Mina städfiskar dör!!!

#1 - 23 augusti 2008 09:23
Har ett litet akvarie som jag haft i ca 5 månader. Under den tiden har jag haft ansictusmalar och pansar malar som dött ca 4 av av varje. I övrigt har jag 5 sebrafiskar 5 glasmalar 3 svärdbärare och 5 sorgmantel tetror. Karet är på typ 70 liter. Jag byter vatten och rengör varje söndag. Ger de maltabletter men ändå dör dessa städfiskar. Är det bara så att man har otur med fiskarna eller gör jag fel. I början när det var nyuppstartat var jag och kollade nitrat och nitrit halterna och när de var ok körde jag igång akvariet. Har någon några tips till mig? Temp i karet 25 grader, nytt lysrör.
#2 - 23 augusti 2008 10:17
Hur gör du när du rengör akvariet varje vecka och hur nycket vatten byter du?
Vad har du för pump?
#3 - 23 augusti 2008 11:29
byter ca 10 liter i veckan, pumpen heter fluval 2plus, det finns något filter däri som jag sköljer kanske var 5 vecka. Sen har jag syrepump också.
#4 - 23 augusti 2008 12:00
byter ca 10 liter i veckan, pumpen heter fluval 2plus, det finns något filter däri som jag sköljer kanske var 5 vecka. Sen har jag syrepump också.

Prova att öka vattenbytena till 20 L i veckan eller 10 L var 4:e dag...

Har du mycket växter???
Nitrat är ju något man får när karet har varit igång ett tag, om man har lite växter som förbrukar näringen i karet... Jag tror att du har nitrat. ;)
Jag skulle kolla det om jag var du och isf skulle jag göra ett större vattenbyte och dammsuga botten 1/4 av botten per vecka, flytta inredning men inte växter. Med växterna kan man ta tag i hela roten med grus runt om och ruckar lite på den så det kommer syre ner utan att man stör själva rotsystemets fäste...
#5 - 23 augusti 2008 12:18
Ok kanske jag ska öka vatten mängden. Är de övriga fiskarna mer tåliga för nitrat ? De verkar må bra.
Bilagor:
#6 - 23 augusti 2008 12:43
Jag tror mer att det är konkurrensen om födan som har gjort att dina fiskar dött. 4 Ancistrus i ett 70 liters akvarium är 3 för mycket, även om du ger dem maltabletter. Nackdelen mad dessa tabletter är att övriga fiskar gillar dem med, och särskilt ungfödarna. Sedan finns det olika tabletter med, och Ancistrus och pansarmalar äter olika sorter då deras krav på mat är olika.
Prova att skaffa endast en Ancistrus, och köp den i storleken 5-7 cm då de är tåligare än små ex. och även köpa maltabetter till den andra sorten som du inte har.

För att nitrat ska vara skadligt för fiskarna behöver du komma upp i ganska höga nivåer och med de vattenbytena du gör är risken för detta ganska liten.

Annons