Tidigae i år skrev jag om min favoritfisk Åke (teleskopöga) som blev sjuk i både fenröta och vita pricksjukan. Han blev frisk efter den första behandlingen och insjuknade igen 2-3 månader senare då han till sist dog i Augusti. Första gången han blev sjuk hade jag haft honom i 6 månader i ett mindre kar på kanske 15 liter. Andra gången var när jag rustat upp familjens gamla 50l samt köpt en ny slöjstjärt. De levde tillsammans med 4 neontetras i 1 månad innan Åke blev sjuk igen.
När Åke dött köpte jag en tid senare en ny slöjstjärt (teleskopöga) som snabbt blev sjuk och dog inom 2 veckor.
Jag köpte 2 nya slöjstjärtar (precis som Ove var de vita med en röd prick på huvudet) och då var det Ove´s tur att bli sjuk. Han blev bra efter en kur förra veckan men insjuknade snabbt igen och dog idag.
Jag har alltså blivit av med 3 slöjstjärtar/teleskopögon som legat mig mycket varmt om hjärtat, och detta antagligen pga djuraffärens usla skötsel av fiskarna.
De 2 kvarvarande slöjstjärtarna simmar runt i ett medicinerat kar och jag vågar inte slänga tillbaka dem till det stora akvariet när de är friska. Detta pga att de kanske insjuknar igen trots att jag har växt, pump och mal som bör hålla vattenkvalitén på en bra nivå. Samtidigt är jag fly förbannad på asen i djuraffären då de kostat mig sammanlagt 160:- i fiskar pga smittor. Vad har jag för rättigheter? Bör de kunna ersätta mig på något vis?
Det konstiga är att det bara är slöjstjärtar/teleskopögon som dör/insjuknar. Mina neontetras har aldrig visat tecken på sjukdom eller något liknande. Det enda som dödat dem är slöjstjärtarna när de var nya i akvariet.
Så kortfattat:
Djuraffären sköter uppenbarligen inte sina fiskar rätt och informerar mig inte om ett skit om att karantän kan vara en bra idé innan fiskarna hamnar bland de andra. Detta har kostat mig 160:- och jag vill ha tillbaka mina pengar. Hur ska jag gå tillväga?