du tycker om. Som jag berättade innan så plockade du ut en hanne med sk neon anlag, detta förs ibland vidare och du kan få blå skimrande sidor på dina han-yngel då de växer till sig. Det får vi hoppas på då det är läckert.. detta med neon färgen syns bäst i vissa typer av lysrör.. men har du ett lysrör som plockar upp just det blå hos fiskarna så kan det vara riktigt kraftigt blått trots att det är en röd fisk... men jag såg det tydligt på bilderna du visade...

du får visa bilder sedan på dina yngel då de börjar få färg, kommer att bli spännande... hur många har du kunnat räkna till samtidig nu Marcus ?
#64 - 19 oktober 2006 13:33
har stt fyra samtidigt men tror det ska vara mer för när ja tvätta akvariumet så såg ja massa under roten! men nu börjar den honan som inte släppte dom är ynglen börja få yngel imagen och mamman har inte än fått ut alla yngel hur lång tid kan det ta? man ser ynglen i hennes mage!
dom små har blivit ganska stora en har fått färg som ja har sett eller en har fått sin grunfärg och det är svart som mamman har så ja tror att det är en hona!
#65 - 20 oktober 2006 00:30
Det är så att honan föder ungar med ca 28 dagars mellanrum, då föder hon alla yngel som ska komma just då.. ofta går det på några timmar, men ibland kan hon föda under ett dygn.. men även efter hon fött kan hon vara lite rund o snabbt kan man se de där prickarna som du pratat om innan , detta syns på ljusa honor och de är ögonen på nya yngel.. men de kommer inte förrän 4 veckor efter första kullen..

Du ser att du hade fler yngel som gömde sig.. har du sett om yngeln börjat att växa ngt ?
Att ett yngel är svart är för det kommer bli ngt man kallar 1/2-svart eller 3/4-svart.. men det är kroppen man pratar om då.. dessa svarta yngel kan vara både hanar och honor.. och få röd, blå. gul stjärt eller vilken färg som..

Men du har ju två honor.. har bägge fått yngel eller är det bara en av dem som födde ?
#66 - 20 oktober 2006 14:43
ok! jaa växer gör dom! mm det är bara en hona som har fått barn än så länge!
#67 - 23 oktober 2006 02:31
Roligt att det går bra för dig Marcus och att dina yngel växer, snart är de 2 veckor gamla. Men ska inte den andra honan yngla också ? För visst trodde du att bägge 2 var med barn ?
Men om jag minns rätt kom ynglen på en onsdag så då ska du räkna 28 dagar ungefär o sitta tyst o stilla vid akvariet så kanske du har tur att få se honan föda igen. Det vore spännande för dig. Är man bara still och inte stör så är det inte omöjligt att få se en förlossning.
#68 - 23 oktober 2006 15:27
ja dom små liven blir två veckor iöverimon!:D

ja trodde att båda va med barn men de var bara en den andra är bara så himmla tjock mycket tjockare än mamman!

sist så la dom barnen på natten! tror dom gör det när ja är iskolan elr på natten nästa gång! för varje gång ja sitter vid akvariumet och fiskarna inte ser mig kommer min katt och vill ha min uppmärksamhet (hon är van vid att va det ända djuret och när fiskarna kom tycker hon att hon får för lite uppmärksamhet:p ) så hon hoppar och ställer sig framför akvariumet och spinner men fiskarna blir inte rädda dom har vant sig nu! men i början åkte dom och gömmde sig när hon kom men nu så simar dom som vanligt! :D
#69 - 24 oktober 2006 14:12
Men om den andra honan är så tjock nu så ska du se att hon också föder yngel snart.. Jag har också katt, men min katt är helt ointresserad av fiskarna men har kommit på honom att dricka ur vattnet om inte ngt lock är på...

Hur många yngel har du kunnat räkna till ? Svårt att veta då de inte står still.. men en gång var det 4 på en gång och då gissar jag på att du har fler
#70 - 24 oktober 2006 14:41
ja dom är fortfarnde kanska små men det är en som är mycket större än dom andra! så dom kanske hade en kull med yngel innan den ja såg för två veckor sen ungefär! fast då överlevde bara en ifrån den kullen! den som är större är den med svart - färg!

bara för skojighetens skull kan ja försöka få en bild på min katt när hon är vid akvariumet:D
#71 - 24 oktober 2006 21:28
Ja möjligt att det är en ensam från en annan kull, men ibland kan de växa i lite olika takt också.. så man kan inte veta så noga.. men låter som det går bra för dig med dina yngel o sätter de fart att växa riktigt sedan kan det gå ganska fort.
#72 - 25 oktober 2006 12:36
ja tror att den med svart grund-färg är äldre elr fall så är den snabbare i utvecklingen för de är en hona ja jämförde med en stor dom har precis lika dana fenor hon har inga hängade - fenor som hanarna har !
#73 - 25 oktober 2006 12:50
Grundfärgen på den är grå, men det är ju inte så noga.. men är en som kallas halv-svart eller 3/4-svart då den är så mörk i kroppen redan nu... denna mörka kropp kommer den ha kvar även som stor, men få färg beroende ¨på vad den har för anlag.. men inte där den är svart redan nu.. där kommer den fortsätta att vara svart.. men sedan kommer fenorna då de växer ut få ngn färg.. kan bli vilken som... Kanske du känner in rätt att det är en hona, kanske om en vecka ungefär kommer du kanske kunna vara mer säker på könet.. mellan 3-4 veckor kan man se kön på en del av ynglen, inte alla.. då de kan utvecklas i olika takt...

Ska bli spännande Marcus att se om du anar rätt med könet.. du får berätta sedan om du var på rätt spår.
#74 - 25 oktober 2006 14:28
ja är 99% att det är en flicka! men kan man se hur de ska se ut innan honan lägger ungarna ja vet att dom ska va tjocka och ha svart rom imagen men asså kan man se de på nåt mera sätt? föra gången titta ja inte så mycket på mamman för ja trodde inte hon var gravid!
#75 - 25 oktober 2006 16:23
På honor ser man det kan kallar yngelfläck, det kan man se även om de inte är med barn. Man ser det olika tydligt beroende på vilken grundfärg den unga guppyhonan har.
Tittar du på denna bilden så ser man tydligt den mörka fläcken.

http://fish.orbust.net/guppies.html

De honorna är gravida o har grå grundfärg. Men du ser fläcken jag pratar om.

Här har du honor som är halv-svarta som jag tror ditt största yngel är

http://www.g-hoener.de/images/01%20Lebendgeb/Guppy_W_neon-blau_b.jpg

Dessa har blå anlag och som du ser så är det svårare att se den mörka fläcken på dem, men är det en hona du har så kan hon bli lika mörk som den bilden.

På denna sida i bilden näst längst ner ser du ett guppy yngel.. som blir en hona.. man kan ana den där fläcken fast fisken är så liten

http://www.parentesigrafiche.it/artetra4vetri/guppy.htm
#76 - 25 oktober 2006 17:47
så som den honan har på första bilden har mamman till ynglen men den andra honan har ej det men börjar få!

precis så ser mitt yngel ut fast mörkt (ja jämför med sista bilden) den är mörk/brun och så har den en lten fläck där! (nu är ja nästan 100 % säker kanske 99,5%)
#77 - 25 oktober 2006 23:21
du ser... så snopna vi blir både du o jag om ditt första yngel som växer till sedan blir en ståtlig hanne... hehe... men nu fick du se lite på de tecken man kan se skillnad på guppy även innan de är känsmogna och fått sina färger.. du får försöka att fånga ditt största yngel på bild så kan vu klura ihop.
#78 - 26 oktober 2006 12:09
ja har försökt massor med gånger att få en bra bild av det ynglet men dom andra fiskarna kommer alltid i vägen för dom tror att ja ska ge dom mat så dom simmar framför rutan:D
men fönderar hur många L måste två klogroder ha? hade täntk och spara till ett akvarium och ha två för grodorna går bra med vuxna guppy men inte med yngel och guppys får ju yngel ofta så vill heldre ha yngel än två tjocka groder som äter allt smått som dom ser:D
#79 - 26 oktober 2006 20:42
Detta med grodor vet jag inget om, eller om de äter yngel.. det finns ngn avdelning här på forum där man kan fråga om grodor o liknande djur så finns säkert de som kan svara på sånt.. Jag tycker grodor är söta, men har aldrig haft ngn i akvarium så vet inget om det.. räkor är det många som har nu också..
Du får se om du lyckas få ditt mörka yngel att stå still, har du tur kanske det går en dag
#80 - 27 oktober 2006 10:42
ja dom är jätte söta!
kan försöka ta bilder kanske på måndag elr nåt! har lov nu äntligen!
men du har ju ungefär 60 akvarium va har du för fiskar idom?
#81 - 27 oktober 2006 14:25
Jag har en blandning ska du veta marcus. jag har kanske 20 akvarium med guppy... har många olika vildfomer av guppy som man annars ser i det vilda. Men också guppy som dina, men mest intresserad av dubbelsvärdsguppy som jag odlar på och undersvärgsguppy.

Sedan har jag en del akvarium med killis... Dvärgciklider, tetror, malar och många akvarium med andra fiskar som föder levande ungar, Även där gillar jag fiskar som är av vildformen. Så har Platy, Svärdbärare och andra ungfödare som ser ut som de gör i det vilda.. men har också odlade arter så visst finns det röda Platys o annat hos mig också...

Så jag har lite allt möjligt o ska nu snart åka till en odlare av kampfisk och ha sådana också och odla lite tänkte jag. Jag har väl hållt på med det mesta utom Malawi ciklider och så har intresset ändrats lite genom åren.

Du får se nu när du har lov om du kan testa att fota igen,
hälsn Robban
#82 - 27 oktober 2006 15:41
shit en sak är coolt ja har fem sidor nu på denna tråden:)

okej det fanns en guppy-hane som hade två-delad fena där ja köpte mina ja trodde den var sjuk för den var inte alls pig så ja var för feg för att köpa den:D

kan inte du lägga ut en bild här i denna tråd på en av dina guppys med vildformer? det skulle vart roligt och se!
#83 - 27 oktober 2006 16:42
asså ett yngel har börjat få längre fenor än dom andra och så har h*n en delad fena elr inte helt den börjar bli är det en hane då elr?
#84 - 27 oktober 2006 23:22
Jag ska försöka att ta lite bilder på mina fiskar, men jag är så dålig fotograf, de med delad stjärt kan vara en dubbelsvärd, men var den bland andra guppy med triangelstjärt så kan det vara en triangelstjärt med dålig stjärt.. men så här ser en dubbelsvärd ut :
http://hem.passagen.se/mikeno/foton/bds3.jpg
Men jag har inteormskinn, men har röda som både har grundfärg blond och grå, samt blå som både är blonda och grå.. samt albino, också dessa är röda och blå.

röd albino som jag har, men denna bild är för ljus, de är mer röda än så här .

http://www.hojleddet.dk/images/showimage.html?img=tandkarper/guppy_rod_albino_ds01.jpg&spec=guppy+rod+albino+ds01

Undersvärd har jag som på denna bilden, det kallas Wienersmaragd :

http://hem.passagen.se/mikeno/foton/bus1.jpg

En del av bilder är från Svenska guppy sällskapets hemsida.

Här kan du se de 12 olika stjärtformerna som finns,,, det du har är triangelstjärt vilket är det man oftast ser i butikerna :

http://hem.passagen.se/mikeno/ist.htm

Här bilder på olika danska fiskar.. med olika svärd... denna odlaren är mycket duktig på guppy

Hos den danskaguppyklubben finns många fina bilder på guppy om du vill kika.. klickar man på en bild kommer det en hel sida med fler bilder.. men där kan man kika o se om man tycker ngn är extra fin som man kanske är intresserad av att få
http://www.danskguppyklub.dk/gallery.asp

Dessa måste du bar kika på, från utställningen i Berlin

http://www.danskguppyklub.dk/gallery.asp?GalleryID=70

Sedan de vilda guppyn.. så har jag Endlers bl.a , de har du nog sett på bilder här på forumet då vi pratar mycket om Endlers..

Så här kan en vildform se ut :
http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/fisk2001/guppy.htm

Men nu har du en fentyp på dina och det är inte så bra att blanda olika fentyper, det kan bli det vi kallar guppysoppa då att fiskarna ser riktigt konstiga ut.. men kanske en dag längre fram så har du ett akvarium till och då kanske man vill testa en annan fentyp omman vill ha guppy där med.

Att ett av dinayngel har längre fenor... ja kanske ska bli en hanne det där.. men svårt att ana då man inte ser den, fenorna brukar dock inte komma förrän ganska sent, man brukar se färg på dem först..

Många sidor har vi pratat, men vi skriver mkt och funderar tillsammans och mest varje dag, men nu fick du lite guppy att kika på som ser ut som en del av mina, så ska jag försöka få tagit lite bilder,

Hälsn Robban
#85 - 28 oktober 2006 11:08
mitt yngel med längre fenor och delad fna är ungefär som bild två den med röd albino fast min har inte lika mycket delad mend et är ju för den är så liten! kan föröska få en bild på den som är brun/svart och på en med längre fenor!

shit va snygga guppys men sånna finns de inte och köpa i afärrerna ju? det finns ju bara dom vanligaste!
#86 - 28 oktober 2006 22:02
Man kan ha tur att hitta riktigt tjusiga guppy i butik ibland, men lättast är det via privata odlaresom kanske är medlemmar i Svenska guppysällskapet. Alla guppy yngel ser ut på samma vis i början, då olika fentyper kommer är ungefär när man börjar kunna se färger på ynglen så det är senare.

Men man bör bestämma sig för vilken fentyp man ska ha i akvariet, blandar man blir det bara konstiga fiskar. Men kan vara roligt att se att det finns många fentyper och hur många färger som helst.

De flesta som har guppy har triangelstjärtsguppy eller vildformen Endlers, men skulle du fråga oss som håller på lite mer med guppy och som är med i Svenska guppy sällskapet så är det mest annat vi har, vi har mycket andra fentyper och lite mindre guppysorter. Kommer du en dag ha ett akvarium till och vill testa en annan fentyp ska vi nog se till att fixa fram sånt till dig.
#87 - 28 oktober 2006 22:21
okej! fiskar ska ja hålla på med i hela livet det är jätte roligt! mitt akvarium som ja har nu ska ja alltid ha kar de är ju mitt första det kan bli yngel akvarium till slut eller grod-akvarium =)
okej men det är nåt konstigt med det ynglet den har ju inte alls sama fen-sort som dom andra och dom blir tre veckor nu på onsdag!
#88 - 28 oktober 2006 23:21
Ja du ser visst skillnad på det ynglet att fenorna är annorlunda, ska bli spännande att se hur den fisken blir som lite större. Men hur många yngel har du sett samtidigt ?
#89 - 29 oktober 2006 08:22
har sett fyra men tror att det fjärde inte har klarat sig för ja ser h*n aldrig ja ser bara dom tre tilsammas hela tiden nu! men det är ju snart dags för en ny kull:D
dag har ja haft mina vuxna guppys i 6 veckor , hur många gånger iveckan ska man göra rent filtret och bytta vatten nu när man har yngel ja gjorde det igår hur många dagar ska ja vänta tills ja gör det igen?
#90 - 29 oktober 2006 09:18
nu är ja nog bekymrad tror det ynglet har annad fen form än dom andra pga sjukdom innan var dom ju delade nu är fenorna ihop klistrade!
http://i112.photobucket.com/albums/n188/marcus93_photo/Bild034.jpg
#91 - 30 oktober 2006 02:17
Du ska inte göra rent filtret för ofta.. men vad har du för filter ? Man brukar märka då det kommer mindre genomströmning i det.. men man ska inte alls göra det så ofta som byta vatten, det bör du göra varje vecka och gärna 20% ungefär.. jag ser ditt yngel klämmer med fenan.. men den ser inte mager ut och ser du om en äter bra ?
#92 - 30 oktober 2006 06:28
hej!
en av mina guppys ser ungefär precis ut som en utav dom på bilden, han är lila på kroppen och har röda fenor, jag kan lägga upp bilder sen!
Marcus, vad roligt med yngel! jag har just nu endast ett överlevande från mina guppysars andra kull, hoppas att dina yngel växer upp till fina fiskar!
#93 - 30 oktober 2006 07:57
Den här tråden är väldigt rolig att läsa :) Jag blir glad av den på något sätt, det verkar gå bra för dig Marcus, grattis :)

mvh Anna
#94 - 30 oktober 2006 10:30
maxrobban:
det är bara den fisken som är sjuk ja märkte att den var sjuk igenom att den inte ville äta så ja tog livet av den och bytte vatten upp till 50% efter ja hade tatt bort fisken!

Menoi:
okej:) lägg gärna in bilden här i denna tråd!

eldhroka:
aa det går väldigt bra akvariumet har vart framme i 7 veckor men dom fullvuxna fiskarna har vart i akvariumet 6 veckor! ja tror det är en ny kull med yngel på gång för hon är jätte svart och lämmnas aldrig ifred av hanarna!
#95 - 30 oktober 2006 13:04
eldhroka :
Ja denna tråd pratar marcus och jag mkt i.. kanske saker man annars pratar om i mailen här, men jag tycker det är roligt och marcus är så härligt intresserad .. så detta har blivit som en " tjattertråd " där vi pratar om guppy, tittar på lite bilder o delar tips o erfarenheter... Marcus är en riktig stämningshöjare här på Zoopet så ung som han är'

Menoni :

Har du en sådan fisk som Marcus har heter den Red-neon, i rätt belysning är det en av de vackraste av triangelstjärtsguppy. Svårt att se på bild, men det blå på sidan nästan kan lysa... Klart du ska visa din fisk om du har bild, alltid skoj att kika på sånt.

Marcus :

Bra du gjorde ett stort vattenbyte.. men har du ditt yngel i ett litet annat akvarium nu ? Hur många liter är det där ? För är han i det andra akvariet eller burk . så kan du gott saltbehandlad lite... 1msk grovsalt/10 liter, så kan du tänka ungefär.. Helt rätt gjort med 50% vattenbyte.. hur ser dina andra fiskar ut att må ?

Hälsn Robban
#96 - 30 oktober 2006 13:11
mina andra fiskar mår bra tror det blir en ny kull snart!
ja la i ynglet i en miljö-vänlig skål men den fick panik hoppade in i rutan ja gav den mat men den åt det inte så ja la in den i fryssen i en timme!

men ja har hört att torpedsjukan är vanlig bland yngel hur ska man göra för att minska chansen att få den? ja byter vatten och matar dom som dom ska och har rätt ph-värde och allt!

denna tråden är uppe i 5 sidor nu hehe:)
#97 - 30 oktober 2006 18:14
Det är spännande att läsa hur du har med dina fiskar Marcus. Jag har ett 110 liters akvarium med guppy och 2 platy. Det blir guppy yngel flera gånger i månaden för jag har ganska många honor,men det är lika spännande varje gång.En del lever men tyvärr så dör ju en del också. Men så är det nog för de vilda fiskarna , att de starkaste lever vidare. Så även om nåt av dina yngel dör så får du snart en ny kull. Lycka till . Du är säkert en jätte bra fiskpappa.
#98 - 30 oktober 2006 19:48
hmm ja vet ju att yngel lätt får torpedsjukdomen ja vet inte om ja kanske tog ut det sjuka ynglet för sent får se imon hur dom stora är! ja vill värkligen att dom ska klara sig men ja bytte vatten igår ska ja behöva göra det imon med? för ibland blir det ju för mycket vattenbyte att det inte hinner vänja sig vid vattnet!

får hoppas allt går bra! om mina guppy mår bra imon *hoppas* så ska ja köpa en dvärgklogroda!
#99 - 31 oktober 2006 12:10
ja är glad idag alla mina fiskar mår bra och ynglen som har överlevt har blivit stora tycker ja!

hehe ja har ju flyttväxter och dom blommar det kommer bara nytt och nytt men det blir aldrig för mycket för mina två honor älskar dom växterna dom simmar runt och äter dom när ja såg det tänkte ja på guldfiskar!:)
#100 - 31 oktober 2006 12:54
Yngel är känsliga för detta med Torpedsjukan, det är ngt som ligger latent hos många guppy och ibland då det bryter ut är det ett svar på lite sämre kondition hos fiskarna och då kanske man glömt ngt vattenbyte.

Men roligt att dina fiskar mår bra nu.. I mitten av nästa vecka ska du troligen få yngel igen.. kan du se om honan börjar bli tjock igen Marcus ?
#101 - 31 oktober 2006 13:45
ja glömde faktist att byta vatten en vecka men nu gör ja det mycket mer!

jaa den honan som är mamma hon är mycket tjockare nu ich har mer svart vid magen än förra gången så det kanske blir nån gång denna vecka elr början på nästa det skulle vart roligt om hon fick bebisar den 10 november för då fyller ja år:)
#102 - 1 november 2006 01:55
Ja det vore väl en härlig födelsedagspresent att få guppybarn på din födelsedag, det kan stämma ganska bra att den honan ska få yngel då igen.
Har du önskat dig ngt som har med akvarie eller fiskar i födelsedagspresent ? Visa dina föräldrar hur aktiv du är på forumet, det är jättebra att skriva mycket och diskutera saker. Då jag var i din ålder fanns inte ngt internet så det var inte alls så lätt att få prata med andra om sin hobby.
Jag vet du ska åka till Sthlm på konsert, har ni ngn mer tid i Sthlm då så du kanske kan åka till ngn stor butik och kika då du är här ? Har man inte varit på Akvarielagret t.ex så är det ett roligt beslk då affären är så stor och det finns så mkt skoj att titta på där, men ni kanske bara är snabbt uppe och vänder i Sthlm ?
#103 - 1 november 2006 13:26
japp! ja har bara önskat mig två saker än och fyller år om tio dagar hehe! men ja har allt ja behöver just nu till mitt akvarium men ska önska mig pengar om ja inte kommer på nåt och om ja får pengar kan ja ju spara dom och se om det finns nån dvärgklogroda och nåt mer att köpa till mitt akvarium:)
vi ska sova över i stockholm dagarna innan konserten och efter konserten ska vi åka men dagarna innan ska vi va istan då ka ja ju försöka hitta nån djurafärr!
Bilagor:
#104 - 1 november 2006 16:57
Just inne i centrum av Sthlm så finns inte så många affärer att kika på, de flesta ligger lite utanför stan och är lite kluriga att hitta om man inte vet vart de ligger.. men prata med dina föräldrar vad ni har planerat dagarna innan och om lite tid finns att och kika på lite fiskar, men möjligt att de inte är lika intresserade som vad du är.
På Djurgården finns både Skansen akvariet och Aquaria vattenmuseum.. det är också spännande att kika på även om de inte har så mkt fiskar som vi brukar ha i våra akvarium.. men mkt annat spännande finns. På vattenmuséet har det varit EM-tävlingar i guppyodling.. det hade du gillat att se på.. där är det fina fiskar kan du tro... men tror bara de har ngn vildform av guppy där nu som jag lämnat dit för folk ska kunna se hur guppy ser ut i det vilda..
#105 - 1 november 2006 18:15
okej skulle vart roligt och se hur vilda guppy ser ut! ja sökte på guppy på google och då kom det fram en sida om hur dom tog guppys ifrån amazona floden och kampfiskar tror det var kjell som har denna sida elr så var den nån annan som hade tatt bilderna!
#106 - 1 november 2006 20:06
här är en bild på mina guppisar.känner du igen några göran
#107 - 2 november 2006 01:36
Ska plocka fram lite bilder till dig på vildaformer av Guppy Marcus så du kan se den stora skillnaden, men de har aldrig så fina stjärtfenor som vad dina har , ibland kan de ha tendens till över och undersvärd samt dubbelsvärd.. + förlängd ryggfena...

fairing du ser ut att ha ett välmående guppyakvarium, rent o prydligt, man blir nyfiken på att kika närmare på fiskarna också.

Som farings akvarium kommer nog ditt bli sedan också Marcus då dina yngel växer till sig och du får fler fiskar.. Är det Dvärgklogrodan som man ibland ser i akvarieaffärer som kan vara albino ?
#108 - 2 november 2006 06:36
nepp albino blir upp til 15 cm men dvärgklogroda är brun/svarta och blir 5 cm men en vanlig klogroda ser lika dan ut brun/svart men blir också 15 cm och där ja har sett så är dom albino med guldfiskar och dvärgklogroda med svart neontetra den ska ha från 25-28 och det är det a har men ja tror minna guppy kommer äta hans mygglarver så ja funderar på att ha mitt nurvarande akvarium till guppy akvarium och sen spara ihop pengar och köpa ett till så ja har tv akvarium ett med guppy och ett annat med två grodor!
#109 - 2 november 2006 08:14
Ja guppy äter också mygglarver, det gillar de så ska man mata med det får man se till att spruta ner mygglarver till grodan så han slipper vara hungrig. Men finns nog ngn här som vet vad som är lämpligt att ha för fiskar tillsammans med grodor så kanske man kan kombinera. Men spara till ett akvarium till kan vara skoj att ha som ett mål då du är så intresserad. Gäller att dina föräldrar också tycker att det är en bra idé. Men man kan hoppas att de tycker att det är en trevlig hobby för dig.
Jag sökte lite info om grodorna som du är intresserad av , men hittade inte så mkt.. men kanske finns här på Zoopet, annars finns det säkert ngn här du kan fråga.. kanske går jättebra att ha grodor med guppy..

Hälsn Robban
#110 - 3 november 2006 12:35
aa guppy och grodor går bra tillsamans bara det att grodorna är små och snabba och äter på allt och mina vuxna guppy är inte så unga när ja köpte dem var dom ett halv år så grodan kan ju hinna ifatt och ta en tugga av nå fena men det är jätte många som har guppys och grodor sa dom på djurafärren men ja har hört folk som var tvugna att ge bort sin groda för att den gick på guppy och ja tror den gick på guppyrna för dom börjar bli gammla!
#111 - 5 november 2006 03:41
aha det har du bättre koll på än jag Marcus, jag tycker grodor är söta men vore skoj om man kunde ha dem med lämpliga fiskar också.. men är inte grodan mkt på bottnen och guppy mest högt i akvariet ? Du har också ett akvarium som är ovanligt högt.. Nu får du snart nya barn.. så var redo på onsdag o ngn dag efter så kanske du får vara med om en guppyförlossning.

Då får vi kalla det dina ungfiskar.. de som är en månad, men de är väl med o simmar bland de stora nu ? Kan du fånga dem på bild så kanske kag kan se könen på dem även om det inte är färger på dem ännu

hälsn Robban
#112 - 5 november 2006 14:29
aa dom är på botnen elr vid bumpen! dom simmar bland dom stora ast dom är mycket snabbare men ska försöka få bild på dem! ja har inte vart inne här på länge för ja har hjälpt min syrra att flytta under helgen!
#113 - 5 november 2006 18:34
ASSÅ ALAL DESSA FISKAR FÖDER LEVANDE UNGAR! FATTA DE KAN OMÖJLIGT HA ROM PÅ SIG ELLER NÅGON ANNAN SATANS I AKVARIUMET!

//MvH Robban
#114 - 6 november 2006 01:15
nilbrink skrev:
ASSÅ ALAL DESSA FISKAR FÖDER LEVANDE UNGAR! FATTA DE KAN OMÖJLIGT HA ROM PÅ SIG ELLER NÅGON ANNAN SATANS I AKVARIUMET!

//MvH Robban

Vad arg du är och vad du SKRIKER , nilbrink får också inse att här på Zoopet finns allt från barn och nybörjare till erfarna akvarister.. Tycker du visar tråkig stil i en tråd där vi sitter och småpratar med en nyblilen akvarist med sitt första akvarium. Även ungfödare börjar med "rom" - ägg.. fast det sker en inre befruktning och ut kommer levande yngel..

och Marcus.. se om du får tid att ta en bild en dag, så ska vi kika på dina yngel.. ska bli skoj att se hur mkt de vuxit.
#115 - 6 november 2006 13:48
Hej Marcus. Det är jättekul att läsa när du och Maxrobban pratar. Idag födde en jätte, jätte tjock platy, yngel hos mej. Just nu har jag sett 2 st, men det finns säkert fler, som gömmer sej i javamossan. Dom ser ut som små guppy men alldeles oranga. Lycka till med dina fiskar. Hoppas du får yngel på din födelsedag.;) Jag har tre guppyhonor som ska föda när som helst.:)
#116 - 6 november 2006 16:27
Tycker detta är en väldigt rar tråd!! :) [:o]
Lycka till med bäbisarna.
#117 - 6 november 2006 16:48
maxrobban: ska försöka men nu sover fiskarna!

bette:okej grattis hoppas dom överlever och blir stora fina fiskar=) ja det skulle vart roligt med bebis-guppys på fredag det är ju bara fyra dagar kvar så hon kan ju få barn då!

healena: hehe denna tråd har många sidor nu hehe! tackar lycka till med dina fiskar med och din kampfisk nemo har läst att han har blivit sjuk ett antal gånger
#118 - 6 november 2006 19:03
Ja inte vill man bli väckt när man sover... det vill inte jag heller.
Men du får se till att ha tänt då du är hemma från skolan, 8-9 timmar/dag kan du ha tänt. Får du lite problem med alger kan du ha tänt i 2 omgångar.. det gillar inte algerna, men har du en timer som släcker och tänder till dig ?

Håller med bette och Helena.. marcus är en härlig medlem här, men trevliga frågor och underbara kommentarer.. hade man kunnat rösta på månadens medlem här så hade Marcus fått min röst.. Han vågar fråga om precis sådana saker som många som är nya akvarister sitter o klurar på... så fortsätt ditt fina forumengagemang Marcus.

Det kan som sagt bli nya yngel till födelsedagen.. men räknade vi ut det rätt så är det onsdag de ska komma.. men det kan vara ngn dag hit o dit..

Platy yngel är trevliga att få, tycker små platy yngel är bland de finaste yngel.. ser ut som sina föräldrar och färgar ut tidigt. Jag har en grupp Korall platy yngel nu.. kanske 25 stycken som är 6-7 mm stora o riktigt knallröda redan... Du får leta lite i mossan bette så hittar du säkert fler.. Platy tar ett o annar yngel, men en del klarar sig alltid. Men jag fångar upp Platy yngel också ibland, men mest för jag ska kunna se till att de får mat ordentligt. Är det orange platy du har eller är den röd Bette ?

Helena.. trodde ingen annan satt o lyssna på marcus o mig.. men har upptäckt det nu..

Dagens guppybild Marcus... visst är det lite läckert med en massa hannar ihop som här ?

http://mrdiscus.bizland.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/guppy0105.jpg

Hälsn Robban
#119 - 6 november 2006 19:22
maxrobban : ja tänder klockan 6 på morgonen och släger ungerfär klockan 6 när det börjar bli mörkt är det fel?
det är rigtikt fint med massa hanar så var det där ja köpte mina guppy hanar förresten så en månad efter att ja hade köpt mina guppys så titta ja i guppy akvariumen och från att vara 20 st gppy hanar var det en kvar och honorna hade alla tatt slut fast dom hade köpt in nya!
#120 - 9 november 2006 18:44
uppdatering 9/11:) idag köpte ja en khulii ål så söt!
köpte den istället för groda för denna blir inte stor plus att den äter inte yngel och den håller sig till botten och trivs med guppy fakta om den

längd : runt 5 eller 6 cm
färg: brun/orange randig
temp: 25,26 grader (precis som minna guppy har)
äter : vanlig fiskmat så den äter det som guppy gör

ja rekomenderar den om man vill ha en ål som är trevlig mot yngel och inte blir stor ja ska lägga in en bild på min lilla ål fast ja ska nog skapa en egen tråd till den på mix fiskar så där kan du ju titta in maxrobban:)

// Marcus
#121 - 10 november 2006 14:40
uppdatering igen:D idag 10/11 fyller ja år och ja önska mig ju nya yngel idag och det fick ja tjugo st är den nu som är alldedes gula som har blond-grundfärg just nu fast dom är ju bara två timmar gammla så dom kna ju få en annan färg! är så glad asså ja fick mycket mer yngel denna gången än förra!
#122 - 10 november 2006 16:30
[COLOR=red]GRATTIS[/COLOR] till dig på födelsedagen :D
Och vad kul att din önskan slog in - nu är du "yngelpappa" :p
#123 - 10 november 2006 17:51
tackar!:)
det är andra gången ja får yngel dom såm fortfarnde inte har fått färg (bara grundfärg blev 1 månad ionsdags det var bara två som överlevde där av fyra yngel två av dom fick torpedsjukan det var två honor som klara sig fast i den anya kullen är det mycket mer yngel så ska föröska se till så att inte så många går bort i torpedsjukan genom att bytta vatten mycket mera och hålla akvariumet rent fast det fixar min snigel och ål:D ) det är en liten ål på 5 cm som inte ens kan ta död på en fluga

// Marcus
#124 - 11 november 2006 20:49
Du kan redan se på yngel om de har blond eller grå grundfärg.. man ser ofta direkt också om de är t.ex halvsvarta.. så ser de blonda ut nu så är det säkert blonda yngel alla..
Roligt att det går så bra för dig, snart är du en storodlare på Guppy Marcus..

Är det en Kuuhli ål ( stavas nog på annat vis ) du har ? En sådan där randig ?

hälsn Robban
#125 - 12 november 2006 12:20
oj ja svarar så sent för att ja kunde inte logga in igår! aa det är jätte roligt och få yngel fast för varje yngel-kull blir mina vuxna älder dom är ju 7 månader nu ja har haft dom två och dom var 5 månader när ja köpte dem !ja har skappat en tråd om ålen vid karpliknande fiskar den ålen är jätte rolig att titta på för den hittar sånna gömställen och så simmar den upp till flyttväxterna och säter sig på dem och äter hehe! ynglernas grundfärg är blond (dom nya) så dom förra och dom nya har inte samma mamma och det är ja glad över för den med blond grunfärg(mamman) är asa snäll bitter inte på nån fast den med grå/brun grundfärg biter på hanarnas och den blonda mammans stjärtfenor fast hon går ej på ålen elr ynglerna
#126 - 12 november 2006 13:43
Hej Hej!!
Den här tråden tycker jag är jätte rolig att läsa..:)
Jag har också guppysar..
1 hane som är jätte fin,lyser i blått som heter Vincent..skit fin verkligen..
2 honor som är lite gråa typ men jätte fina på stjärt fenan,den ena är gulfläckig på fenan och det är Norma(hon är störst) den andra är också gulfläckig men hon skiftar lite i grönt också..det är Ika..:)

Jag hoppas på att dom ska få många yngel tillsammans...

Tänkte också fråga lite saker vilka fiskar passa bärst i hop med guppyn,just nu har jag 1 platy, 1 molly, 2 lykttetror och 1 mal, men mollyn och platyn ska jag ge bort, flr jag vill satsa på guppysarna, men jag vill ha några andra också som bryter av lite..ska ha kvar lykttetrorna så jag funderar på att ha lite fler tetror några fler lykt och o sen så såg jag några andra jätte fina som liksom lyser blått på stjärtfenan som är tvådelat eller vad man ska säja...
Kan man ha de tillsammans med guppy elelr kommer tetrorna äta upp guppysarnas yngel????

tacksam för svar..
Mvh Emmilie
#127 - 12 november 2006 19:20
Marcus.. nu håller vi tummarna för alla dina nya yngel, vi kanske kan klura ut vem som är pappa till dem sedan då ser färger på ynglen. Anat att du tror samtliga från kull ett är honor... jag kan se skillnad på könen fortare om de har grå grundfärg än blonda ... så lär man sig med åren att se innan de får färg, men dyker de upp på bild så ska vi se om vi kan klura ut det.

Nattdimma... låter som du har fina guppy du med.. Du har en säkert en blå triangelstjärts guppy... de brukar ha grå grundfärg som troligen dina honor också har. Den färgvarianten är ofta halsvart... har den en riktigt mörk kropp som går mot svart ? Antingen brukar det vara 1/2 eller 3/4 svart..
Här ser du 1/2-svart-blå med grå grundfärg, är det likt din hanne ? eller har den inte så mörk kropp
http://www.g-hoener.de/images/01%20Lebendgeb/Guppy_M_neon-blau.jpg

Dina honor har inte samma anlag, blå honor ser man nästan alltid blått på deras stjärt.. den som är gul och svart prickig.. det är troligen det man kallar ormskinn eller kingkobra... beror lite på hur mönstret på hanen är.. här ser du honor med grå grundfärg och en del här är troligen gul-ormskinn, du ser också de som är blå men med prickar.. det är troligen det som kallas Blue Grass som är ett liknande mönster fast blått istället fär gult.

http://www.g-hoener.de/images/01%20Lebendgeb/Poecilia_reticulata_w_mix.JPG

Här kan man se hur deras hannar hade sett ut, kika på nedersta raden och andra fisken längst upp... så är hannar.. ,skulle du gifta bort din gul-svarta hona skulle jag gissa på fisken länst ner till vänster. Tittar du på bilderna från Lolli K. i mitten så kanske du se en hona som också kan vara lik din.. + honor som är halv-svart blå som är samma som din hane ( vi får gissa lite då jag inte sett bilder ) :

http://www.guelmez.com/seiten_englisch/info_fs.htm

Så är det din hona som har grå grundfärg och som har gult-svart-grönt, kan vara anlag åt detta hållet som finns på denna sida

http://www.willi-kosa.de/guppys/galerie.htm

Willi Kosa är en av Europas skickligaste guppyodlare, han är tysk och odlar just på en del ormskinn, kingkobra, bluegrass och sånt.. där fick du se en del av hans fiskar..

Så finns ngt man kallar filigran , dessa mönster är ganska lika, men deras honor har också prickar som du beskriver och kan ha de färgerna

http://hem.passagen.se/mikeno/foton/ljusbla_cpawelzik.png

Här finns fler honor med mönster som dina..

http://www.ppaquarium.com/gallory.asp?page=1&checkstr=GUPPY+FISH

Men har du känt igen ngn av dina fiskar på bilderna ? Ngn hona med gul-grön-svart hittade jag inte på bild.. men anar att det är som de gul-svarta du sett på bilder, men med lite grönt också..

För göra allt ändå krångligare finns det ngt vi kallar multicolur också.. de kan också ha prickiga honor men oftast inte dina färger och de är ganska ofta ½-svarta eller 3/4-svarta... men får du dem på bild ngn gång ska vi klura mer exakt, just nu får du kika på de jag skickade som förslag.

Så var det sällskap.. Molly och Platy funkar ju bra, men det ville du inte ha kvar, de flesta malar också... Men du ville ha ngn tetra...

Lykttetran är ju en snäll fisk som trivs i alla vatten, den vill helst vara lite större gäng än 2.. Jag har dock sett i butiker att Lykttetra kallar de ibland lite olika tetror.. men är det denna du har ?
http://www.findfish.nl/vispages/vispageff/Hemigrammus_ocellifer.htm

De flesta tetror äter dock gärna yngel om de får chansen.. säkert kan en del klara sig om du bara har mkt växter och fångar upp yngel du ser till en yngelbox, men skulle tro att de flesta tetror är glada i att ta de yngel de kommer åt... Nu vill guppy gärna ha lite hårt vatten och en del tetror lite mjukt för trivas riktigt bra, men lykttetran kan ha alla vatten så det är inget problem.. men yngel kommer den äta.
Den vanliga neon tetran kan ha neutralt vatten
http://www.flikkern.no/Akvarium/Bente_akvarium_neontetra.htm
får för mig att den har liten mun o kanske då inte är lika bra på äta yngel..

Ska du vara mest säker ska du bara ha guppy, ska du chansa lite så är Platy och molly sådana som funkar, men slukar kanske ngt yngel.. tror tetror tar ändå fler..

Så detta var lite klurigt Emmilie då du vill behålla guppy yngel så lätt som möjligt... Men hur stort akvarium har du ?

Åter till Marcus,,, dina guppy är 7 månader nu... du kan säkert få många kullar till från dina honor.. nästa kull blir nog också stor.. sedan kanske de börjar bli lite mindre i antal.. men då har dina äldsta yngel tagit över och börjat skapa nästa generation.

Vi fortsätter väl o prata lite guppy o annat här, eller hur Marcus och ni andra ?

Hälsn Robban

edit : oj vad jag skrev långt... går så fort då jag skriver..
#128 - 12 november 2006 20:18
jaddå maxrobban självklart ska vi snacka guppy och sånt här! har du läst medelandet ja skicka?
#129 - 12 november 2006 22:33
Maxrobban

Min hane ser precis ut så som på bilden...:)
Jätte fina..och han är så svart på kroppen..:p

Men med honorna är det svårare att se..men jag ska försöka ta kort på dom o lägga upp så ni andra kan få se dom...jag kanske inte har förklarat dom på rätt sätt...men men..jag tycker dom är fina iaf..ska lägga upp bilder så fort som möjligt..det brukar inte bli så bra bilder när jag tar kort på mina fiskar...men ska försöka iaf...

Få se hur jag ska lösa det där med ynglen..jag ska nog ha dom i en sån där yngelkasse...det hade jag när min molly hona när hon fick yngel..

Hoppas ni fortsätter att ge mej klokaråd och bara småpratar för jag tycker ni verkar jätte trevliga i den här tråden...:)
Mvh Emmilie
#130 - 13 november 2006 03:35
Då vet vi att du har en hanne som är ½-svart-blå.. håller med dig att de är fina, just den variantens honor brukar ha förlängd ryggfena och stor stjärtfena.. men nu hade du ingen sådan just nu..
Du kommer se på yngel som är ½-svarta vilket du kanske får, att de är sotiga på kroppen redan då de är nyfödda.
Rätt färg på honor är alltid svårare att vara riktigt säker på... en del är ganska lätta och man kan iallafall se vilka en del av deras färger är som de har anlag till... och det är ngt mönster som jag visade på en del bilder...

Marcus. läste ditt mail o svarade med den spännande nyheten att du kanske ska köpa ett akvarium till.. ska bli spännande att följa hur du planerar och tänker göra med det
#131 - 13 november 2006 05:38
maxrobban : mm ja tycker med att det ska bli spännande ja har ju vart nybörjare ett tag och är et fortfarande men måste höja nivån lite nu när det har gått så bra med första akvariumet.
ja kan förklara hur mina honor ser ut den ena är helt blond ingen annan färg på sig (hon är nog den nya mamman för alla yngel har blond grundfärg)
den andra honan är grå/svart grundfärg och sen så en /gul/grön rand innan stjärtfenan en ganska lång stjärtfena och så är hon smal (fast den första kullen med yngel var hon mamma till)
#132 - 13 november 2006 15:54
maxrobban:Japp en sån är det..:)
Jag längtar verkligen tills dom ska få yngel...det ska bli jätte spännande..hoppas att dom trivs här hos mej så dom vill ha yngel..:)

Jag kan tyvärr inte få några bra bilder på mina fiskar..blixten bara reflekteras i glaset på karet och tar jag utan blixt blir det för suddiga bilder..:(
#133 - 14 november 2006 17:44
Ska man fota med blixt sa ngn till mig att det reflekterar mindre om man tar snett uppifrån, men jag är en usel fotograf och får mest suddiga bilder själv, så jag är inte ngn som ska komma med foto tips.

Marcus.. en del honor som är blonda visar inte ngn färg alls på sin stjärtfena.. Men hon har naturligvis anlag för färg ändå. Den färg jag tror man ser minst på blond triangelstjärtshona är gult.. så kanske det är en gul hona du har.

edit : kikade igen på dina bilder som du visat innan i tråden och vad jag skrev... tror på en gul hona fast du inte ser ngn färg.
#134 - 14 november 2006 18:21
MaxRobban:
Jaha okej jag kanske skulle testa att göra det då..
Hur lång tid kommer det at ungefär för dem att få yngel??
Kan båda honorna vara med yngel på samma gång, alltså jag emnar om hanen kan gör båda honorna med yngel varje månad..:P
#135 - 14 november 2006 18:55
Hej. Jag vill bara säga tack till Marcus.N & MaxRobban för underhållande läsning!! :)
Jag är också nybörjare, och fick för 10 dagar sedan yngel av Endlers guppy.
Det är fyra stycken små söta rackare.
Efter att ha läst den här tråden har jag lärt mig ett och annat om mina vackra akvarievänner.
Jag har lånat flera böcker om fiskar, och läst på internet, men den här tråden var som sagt trevlig och lärorik! [:-64]
#136 - 15 november 2006 05:12
Maxrobban: okej då vet ja det men det är hon som är mamman dena gång tror ja för ynglerna har gul/blond grundfärg ja kan försöka ta en bild (fast det kommer bli svårt dom är ju så snabba)

Ceci : Grattis till yngelerna hoppas dom växer upp och blir fina fiskar=)
#137 - 15 november 2006 14:54
Marcus.N: Hur lång tid tog det innan dina fiskar fick yngel??

Jag vill så himla gärna att mina också ska få yngel..hur ser man på dem att dom ska ha yngel???

Läste också att du ska starta upp ett till akvarium..vad roligt..:)
Jag skulle också vilja ha ett till, men jag har inte plats..:(
#138 - 15 november 2006 15:43
nattdimma : det tog en månad hur man ser hmm honan har en svart-prick vid anal-fenan och så drar den ifrån dom andra för att vara ifred men du kankse har fått yngel fast andra fiskar har ätit upp dem elr har du bara guppy?
japp ska åka och köpa akvariumet imon om ja inte skulle få plats i mitt rum skulle ja ställt akvariumet nån annanstans för vi har nämligen 7 rum och kök och vi använder bara två sovrum så då finns det trekvar hehe=)
#139 - 15 november 2006 17:51
Marcus.N : Nyss när jag kollade i mit akvarium så såg jag ett litet yngel vid en växt:D
Båda två har en svart fläck där..
Men jag har bara sett ett yngel..och det är jätte litet...tror det kommer att bli uppätet..:(
#140 - 15 november 2006 17:59
nattdimma. det beror på om du har större fiskar än guppy mina guppys har inte ätit nåt yngel eller kankse precis när dom föddes men inte annars men du borde har mer yngel som gömmer sig om inte dom har blivit uppätna men om du har en yngel-box så ta upp yngelt och lägg det där och nåt blad ifrån nån växt då sterras dom inte så mycket ja mennar en sån yngel-box som flytter i det stora akvariumet.
Hoppas du hittar mer yngel och att dom blir stora! tror du att ynglet föddes idag? för isånnfall kan du räkna dagarna till nästa ull det dröjer en månad till nästa kull!
#141 - 15 november 2006 18:48
Marcus.N : jag har en molly och två lykttetror och en liten pansar mal, det är dom enda som är större.
jag har kollat men har bara sett ett, har ingen yngelbox här just nu, men har en hemma hos min mamma som jag ska ta hit tills dom ska ha yngel nästa gång..borde ju bli runt den 15 nästa månad också då...
ja jag tror det föddes iadg..och det är typ hel genomskilnigt...
#142 - 15 november 2006 19:01
nattdimma:platys är ju glada med att äta sina och andras yngel så dom är nog tjuvarna fast nu vet duju det till nästa gång så var bered runt dagarna den 15:onde och lägg i honan i yngel-boxen när hon börjar bli rigtikt tjock så kan du ju få mera yngel men glöm bara inte att släppa ur mamman när hon har släppt alla barnen!
#143 - 16 november 2006 04:16
Roligt att få ta del av hur det går för er med era yngel. En yngelbox i ytan är ofta jättebra som jag sagt förr.. även om man inte har så mkt fiskar som äter yngel. Har man riktigt glada yngel-ätare i akvariet så låter man honan föda i den och har man inte det ocg mycket växter så fångar man upp dem o ha rdem i sin box. Inte bara för de ska klara sig, men ni kan mata dem mycket enklare i en yngelbox. Yngel vill gärna ha mat mkt oftare än vuxna fiskar.. man ska mata lite men ofta. Många som föder upp yngel i stor skala utfodrar yngel 4-5 ggr/dygn. Men man måste se till att det blir lite mat i taget.

Har men ett Endlers akvarium så kan man lugnt ha kvar sina yngel med föräldrarna om man inte har annat som äter upp dem.

En guppy hanne kan lätt para många honor på samma dag.. du kan ha en hanne och 10 honor tillsammans ett dygn och alla kan bli med barn.. så det kan de fixa snabbt o raskt. Har man flera hannar i akvariet så kan de bli olika pappor till barnen.

Det pratas om tetror och guppy yngel.. tror de är bättre på att äta yngel än Platy och Molly.. Pansarmalar är inga yngelätare.. de kanske kan lyckas få i sig ngt enstaka om det skulle ligga i grusen. De är däremot duktiga på äta ägg om det är äggläggande fiskar.

Vad gäller Platy... så är det lite olika från fisk till fisk. Jag har 3 akvarium med odlingsformer av Platy just nu, en sort i varje. Jag tar aldrig hand om några yngel men det klarar sig ändå många. Jag har mkt java mossa i mina akvarium och det är ett jätte bra ställe för yngel att gömma sig. Men nu har jag också vildform av Platy och väntar mina första yngel av dem. Då kommer jag däremot inte riskera att de blir uppätna, utan kommer att fånga upp och föda upp först ngn vecka i yngelbox och sedan har jag tillgång till yngel/uppväxt akvarium... så då får de gå i sådana.

Lycka till alla och roligt att ni är fler som lämnar synpunkter, kommentarer och berättar om era erfarenheter. Även som ny akvarist så iaktager man saker och kan dela med sig av sina erfarenhet. Det finns inte alltid en sanning utan vi kan ha olika erfarenheter så roligt att få ta del av alla.

Guppy kan nästan ha alla färger, en del vanliga andra lite ovanligare... Nu ska nu få se en som går åt lila färg.. de kommer lite oftare nu, denna färg heter Dark Purple Moscow

http://www.bcguppy.com/guppy/pictures_oscar.asp

Visst är det lite läckert med mörka guppy också ? Svarta är vanligare, men denna tycker jag är fin.

Här är lite andra fina guppy

http://www.bcguppy.com/guppy/pictures_ivan7627676.asp

Ni kan se färgerna Blue Grass, Yellow-Tailed Tuxedo ,Japan-blå dubbelsvärd, Red Grass, full Red albino guppy ( ni ser den är albino men ändå mkt färg ), Blond Red Guppy kallas en fisk där, men jag tycker mer det ser ut som det Marcus har, det kallad Red-neon.. med de blå sidorna och där kan du se Marcus hur honorna hade sett ut om du haft sådana och Santa Maria Mosaic

Lycka till alla med era fiskar och er odling

Hälsn Robban
#144 - 16 november 2006 18:52
Marcus.N : jag har ingen platy kvar..den dog sorgligt nog för några dagra sen..:S
Men jag har ju min Molly och dom där två tetrorna..men jag ska hämta min yngelbox hemma hos min mamma nån dag och lägga i honan där runt den 15:e december å se om det blir några yngel då..:)

MaxRobban : Oj vad bra att dom är så snabba med att fixa ungar..hahah..då kommer jag kanske få lite fler nästa månad...det vore väldigt kul...:)
Jag tror inte det ynglet jag såg igår är kvar..har inte sett det nått idag..:/

Det va väldigt fina bilder på guppyn du hade lagt in..dom hade ju jätte stora stjärtfenor..:D Skit fina...:)
#145 - 16 november 2006 19:20
nattdimma: okej vad synd är ditt akvaium nystartat! och dör dina fiskar ofta? isånnafall så kan det vara nåt konstigt met vattnet?
#146 - 17 november 2006 02:35
Som vi pratat i tråden innan Nattdimma kan man räkna ut ganska exakt när en guppy ska ha nästa kull om man bara vet när de fick yngel sist.. 28 dagar fram räknar man.. det kan skilja ngn enstaka dag. Att ha ett trassel med växter som flyter i ytan är alltid bra, där hittar man nästan alltid en del yngel så det kanske du kan försöka att ha också Nattdimma om du missar att få honan i boxen o då kan du lägga yngeln direkt i den istället.

Det finns verkligen vackra guppys med riktigt stora stjärtar, ni skulle varit med i våras då svenska guppysällskapet anordnade en deltävling i Europamästerskapet i guppyodling. Efter detta var det utställning och på sista dagen var det försäljning av alla fiskar. Då kunde man få de vackraste guppyn i hela Europa för en billing peng. Det var så mkt fiskar där och så få som skulle handla att man fick köpa fiskar för 10:- styck och det är billigt om man tänker att det var fiskar som kom från hela Europa och odlade till tävlingsguppy. Om det blir en ny tävling i Sverige ska jag påminna er om det för då har man verkligen chansen att få de snyggaste fiskarna som finns att uppbringa i Europa av alla fentyper och färger..
#147 - 17 november 2006 06:45
Mina platyhonor är totalt HOPPLÖSA på att äta yngel! De ser dem som världens snacks.. Det syns direkt på dem om det är någon som ynglat - de far som tättingar i akvariet och bökar bland stenar och under blad, mer intensivt än vanligt alltså! Då gäller det att snabbt vara framme med håven om man vill ha några kvar :(

Det pratas mycket om javamossa - vad är det? Finns det någon som har en bild, och köper man denna mossan i affär?? Funderar på att skaffa sådan!
#148 - 17 november 2006 13:13
PÅ mitt inlägg om annorlunda guppyhona finns en bild på slutet. den längst ner på min fina guppy hanne, det mörka längst till höger på bilden är javamossa. Man köper på djuraffärer men alla har den inte. är en jättebra växt till yngel. jag låter mina platy föda i akvariet och får många yngel kvar tack vare mossan. Det funkar bra att klä en rot med den t.e.x .växer så det knakar.
finns även en bild mitt i inlägget, där du ser hur jag har mossan runt en rot.
#149 - 17 november 2006 13:40
Är det detdär som nästan ser ut som "grönt trassel" :D ??
Fina fiskar du har förressten!
#150 - 17 november 2006 13:45
Healena skrev:
Är det detdär som nästan ser ut som "grönt trassel" :D ??

Fina fiskar du har förressten!

Tack . Ja det är det gröna trasslet. Rekomenderar det verkligen till dina platyyngel. Mitt är fullt av yngel just nu. Bätte att de får bo kvar i akvariet, än i yngelkasse tycker jag.
#151 - 17 november 2006 13:47
Det var ju riktigt vackert med detdär gröna trasslet!!
Ska kika i våra djuraffärer här i trakten få se om jag får tag i det!
Vill ha! :p
#152 - 17 november 2006 13:50
Be att de tar hem annars. Lycka till
#153 - 17 november 2006 14:06
ja hitta sånt på en xooafärr för 49 kr är det biligt? ja pratar om javamossa
#154 - 17 november 2006 19:16
Marcus.N: Nej det är inte nystartat,har haft det igång sen i Februari det här året. Hmm det är inget fel på vattnet jag har tagit med mej vatten prover till affären så dom har kollat, och det är inget fel på det...
Jag kanske bara har otur att få gamla fiskar eller nått sånt..:(

MaxRobban: Jag ska gå till djuraffären nån dag närmare när dom ska ha yngel igen och köpa lite fler nya växter, bla javamossa och javaormbuke har jag fått tips på ska vara bra...:)
Men det blir som nått konstigt ludd på mina växter som jag har nu...
Kan det bero på att jag inte har en riktig lysramp, utan bara en vanlig skrivbordslampa med väldigt starkt lyse som lampa, det är liskom som en lång hals så man kan dra upp dne långt o rikta den utöver akvariet.
#155 - 17 november 2006 20:38
nattdimma: min guppy-fisk red-neon hanen han är nu 7 månader och han bles så mycket mobbad den sista tiden såhan är döende ja vet inte hur ja ska döda han för det var min favvo ja älskade verkligen de fisken så ja ska begrava den (fixa en begravning) den betydde verkligen jätte mycket för mig!
#156 - 18 november 2006 14:34
Marcus.N: Jag jag läste det i en annan tåd..gud va tråkigt..jag har ju blivit så van sorgligt nog att mina fiskar dör nu så jag bryr mej inte spec mkt..
Men när min första fisk dog blev jag jätte ledsen..:/
#157 - 18 november 2006 14:41
nattdimma:aa men han var den ända som ja verkligen var galen i dom andra gillar ja med men denna hade nåt extra den lever fortfarande och den simmar mycket bättre idag får se om den överlever en natt till och imon kankse den simmar ännu bättre!
har nån mer fisk avlivit i ditt akvariumhur länge sen var det den förra dog?
#158 - 19 november 2006 16:40
Marcus.N : Ja det är ju tråkigt när nån man gillar dör..:S
Hoppas han överlever iaf..
Jag idag dog min Molly som jag hade kvar också....jag hoppas bara att min guppyn kommer att överleva..jag tror att orsaken till att mina fiskar har dött är för att dom har varit gammla när jag har köpt dom.
Så jag hoppas at jag kommer ha bättre tur med mina guppyn..:)
#159 - 20 november 2006 06:38
nattdimma:mm om det är åldern så kan man ju alltid leta efter yngre levandsfödare dom brukar sälja sånna guppys som precis fått sin färg och dem är ju inte många månader!
#160 - 20 november 2006 18:42
Marcus.N :Ja jag hoppas på mina guppys nu..har hört att det ska vara en ganska tålig fisk..så jag hoppas dom lever ett tag iaf och får lite ungar så det är så tomt i akvariet..
Mej gör det inte så jätte mycket att det ser lite tomt ut..men tänker på min katt..hihi..han tycker om att sitta där och titta på dom..och då är det ju lite roligare för han om det är lite mer action där inne...hahah..
Och det blev en väldans fart när jag fick guppysarna..dom simmar omkring fint där inne..

Hur går det med ditt andra akvarium då???
#161 - 20 november 2006 21:01
nattdimma: min katt gillar också mina akvarium=) mitt nya akvarium går det bra med har precis inredigt det med växter , bagrund , rot , sand/gurs & ett cocos skal och sånt det blev riktigt snyggt lägger in bilder imon!
#162 - 21 november 2006 04:38
Det är bra ni håller liv i denna tråd då jag inte varit här på¨en del dagar...

Detta med trassel ni pratar om som är så bra för växter så finns det flera sorter man kan ha. Marcus har helt rätt då han pratar om javamossa.. det är en utmärkt växt både för yngel att gömma sig i, men också för fiskar som lägger ägg bland växter.. den är oftast lätt att ha. De flesta växter med små och fina blad mår bra av lite växtnäring i vattnet, då växer det ändå bättre. För göra det lite enkelt så är det växter med fina blad så är det bäst med gödning som är flytande i vattnet, då de tar upp näring med bladen. Stora kraftiga växter kan också göra det till viss del, men tar också upp med rötterna och då kan man ha tabletter med gödning vid rötterna.

En annan växt jag ofta har som bara får flyta i akvariet och bilda ett trassel är :

Vattenpest... den växer också som ett trassel och får den bara bra ljus och lite gödning i vattnet så växer den fort...

http://www.damm.nu/shop/?cat_id=24&sct_id=83

Den jag använder mest förutom javamossan som marcus informerade om är Hornsäv, så här ser den ut :

http://www.djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=78&site=1

Den kan bara flyta runt o bilda trassel o är utmärkt för yngel att gömma sig i.

Vad tycker ni om vita guppy ? Jag tycker de är fina... kolla här.. det är 3/4 svart - vit, här ser man tydligt detta med 3/4-svart och som man ibland är mindre svart och då 1/2-svart.

http://hem.passagen.se/mikeno/foton/btsvvit.jpg

Hälsn Robban
#163 - 21 november 2006 12:44
sånna såg ja igår dem är jätte fina (dem vita fiskarna)!
#164 - 22 november 2006 02:03
Ja vita guppy är riktigt vackert... Jag såg ett akvaium en gång med bara guppy hannar.. det fanns bara vita triangelstjärts hannar och svarta.. det var snyggt ihop.

Då det gäller guppy genetik och hur fiskar ärver färger så är vitt den färg som är minst dominant om jag minns rätt... så ska man odla vita guppy så ska man helst para dem med vita honor.. annars kommer de vita anlagen försvinna ganska fort... Men det finns vita som är blonda.. de kan jag tycka blir lite bleka, men ½svart - vit.. de är snygga... det finns också med grundfärg albino... men även de blir lite bleka tycker jag..
#165 - 22 november 2006 09:51
MaxRobban skrev:

Vad tycker ni om vita guppy ? Jag tycker de är fina... kolla här.. det är 3/4 svart - vit, här ser man tydligt detta med 3/4-svart och som man ibland är mindre svart och då 1/2-svart.

Ursnygga! De skulle göra sej mycket bra i mitt akvarium med svart botten o ljusa stenar ;)
#166 - 22 november 2006 14:04
dem är rigtikt fina! på tala om fina fiskar ja ska köpa fiskar till mitt akvarium nu på måndag!
#167 - 22 november 2006 17:26
.

Hälsn Robban[/quote]

Jättefina. Ser ut som dom har änglavingar.
#168 - 22 november 2006 17:32
Marcus.N: Jaha så du har också en katt..:)
vad har du för katt då? jag har en perser..hihi..en sån med platt ansikte du vet..;P
Vad kul att det går bra med ditt andra akvarium också..läste att du ska köpa fiskar på måndag..:)
Det är ju det roligaste att inreda det fint och sen få släppa ner fiskarna..
Jag köpte 1 ny guppy hane och 1 ny guppy hona idag..så nu har jag 2 hnar och 3 honor..:)

MaxRobban: De vita guppysarna va jätte fina..riktigt coola..sånna skulle jag kunan tänka mej att ha...det bryter ju av lite mot dom andra man har..den med gult och vitt va häftig tycker jag..:)

Jag har äntligen lyckats fånga mina små söta fiskar på bild..:)

http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg0ODQ2JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTA=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg1MDg0JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTE=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg1NjA0JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTM=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg3NDEzJnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTQ=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg4MDkyJnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTU=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg4NjY5JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTY=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg4OTc1JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTc=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg5MjI3JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTg=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg5NDg5JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTk=
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg5NzAxJnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTEw
http://NattDimma.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NDg5ODY4JnQ9MTE2NDE1MDAwMSZjdXJyaW1nPTEx

Så där va lite bilder på mina fiskar och min snäcka och min lilla katt blev visst med på ett hörn också..hihi..
Hoppas ni gillade dom trotts att det kanske va lite svårt att se på vissa...
#169 - 22 november 2006 17:35
MaxRobban: vita guppy har jag aldrig sett här i Dalarna. Verkligen fina.Ser ut som dom har änglavingar.
#170 - 22 november 2006 17:40
Marcus.N skrev:
dem är rigtikt fina! på tala om fina fiskar ja ska köpa fiskar till mitt akvarium nu på måndag!

Har du bestämt dej nu vilka fiskar du ska ha i ditt nya akvarium. Blir det platy.
I mitt inlägg om annorlunda guppyhona finns det några bilder jag har visat. Bla alla mina vuxna platy , om du vill se hur de ser ut.
#171 - 22 november 2006 18:58
nattdimma:ja har en blue rassia (elr hur det stavas) jätte söt! fina fiskar du har=)

bette:ska ha platy och dvärgklogroder tycker platy är så fina och roliga fiskar!
#172 - 23 november 2006 17:12
Marcus.N: Aha en Blue Russian,ja dom är fina..gråa har jag för mej att dom är va..nästan lite lik korthåriga perser katter...:)
tack jag är jätte nöjd med dom nya guppysarna som jag köpte igår Sunbeam och Rosa...:)
Snigeln tycker jag är lite tuff också...:)
Kan inte du lägga upp lite fler bilder på dina fiskar och från ditt nya akvarium?
#173 - 23 november 2006 17:15
nattdimma: precis det finns en bild på min katt i katt-forumet och i tråden min katt kurre (det är så min katt heter) ska lägga in bilder men fiskarna vill inte vara med på bild men ska försöka och det nya akvariumet blir allt så ljust men ja lovar att lägga in mer bilder
#174 - 24 november 2006 04:30
Bette skrev:
MaxRobban: vita guppy har jag aldrig sett här i Dalarna. Verkligen fina.Ser ut som dom har änglavingar.

Ja vita guppy ser ut som änglar.. det var en bra liknelse... speciellt de som är blonda i grundfärgen... att hitta vita hannar är inte så svårt i butik i Stockholm.. svårare att få tag på honor då. Affärerena köper oftast in hannar i olika färger och butiken vet vad för färger som de beställer, ska de köpa in honor köper de oftast in guppy-honor-mix... alltså triangelstjärtshonor och då får man ha ett vant öga för kunna plocka ut en vit hona..

Men ska du ngn gång ha vita guppy så gäller det att ha honor med vita anlag.. annars blir det mest röda, blå eller vad man nu har för andra färger.
#175 - 24 november 2006 04:44
Nattdimma... det var roligt att få se dina fina fiskar och din tuffa katt.

Det ser ut som du har guppy med grå grundfärg... tror alla hade det och dina honor har också anlag för sk multicolor, dvs flera färger.. kan vara mosaik möstrade och liknande... det som är roligt med sådana honor är att de ofta få blandade kullar... ungarna kan se olika ut. Nu har du också hannar som är flerfärgade, så det kommer bli färgglada yngel hemma hos dig. Den blå hannen du har är halv-svart-blå. Han ger anlag för halv-svart.. så redan små yngel kan se lite sotiga ut.. då är det han som varit framme. Blått är också en ganska dominat färg då det gäller guppy så är han pappa till yngel kommer du se blått hos dina ungfiskar sedan + svart kropp...

Hannen med den grönskimrade sidan ser spännande ut.. nu vet jag inte om det är ljuset på bilden, men han kan ha anlag för det vi kallar metalick.. tycker hans sida skimrar på ett sätt som skulle kunna vara det. Skulle han ha metallick anlag så är det också ngt som kan gå i arv.

tack för att du visade dina bilder, dina fiskar ser välmående, friska o fina ut.. kraftiga o bra honor har du också.
#176 - 24 november 2006 04:56
Marcus.. var du o kikade på hemsidan om Platy som jag visade dig ?

http://www.monas.se/platys.htm

där man kunde klicka på odlingsformer o sedan vidare på bilderrna där inne... har du sett ngn variant du tycker är snygg ? Vad gäller Platy är det på liknande sätt som med guppy.. de har sina färger, blandar man blir det brokiga kullar till sut och där en del färger är mer dominanta. Du ska veta att det som kallas Blå platy är snyggare i verkligheten än på bilder.. man kallar vissa blå för Blå-spegel platy det beror på att de har ett spec skimmer på kroppen som är omöjligt att få på bild, men blir så snyggt med rätt lysrör.

Dagens guppybild...

Moskvablå-lila

http://www.autogil.com.br/guppy/galeria/index.php?image=RREAmoscowpurpljapan.jpg&d=d.html

Ögonen ser lite konstiga ut på bilden... men nu ser ni att det finns även lila guppy
#177 - 24 november 2006 16:15
maxrobban: aa det var ja dom var asa fina gillar den med prickar=) har sett en sån platy iafärrern som kanske får flytta in imitt akvarium på söndag
#178 - 24 november 2006 18:52
Det finns många Platy med prickar.. Jag har just nu bara vita med svarta prickar.. sk. Dalmatiner Platy.. men finns med annan färg i botten. Det som är roligt med Platy är att det finns i alla färger o med så mkt teckningar... här på denna sida ser du röd platy med svarta prickar och med hög ryggfena.. det finns en del odlingsformer med den ryggfenan.. de är lite ovanligare, men fina

http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile4.html
#179 - 24 november 2006 18:53
men läs i dvärgklogrod-fakta tråden ja tror ja ska lägga in platysarna efter grodorna så grodorna kan bo själva några veckor så dom trvis in i akvariumet kanske köper dem imon!
#180 - 24 november 2006 19:02
kan mkt väl vara så Marcus,, ska läsa i din tråd om grodor..
#181 - 24 november 2006 19:04
tänkte för dom levde ju inte med platy innan så det kanske blir jobbigt och dem kanske inte får ha sin mat för sig själv
#182 - 24 november 2006 19:22
Det är viktigt att man hittar ett system så både grodor o fiskar får mat... Platy kan vara ganska hungriga o snabba till maten.. så man får ha koll på matningen
#183 - 24 november 2006 19:24
mm har tänkt att förts lägga i fiskmat och så äter platysarna och då tar ja ett rör och blåser mygglarverna nere vid grodorna
#184 - 24 november 2006 19:30
Smart.. så gör jag med.. jag matar också med rör så jag kan spruta ner mat till fiskar längst ner... har ett rör med en slang på o så matar jag fega fiskar på så vis
#185 - 24 november 2006 19:30
Marcus.N : Jaha..hmm finns det ett kattforum här?:O
Det har jag totalt missat isf..ska kolla upp det isf o ta en titt på din katt..:)
Mmm,jag tycker om att titta på andras fiskar också..men det är ju så svårt att få till bra bilder tycker jag..:/

MaxRobban: Tack,jag är väldigt nöjd med mina fiskar..:)
Aaa,hahaah min katt är lite tuff..hihi..Casper..<3
Hmm,jo hanen med många olika färger Sunbeam,han skimrar på sidorna, det är inte blixten på kamerans fel..han skimrara i lite olika färger där..jätte fint..:)

Min honor är gråa på kroppen och färgranna på svansen..två är ju lite gula och gröna, och den andra är lite lila och rosa..
Det ska bli kul sen när de får yngel..:)

Jag skulle gärna ha några vita guppysar,men det finns inga sånna här där jag bor..
Men ska till sthlm nästa vecka..kanske skulle köpa några då..:)
#186 - 24 november 2006 19:32
maxrobban: aa tror ja fick den iden ifrån dig faktist elr så var det nån annan
nattdimma: aa nästan längst ner finns det =)
#187 - 24 november 2006 20:12
Marcus.N: ja jag hittade det..:)
Har gjort ett litet inlägg i din tråd där..:P

Appropå Platy så tycker jag att Sunset platy och Musse pigg platy är väldigt fina..även dalmatiner platy tycker jag om..
#188 - 24 november 2006 20:12
Ojs tror jag skrev lite fel där..finns det dalmatinet platy??
jag menade iaf dalmatiner Molly..:P
#189 - 24 november 2006 20:15
japp det finns dalmatin platy också ska gå och kolla vad du skrev
#190 - 24 november 2006 20:54
Marcus.N: jaha okej visste inte att det fanns dalmatiner platy också..har bara sett sånna fast molly..:P
#191 - 24 november 2006 21:58
nattdimma: okej=) man lär sig nåt nytt på zoopet varje-dag ska köpa två dvärgklogroder imon (om ja får=)
#192 - 25 november 2006 03:25
Håller med att Sunset är en fin Platy.. Musse pigg är också roliga... de finns ju också i alla färger...
Ska bli spännande o se om du blir med grodor imorgon Marcus..
#193 - 25 november 2006 09:38
det kommer bli groder=) ja har sagt att ja letat fakta om dom jätte länge så dom sa bara du inte glömmer av dina andra fiskar och självklart gör ja inte det dom är ju mina och alla är lika värda hoppas dom har fått in nya grodor sist ja var där imåndags var det bara en kvar!
#194 - 25 november 2006 18:56
Marcus.N : ja det gör man verkligen..jag är väldigt glad att jag blev medlem på den här sidan..:)
Man får väldigt mycket bra tips här...

MaxRobban: Ja mussepigg platy tycker jag söta..köpte två sånna till min flickvän när hon fyllde år..men tyvärr så år hennes andra fiskar upp en av dom..men den hon har kvar ska snart ha yngel så hoppas på att dom överlever..:)
Hon fick också två dalmatiner molly av mej då också..men en har blivit jätte elak och börjat mobba hennes black molly hona..:/
#195 - 25 november 2006 19:43
nattdimma: har köpt två grodor idag som ja har idet nya akvariumet ja lovar attt ta kort och lägga in så ni får se dem dom är så fina
#196 - 26 november 2006 09:47
NattDimma: fina fiskar och fin kisse :)

MaxRobban: tack för länken till platysar..har inte tittat än men ska gå in där jag också.. Vet ju inte vad jag vill ha för platys..eller om det blir platys.. Jag är ju sugen på att skaffa några fler guppies som sagt.. Fördelningen är så konstig i dagsläget bland de vuxna, 2 stackars honor och 5 hanar [B)] Ynglena blir jag inte riktigt klok på vad de är, tycker mig dock se att det är en hona och en hane iaf men vad de andra två är vet jag inte.

Marcus N: jag har haft klogrodor när jag hade akvarium då jag var 10 år, det är trevliga rackare :-)

mvh Anna
#197 - 26 november 2006 10:24
Nu har jag läst på platysidan också men skriver mer om detta i mina guppy vs platy-tråd.

mvh Anna
#198 - 26 november 2006 11:49
eldhroka:aa dom är rigtikt trevliga och så är dom så roliga att tittta på när dom äter hehe ja pratar om grodorna
#199 - 26 november 2006 19:19
Ja, grodor är fina djur :) Själv är jag sugen på att någon gång skaffa salamandrar men det blir nog inte av...

Jag är ett ödlefreak som tyvärr inte har någon (levande) ödla i dagsläget iaf. Har dock en brosch med en salamander, doftödla i bilen samt två leguaner (en sån där beanbag-modell..men den lyckades skrämma en person när jag var inlagd på sjukhuset för några veckor sen :p ) och en mindre, en kylskåpsmagnet. Ödlor är ju också så underbart söta :)

Apropå något annat, jag har fått guppy-yngel idag igen [:-15] Det är Diva som är mamma till dem. Såg att hon började "kämpa" redan igår ohc blev ledsen då jag trodde att hon blivit dålig.. Hon var väldigt sällskaplig på morgonen och kom fram till mig hela tiden och tittade på mig genom glaset. Jag for iväg till hästen vid halv två och när jag kom hem så såg jag att Diva smalnat av och såg en rörelse vid botten, där var ett litet pytteyngel [:D] Har hittat 3 st hittills men tror att det kan finnas fler eftersom min syn inte är den bästa.. Även K2 väntar smått vilken dag som helst :D

mvh Anna
#200 - 27 november 2006 04:39
Grattis till dina nya yngel Anna... du får snart bli bullmamma så mkt barn du har. Ser du också har Ancistrus i akvariet, vet du om det är en hanne o hona än ? Det är en fisk som också är lättodlad så det vore ju roligt om du fick lite Ancistrus barn sedan... hur stora är de ? Finns bra knep för hur man ska få dem att leka bara man vet man har ett par o de är stora nog. Ja den där Platy sidan är bra, fin info om Platy o olika varianter + skötsel så den är bra att kika på för lära sig lite mer o ibland kanske få veta vad man har för färgvariant själv.

Marcus, hur många yngel o ungfiskar tror du att du har nu ? Det var ju några i första kullen som borde vara ganska stora nu , men sedan blev det väl än fler i kullen efter... har du ngn aning om hur många du har ?

Det var ju otur att en Platy blev uppäten nattdimma.. men äter de upp en fullvuxen Platy de andra fiskarna så lär de äta upp yngel om de kommer.. så låter som läge för att vara redo med en yngelbox och låta honan föda där.

Hälsn Robban
#201 - 27 november 2006 08:40
eldhroka: hehe du är inte ödla-freak utan ödla-besattxD
maxrobban: ja vet ej blir förvirad för vissa är gråa och visa blonda och vissa är större än vissa andra=)
ja har några bilder på en av mina grodor (den ena vill inte ställa upp på bilder)
en annnan sak om dvärgklogroder dom ser så snälla och små ut men icke sa nicke dom mördar ju mina växter dom har ställt sig på växterna med stora blad som dom har knäckts och så biter dom rötter:P fast en växt har redan börjat att växa igen hehe!
#202 - 27 november 2006 18:50
Yngel växer i lite olika takt, men du har ju olika grundfärg på dem o mer än en kull.. men på unga honor med grå grundfärg brukar man kunna ana det vi kallar yngelfläck ganska tidigt ibland, då blir det en hona.. blonda honor kan man ofta se lite senare.. men du har ingen ungfisk som du kan ana ska bli en hanne ? Man kan ibland se en tendens på analfenan att de ser lite olika ut.. det som senare ska bli parningsorganet gonopodium... det kan man ibland se att ngt är på gång innan man ser ngn färg alls på fisken
#203 - 27 november 2006 19:41
Eldhroka: tack så mycket..jag tycker om min katt jätte mycket han är så himla mysig och mjuk..:) Ligger i mitt knä nu o spinner som bara den..:P

Marcus.N: ja jag läste det att du hade skaffat grodor..jag tycker dom är lite otäcka jag..men lägga gärna en bild så vi får se hur dom ser ut..:)

MaxRobban: Ja jag tycekr också det va synd att den dog..hon har en yngelbox som hon läggr honorna i när dom ska föda os en har hon yngeln separat från dom andra fiskaran tills dom är stora nog att inte bli uppätna..:)

Tror förövrigt att min guppy hona Ika snart ska ha yngel..hon är jätte rund och svart bak vid bakfenan..:D
#204 - 28 november 2006 11:02
maxrobban: ja har ingen anning hoppas bara nån växer och blir hane! men ja var i en fisk-afärr (dom sålde bara akvariefiskar) och ja fråga när man kan se noga var dte är för kön och då sa han att det tar ett tag för folk tror att dom felsta är honor men sen vissar det sig att det är en hane så han sa att folk (hans kunder) kommer och säger att deras honor har blivit hanar

nattdimma: ja har laggt in bilder i amfiber tråden lite längre ner! där kan du kolla dom är inte läskiga hehhe
#205 - 28 november 2006 18:16
Förrådsbefruktning?

Hej nu har jag en ny fundering kring det här med förrådsbefruktning.
Min (Endlers) guppyhona Nova ska när som helst få sin andra kull med yngel. På lördag är det 28 dagar sedan den förra kullen kom. De ynglen är 5 st och går tillsammans med de vuxna fiskarna sedan en vecka tillbaka. De äter mygglarver och växer så det knakar.

Min fråga:
Kan flera hanar befrukta en och samma hona? :confused:
Efter att hon fick sin första kull (hos mig) flyttade det in andra hanar, kan nästa kull vara befruktad av dem? (Jag vill inte det)
Eller är en "pågående yngelproduktion" under flera månader resultat av samma parning?
#206 - 1 december 2006 20:35
Eh...jag vet inte om det var någon som förstod min "dumma" fråga, men jag kan svara på den själv.
Jag läste på SGS hemsida att honan sparar ett förråd av säd, efter att ha parat sig med en hane, därefter kan hon föda flera kullar.
(Det finns tydligen fågelarter där en hona kan lägga ägg befruktade av olika hanar i samma kull, därav mina funderingar.)
#207 - 2 december 2006 03:27
Ja där klurade du ut svaret själv Ceci... så det är samma pappa till flera kullar som kommer i rad... så yngel är helsyskon... trots de kan komma under kanske 3-4 månader. Men är lite olika hur många kullar det blir.. Så därför är det så viktigt att ha en hona som ej är parad om man själv vill ha koll på vilken hanne man vill ska bli far till barnen.

Som du säger Marcus så ser de flesta ungfiskar av guppy ut som honor, men det brukar bli lika mkt av bägge könen på ett ungefär.. men man kan styra det lite med temperaturen på vattnet.. men du har säkert hannar bland dina yngel och den dagen de har lust att stå still på bild så kanske vi kan plocka ut ngn hanne trots du inte ser ngn färg på dem alls... spec de med grundfärg grå... då kan man ana det som sedan ska bli " yngelfläck " o då vet man det är honor o sedan ska man kika på fenan som ska ombildas till ett gonopodium.

Men det är inte alls negativt att man ser könskillnader sent.. ofta är det så på ungfödare att de man sist ser blir hannar är de som blir störst o kraftigast.
#208 - 3 december 2006 12:04
Marcus.N: Okej ska gå in där o kolla då..:P
#209 - 4 december 2006 15:21
maxrobban: det är asa jobbigt för att ingen vill va med på bild dom åker och gömmer sig i flyttväxterna dom är inte framme så mycket än mest när det är mat dags!

nattdimma: gör det kommentera dom ''läskiga'' grodorna också^^
#210 - 4 december 2006 19:53
Ska det vara så här?

[FONT='Times New Roman']Igår började jag tvivla på att någon av Nova eller Luna var gravid. Visst, de är runda om magen, men nu hade det gått 29 dagar. Haha.[/FONT]
[FONT='Times New Roman'] ;) I morse, måndag, ser jag minst fem nya MINI-yngel på botten. De är så små att de fortfarande ligger och trycker mot botten. Jag ville egentligen sätta in dem i ett yngelkar, för att veta att de är en kull (helsyskon) men jag skulle iväg till jobbet. Jag behöver ju kontrollera när de färgar ut om de är av mammas stam &#8221;Black Bar-liknande&#8221; eller om de blivit bland-Endlers. Men jag tänkte att så mycket kan väl inte hända på en dag, det är bara bra att de får en tuff start ute i karet. [/FONT]
[FONT='Times New Roman']&#8221;Survival of the fittest&#8221;. [/FONT]
[FONT='Times New Roman']Som jag naturligtvis hade på känn, så är det ännu fler yngel när jag kommer hem från jobbet! 9 stycken yngel har jag nu fångat in och lagt i ett yngelkar, för att mata dem med yngelfoder. Nu är den stora frågan: Är de av samma hona/samma kull, eller har bägge honorna lyckats föda på samma dag? Kan man se på honorna att de har fött? :confused: Luna är definitivt slankare, men Nova är tveksam. [/FONT]
[FONT='Times New Roman']Till råga på allt så verkar det som att de nu månadsgamla större ynglen är 6 stycken! Förvirringen är TOTAL! [:o] [/FONT]
#211 - 5 december 2006 03:39
Grattis til ldina yngel Ceci... 29 dagar... det var ju ganska bra inprickat då vi brukar skriva 28 dagar.. det kan skilja ngn enstaka dag hit eller dit.. men 29 dagar är normalt det med.. Klurigt att veta vem som är pappa till ynglen, men guppy har ju förråds befruktning så fick hon en kull för 19 dagar sedan är det troligen samma pappa till denna kull med oavsett om du har den hannen kvar eller inte,

Visst kan det vara 2 honor som fött, men gissar bara på att det är den ena om den är betydligt slankare.. så du får kanske en kull till om några dagar.

Marcus... ska inte tjata om bilder på dina yngel, men vore spännande att se. jag vet hur hopplöst det är att fota fiskar,, de vill ju bestämma själva. Men vore kul om jag kunde se om det var ngn hanne på gång även om du inte ser färger på dem ännu, för din första kull är väl 6 veckor nu.. o då borde vi kunna separera könen på dem.. du får sitta redo ngn gång då du matar. Du brukar ju lyckas fånga fiskar på bild
#212 - 5 december 2006 09:31
Tack för svaret. :)
Jag blev lite uppjagad igår. Om man är lite av ett kontrollfreak så kan guppys vara stressande [:o]
Jo, jag läste sedan att Endlers kan få upp till 20 yngel per kull!
Jag som trodde att det var vanligare med ca 5 yngel. Delvis eftersom hon fick 5 förra gången, eller kanske bara 5 överlevde.
Så troligtvis är det Luna som fött dem alla.
Jag skulle också gärna se bilder på yngel, och lära mig se skillnad på kön.
Förr eller senare så ser man det, men det är intressant att lära sig mer!
#213 - 5 december 2006 13:47
Ska se om jag kan hitta bilder på yngel o visa lite tips om könsskillnader.. men är så svårt att hitta bra bilder på yngel.. men ska leta lite.

Endlers kan få 20 yngel.. kull 2-4 brukar vara störst för sedan minska igen då honan blir äldre.
#214 - 5 december 2006 15:59
maxrobban: ja brukar få ganska bra bilder på fiskar men dem här är så snabba och hehe! ja tror det är två honor ifrån den första kullen ja tänkte inte på hur man skulle göra med vattnet under första kullen så dom flesta dog i torpedsjukan men nu vet ja hur ja ska gö så den andra kullen växer jätte bra!
#215 - 5 december 2006 16:42
Marcus.N: Jag såg grorna..dom va ju ganska söta faktiskt..:)

Förövrigt så har jag lagt ner min guppy hona Ika i ett yngelkar nu tror hon ska ha yngel inom några dagr hon är jätte tjock om magen..en riktig liten tjockis..:P
Hur ska man göra med vattnet när man har yngel så dom inte blir sjuka och dör????
#216 - 5 december 2006 18:06
Gör små täta vettenbyten, mata ofta med fräsh mat så dom kan stärka immunförsvaret.
Har faktiskt en hona i yngelkar här hemma just nu... Tror att hon föder snart. Den andra honan födde ca 20 st häromdagen.
Efter några kullar har jag märkt att honorna föder fler och fler obefruktade ägg. Kan det bero på att förrådet sinar och hon behöver para sej igen?
#217 - 6 december 2006 12:34
nattdimma: ja dom är jätte gulliga(grodorna och fiskarna också och min ålxD)
#218 - 6 december 2006 21:50
Marcus.N: Jaha har du en ål också..försök att ta kort på den o lägg ut???
Jag har ju bara fiskar i mitt akvarum..och min snigel Egon..:P
Fast jag tyckr ändå mest om min katt Casper..:D <3

PlatyYngel: tack för tipset om hur man ska göra med vattnet..:)
#219 - 7 december 2006 03:34
Denna andra kull ser det ut att gå mkt bättre med Marcus, blir roligt att se vad det blir för färg på dina fiskar då de växer till sig. Men skoj att du har några ungfiskar kvar från första kullen iallafall... snart börjar det närma sig den tredje kullen också...
#220 - 7 december 2006 15:42
Nattdimma: det är en kuhlii ål ja har laggt ut en bild på den i forumet karpliknande fiskar och sen så står det kuhlii ål och att ja har gjort den där finns en bild!

Maxrobban: jaa shit va mycket fina småfiskar ja får av mina guppy den ena ifrån första kullen är ''missbildad'' fast ingen sjukdom och inget som kan kosta den livet utan att den har en krokigrygg så att den ser lite udda ut men ja tycker den är så speciel det är en hona den är lika stark som dom andra fiskarna om inte starkare!
#221 - 7 december 2006 19:43
Marcus.N: jaha okej..ska kanske ta o kika där då..:)
Min fisk Ika fick yngel idag..men sen va jag så dum o la ner Norma i yngelkassen tillsammans med yngeln för hons ak också ha yngel..och nu har hon ätit upp alla yngel..:'(
#222 - 8 december 2006 08:28
Min hona fick 55 yngel igår. det är nytt rekord!
#223 - 10 december 2006 16:54
oj va många är det rekord för dig elr är det rekord typ världsrekord?
#224 - 10 december 2006 19:16
Det är rekord för mej... Men det skulle vara roligt att veta hur många andra har fått som mest...
#225 - 11 december 2006 01:37
Det var många yngel du fick om det var 55 stycken, men är det Platy yngel du talar om ? Platy kan vid enstaka tillfällen få upp till 100 yngel men det är mkt ovanligt o kullar på 55 är också mkt.. tror att en normal Platy kull ligger på 25 yngel kanske...

Är det " vår " Marcus som har sagt " Den som inte frågar får inget veta... "

Det är kloka ord det där... Jag håller på och uppdaterar min fisklista på mina sida här på zoopet, men jag är inte alls klar. Jag har ganska mkt fiskar o många akvarium.. men till slut ska jag bli färdig, men redan nu kan man se lite vad jag har för fiskar.. o mer ska hamna där.
Jag har fått hem min kamera nu också.. så fortsätter med mitt plåtande o det går lika illa som vanligt, men ska se om jag kan fånga alla mina sorter av fiskar på bild till slut.. iallafall mina mer ovanligare guppy och andra ungfödare vore skoj att kunna visa.
#226 - 11 december 2006 10:47
MaxRobban skrev:
Det var många yngel du fick om det var 55 stycken, men är det Platy yngel du talar om ? Platy kan vid enstaka tillfällen få upp till 100 yngel men det är mkt ovanligt o kullar på 55 är också mkt.. tror att en normal Platy kull ligger på 25 yngel kanske...

Det är guppy jag pratar om, platy har jag bara fått runt 40...

MaxRobban skrev:
Är det " vår " Marcus som har sagt " Den som inte frågar får inget veta... "

Va?
#227 - 11 december 2006 18:57
maxrobban: jasså är du tillbacka nu ;)
ja har tatt bilder på min katt och mina grodor men ålen och fiskarna vägrar att var med men ska försöka!
ja har fått min tredje kull nu och dom flesta där hann bli mat men som ja har räknat nu så är det fem kvar det finns säkert fler men det finns en elak hona som biter på allt inna gick hon bara på dom vuxna guppysarna men nu går hon på dom nyfödda fast inte dom som är en månad och så... men dom nya ynglerna är konstiga för vissa är blonda i grundfärgen och vissa är grå/bruna
#228 - 12 december 2006 01:42
Var det 55 yngel i en guppykull så var det en riktigt stor kull, så många ser man ytterst sällan... men då måste det ha varit en stor triangelstjärthona o gissar på hennes andra eller tredje kull... men så många yngel är ovanligt.

Den som inte frågar får inget veta...

/Marcus

Så står det som signatur på alla dina inlägg Platyyngel.. så jag var bara nyfiken på om det var Marcus som startat denna tråd som sagt det och du lagt det som citat...

Marcus.. du har säkert fått en blandad kull med både blond o grå grundfärg.. så blir det ibland.. men du har fiskar med anlag för detta och då kan det bli en blandning, ska bli spännande att se hur det går med alla dina yngel.
Att fota akvarium o fiskar är svårt.. jag lyckas ofta få fiskarna på bild, men mest suddigt och konstiga vinklar, men jag har nu tagit lite bilder och ska se om jag kan få till ngt av dem, men de är i kameran ännu, men såg inget som såg spec vettigt ut... Jag har bara lyckats få in 2 kort ännu på mitt fotogalleri här på Zoopet... snart får jag fylla det med bilder på katten istället, för han är ju så lat o trött och är lätt att fota.
#229 - 12 december 2006 13:06
maxrobban: ja hmm undra en sak..? om ja kan ta över en snigel ifrån mitt akvarium med fiskar i och lägga i dit i mitt grodakvarium för det är så mycket alger just nu har bytt vatten och fixat till växterna och det är inget ljus direkt mot så ja undrar om ja kan ta över en snigel har två st som har hängt med grattis när ja köpte växter men ja ska ta en snigel på morgonen elr nåt för på dagen gömmer dom sig vid roten och om ja tar upp roten skrämmer ja livet ur min ål som brukar vara där>< ja ska fråga i växt-tråden om ja kan flytta över en snigel och varför det blir så mycket alger
#230 - 12 december 2006 16:00
MaxRobban skrev:
Var det 55 yngel i en guppykull så var det en riktigt stor kull, så många ser man ytterst sällan... men då måste det ha varit en stor triangelstjärthona o gissar på hennes andra eller tredje kull... men så många yngel är ovanligt.[/qoute]

Det var nog hennes 4:e eller 5:e kull tror jag (har faktiskt fått henne att föda i yngelkassen varje gång). Hon är rundstjärt (om det var formen på stjärten du menade) men hon och hennes kullsyster är storväxta båda två...

[quote=MaxRobban;881396]Den som inte frågar får inget veta...

/Marcus

Så står det som signatur på alla dina inlägg Platyyngel.. så jag var bara nyfiken på om det var Marcus som startat denna tråd som sagt det och du lagt det som citat...

Jag har inte sett det i denna tråden men jag har nog hört det här nånstans, lät bra.:D
#231 - 12 december 2006 19:21
Min ena hane dog idag..han va död när jag kom hem från skolan...han har sett lite risig ut på istonde,hans stjärtfena blev trasig o så,dom andra måste ha varit elaka mot honom. Nu är han iaf i fiskhimeln.:/

Min hona Norma ligger i yngelkassen o väntar på att föda sina yngel,men jag undra när hon har fått ungarna är det vamligt att dom äter up dom då?
Har tappat bort det där "golvet" eller vad man ska säja som ungarna ska åka igenom o hamna undre mamman..så dom komemr hamna tillsammans när hon föder dom..och gör hon det på natten så är det ju stor risk att hon äter upp dom inna jag vaknar o hinner ta ut henne där ifrån eller?
#232 - 12 december 2006 19:26
neeej sörjer med dig samma hände min favvo hane red-neon han blev mobbad biten och sånt bara för han var seg han var ett år och en dag när han dog:*(
Bilagor:
#233 - 12 december 2006 20:51
Jo, NattDimma, det finns en stor risk att hon kommer att ära sina yngel. En del honor gör det inte men det beror nog på personlighet. Om du lägger i lite flytväxter (om du har) och lite andra växter (långa, smala, buskiga) så kommer ynglen ha större chans att gömma sej...
#234 - 12 december 2006 21:01
Akvariet ger lika mycket dramatik som avkoppling :) hos mig med.
En hona, Nova, som födde i lördags, verkar hängig.
Jag har läst på om olika symtom och sjukdomar,
avvaktar och ser hur det går för henne.
Här kommer min minst misslyckade yngelbild. Här var de tre veckor gamla.
Nu bor här tre kullar i olika flytkar, sammanlagt 26 yngel. De kan komma att bli av bland-stam (olika Endlers).

http://i141.photobucket.com/albums/r79/caudata/Akvarium/IMG_4151.jpg
#235 - 13 december 2006 08:43
Marcus.N; Ja det va lite tråkigt..men men..jag får väl gå o köpa en ny nån dag..:/

PlatyYngel; Hmm ja,jag har inga flytväxter..tycker bara det ser stökigt och ovårdat ut med massa grönt trassel som flyter runt i akvariet...
Jag får hoppas på att jah hinner se när hon föder o hinner plocka ut henne....
#236 - 13 december 2006 16:32
Vad gäller sniglar så är det bara att flytta över marcus, men en snigel gör inte så mkt nytta mot alger... du kanske skulle skaffa Ancistrus mal som är bättre på ta hand om alger ? Men beror lite på vilken sorts alger du har.

Som du gjort Ceci är bra för yngel.. lite växter som får flyta runt i yngelboxen så klarar de sig fint där ett bra tag..
#237 - 13 december 2006 17:33
jo ja vet att den inte gör så mycket men ja vill inte ha nån fisk med grodorna dom blir så stressade och så...! ska nog lägga över en snigel och sen ska ja hitta på nåt annat medans snigel är där i!
ja har sett många mer nya yngel idag =) det är ju fullt med yngel när dom växer till sig måste många ut alltså det blir för mycket pengar åt maten><
#238 - 14 december 2006 16:04
Marcus.N: vad menar du med att fiskarna måste ut?? Och fiska mat räcker ju jätte länge.köp en sån där jätte stor burk på djuraffären för typ 200:- så räcker väl den hur länge som hellst??
Min burk räcker iaf i över 2 månader..och jag har bara en normal stor från hemköp...
#239 - 14 december 2006 16:09
jo ja har haft en stor burk ifrån maxi itre månader nu men ja har ju 30 yngel ungefär och dom växer gör snabbt och det blir fler yngel har sett ännu mera yngel idag av den trejde kullen om det blir för mycket får ja lägga över några yngel tills ja ska ge bort min kompis har ett akvarium ståendes som han kanske vill starta upp så då får han fiskar av mig><
#240 - 16 december 2006 17:41
Marcus.N:Jaha,ja jag tänker väl på mitt eget akvarium,det verkar inte gå lika bra för mej som det gör för dej..mina fiskar bara dör igår dig en av mina honor..:( Som tur är har jag två yngel efter henne,en som är ljus och en som är lite mer grå.
En av mina honor Norma födde ute i akvarirem och jag såg inga av hennes yngel,men igår såg jag ett,men jag fick inte tag på det hoppas att det överlever ändå.
Har Rosa min andra hona i yngelboxen,hon ska ha yngel vilken dag som hellst hon är jätte tjock.

Nu en fråga som jag ställer till alla här:
Jag ska köpa lite nya fiskar snart igen eftersom 2 av mina har dörr,den nada dog fr han lev mobbad tror jag,hans fena va sönder tuggad och honan dog nog sen fått yngel så såg hon ganska så hängig ut..:/

Men vad ska jag köpa?
Jag har just nu 1 hane och 2 honor.
En till hona minst iaf ska jag köpa men sen då?
Hur skulle ni ha gjort??
#241 - 18 december 2006 16:12
nattdimma :tycker du kan ha tre honor och två hanar man ska juh alltid ha fler honor än hanar lycka till ! har du sett några fler yngel än?
#242 - 19 december 2006 02:15
Vad gäller fiskmat så kostar det visst en del, men jag som har så många akvarium köper fiskmat i stora påsar.. jag köper alltså fiskmat i lösvikt. Jag tror det är 5 liter fiskmat i de stora påsarna och finns även 1 liters. Det finns i många akvarieaffärer huvudfoder som man köper i påsar. Detta är mkt billigare och inte alls ngt fel på den maten. Jag tror jag betalar 300:- för 5 liter och det är inte halva priset mot att köp stora 1 liters burkar. Så det är ngt ni kan kolla i era affärer om det finns. Här i Sthlm på Akvarielagret finns det foder i lösvikt och säker på att det finns även på andra håll.

Precis som Marcus säger.. det är alltid bättre att ha ngn hona mer än man har hannar.. det är samma med alla ungfödare att det är att föredra. Jag har ibland en hanne med 10 honor, men så kan man göra om man vill veta vilka som är färldrar till ynglen och kanske vill odla på speciella fiskar, men det underlättar ju om man har många akvarium som jag. Men jag har också akvarium med bara guppy hannar... kan ha akvarium med bara 100 hannar i.. det fungerar också bra.. Jag odlar bara på vissa hannar och så får resten gå i stora grupper utan honor, vackert blir det.

Nu har vi tillsammans skrivit 240 ggr i denna tråd o pratat guppy o lite annat... men kolla här får ni se ett guppy akvarium... tala om ett myller av fiskar

http://homepage.sunrise.ch/mysunrise/hj.mueller/fische/guppy02.JPG

Hälsn Robban
#243 - 19 december 2006 17:36
Maxrobban: ojj vilken fin bild va svårtd et måste va och se om nån får torpedsjukan elr om nån inte får mat>< heheh...!
Nattdimma: hur går det har du köpt några nya fiskar?
#244 - 19 december 2006 18:20
nilbrink skrev:

//MvH Robban

Glädjedödare som sagt.
Men av någon anledning kan jag inte sluta skratta åt vad han skrev. :D

Jag har två jätte tjocka honor som borde yngla av sig snaaart!
Förstår inte hur tjock dom ska bli, snart spricker dom ju. =p
#245 - 20 december 2006 15:28
Marcus.N: nej jag har inte köpt några nya fiskar än,så nu har jag 2 honor och 1 hane..det får vara så ett tag..jag vill inte köpa någon ny just nu..mycket annat pengarna ska gå till den här månaden..
Jo men jag har sett nya yngel..dom gömmer sej i java mossan som jag har köpt..:)

MaxRobban: Ojs vad många fiskar..är det ditt akvarium???

Sparven: Jag har också en hona soms ka ha yngel sanrt.hon har varit i yngelkassen jätte många dagarn nu,men hon får aldrig nåra yngel..hon är också jätte tjock nu,så hon borde ju få dom närmsta dagarna..:D
#246 - 20 december 2006 16:00
Okej, är det möjligt att dom inte föder ungarna av någon anledning typ dåligt vatten etc?
#247 - 20 december 2006 23:04
Jag har kunnat se som tidigare skrivit, att hon liksom ändrar form på ryggen...och att de blir svarta i bak. Det definitivt bästa sättet tycker jag har varit att hålla koll på ifall de börjar simma ner till botten och upp till ytan om och om igen, alltså simmar upp-ner-upp-ner...osv. Då har jag lagt över henne i yngelboxen, sen har det bara dröjt några minuter så har hon börjat släppa yngel!
#248 - 21 december 2006 20:47
här e bäbisar som e 2 veckor på lördag
gud vad många guppisar du har robban hur många akvarium har du och vad har du ialla
#249 - 21 december 2006 23:53
Marcus.N det verkar gå så bra för dig så kan du ge tips om hur många guppy jag ska köpa och om de vill ha rötten, vilka växter osv och hur man får dom att leka :D
#250 - 22 december 2006 14:08
Chokladgurami<3 .. ja visste ju inte hur det skulle gå med mig och fikskar så det var ett test så ja köpte ett akvarium sen en rot flyttväxter och sen två hanar och tre honor
om du ska skaffa guppy så tycker ja flyttväxter & javamossa är bra växter och en rot är ju bra och ha så ynglen kan gömma sig och så.... och köp mer honor än hanar för hanarna sterssar honorna så mycket...!
#251 - 22 december 2006 14:21
SCORE! Där satt den, min minsta hona har precis börjat föda sina yngel. Har so far fångat in 6 iallafall, jag har så många gömställen så det är nästan omöjligt att fånga dom så man kan sätta dom i yngelkassen.

Svart i baken blir dom väl direkt då dom börjar "göra yngeln" och sen blir det en mer orange aktig färg när dom ska till att föda, och precis som andra har sagt så böjer dom sig i form av en halvmåne nästan, och sen pluppar det ut
1-4 yngel och sen simmer hon runt igen. Sen samma procedur igen.
#252 - 22 december 2006 14:25
Okej ska åka och hämta ett mindre akvarium och tänkte ha guppy i det, på bottnen ska jag ha en liten rot och 3-4 vita stenar och massa flytväxter, man kan ju ha vattenpest som flytväxt så jag vill veta om guppysar tycker om det?
#253 - 22 december 2006 14:27
Det funkar nog alldeles säkert, jag har bara lite javamossa, och sen snabbväxande växter bara, och en liten javaormbunke.
#254 - 22 december 2006 14:53
Hur långt efter att dom föds kan man börja mata dom? Skickade i lite finsmulat flinfoder men dom jäklarna vägrade äta.
#255 - 22 december 2006 15:08
choklad... vattenpest funkar utmärkt ja har det och ynglen gömmer sig bra där i!

sparven : mina börjar äta mat med en gång fast smula det så det är jätte lite så det inte är förstora bitar dom är ju bara bebisar juh^^
#256 - 23 december 2006 16:59
Jo jag malde maten men dom verkade inte hungriga, nu undrar jag hur länge dom kan vara utan mat? Nu i allt julstök och sånt. Blir inte hemma så mycket. =/
#257 - 25 december 2006 05:43
Här i denna roliga babbeltråd så var det liv som vanligt... skoj att läsa hur det går för er. Ngn frågade mig hur många akvarium jag har. Har jag alla igång så har jag ca 60 akvarium, men jag försöker ofta ha ngt tomt ifall jag behöver till ngt speciellt. Jag har ganska mkt olika fiskar, men mycket ungfödare, i min profil kan man se lite vad jag har.. håller på med en lista med alla mina sorters fiskar, men den är inte komplett ännu.

Jag ser ni pratar om hur ofta man ska mata yngel, som Marcus riktigt berättar så kan de äta nästan direkt då de föds.. men en grundregel med alla yngel är att de ska ha mat ofta, men lite åt gången och vara extra noga med vattenbyten. Många som föder upp yngel till ungfödare i större skala för att ev leverera till butik matar yngel både 4 och 5 ggr/dygn.. Så noga behöver man inte vara.

Lycka till alla o god fortsättning på julen o bra Marcus att du håller liv i din tråd om jag inte är inne på några dagar.

hälsn Robban
#258 - 25 december 2006 07:38
maxrobban: så du är tillbaka^^) ja sa ju till dig att ja ska skaffa ett till yngel akvarium glöm det ja sa håller på sammlar ihop till ett 200 L och ja ska ha slöjstjärtar i så fina^^ fast ja har bara 225 elr nåt ja ska städa,mata katterna och töma deras låda och gå ut med sopor och sånt för att tjänna pengar till det blivande akvariumet^^..! det går bra för min tråd ibörjan trodde inte ja att ja skulle lära mig så mycket av denna tråd elr lära ut^^
Ja har två bilder på två yngel fast ingen bra kvalite ja har på min katt och på mina grodor kan lägga in alla bilder^^
God jul! Maxrobban ha det bra nu säg god jul till katten från mig^^)
#259 - 25 december 2006 09:40
Bild ett *yngel* denna bild är fin tycker ja men skulle vart bättre med blixt men fiskarna bli rädda för den
http://i128.photobucket.com/albums/p161/x_z_photo/PICT0664.jpg
Bild två *yngel* gillar inte dena bild det blev askass kvalite
http://i128.photobucket.com/albums/p161/x_z_photo/PICT0654.jpg
Bild tre *min katt* så söt kurre på grod-akvariumet
http://i128.photobucket.com/albums/p161/x_z_photo/PICT0606.jpg
Bild fyra *en av mina grodor* haha groda 1 vissar upp sin mage
http://i128.photobucket.com/albums/p161/x_z_photo/PICT0598.jpg
Bild fem *groda 2* vaktar på maten som ligger nedanför roten
http://i128.photobucket.com/albums/p161/x_z_photo/PICT0597.jpg
#260 - 29 december 2006 02:51
Hej
så roligt att få se bilder igen.. jag har också fixat lite mer bilder jag ska lägga in under fredagen som du kan kika på då.
Bild 1 med ett yngel... det var en rolig bild... han ser ut att ha jätte stora ögon eller hur ?
Så fin Kurre är på bild 3.. han ser sugen ut att fånga en groda, tror du inte han hade gjort det om han fått chansen ?

Fina dina grodor är, men jag tycker de ser stora ut , hur många cm är grodorna ?
Hälsn Robban
#261 - 29 december 2006 11:48
Hej Marcus. Kul att se bilder på grodorna. Jag gillar ju inte grodor speciellt mycket, men dina är ju faktiskt fina. Men katten gillar jag. Jättesöt. som du säkert vet så har jag ju 5 stycken själv. har åxå läst att du tänker spara till ett akvarium till. spännande
#262 - 1 januari 2007 09:42
Hmm.. På juldagen fick min hona, K2, yngel. Hon födde även dagen efter och totalt blev det 15 yngel (som jag har kunnat räkna till så det kan ju finnas betydligt fler). Idag var hon död :( Hon har varit hängig sen hon födde.. Det är alltså bara en av mina honor som har lyckats föda utan att dö.. Båda honorna som dött efter födsel har varit 1/2 svarta. Honan som överlevt är blond. Även Enya (som senare visade sig vara en hane [:o] har dött). Kvar av de ursprungliga guppiesarna är nu:

*Diva
*Anarkist
*Citronlakrits
*Chomolungma (som också visade sig vara en hane. Dock ser han ut som en hona i kroppen..men han har gonopodium..De andra hanarna simmar ibland efter honom och visar upp sig som de gör för honorna :confused: )

Nu var de ju i och för sig några månader (från 3-5 månader) när jag fick dem men det konstiga är att det är de yngsta fiskarna som har dött. Diva, Anarkist och Citronlakrits var ju de som var äldst..

Det råder ju absolut ingen fiskbrist i mitt akvarium, Leslie och Monty är ju lite drygt 2 månader nu. Sen har jag ju andra kullen på minst 5 yngel och sen de nya 15 ynglen.. Sen har jag ju ancistrusen Malte samt räkorna Snöboll och Snövit...och Snigel förstås :p

mvh Anna
#263 - 1 januari 2007 14:32
Maxrobban : ja ynglet på bild ett har jätte-stora ögon^^)
Kurre skulle gärna vilja ha en groda ja X) .. Grodorna är bara 5 cm långa ifrån huvud till tå.
Babben : hehe.. ja älskar grodor själv då..^^ min katt är så söt..!..! japp ja planerar ett slöjstjärts-tank men vet inte än...!

eldhroka: grattis till ynglen! det är så att alla honor inte överlever när dom har fått sina ungar=(
#264 - 2 januari 2007 00:48
Eldhroka... låter som du iallafall har mkt ungfiskar på tillväxt.. så även om du förlorat lite fiskar så har du snart nya som växer till sig.

Marcus.. nu har vi tjattrat så mkt i mail så då jag skulle svara på ditt sista mail så fick jag besked om att din mailbox är full, då du får ta o tömma den på mail, kasta sånt du inte behöver ha kvar så man kan skicka till dig igen.

Jag har visa lite bilder på fiskar nu, bland annat här på "ungfödar forum " kika på albino guppy och Winersmaragd.. där kan ni få se lite fiskar som är mina också.

Gott nytt på er alla

hälsn Robban
#265 - 2 januari 2007 10:48
maxrobban: okej oj måste ja töma den igen^^..!
#266 - 2 januari 2007 16:54
eldhroka: grattis till dina yngel!

Jag vill bara berätta att min Luna idag har fött sin tredje kull hos mig.
Denna gång lade jag henne i yngelkaret dagen innan hon födde, så för första gången har jag fått ynglen direkt i ett litet flykar! De är ca 27 stycken.
Ett fick jag avliva för den hade krokig rygg [B)] och kunde inte ta sig upp.
Nu börjar hanen i den första kullen att få sina färger, det ska bli spännande.
Luna blev jagad av den andra honan Nova när jag lät henne komma ut, hon är svag efter födseln, men verkar inte sjuk.
Gott nytt år! :)
#267 - 2 januari 2007 17:51
ceci : roligt att du fick yngel! det blir antagligen kull 4 hos mig den 10/01 - 07^^
#268 - 3 januari 2007 03:34
Där fick du en rejäl kull Ceci.. hoppas att det går bra med dina nya yngel.

Ser du tömt din mailbox nu Marcus,, för kunde skicka till dig idag.. och snart är det dags för yngel hos dig igen... ungefär en vecka dit.. ska du fånga jonan o låta henne föda i en box ? Jag visade på ett annat ställe på foumet om en tysk site.. här kan ni kika på mkt fina guppy bilder.. klicka runt o tryck på alla länkar o bilder så kommer man vidare.. gör inget att man inte kan tyska.,. men där ser ni fina fiskar

http://www.guppy-aktuell.com/
#269 - 3 januari 2007 09:52
hur lång tid tar det innan man börjar se om man fått ett hon yngel eller han yngel /chriffan 100l akvarium
#270 - 3 januari 2007 13:20
maxrobban: ja vet inte ja tycker dom mår så mycket bättre av att föda i det stora akvariumet ja har ju ingen fisk som äter små yngel..!

chriffan: runt 3 månader tror ja men är inte säker...!
#271 - 4 januari 2007 07:18
uppdatering!
Mina fiskar guppy + yngel och kuhlii ål får vanlig fiskmat och för att variera får dom nån gång röda mygglarver och guppysarna får värsta energikickar av det^^ jätte gulligt ja tog lite mygglarver och höll dom vid ytan och så simma guppysarna fram och slet ut mygglarverna ifrån handen och började äta och dom for upp och ner efter det för att se om dom kunnde hitta nåt mer^^) det som hammnar på botten tar kuhlii ålen hand om:)

uppdatering!
Har nu köpt fyra platys till grodakvariumet två honor och två hanar^^) är rigtikt stolt över mitt köp dom är så fina! dom var blyga ibörjan men så la ja i lite mat och så vips värkade det som dom hade bott där i nån måndad^^
#272 - 5 januari 2007 10:27
Ceci: grattis till dig också, 27 yngel, det var inte dåligt :) Hur mår Luna nu?

Jag är bekymrad över könsfördelningen i mitt kar.. Det föds, eller överlever, mest hanyngel som det verkar. Är inte helt säker på vad de ur andra kullen är än men det verkar vara 3 hanar och 2 honor som jag kan se i dagsläget... De 15 småynglen har jag absolut ingen aning om vad de blir..

Fick två st Sunset Platy av min bror igår :) En hona och en hane blev det. Han hade tänkt köpa 4 honor och 1 hane (eller jag hade bett honom att göra det) men affären hade bara 4 Sunset kvar och av dem var det 3 hanar och 1 hona [B)] De hade även Korallplaty men de vågade inte sälja av dessa då de var lite lur om att dessa hade svamp. (Det var inte dåligt att de sa det iaf :) ).. Jag kan inte få några platys av mina kompisar eftersom de mest har hanar, hanar hade jag alltså kunnat få... Jag och sambon ska väl snart ner till Skellefteå och hälsa på hans kusin så då tänkte jag köpa 3 Sunset-honor och 2 guppyhonor. Om de har 5 för x -pris så blir det 5 platyhonor och 5 guppyhonor.. Vi får se..

mvh Anna
#273 - 6 januari 2007 08:57
:) Hej! Luna verkar må bra, hon äter och börjar bli sig själv igen.
Det är otroligt vilken skillnad det är på kroppen, hon var jättebred innan och nu ser hon väldigt smal ut.
Nu är det den andra honan Nova som simmar i ett flytkar, Luna hänger utanför hela tiden.
Såg i morse ett ynka litet yngel i mitt lilla kar :D , där har det tydligen gått åt några yngel fast de har en stor trasselboll av javamossa. Eller å andra sidan kanske det gömmer sig några därinne..
#274 - 7 januari 2007 15:47
Va roligt att så många får yngel sj kommer ja nog få den 10 nu på onsdag:)
#275 - 7 januari 2007 23:54
Idag fick jag några guppyhonor av stallägaren :) Hon hade några yngel på tillväxt. De är dock kring 3 månader redan så.. Hanarna blev väldigt intresserade och Diva såg lättad ut :D

Jag valde dock att ta bort två stycken av honorna då de var rejält krokiga. Stallägaren och jag hade pratat om det hemma hos henne, att de var så krokiga så de borde avlivas..men ingen av oss ville egentligen göra det.. När jag kom hem så ringde telefonen och med stöd av min mor i luren så lyckades jag avliva de två stackars honorna [:o] :( Känner mig hemsk men vad gör man :confused: Jag ville inte ha yngel efter dessa två och frågan är om de verkligen mådde bra...

mvh Anna
#276 - 8 januari 2007 02:32
Roligt att läsa hur bra det går för er o att det ynglas en hel del.
Att det föds mest det ena könet av guppy kan man påverka en del med vattentemperaturen... hur många grader har du hos dina fiskar Eldhroka ?

Platy hos Marcus... bra val.. har sett det finns en tråd om detta så ska in där o läsa. Men nu Marcus ska det bli guppy yngel vilken dag som igen... kanske redan nu i början av veckan eller onsdag som du gissar på.. du brukar ju ha rätt p ådagen så det har du nog denna gången med.. är honorna tjocka ?

Sunset Platy är en vacker odlingsvariant på Platy.. de är riktigt snygga. Det finns även samma färg hos svärdbärare, men den ser man inte så ofta som platy.. men fina de med. Men Anna... du får kanske snart en kul platy yngel också.. fiskarna har ju gott ihop o troligen är väl honan med barn ?

Jag har idag pysslat med mina wienersmaragds guppy... flyttade en 100 sådana yngel till ett annat akvarium.. har flera honor som sprutar ut ungar hela tiden.. sedan lägger jag alla yngel i ett akvarium o så fort jag kan ana att en del blir hanar så får de flytta till ett akvarium med bara hannar o sedan odlar jag på de bästa hannarna på sikt..
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97506
där finns bild på dem om ngn inte såg innan... lite läckra de med.. med undersvärden..

hälsn Robban
#277 - 8 januari 2007 15:07
maxrobban: japp dem är tjocka och mår bra^^! det är mycket yngel nu ja kan lägga ut en bild på det första ynglet ifrån den första kullen det är en hona hon får sin färg runt den här månadern tror ja^^
#278 - 8 januari 2007 18:04
MaxRobban: jag har 24 grader i mitt akvarium.
#279 - 9 januari 2007 04:50
Kan tro att du har riktigt tjocka fiskar nu marcus.. det är ju tredje kullen på gång och då brukar honorna kunna vara som riktiga lastbilar.. Den första honan som kom i första kullen.. den borde snart vara könsmogen Marcus.. tänk när hon får barn.. då blir du ju farfar :D

Eldhroka... 24 grader... det är ganska normalt.. man kan ha guppy både lite kallare och varmare... men jag vet att jag har en tabell på det där med könsfödelning beroende på vatten temperatur,,, men jag har inte märkt ngn direkt skillnad på det själv faktiskt, men vet att många andra har det.
#280 - 9 januari 2007 06:17
Maxrobban: oj jag är snart guppy-farfar det går fort det där^^)
#281 - 9 januari 2007 08:53
Max Robban: Jo, jag läste här på zoopet att guppy kan ha 22-28 grader i akvariet men eftersom jag har andra fiskar och räkor så blev 24 grader en lämplig temperatur :)

mvh Anna
#282 - 12 januari 2007 17:06
Åhh ja jippei woho^^ ja är gla ja fick en fjärde kull i onsdags elr va det den 10:onde då?.. Me det stora ynglet ni vet ifrån den första kullen har börjat få sin färg och har fått en väldigt stor stjärtfena och börjat få leopard mönster på den precis som min hane har som är gammal och sliten:/ men.. ja tror det stora ynglet är en hane faktist för inga av mina hnor har några mönster på sina fenor så det är nog ett hanyngel som såg ut som en hona som alla gör då me dena var extremt lik en hona men det kan ju bli en hona med mönster
#283 - 15 januari 2007 19:43
Oj alla som brukar i denna tråd verkar inte vara här? men ja fick nya yngel den 10:onde och det var den dage ja hade räknat med det hehe..
#284 - 15 januari 2007 20:59
Okej, jag vet inte vad jag ska göra med mina svärdbäraryngel, kommer en ny kull med 2 veckors mellanrum. Funderar på att använda dem som levandefoder
#285 - 16 januari 2007 14:03
Eller sälj så många som möjligt till en zoo afärr nära dig istället för att döda dem..
#286 - 16 januari 2007 17:22
Fick min andra kull för någon dag sen nu, ca 10 stycken han jag rädda innan mördar guppysarna började äta.

Funderar på om jag ska ha en sån där genomskinlig plastbehållare där ynglen kan simma igenom små hål så att dom kommer under honan. Är dom bra eller?

Just nu har jag en nätkasse som ligger i akvariet och då måste jag fånga dom med håv, därför så många dör =/
#287 - 16 januari 2007 17:25
Är det en yngel-box du mennar som du kanske ska skaffa? dom är bra tycker ja lägg i nån flyt-växt iboxen *om du köper nån* så ynglen inte är så rädda :)
sj låter ja mina yngel växa upp i det stora akvariumet då mina stora fiskar inte rör dem
Grattis till andra kullen:)
#288 - 18 januari 2007 13:05
Ja mina stora fiskar går berserk då dem ser yngel, så man måste vara snabb som fan, lär nog bli att köpa en platsbox istället då.
#289 - 18 januari 2007 13:33
Ja ska köpa nog en såndär yngel-box idag till mitt ena akvarium för där kanske några yngel går åt til grodorna och det vill ja ej.
#290 - 18 januari 2007 16:12
Platskasse!

sparven skrev:
Fick min andra kull för någon dag sen nu, ca 10 stycken han jag rädda innan mördar guppysarna började äta.

Funderar på om jag ska ha en sån där genomskinlig plastbehållare där ynglen kan simma igenom små hål så att dom kommer under honan. Är dom bra eller?

Just nu har jag en nätkasse som ligger i akvariet och då måste jag fånga dom med håv, därför så många dör =/

:p Köpte en plastbehållare som jag sätter in i kväll. 3 honor väntar smått och jag kan berätta då det är klart vad jag anser om behållaren;)
#291 - 19 januari 2007 15:16
Marcus,, är det en ungfisk som börjar få så mkt färg så är det nog en hane som du tror.. men kika lite vid analfenan.,. där hannen ska få sott gonopodium ( parningsorganet ), där brukar man kunna se skillnad til lslut på ungfiskarna.. honorna har sin 3 kantiga analfena och unga hannars ser lite annorlunda ut även om det inte blivit ett gonopodium ännu. Hur många yngel har du sett från sista gullen nu Marcus ? Du ser så bra det stämmer med tiden på graviditeten... brukar nästan stämma på dagen.

Att ha en yngelbox är alltid bra.. är ju inte bara detta att man kan låta honor föda i dem om det är risk för yngel ska bli uppätna, man kan ju föda upp yngel i dem iallafall.. så ser man de får bra med mat och växer fortare i starten
#292 - 19 januari 2007 15:25
Den ungfisken får mer och mer mönster på sin fena det är svarta leopard-mönster tror att färgen som är under mönstret kommer efter:)
ja kan ej hålla räkningen på mina yngel ibörjan kunde ja dte men nu är ja uppe vid fjärde kullen
#293 - 19 januari 2007 15:35
Ska bli spännande att se hur ungfiskarna blir... kanske du får fram kameran sedan Marcus
#294 - 19 januari 2007 15:42
Våran bra data har gått isönder så ja kan ej lägga in bilder nu men ja lovar att ta fler bilder senare:)
#295 - 19 januari 2007 15:57
gör det jag vill också se dina yngel. :P
#296 - 19 januari 2007 17:20
Chokladgurami : ja har inga bra bilder nu men om du blädrar bak itråden finns det två bilder på mina yngel fast dom har vuxit sen dom bilderna togs och så finns det bilder på mina grodor och på min katt där med:)
#297 - 20 januari 2007 22:13
Hej igen. Min första Endler-kull börjar bli små vuxna fiskar.
Hanen har fått grönt, gult, svart och börjar få rött nu.
När blir ungfiskarna könsmogna??
#298 - 21 januari 2007 11:22
Grattis tll endlers yngel :)
Ja tror dem blir könsmogna när dem har fått sin färg helt a är inte säker men tror det:)
#299 - 26 januari 2007 12:45
UPP med tråden;)
#300 - 3 februari 2007 13:36
Den ena ungfiksen som är en hane har nu väldigt starkt leopard mönster och gul/orange färg under mönstret:D
#301 - 5 februari 2007 10:45
du ville ju ha upp tråden lite så här kommer den bild på mitt guppyakvarium det blir bara fler o fler yngel hajar inte vad fårt det kan gå dom bara e där helt plötsligt
#302 - 5 februari 2007 14:45
Fina fiskar och fint akvarium:D vad var det mer för fisk i de akvariumet?
#303 - 5 februari 2007 20:45
de va nog en siamensis du såg har 2 såna och 2 ancistrusar som ej vill föröka sig dom kommer gå på auktionen den 25feb
#304 - 6 februari 2007 12:30
Okej.. fint akvarium:D
#305 - 9 februari 2007 02:46
Jag har inte varit på forumet på på tok för lång tid, men nu har jag haft mycket att läsa och också sett i en annan tråd att Marcus blivit Platy pappa också... Det gick visst av sig själv det där, roligt...

Ibland kikar vi på fin guppy i denna tråden... här kan man se från en tysk sida

http://www.guppyfreunde.de/galerie.html

Den färgen som kallas Moskva grön... den gillar jag.. vet inte varflör jag tycker det är så fint medgröna guppy.. men det är väl för man så sällan ser dem.

Ska bli lite duktigare på att komma in o ta del av allt roligt ni berättar om.

Hälsn Robban
#306 - 9 februari 2007 11:53
Jaa robban är tillbacks:D
Det ja tycker är konstigt med ungfisken som vissar sig va en hane nu är att den har gul/grön färg på stjärtfenan och svarta leopard mönster väldigt fint men pappan hade bara orange och sen svart leopard mönster:D
Ja ska försöka få en bra bild men det är jätte svårt!
#307 - 13 februari 2007 02:56
Guppy genetik är riktigt krångligt och det kan dyka upp färger på fiskarna som inte ngn av föräldrarna har.. men även honor med ormskinnsmönster får detta på stjärtfenan... så man får kika på formen på fisken och om fenorna börjar att utvecklas mer + gonopodium, parningsorganet börjar att bildas.. men du har säkert rätt i att det är en hanne. De ungfödare som utvecklas sent.. blir oftast störst.. så låter som detta kommer bli en stor o ståtlig hanne.

Kanske du fångar han på bild en dag... vet ju att du har lite blandade fiskar i ditt nyaste akvarium... det vore spännande att se bild på dem.. du kanske har ngt riktigt fynd i det.. så där borde vi vara med o hjälpa dig att få namn på dina fiskar...

hälsn Robban
#308 - 13 februari 2007 12:38
Ja är nästan hel säker på att det är en hane för han har mer utvecklade fenor än honorna!

Ja.. ska försöka ge bort så många av fiskarna som möjligt men det är en sort som ja inte vet va det är den är la 5 cm och har en väldigt bred kropp asså platt typ och så är den silvrig men ibland kommer det fram lite röd färg på den ená!
#309 - 14 februari 2007 05:27
Kan undra vad det är för fiskar i det akvariet.. men finns det inga där som du tycker är fina ? Men jag vet att du har andra planer för det akvariet på sikt.. men jag blir nyfiken på vad du har där hehe
#310 - 14 februari 2007 05:31
Ja kan säga dem fiskarna ja vet som ja har:D
Silverhaj( Salu)
Scalar(En som är intresserad av dem som ska få dem)
Neontetror (Kanske ha kvar men då köper ja mer senare)
Sorgmantetra (Heter den så tror ja har nån sån)
Blå gurami (Salu)
Kuhlii (Den vissar sig aldrig har sett den idag vid matningen men den har ja nog kvar den är jävligt svår att få upp ur det karet:D)

sen vet ja inte va de är för mer fiskar nu som sagt ja fick med dem i 160 L akvariumet!
#311 - 15 februari 2007 01:43
Du ser... där kom en del fisknamn... de du inte hittat namn på än, har du inte sett dem i din akvariebok ?
Neontetran är ju en fin tetra.. de funkar ju bra med de fiskar du har också om de ska flytta dem en dag, de trivs säkert fint med dina platy o grodor..
#312 - 15 februari 2007 14:57
japp.. men ja har nån liten Får-paku elr hur det stavas också har tre sånna på 4 - 5 cm ..
Men ojj va stor dena tråden har blivit trodde ja aldrig när ja starta den:D
men ja köpte mig en ny Guppy hane idag riktigt fin han är blå och lilla färgad hoppas nu inte att ungfisken får barn med honan för det är ju nämligen hans mamma ja vill ej ha inavel det var därför ja köpte ny hane:D ja kan lägga ut bilder sen på han han är så himmla fin!
#313 - 28 februari 2007 03:38
Din nya guppy hane vill jag gärna se, det är alltid bra att få in "nytt blod". Inavel är ngt man ska undvika, men oftast kan man odla en del generationer som är nära släkt. Man gör ofta så med flit också då man odlar guppy att man t . ex parar syskon med varandra.. Men nu har du fört in blå gener bland dina guppy och det brukar inte alls vara dumt. En vanlig färg på blå guppy är halvsvart-blå och det är en vacker guppy...
" target="_blank">

Blue-grass är en annan blå guppy man ser ibland.. här är en film på dem o kikar ni på denna film så ser ni att både hannar o honor har förlängda fenstrålar, det kallas giessener och är inget man ser så ofta.
" target="_blank">

Detta kallas moskva-blå
" target="_blank">

Japan-blå är detta... också en färg som är poppis bland de som pysslar med guppy, den har jag i dubbelsvärd bl.a

" target="_blank">

Det finns ännu fler blå guppy, men här var iallafall några filmer med en el varianter.. känner du igen din fisk här Marcus ? Men då du också har lila i edn så gissar jag på att du har ngn annan färgvariant, men vad den heter det löser vi den dagen han fastnar på bild.

Hälsn Robban
#314 - 28 februari 2007 16:24
Ja har en blue-grass men min är lite mer åt det ljusblå/lila hålet:D
Ja ska försöka men den är den svåraste fisken ja har ... den är så himmla bestämd den vill aldrig va på bild elr så vill den aldrig va vid den andra ungfisk hanen:D
#315 - 1 mars 2007 05:10
Jag vet precis hur hopplöst det är att fota fiskar, jag lyckas ju inte heller så bra med sånt. Kommer fler fiskar på bild så gör ju inte det så mkt..
#316 - 1 mars 2007 14:45
Dem ända fiskarna som är enkla är slöjstjärtar för dem tror att dem ska ha mat och så kan man bara ta massa kort medans dem är framme där vid rutan:D
Ja ska försöka ta lite kort känns som det var längesen nån av mina djur hammna på en bild:D
#317 - 7 mars 2007 12:24
Ja tror faktist att honan är med barn och att den nya hanen är pappan hoppas det för den hanen är så himmla fin:D
#318 - 9 mars 2007 04:49
Har du tur så är han pappa till den nya kullen, men guppy har ju sk förrådsbefruktning så en parning kan räcka till många kullar. Så därför kan en guppy hane bli pappa flera månader efter det han dött... Ska man vara säker på vem som ska bli pappa till ybel får man ha honor som inte är parade innan, men då måste man ha flera akvarium så man kan separera alla fiskar så fort man ser skillnad på könen. Så gör jag. Har akvarium med honor som inte är parade och så får de flytta in i ett akvarium med ngn hanne jag valt ut...

Men du har väl en del ungfiskar på gång och där bör ju vara ngn hona också som kanske blir parad av din nya hanne så han tycks vara så fin. Unga hannar är ofta lite snabbare och lyckas para fler honor än de som är lite äldre.. så är inte den "gamla" honan parad av den nya hannen så får vi hoppa att ngn av hennes barn blir det.

Blir spännande o höra när du börjar få in mer blått i din guppystam.

Hälsn Robban
#319 - 10 mars 2007 14:12
Jaa ja har en ungfisk som är hane och sen fem andra ungfiskar som är honor:)
Men hanarna gick ju bort förra året och hon har ej fått mer yngel sen förra året så ja tror det är den nya hanen som är pappa och hoppas de med:)
#320 - 11 mars 2007 00:23
fairing skrev:
de va nog en siamensis du såg har 2 såna och 2 ancistrusar som ej vill föröka sig dom kommer gå på auktionen den 25feb

Svärt ibland att hitta ancistrusar som "gillar" varandra, skaffa fler honor istället för att göra dig av md de som du har (kanske försent nu, vad vet jag) så får du se, kanske hade du två av samma kön utan att veta om det?:p
#321 - 11 mars 2007 00:30
Marcus.N skrev:
Jaa ja har en ungfisk som är hane och sen fem andra ungfiskar som är honor:)

Men hanarna gick ju bort förra året och hon har ej fått mer yngel sen förra året så ja tror det är den nya hanen som är pappa och hoppas de med:)

Ja var det så länge sedan hon fick yngel så BORDE den nya hanen vara pappa till den kullen, men INGENTING är givet, hon kan ha tagit en "paus" i födandet och sedan använder hon "gamla"spermier ändå....vi får se hur ynglen blir!!!!!:D
#322 - 11 mars 2007 00:34
Marcus.N skrev:
japp.. men ja har nån liten Får-paku elr hur det stavas också har tre sånna på 4 - 5 cm ..

Men ojj va stor dena tråden har blivit trodde ja aldrig när ja starta den:D

men ja köpte mig en ny Guppy hane idag riktigt fin han är blå och lilla färgad hoppas nu inte att ungfisken får barn med honan för det är ju nämligen hans mamma ja vill ej ha inavel det var därför ja köpte ny hane:D ja kan lägga ut bilder sen på han han är så himmla fin!

Har du FÅRPACU så skall du veta att de blir 10-15 cm långa och är släkt med pirayan, kanske dags att sälja/skänka bort dem? Inget lämpligt sällskap med guppy i alla fall, möjligen som mat då....det står i min bok att de är växtätare, men det är säkert en sanning med modifikation...:mad: allt som går in i munnen brikar också hamna där....:D
#323 - 13 mars 2007 18:09
Tummen ja har absolut inte fårpakun med guppysarna utan ja har dem tre fårpakurna imitt 160 L kar och guppysarna går i ett 100 L kar:D
#324 - 14 mars 2007 04:33
Ja denna tråd är väl en av Zoopets längsta... den borde heta marcus fiskbabbel tråd då vi oftast pratar guppy, men slinker in på både det ena o andra ibland.. men roligt att prata om fiskar.

Har man guppy och ngt extra akvarium så är det ju bra att separera könen så man vet vilken hane man använder i parningen. Jag har oftast flera akvarium med bara hannar.. där blandar jag färger och fenformer då man lätt ser skillnad på dem. Honor är värre så de får gå med sin egen sort oftast... men ett akvarium med bara hannar är ganska läckert också... tänkte på det då jag såg denna bilden.

http://www.worldfish.fr/cbx/guppyassorted.jpg

Troligen är bilden ett montage, men visst är det lite läckert med många olika hannar ihop på det viset...

Så var vi på sidan 17 o tråden... o fortsätta lär vi göra.
#325 - 14 mars 2007 14:49
Jaa Den är väldigt lååång:D hehe men självklart är det roligt att prata fiskar:)
Undrar om denna är den största tråd inom levanfödare forumet?

ja , jag ska nog köpa en till akvarium inte så stort och så ska ja köpa fler hanar och honor och låta honorna gå kvar i det Akvariumet där dem e nu:) men det kommer nog ta en tid de:)
#326 - 16 mars 2007 03:27
Ska man odla guppy så är det alltid en hjälp med flera akvarium så man kan se till att honor blir parade med rätt hane... men snart får du väl sova på soffan om du ska ha fler akvarium på ditt rum.
#327 - 16 mars 2007 12:20
Marcus.N skrev:
Tummen ja har absolut inte fårpakun med guppysarna utan ja har dem tre fårpakurna imitt 160 L kar och guppysarna går i ett 100 L kar:D

Jag förstog det, men visste inte om du kunde så mycket om dem...du pratade faktiskt om att ha guppy i det akvariet också....eller så får du bli tydligare i fortsättningen....:D
#328 - 16 mars 2007 12:21
MaxRobban skrev:
Ja denna tråd är väl en av Zoopets längsta... den borde heta marcus fiskbabbel tråd då vi oftast pratar guppy, men slinker in på både det ena o andra ibland.. men roligt att prata om fiskar.

Har man guppy och ngt extra akvarium så är det ju bra att separera könen så man vet vilken hane man använder i parningen. Jag har oftast flera akvarium med bara hannar.. där blandar jag färger och fenformer då man lätt ser skillnad på dem. Honor är värre så de får gå med sin egen sort oftast... men ett akvarium med bara hannar är ganska läckert också... tänkte på det då jag såg denna bilden.

http://www.worldfish.fr/cbx/guppyassorted.jpg

Troligen är bilden ett montage, men visst är det lite läckert med många olika hannar ihop på det viset...

Så var vi på sidan 17 o tråden... o fortsätta lär vi göra.

Kolla in tråden om "Räkig fakta", då inser ni hur fel ni har....:p :D ;)
#329 - 16 mars 2007 17:21
Maxrobban: Ja har två akvarium imitt rum och ett i rummetr brevid x] snart får ja ställa ett i gästrummet:D

Tummen: ja hade tänkt att ha guppy imitt 160 L men ja ändra mig:D
Bilagor:
#330 - 16 mars 2007 21:08
Marcus.N skrev:
Maxrobban: Ja har två akvarium imitt rum och ett i rummetr brevid x] snart får ja ställa ett i gästrummet:D

Tummen: ja hade tänkt att ha guppy imitt 160 L men ja ändra mig:D

Nu är jag förvirrad!:confused::confused::confused:
Gör en lista med vilka akvarier du har och vilka som bor där i, tappade tråden för länge sedan känns det som....:D:):p;)
#331 - 18 mars 2007 15:11
Ja har ett
54 L med Två dvärgklogroder & massa platy yngel
100 L med guppy + Yngel & Kuhlii
160 L Blandade fiskar ..
#332 - 26 mars 2007 03:43
Nu är jag nyfiken på dina största hnnar av egna guppy yngel Marcus,,, vad blir det för färger på dem, ser du ngn som liknar den snygga hannen du hade i början ? De första honorna borde väl snart kunna få egna yngel också ?
#333 - 1 april 2007 09:45
Det är en hane som har gul färg grundfärg på stjärtfenan och sen svarta fläckar över det nästan som leopard mönster:) och dem andra tror ja nog är honor som är helt blonda [grundfärgen] för dem har inte fått nån annan färg eller nåt men det är jätte fint med hel blonda honor ja hade ju en innan som var det:)
#334 - 13 april 2007 00:19
Så du får en ormskinns hane... vi satt o hoppades det skulle dyka upp hannar som var Red-neon som din första hanne var, men nu har du ju honor som hade annan färg.. men ormskinn är också fint och fler yngel har du så det dyker säkert upp andra färger också ska du se. Spännande att se vad det dyker upp för fler färger sedan...

Nu har vi babblat 17 sidor om guppy och annat i din tråd, trevligt..

hälsn Robban
#335 - 22 maj 2007 19:50
Hej har ej vart inne här på länge men^^... Alla mina ungfiskar är hanar de e 5 st och fyra av dom är red-neon och en av dom e ormskin :DD riktigt fina men ja undrar varför ja inte får nårra honor har bara fått hanar ..!

Annons