Mina snäcklekare har fått yngel!

#1 - 5 februari 2005 14:34
Hejsan! Jag införskaffade för inte alls länge sedan två snäcklekare till mitt 54 liter kar som jag drog igång efter flytt, Det haqr gått drygt en vecka och de har redan fått yngel!

Vad ska jag göra? jag vill inte lägga i mig för mycket då det nog bara skadar. Men vad bör jag ge dem för mat? Innan har jag matat med Tetra min pro och frystorkade bosmider.. Har ni några andra tips?

Det här är jätteroligt!
#2 - 5 februari 2005 14:39
Ett annat alternativ är Cyclops som är någo tliknande Bosmider. Är ynglen väldigt små kan du fixa till din egen artemiaodling. Hur det grår till finna det nog andra som kan svara på. Vet att man kan köpa artemiaägg i många zoobutiker.
#3 - 5 februari 2005 14:43
Okej.. Dom är nog väldigt små.. strax över 2 mm kanske.. jag är nästan lite orlig att de inte får tillräckligt med mat eller någon mat alls, de är bara i snäckan och jag vet inte om honan ger dem någon mat.. Hur går det till att odla artemia? Och i vilken form är cyclops? Frystorkade "chokladkakor"?
#4 - 5 februari 2005 15:19
Ungarna får tillräckligt med mat.

Sök på artemia så hittar du massor av trådar om hur man gör.

cyklops är fryst mat.

MVH
Magnus
#5 - 5 februari 2005 15:21
Japp. Cyclos är frysmat i "chokladkakeform". Mina ciklidyngel är otrloligt förtjusta i dessa. Cyclops ser ut som små pytte,pyttekorn och det räcker att i princip doppa ner en liten bit i karet så kommer det massor. Jag gjorde misstaget en gång att stoppaner i en ruta på 1*1 cm stor ruta. Hela karet blev fullt av cyclops.

Aretmiaägg finns så vitt jag vet i små burkar med nån form av salt. Dessa burkar kan du köpa i många zoobutiker. När jag själv var på väg att börja odal artemia så fanns det brukar för ca 80 kr om jag inte minns helt fel. Man mäter upp en del av burkblandningen i en avskuren petflaska. Detta var iaf vad butiksägaren rekommenderade. Han sa även att det var viktigt att vatten cirkulerade kraftigt i vattnet de låg i så en syrepump och syresten som virvlade runt var bra att ha.

Eftersom jag själv inte har gjort detta så kan jag inte med säkerhet säga hur du skall göra. Men gör en sökning på forumet med bla sökordet artemiakläckning eller artemiakläckare så kanske du hittar något.

Jag hittade följande sida genom att göra så
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#6 - 5 februari 2005 16:11
Tack! då vet jag nu :)

Annons