Mina slöjstjärtar bara dör.

#1 - 23 september 2007 11:29
Tidigae i år skrev jag om min favoritfisk Åke (teleskopöga) som blev sjuk i både fenröta och vita pricksjukan. Han blev frisk efter den första behandlingen och insjuknade igen 2-3 månader senare då han till sist dog i Augusti. Första gången han blev sjuk hade jag haft honom i 6 månader i ett mindre kar på kanske 15 liter. Andra gången var när jag rustat upp familjens gamla 50l samt köpt en ny slöjstjärt. De levde tillsammans med 4 neontetras i 1 månad innan Åke blev sjuk igen.

När Åke dött köpte jag en tid senare en ny slöjstjärt (teleskopöga) som snabbt blev sjuk och dog inom 2 veckor.

Jag köpte 2 nya slöjstjärtar (precis som Ove var de vita med en röd prick på huvudet) och då var det Ove´s tur att bli sjuk. Han blev bra efter en kur förra veckan men insjuknade snabbt igen och dog idag.

Jag har alltså blivit av med 3 slöjstjärtar/teleskopögon som legat mig mycket varmt om hjärtat, och detta antagligen pga djuraffärens usla skötsel av fiskarna.

De 2 kvarvarande slöjstjärtarna simmar runt i ett medicinerat kar och jag vågar inte slänga tillbaka dem till det stora akvariet när de är friska. Detta pga att de kanske insjuknar igen trots att jag har växt, pump och mal som bör hålla vattenkvalitén på en bra nivå. Samtidigt är jag fly förbannad på asen i djuraffären då de kostat mig sammanlagt 160:- i fiskar pga smittor. Vad har jag för rättigheter? Bör de kunna ersätta mig på något vis?

Det konstiga är att det bara är slöjstjärtar/teleskopögon som dör/insjuknar. Mina neontetras har aldrig visat tecken på sjukdom eller något liknande. Det enda som dödat dem är slöjstjärtarna när de var nya i akvariet.

Så kortfattat:
Djuraffären sköter uppenbarligen inte sina fiskar rätt och informerar mig inte om ett skit om att karantän kan vara en bra idé innan fiskarna hamnar bland de andra. Detta har kostat mig 160:- och jag vill ha tillbaka mina pengar. Hur ska jag gå tillväga?
#2 - 23 september 2007 11:42
hur stort är karet som du har dom i? En slöjstjärt vill ha väldigt gott om utrymme och eftersom de skitar ner vattnet mer än andra fiskar krävs det att man sköter vattenbyten ordentligt.
#3 - 23 september 2007 11:46
160:- är ingenting.

Vissa djuraffärer har ju garanti på sina fiskar. Så om du kommer in med den döda/sjuka fisken så kan du få pengar tillbaka eller en ny fisk. På annat vis kommer du inte kunna bli ersatt för din enorma förlust.

En kompis till mig hade också slöjstjärtar förut. Dessa insjuknande efter nån/några veckor. Och hon fick nya fiskar på garantin. Hon försökte även medicinera fiskarna, men det var omöjligt att få dom friska. Så ja, det är nåt lurt med slöjstjärtar. Hon la ner över 1000 kronor på dessa fiskar under bara en månads tid..

Går det inte bra för dig att ta hand om slöjisar så kanske du ska prova någon annan fisk.
#4 - 23 september 2007 13:18
Lugas skrev:
Tidigae i år skrev jag om min favoritfisk Åke (teleskopöga) som blev sjuk i både fenröta och vita pricksjukan. Han blev frisk efter den första behandlingen och insjuknade igen 2-3 månader senare då han till sist dog i Augusti. Första gången han blev sjuk hade jag haft honom i 6 månader i ett mindre kar på kanske 15 liter. Andra gången var när jag rustat upp familjens gamla 50l samt köpt en ny slöjstjärt. De levde tillsammans med 4 neontetras i 1 månad innan Åke blev sjuk igen.

När Åke dött köpte jag en tid senare en ny slöjstjärt (teleskopöga) som snabbt blev sjuk och dog inom 2 veckor.

Jag köpte 2 nya slöjstjärtar (precis som Ove var de vita med en röd prick på huvudet) och då var det Ove´s tur att bli sjuk. Han blev bra efter en kur förra veckan men insjuknade snabbt igen och dog idag.

Jag har alltså blivit av med 3 slöjstjärtar/teleskopögon som legat mig mycket varmt om hjärtat, och detta antagligen pga djuraffärens usla skötsel av fiskarna.

De 2 kvarvarande slöjstjärtarna simmar runt i ett medicinerat kar och jag vågar inte slänga tillbaka dem till det stora akvariet när de är friska. Detta pga att de kanske insjuknar igen trots att jag har växt, pump och mal som bör hålla vattenkvalitén på en bra nivå. Samtidigt är jag fly förbannad på asen i djuraffären då de kostat mig sammanlagt 160:- i fiskar pga smittor. Vad har jag för rättigheter? Bör de kunna ersätta mig på något vis?

Det konstiga är att det bara är slöjstjärtar/teleskopögon som dör/insjuknar. Mina neontetras har aldrig visat tecken på sjukdom eller något liknande. Det enda som dödat dem är slöjstjärtarna när de var nya i akvariet.

Så kortfattat:

Djuraffären sköter uppenbarligen inte sina fiskar rätt och informerar mig inte om ett skit om att karantän kan vara en bra idé innan fiskarna hamnar bland de andra. Detta har kostat mig 160:- och jag vill ha tillbaka mina pengar. Hur ska jag gå tillväga?

Jag vet inte hur djuraffären tagit hand om fiskarna innan du köpte dom, men av ditt inlägg att döma så skulle jag säga att du inte heller behandlar dina fiskar bra. En [COLOR=blue]Slöjstjärt[/COLOR] behöver ett akvarium på MINST 120 liter. Håller man dom i ett mindre kar så blir det lätt höga halter av nitrit som till slut tar död på fisken. Du skriver oxå att du tror att en mal skulle hålla bra kvalité på vattnet. Det är INTE sant! En mal kan äta alger men den äter inte avföring och liknande. För att få reda på om akvarievattnet är bra så måste man göra ett vattentest.

Jag tycker även att det är en bra idé att ta reda på VILKEN sorts mal du har. En del malar kan bli upp mot 1 meter långa och det är väldigt få malar som trivs i 50 Liter.

Du verkar himla arg på djuraffären och tror att dom behandlat fiskarna illa men du har uppenbarligen inte själv tagit reda på hur man tar hand om slöjstjärtar. Det tycker jag är konstigt...
#5 - 23 september 2007 13:52
jag säger som ovanstånde, jag vet inte hur det är med din affär, men en slöjstjärt behöver större akvarium än 50 lite och DEFINTIVT större än 15. Jag tror att fiskarnas död beror mycket mer på kass vattenkvalitet hos dig än på att affären skulle ha "dålig" fisk, och hade du verkligen brytt dig om dina fiskar hade du läst på lite mer och då insett att de behöver mycket större plats. och att en mal som sagt inte höjer vattenkvaliteten.

Själv köpte jag ett gäng fiskar för sammanlagt 300 kr häromsistens. Vad det nu än berodde på, fick de bukvattensot hos mig, men i affären hade de inga problem. Jag HADE kunnat skylla på att affären säljer kass fisk, eller så biter man i det sura äpplet och köper medecin för 200 pix och ser vad man kan göra för att minska stressen på fiskarna och höja sin egen vattenkvalitet.

Om du fortfarande tror att det är affären det är fel på, kan du ju gå dit och fråga om de haft några problem med döende slöjstjärtar i sina kar.
#6 - 23 september 2007 14:09
Lugas: som sagt felet är helt och hållet ditt som har hållit dem i en opassande miljö! Det är ditt ansvar att ta reda på vilka förhållanden dina fiskar ska ha!
#7 - 23 september 2007 15:56
Det bästa är att gå och titta på fiskarna i akvariet man handlat fisk ur. Är dom dåliga kan man räkna med att fiskarna är dåliga från början. Ser dom däremot helt ok ut kan man inte skylla på affären. Sen kommer man ingen vart med att gå på hårt utan även om fiskarna är dåliga i affären så är det bättre att ta upp det lugnt med den som jobbar där. Då riskerar man inte att dom går i "försvarställning" och tar illa upp.
#8 - 23 september 2007 15:59
Om fiskar skulle se dåliga ut i affären så skulle i alla fall inte jag handla där.

Mvh Eva
#9 - 23 september 2007 16:04
Ser man dålig fisk i många akvarium kan man fråga om dom fått hem fiskar nyligen. Är det inte så kan en annan affär vara ett alternativ eller så vänta tills fiskarna ser ok ut i den affären
#10 - 23 september 2007 16:45
Några tips om att köpa Slöjstjärt. http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
#11 - 23 september 2007 20:06
Annaica: Mitt vanliga akvarium är 50l och jag kan ärligt talat saga att vattenkvalitén i mitt akarium INTE är dålig. Jag byter runt 1/3 varje vecka, rengör även filtret en gång i veckan, malen håller algerna borta och cirkulationen gör ju att skiten inte ligger still så pumpen tar hand om den.

LinneaHYLK: Såklart är inte 160:- mycket, men det är ju pengar rent åt helvete när fiskarna jag redan har dör när de nya kommer. Åke trivdes ju utmärkt och mådde skitbra tills Ove kom. När Åke dog så kom ett nytt teleskopöga som snabbt blev sjukt och även drog med sig Ove i skiten.

Loelle: Det där tar jag som en ren förolämpning. Visst är inte 50l mycket för en slöjstjärt, men jag håller järnkoll på allt jag bemästrar och kollar fiskarnas beteende varje dag. Jag gör allt i min makt för att de ska ha det bra. Det där med malen tolkade du lite annorlunda än jag menade, men jag förklarade ju inte heller särskilt bra så felet är helt och hållet mitt.

Malen tar ju hand om alger och annat skit. Pumpen tar hand om resten och jag gör det lilla jag kan för att hålla nitrit, ph osv under kontroll. Regelbundna vattenbyten utan att störa för mycket. Jag är ingen expert men jag är inte heller någon idiot. Det enda sättet jag plågat mina fiskar på är isf akvariestorleken.

Jag har dessutom en bekant med en guldfiskskål på kanske 25-30l där en slöjstjärt levt utan några som helst problem och helt sjukdomsfri i 3 år. Där byts vattnet dessutom bara en gång i månaden och ingen pump finnes. Kan vattnet hålla en så bra kvalitet där så är det ju isf sjukt om mitt vatten håller en sämre nivå. Dessutom så är ju mina tetror fortfarande helt opåverkade av allt annat som händer. Visst är slöjstjärtar känsliga, men de är äl knappast så känsliga?

Nu har jag iaf bestämt mig. De 2 kvarvarnde slöjstjärtarna är mina sista. Jag kommer att hålla mig till tetror i fortsättningen. Alla problem med slöjstjärtar hemma hos mig har blivit för mycket. Det är både för mycket slöseri med pengar och fiskars liv.
#12 - 23 september 2007 20:22
Lugas skrev:
Mitt vanliga akvarium är 50l och jag kan ärligt talat saga att vattenkvalitén i mitt akarium INTE är dålig. Jag byter runt 1/3 varje vecka, rengör även filtret en gång i veckan, malen håller algerna borta och cirkulationen gör ju att skiten inte ligger still så pumpen tar hand om den

Har du testat vattnet? Hur kan du annars vara säker på att vattnet är bra? Att du gör rent filtret så ofta som en gång i veckan är absolut inte bra. Då tar du bort alla nyttobakterier och sabbar det biologiska filtret och ökar risken för höga halter nitrit.

Lugas skrev:
Malen tar ju hand om alger och annat skit. Pumpen tar hand om resten och jag gör det lilla jag kan för att hålla nitrit, ph osv under kontroll. Regelbundna vattenbyten utan att störa för mycket.

Malen tar inte hand om annan skit. Det får du göra själv.

Lugas skrev:
Visst är slöjstjärtar känsliga, men de är väl knappast så känsliga?

Enligt mina erfarenheter så skulle jag säga att slöjstjärtar är ganska känsliga. Och extra mycket om dom bor i en sånt litet akvarium. Dessutom är det en kallvattensfisk och klarar inte höga temperaturer i vattnet lika bra som tetror. I ett så litet akvarium är det svårt att hålla tempen nere när man har det varmt i rummet.
#13 - 23 september 2007 20:30
Stressen det medför att bli flyttad från affären kan göra så att sjukdomar bryter ut, det har inget med affären att göra. Fiskar blir sjuka pga stress, dålig vattenkvalitet eller dåligt foder. Allt det är något som du som ägare kan styra.
#14 - 24 september 2007 09:28
Lugas skrev:
Mitt vanliga akvarium är 50l och jag kan ärligt talat saga att vattenkvalitén i mitt akarium INTE är dålig. Jag byter runt 1/3 varje vecka, rengör även filtret en gång i veckan, malen håller algerna borta och cirkulationen gör ju att skiten inte ligger still så pumpen tar hand om den.

Vad använder du för tester för att kontrollera det? Man kan inte se med blotta ögat om vattnet är bra, fiskar uppvisar inte alltid tecken på att vattnet är dåligt, förrän dom dör, vilket dom uppenbarligen gör i ditt kar. 50 liter för en slöjstjärt är på tok för litet och vattnet blir dåligt fort, speciellt om du rengör filtret så ofta (det skall man enbart göra rent när flödet blivit sämmre). Att malen håller algerna borta har egentligen inte med saken att göra, då alger inte påverkar vattnet negativt utan enbart är fult att se på och kan få växterna att se sunkiga ut.

Lugas skrev:
Det där tar jag som en ren förolämpning. Visst är inte 50l mycket för en slöjstjärt, men jag håller järnkoll på allt jag bemästrar och kollar fiskarnas beteende varje dag. Jag gör allt i min makt för att de ska ha det bra. Det där med malen tolkade du lite annorlunda än jag menade, men jag förklarade ju inte heller särskilt bra så felet är helt och hållet mitt.

Kan du se när din fisk stannar i växten? Det gör den om den har för lite utrymme, och gör den det så mår den inte bra. Men det är något man inte ser på fiskens beteende. Man märker det dock när fisken dör i förtid. En slöjstjärt kan, om den har ett bra hem, bli ca 30 cm lång och leva i ca 20 år. Men i ett kar som är för litet (som ditt) så blir dess liv inte speciellt långvarigt.

Lugas skrev:
Malen tar ju hand om alger och annat skit. Pumpen tar hand om resten och jag gör det lilla jag kan för att hålla nitrit, ph osv under kontroll. Regelbundna vattenbyten utan att störa för mycket. Jag är ingen expert men jag är inte heller någon idiot. Det enda sättet jag plågat mina fiskar på är isf akvariestorleken.

Vilken "skit" tänker du att malen tar hand om? Den äter förmodligen upp foderrester och alger, men den tar inte hand om något skit. Det pumpen gör (om den är ordentligt inkörd och har en bra bakteriekultur) är att filtrera vattnet och bakterierna gör om nitrit till nitrat. Men har du en fisk, som skitar ner mycket (som slöjstjärtar gör) så kommer du förmodligen ändå få mycket nitrit när du har ett så litet kar till den.

Lugas skrev:
Jag har dessutom en bekant med en guldfiskskål på kanske 25-30l där en slöjstjärt levt utan några som helst problem och helt sjukdomsfri i 3 år. Där byts vattnet dessutom bara en gång i månaden och ingen pump finnes. Kan vattnet hålla en så bra kvalitet där så är det ju isf sjukt om mitt vatten håller en sämre nivå. Dessutom så är ju mina tetror fortfarande helt opåverkade av allt annat som händer. Visst är slöjstjärtar känsliga, men de är äl knappast så känsliga?

Tycker du skall ta och informera din bekant om att det är klassat som djurplågeri att ha en slöjstjärt i en guldfiskskål på 25-30 liter, och djurplågeri är i sverige förbjudet och något man kan straffas för. Förmodligen är den fisken ganska sjuk, men det kommer inte märkas på något annat sätt än att den stannat i växten och kommer dö i förtid.

Slöjstjärtar är väldigt känsliga, om man håller dom i för små akvarier, vilket du gör. Ger du den det utrymme den behöver (gärna 200 liter eller mer) så kommer din slöjstjärt leva länge och förmodligen må bra samtidigt!
#15 - 24 september 2007 20:57
Ibland tål inte fiskarna hemma något som nya fiskar har med sig och kan lika gärna vara åt andra hållet. Slöjstjärtar har hellre varmt än kallt vatten
#16 - 25 september 2007 15:09
Loelle: Min pump har ett tvådelat filter och jag gör bara rent ett av dem åt gången. Jag uttrycker mig korkat, det är det minsta man kan säga. Men mitt vatten håller en bra kvalitét, annars hade jag inte varit så dum att jag anklagat någon annan och framför allt inte skapat en tråd.

Annaica: Jag köpte ett dopptest i butik och det har ju inte visat något tecken på dålig kvalitét. Och jag trodde att den tog hand om lite annat än alger (inte avföring eller sådant) men det var väl foderrester som fick representera den andra halvan.

Jag ska iaf sluta med slöjstjärtar och satsa på mindre fiskar som är mer anpassade för mindre akvarier. Hade jag vetat att slöjstjärtar mådde SÅ dåligt i akvarier under 100l så hade jag aldrig köpt fler. Jag känner mig mer eller mindre som ett svin nu.
#17 - 25 september 2007 16:03
Lugas:

Du är långt ifrån ensam om att göra lite fel i början. Det gläder mig att du ska skaffa andra fiskar som är mer lämpade för ditt akvarium :)

Foderrester tror jag absolut att malar stoppar i sig.
#18 - 30 september 2007 13:45
Nu har jag ytterligare ett problem. Mina 2 kvarvarande slöjstjärtar har legat i ett medicinerat kar i lite mer än 1 vecka nu där vattnet bytats 3ggr och medicinerats om. De är pigga och på hugget när det vankas mat, de vilar lite ibland (det enda slöa med dem). Men en av dem har som tunna, tunna röda linjer på ett par av fenorna och jag vägrar släppa ut dem därifrån förrän de är borta.

Vad kan dessa linjerna vara samt bero på? Och är det vanligt att slöjstjärtar ibland tappar lite färg? Knut har nämligen blivit av med lite av sitt blanka silveraktiga fjäll och jag är livrädd att han kanske har blivit sjuk på annat vis.
#19 - 30 september 2007 14:15
Slöjstjärtar byter färg när de växter... Vad de röda linjerna vet jag inte vad det kan vara... men kanske byter den färg?
#20 - 30 september 2007 15:21
Byter färg? Kan de verkligen göra det? =D De röda linjerna har iaf blivit fler nu. Lite orolig är man allt. Jag vill ju ha ner dem i det vanliga akvariet så snabbt som möjligt igen. Känns synd att ha dem isolerade, men har man inget val så har man inget val.
#21 - 30 september 2007 16:32
en vän till mig köpte en slöjstjärt som var vit, svart och orange. Nu är den helt vit förutom en röd fläck på huvudet. Så ja, de kan byta färg.
#22 - 30 september 2007 17:15
Medicinakvariet är det nystartat? Strecken kan bero på tex amoniak/nitrit
#23 - 30 september 2007 21:22
eriahl skrev:
Medicinakvariet är det nystartat? Strecken kan bero på tex amoniak/nitrit

Jag startade det förra fredagen och är inne på den tredje kuren. Tycker att det borde ha gett resultat vid det här laget.
#24 - 30 september 2007 21:41
Om de röda strecken beror på ammoniak/nitrit i medecinakvariet spelar det ingen roll hur mycket du medicinerar, skadan orsakas då av att medecinakvariet inte har några nyttiga bakterier som bryter ner nitrit, risken finns alltså att fisken tar mer skada av att du håller den i ett nystartat akvarium. hur ser "medecinakvariet" ut? hur stort? filter? cirkulation? byter du vatten?
#25 - 1 oktober 2007 21:44
Om de röda strecken beror på ammoniak/nitrit i medecinakvariet spelar det ingen roll hur mycket du medicinerar, skadan orsakas då av att medecinakvariet inte har några nyttiga bakterier som bryter ner nitrit, risken finns alltså att fisken tar mer skada av att du håller den i ett nystartat akvarium. hur ser "medecinakvariet" ut? hur stort? filter? cirkulation? byter du vatten?

Medicinakvariet är faktiskt inte direkt någon jag ä stolt över om man säger så. Knappa 20 liter stort. Alldeles för lite, jag vet. Men iom att jag inte kan ha dem någon annanstans så fick jag göra något jag faktiskt vet är fel. Antingen det eller att låta dem dö då de var märkbart försvagade av sjukdomen.

Jag har ingen möjlighet att ha en pump i det då jag inte hittar någon som är tillräckligt liten så jag får istället göra karet rent från skit och byta hälften av vattnet 2ggr i veckan.

Nu mår ju fiskarna skitbra (med det menar jag att de är sjukdomsfria, pigga och alerta) men jag vill ha dem över till det stora akvariet.
#26 - 1 oktober 2007 22:32
Ny lag säger att man inte får ha mindre akvaie än 40 liter
#27 - 2 oktober 2007 05:34
Har du ingen pump i akvariet och du har två slöjstjärtar i det, tror jag att du måste byta vatten oftare än 2 ggr per veckan. Du borde slamsuga varje dag och byta vatten.

Hur stort är det "stora" akvariet, om man får fråga?
#28 - 2 oktober 2007 05:49
LinneaHYLK skrev:
160:- är ingenting.

Vissa djuraffärer har ju garanti på sina fiskar. Så om du kommer in med den döda/sjuka fisken så kan du få pengar tillbaka eller en ny fisk. På annat vis kommer du inte kunna bli ersatt för din enorma förlust.

.

Där jag köpte mina fiskar hade de livstids garanti

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
#29 - 2 oktober 2007 17:29
Har du ingen pump i akvariet och du har två slöjstjärtar i det, tror jag att du måste byta vatten oftare än 2 ggr per veckan. Du borde slamsuga varje dag och byta vatten.

Hur stort är det "stora" akvariet, om man får fråga?

Det "stora" är ju egentligen inte heller stort om man ser på vilka fiskar jag har. 50 liter är det. Hade det inte varit för mina tetror så hade det nog varit det som medicinerats istället.
#30 - 2 oktober 2007 17:31
Ny lag säger att man inte får ha mindre akvaie än 40 liter

Tack gud för den lagen. Nu har jag ju själv detta lilla på 20l, men det är ju bara tillfälligt under sjuktiden. Men man ser ju lite här och där samt hör hur folk har sina fiskar i små burkar och skålar som kanske inte är mer än 10 liter.

Jag märkte ju själv hur snabbt jag blev mån om hur både jag och andra behandlade fiskar när akvariet kom in i bilden. Jag har blivit blödig =)
#31 - 2 oktober 2007 18:11
larsr skrev:
Där jag köpte mina fiskar hade de livstids garanti

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Är det att man har garanti så länge fisken lever, men att den slutar när den dör?
#32 - 3 oktober 2007 00:29
Det är humor det
#33 - 7 oktober 2007 11:36
Nu har Olof´s fenor börjat bli lite svarta i ändarna och Knut har börjat vackla smått när han simmar emellanåt. Vad fan gör jag fel? Jag får verkligen inte rätt på det här. De är pigga och beter sig som vanligt, men de vill bara inte bli fullt friska.
#34 - 7 oktober 2007 12:00
Du har för litet akvarie. punkt. Allt går inte att lösa med medicin, de behöver som alla andra fiskar stabila, bra vattenvärden och det verkar vara svårt för dig att få det i dina 50 liter.
#35 - 7 oktober 2007 16:44
Kan de röda linjerna bli något som förr eller senare kostar honom livet eller vad kan det vara? Hatar att vara ovetande om vad han drabbats av.

Annons