mina skalarer har lekt

#1 - 29 juni 2007 20:50
är nu nyfiken på hur länge det tar innan det händer något, dvs kläcks:confused:...just nu skyddar de rommen bra och de är där och putsar och fläktar väldigt bra...man kan tro att de har gjort detta förr men det är första gången de leker..
#2 - 29 juni 2007 21:08
Halloj Smokin´!

Det finns massor av trådar som ger råd om lekande Scalare i "Amerikanska Ciklider-avdelningen" sök lite där så får du uttömmande svar.
Mitt svar just nu, omedelbart och här, är; Låt dom vara ifred! Låt föräldrarna vakta och vårda sina ägg, så kanske det förhoppningsvis blir lite yngel. Scalarer är GRYMMA på att vakta sin avkomma. Skulle det gå snett så leker de snart igen, bara de får vara ifred i en lugn och trygg miljö! Lycka till!:)
#3 - 29 juni 2007 21:13
tackar för svaret...ja de är grym på att skicka iväg allt som rör sig runt bladet..jag håller på att kika lite i denna avdelning men har inte hittat(ännu)hur lång tid det tar innan de kläks..
#4 - 29 juni 2007 21:19
Jag har dragit upp en del peruscalarer och hur lång tid det tar innan de börjar kläckas beror lite på tempen i karet.
Det tar längre tid än för discus och jag tror det rör sig om ca fem dagar och sedan ytterligare några dagar innan frisimmande.

Mina par är duktiga på yngelvård och vaktar otroligt bra men de lyckas aldrig föda upp yngel i stora karet utan om jag vill ha kull så måste jag flytta dom till ett lekkar.

Sist fick jag 342 yngel som jag drog upp till sälj strl.
Blir en del med andra ord! :D
#5 - 29 juni 2007 21:23
ok jag tackar för det..det skulle vara otroligt roligt om man kunde få till en kull..de har fyllt ett bra stort blad med rom om man ska flytta ynglen ska man göra det när de är ny kläkta eller när de är frisimmande?

du tjärnade en liten hacka på de 342 :)
#6 - 29 juni 2007 21:43
Det där med att ta ynglen ifrån föräldrarna beror på; Skall du ha ynglen till försäljning?
Vill du kanske bara försöka få en grupp yngel att överleva?

Nå, såhär; Skall man odla yngel till försäljning så tarvas ju helt andra förhållanden än att man har sina Scalarer i ett akvarium och låter ett par gå där och leka - vi talar nu odling på proffessionell nivå.
Jag antar att det inte är det du är ute efter!
Om man vill ha lite yngel på sina Scalarer - och "odla" upp dessa i ett yngelkar - så föreslår jag att man ger sina Scalarer en naturlig, lugn tillvaro - alltså ett kar där de kan gå naturligt, trivas och leka. När föräldrarna har lagt sin rom så drar de själva upp ynglen - detta är ett skådespel i sig - och tycker jag, är belöningen med akvaristiken, att se sina ciklider ta hand om sin avkomma på bästa sätt.

Nåväl; när ynglen är någon vecka/veckor gamla (efter frisimmande stadium) kan man suga upp dessa med en hävert - till ett yngelkar, med samma vattenbetingelser som i akvariet de gått i innan, mata dem med nykläckt artemia, (senare annan mat) och se dem växa upp till vuxna individer. Vad du sedan gör med dom är ju en smaksak, sälja, byta eller ge bort dom - till slut blir de så många att man inte vet vad man skall göra av dom - jag byter mina framgångsrikt mot mat och div. i zooaffärerna!

Framför allt! Låt förädrarna ta vara på sina yngel själva - njut av att dom leker i just ditt akvarium - låt naturen ha sin gång - de leker igen - skall du ta tillvara på yngel, låt färäldrarna ha dom en tid för sig själva först - sug upp dem senare - i yngelkar; mata med artemia till en början - vanlig mat senare - .... Njut av era akvariefiskar!:)
#7 - 30 juni 2007 23:34
ja det ska bli spännande att se om de lyckas ta hand om sina yngel..det är deras första lek och det har gått 1 1/2 dygn nu och de har inte ätit några rom korn alls sen fläktar de bra och skyddar det bra..
#8 - 1 juli 2007 10:34
Det där ser ju jättefint ut!:)
Man kan iofs skönja några vita obefruktade ägg där i mängden. Dessa blir ofta mögliga och det kan, jag skriver kan, sprida sig till de andra äggen. Lite mer erfarna fiskar putsar bort dessa, men i de flesta fall går det bra ändå.

Bli inte låg om äggen kläcks och larverna, och senare de frisimmande ynglen snabbt går åt - det är också en ganska naturlig process som blr bättre och stadigare om lekparet får samla på sig erfarenhet i lugn och ro.

Nu är dina Scalarer iallafall igång, och du vet med säkerhet att det är ett fint lekpar - bara en sådan grej är det många som drömmer om.

Lycka till:)
#9 - 1 juli 2007 11:39
De kläcks efter ca 3 dagar, och är frisimmande efter ytterligare ca 5 dagar, då flyttar paret dem till ett annat ställe. Se´n kan de flytta dem fram och tillbaka några gånger, kanske beroende på om de känner att det finns hot mot ynglen eller inte.

En av teorierna till varför scalarer numera ofta slarvar med yngelvården, är att odlare tar bort äggen från föräldrarna för att de ska leka snabbt igen, vilket kan göra att ynglen inte lär sig yngelvård själva av föräldrarna. Tar man bort ynglen tidigt, leker paret igen snabbare än de skulle ha gjort om de fått ha ynglen kvar, och det tar på deras krafter. Leker de för ofta kan nog särskilt honan växa dåligt, eftersom energin går åt till att producera ägg, istället för att växa.

Och se´n är det ju naturligtvis roligast att se paret ta hand om ynglen själva. Men de kan behöva några gånger för att lära sig hur det går till. Om det går många gånger utan att det blir nå´t, så kanske det är fel på vattenvärdena, eller så är paret helt enkelt inte bra.
#10 - 1 juli 2007 13:10
nu idag så har de putsat bort de vita obefruktade äggen..de sköter det väldigt bra måste jag säga..såg nu på förmiddagen att det är små svarta prickar i rom kornen..så det händer ju lite ialla fall..

nej jag har bestämt mig för att de ska få sköta allt själv denna första gången som de leker...vad jag har förstått så har de väl börjat leka så fortsätter de med det..så chansen finns väl att kunna rädda några yngel i fortsättningen om det nu inte är så att dessa två klarar av denna kull...o det skulle vara super kul om de kunde..
#11 - 1 juli 2007 14:44
Personligen tycker jag att det är "häftigt", eller rättare sagt belöningen med att ha akvarium, när det blir så "naturligt" som möjligt i karet. Har man fler fiskar än, som i ditt fall, Scalarerna - kanske tetror o.s.v. så får man nog räkna med att yngelsvärmen blir mer eller mindre lång/kortlivad. Detta är ett naturligt förlopp och ingår, så att säga, i fiskarnas levnadscykel.

Micke svarar, som alltid, mycket bra och beskrivande, detta faktum att om man genast, eller nästan genast, avlägsnar ynglen så "glömmer" föräldrarna detta i stort sett genast och börjar om på en ny äggläggningscykel. Enbart detta faktum kan skapa lite obalans och en hetsig lek-cykel hos fiskarna.

Frågan är vad man skall ha ynglena till? Är det för att tillfredställa ett "rädda-yngel-behov"? Är det för att man vill ha yngel till försäljning eller kanske att utöka antalet djur i sitt befintliga kar?
Svaret är nog inte entydigt och hamnar nog i en allmän "spara-det-som-går-att-spara"-attityd.
Jag erkänner; jag är efter två års Discus-leks-inferno ganska så sugen på att faktiskt dra upp lite Discusyngel - och tänker göra det också! Men, främst för att jag vill studera Discusarnas yngelvård - inte för att nödvändigtvis bedriva Discusavel. Det kommer att bli en jädra massa yngel att faktiskt ta hand om - och dessa skall så småningom även placeras på bra ställen.

Smokin! jag tycker du gör helt rätt, att i nuläget bara låta föräldrana ta hand om ägg och yngel - det är ett fantastiskt skådespel i sig, och dom kommer bara att bli bättre och bättre vad tiden lider. Har du senare behov av att dra upp Scalareyngel, så kommer du att i lugn och ro kunna planera (olika yngelkar, plats, tid pengar o.s.v.) för vad du skall använda alla Scalarer du får till - för många kommer det att bli.

Men det är roligt - med lekande fiskar, yngel och skådespelet!:)
#12 - 1 juli 2007 16:15
Det tog min kompis ca 30-40 lekar innan det fungerade, nu har han fina yngel stora som en 50 öring.
#13 - 1 juli 2007 19:23
ja jag förstår att det kan ta tid..men spännande är det då....nu rör det sig nästan över allt på bladet :)
#14 - 2 juli 2007 22:23
det började kläckas i går förmiddag o nu är allt kläckt..det ser väldigt kul ut på det bladet där de sitter..det är nästan så att hela bladet vibrerrar och föräldrarna har fullt upp med att fånga upp de o placera om de :) som får för sig att släppa bladet...men är väldigt imponerad att de sköter det så bra än så länge...
#15 - 3 juli 2007 07:28
Låter härligt detta! Fortsätt rapportera!:)
#16 - 3 juli 2007 22:22
det är bara för kul att sitta och studera dessa skalarer..fick ju därför förmig att filma de lite...

http://s80.photobucket.com/albums/j162/smokins/?action=view&current=diverse2006.flv

ännu inga yngel uppätan...:D
#17 - 3 juli 2007 22:48
Aaaahhhhh!
Fy Fan, vad gôtt det ser ut alltså!!! Där tror jag nog du har ett stöddigt lekpar för ett bra tag framöver. Tänk sen när det blir en hel frisimmande svärm runt dom. Tryck på Rec då också!

GRATTIS!
#18 - 4 juli 2007 01:21
japp det ska jag göra, det är skoj att dokumentera denna första lek..hur de sköter sig o så..tänk om de skulle lyckas att dra upp denna kullen själv..
#19 - 4 juli 2007 05:33
Det är mycket ovanligt att dom fixar det på en gång, sedan är det bara att dra upp ynglen och gå till affären och säga att du har yngel efter yngelvårdande föräldrar att sälja.
#20 - 5 juli 2007 23:08
en liten uppdatering...filmade lite nu när ynglen simmar runt lite mera...
de sköter detta väldans fint måste jag säga ännu en gång...

http://s80.photobucket.com/albums/j162/smokins/skalar/?action=view&current=diverse040.flv
#21 - 6 juli 2007 07:17
var bara tvungen att slita fram kameran nu på morgonen med...det ser för härligt ut

http://s80.photobucket.com/albums/j162/smokins/?action=view&current=diverse008.flv
#22 - 6 juli 2007 08:27
Du har inte lite tur du. Nu är det dags att börja mata dom små liven, och om du inte har tid eller ork att kläcka artemia så hittade jag en bra sak hos min handlare som fungerar perfekt. Det var torkad och skalad artemia i påse, en dl kostade 80 kr som vi sedan blötte i lite vatten. Rör sedan om och sug upp med en liten spruta och spruta ned det direkt i yngelflocken, det har även fungerat bra med att lösa upp protogen och sedan spruta ned det bland ynglen.
#23 - 6 juli 2007 09:03
jag startade en rejäl laddning med artemia igår kväll så de ska få av den

skulle gärna vilja ha den artemian du nämner..tror till o med att den ska gå att kläcka den med..men här i stan finns det inte att få tag i..hur mycket kostar en sådan påse hos dig?
#24 - 6 juli 2007 09:56
Ser bra ut! Har haft ett liknande par en gång som drog upp några yngel i ett tätbefolkat 200L. Det var också första försöket så ibland kan man ha tur! Har nu peru F1 med ägg. Är dock ett omaka par och honan som är lite minde får inte alltid ens vara i närheten av dem. Framförallt inte på natten när jag har en lite svagare lampa tänd.
Såg att du har black molly. Hur fungerar det? Mina simmar med sån otrolig fart hela tiden så jag är lite orolig för hur det ska gå om ynglen blir frisimmande.
/720l med peru F1, kurvciklider, neon etc
#25 - 6 juli 2007 10:45
That´s Smokin´hot, Smokin!
Det ser så jädra fränt ut när de lägger sig på sidan sådär och jagar undan. Det är tufft när han tar ett yngel med sig tillbaka, lite sådär i förbifarten, när han kommer tillbaka från en körare i högerkanten.
Fina bilder och filmsnuttar!!! Skicka gärna in fler!

Det är så här det skall se ut när man har Scalare!
#26 - 6 juli 2007 11:54
Avundsjuk jag e så avundsjuk!!!!!

Har 2 st scalarpar båda paren har lagt varsin omgång rom men morgonen efter har de varit puts veck:(

Fortsätt filma & lycka till

/lmo
#27 - 6 juli 2007 13:03
smokin skrev:
jag startade en rejäl laddning med artemia igår kväll så de ska få av den

skulle gärna vilja ha den artemian du nämner..tror till o med att den ska gå att kläcka den med..men här i stan finns det inte att få tag i..hur mycket kostar en sådan påse hos dig?

Det finns ingen anledning att kläcka den och den kostar 80kr för 1dl, du kan även köpa protogen som ser ut som små pellets som man löser upp och den kostar 65kr för en burk. Vi har provat båda och det fungerar lika bra som att kläcka artemia, lycka till med ynglen :)
#28 - 6 juli 2007 13:06
Glöm nu inte om du lyckas driva upp dem. Du måste gå till en akvarieaffär och sälja dem under benämningen scalare från yngelvårdande föräldrar, då kan fler få uppleva det du just har gjort eftersom scalarer är så degraderade.
#29 - 6 juli 2007 14:31
Fy va avundsjuk jag också blir.....:)
Verkligen fint att se på dessa skalarer och dess yngelvakt.
Har aldrig sett sånt här, och jag väntar med spänning att nån av mina 5 ung skalarer skall bilda par:p Men, jag inser att det kommer bli svårt att få till några yngel eftersom de med all säkerhet är asienimport.
Men, som sagt, jag väntar fortfarande på ett par....

/Stefan
#30 - 6 juli 2007 18:36
ja det är underbart att sitta och kika på dessa skalarer i sitt vårdande..jag trodde med all säkerhet att de skulle käka upp rommen men kanske först när det började röra på sig,men icke..de har skött sig aldeles utmärkt..sen har de kommit så här pass långt så ska det kanske till en del för att de ska starta att äta de små..sen att båda skalarerna är lika bra på passningen..jag måste haft en väldans tur med dessa, vi hade 4 st från start sen var det en som åt ihjäl sig(satte i halsen) då skaffade vi den stora skalaren..o strax efter det dog yttligare en ..samt att en inte har vuxit nåt alls sen vi skaffade de 4 första..så den har fått flytta till yngel akvariet o trivs bra där nu..den är till o med framme nu o slåss om maten :O)

håller på att ladda upp en ny film som ska läggas ut snart...
#31 - 6 juli 2007 18:46
Mina har lagt i så många omgångar så jag har tappat räkningen så jag är så AVIS på dina så det stänker om det.
#32 - 6 juli 2007 19:55
#33 - 6 juli 2007 21:51
Häftigt! Här syns tydligt de fina ryck-signalerna som dens större (hanen?) hela tiden gör. Dessa signaler präglar ynglen och triggar deras nedärvda instinkter att hålla sig till gruppen.
Återigen Grattis, det är bara att njuta av skådespelet!
#34 - 7 juli 2007 01:45
Så jäkla avandsjuk. Fyfan ska jag säga. Har aldrig varit så avandsjuk.
#35 - 7 juli 2007 08:28
Åh, va kul. Vilka underbara filmsnuttar.:)

Jag skulle också vilja ha scalarer som klarar yngelvård.:)

Du kanske är intresserad av att sälja några yngel här via Zoopet sen när vuxit till sig?
#36 - 7 juli 2007 13:20
ja det är väldigt underbart att skåda dessa i sin yngelvård, visst har det minskat antalet yngel men det är ändå väldigt många kvar som de sköter..ska lägga upp en film till i kväll..det är ju lite andra fiskar i akvariumet som gärna mumsar i sig ett o annat yngel..satt igår kväll o såg ett yngel som hade simmat lite vilse..o vips så var en av våra siamesiska algätare framme och mumsade..trisst att se men det är ju naturens gång också

ja visst det är alltid kul att sprida ut sina fiskar :O)
#37 - 7 juli 2007 20:46
De är nu inne på sin 10:e dag sedan rom läggningen:) och de sköter detta med vården väldigt bra..antalet yngel har minskat men det är ju inte så lätt när det finns andra fiskar i akvariumet...

ny film finns här nu att beskåda :D
http://s80.photobucket.com/albums/j162/smokins/?action=view&current=yngelmm016.flv
#38 - 7 juli 2007 23:04
sitter och inser nu att det är ruskigt dags för ett vatten byte samt rengörning i akvariet..men hur ska man göra då med dessa yngel...vill ju inte störa så att de sprids i hela akvariet o blir till fisk mat,nu när de har blivit så bra omhändertagna av sina föräldrar..men det råder syrebrist i akvariet här...ska jag flytta dessa yngel.. de bör ju ha präglats av sina föräldrars yngelvård..för de har verkligen inte slarvat med tanke på att detta är första gången de leker..
#39 - 7 juli 2007 23:11
Ja, jag såg att de flämtade på filmen. Men det kanske räcker om du gör rent pumpen? Annars kan du kanske suga ut lite vatten i den änden de inte är, och hälla tillbaka vatten försiktigt, så långt ifrån ynglen du kan. Men försök först att bara göra rent pumpen, om den är igensatt och går dåligt, så är det nog därför det är syrebrist.
#40 - 7 juli 2007 23:20
det som är trisst är att de är mitt i akvariet..men det kan ju vara bra det...ska pröva med att rengöra pumpen först....skulle vara synd att ta ynglen i från de nu redan
#41 - 7 juli 2007 23:30
Jag tror nog du kan göra ett ett litet byte utan att det händer något!
Mina discusar lade rom senast jag bytte vatten - mitt i processen - och jag har bytt vatten massor av gånger då de har frisimmande. De duckar bara lite men passar på sina små lika intensivt!:)
#42 - 7 juli 2007 23:41
det låter bra det :) jag ska ta och plocka ut filtret nu och kanske bara byta typ 10 liter vatten..
måste säga att det är väldigt roligt med sådan uppmärkssamhet denna tråden har fått...jag var så glad att de lekt så jag var bara tvungen att få skriva det :)
#43 - 7 juli 2007 23:58
Det är sketakul att du beskriver, i både ord och bild, dina Scalarers lek och yngelvård! Fortsätt så!
För min egen del (nu kanske folk blir snea) är det inte så konstigt att Scalarer, Fjärilar, Discusar och diverse andra ciklider leker och har yngel i karet, så har det varit hos mig i åratal! Vad som är knepigt är att det tycks bli svårare att få dessa robusta och lekvilliga fiskar att faktiskt klara skivan! Det där är något vi behöver diskutera mera på forumet!
#44 - 8 juli 2007 00:09
ja vad jag har förstått så är det massor som har lek par i sina akvarium..men väldigt hungriga lekpar så de sätter i sig allt...men jag vet inte hur tur jag har haft med dessa två, de sköter om ynglen båda två ingen av de har börjat mumsa i sig varken rom eller yngel..det ska bli intressant o se hur det blir när jag har råd att skaffa ett större akvarium på runt 450-500 liter hur det blir då..det blir ju inte lika rörigt som i detta akvarium..

det är super skoj att få visa upp deras beteende här på forumet..o just att de valde att leka mitt i akvariumet gör det bara lättare att fota o filma de..och det tänker jag inte sluta med..

nu är filtret rengjort o det blev en väldans skillnad på snurr i vattnet måste jag säga :)
#45 - 8 juli 2007 00:24
Och inte verkade Scalarerna tycka att det var så jobbigt, eller hur?
#46 - 8 juli 2007 00:44
nej inte vad jag märkte just då i alla fall..o det var bra det :)

får se imorgon hur de har det..
#47 - 8 juli 2007 00:46
Det är något verkligt underligt som sker med våra vanligaste ciklider. Zebrorna som jag har haft i de mest tveksamma vatten har alltid lekt. Fjärilar som åtminstone jag ansett vara ytterst robusta lekare har på senare tid fuckat upp det rejält för sig och anses nu vara svåra att få i lek. Och vi skall inte tala om JD plus en massa andra riktiga lekfantomer som i dag tycks vara enormt svåra att få i lek, eller rättare sagt få i lek och dessutom klara sina yngel. Scalarer skall vi inte ens nämna. De jag har haft har nästan varit jobbiga då de lekt och ynglat så att man nästan tröttnat på det frekventa lekslitaget i karen.
När jag körde på Discus, nästan för skojs skull, bara för att se om det verkligen var så inihelvete joxigt, så drog dessa igång utan knussel och fortsätter så!Jag förberedde mig dock ytterligt noga och var försiktig och varsam, men gjorde inget annat än det jag brukar göra i min kar...

Jag kan tänka mig att man kan ha otur när man köper Scalarer och div. andra ciklider i affärerna - det tycks vara vissa individer som inte håller måttet.

Jag köpte ett gäng Fjärilsciklider för ett par år sedan - och var mycket noga med vilka som hamnade i påsen - det kan ha varit en sex, åtta stycken. Två par blev riktigt produktiva och jag levererade yngel tillbaka till affären - samt de som blev över vid parbildningen. Detta var innan jag skaffade min kamera så jag har tyvärr inga bilder. Fjärilarna är borta nu - de lekte och körde på ett bra tag men dog alla nästan samtidigt - detta är också en lite knepig grej - de tycks inte var så långlivade heller, nu för tiden...

Men, njut av din Scalarelek, det blir fler och mäktigare lekar - du tycks ha ett toppenlekpar där!!!
#48 - 8 juli 2007 10:38
Ser de ut som scalarer redan från början (höga och platta) eller komer det först senare?
#49 - 8 juli 2007 11:23
just nu ser det ut som vanliga ynget...inte höga eller så...vet inte riktigt när det får den formen
#50 - 8 juli 2007 15:44
De börjar se ut som scalarer efter ca en månad, om jag fattat rätt.
#51 - 8 juli 2007 16:43
Med tanke på andningsfrekvensen på sista filmen så hade jag nog kollat mina vattenvärden för att vara säker på att det inte är skadliga nivåer på nitrit.. risken är ju annars att hela beståndet ryker med.. (skoj annars att följa dina yngel)//Mvh Annie
#52 - 8 juli 2007 20:29
Mamma Mia skrev:
Ser de ut som scalarer redan från början (höga och platta) eller komer det först senare?

här har du ett av de ynglen..nu när de har flyttat de till ena kortsidan är det lättare att fota de men svårare att filma..men det kommer en sådan med :)
#54 - 9 juli 2007 07:03
Tejpa för den röda lampan vet ja ;)
#55 - 9 juli 2007 10:13
föröker faktist hålla för det:)
#56 - 11 juli 2007 07:26
igår kväll var jag tvungen att göra en stor rengörning av akvariumet med till hörande kraftigt vatten byte..skalarerna hade nämligen lyckats jaga iväg ett halvstort platy yngel så bra att det inte skulle skulle kunna störa mera...nämligen upp på några växter uppe på ytan, så där låg den o dog samt ruttnade och förpestade vattnet...skalarerna hade haft sina yngel och skött om de i hela 12 dyngn..jag stog o övervägde om jag skulle flytta de kvarvarande 12-13 ynglen eller låta de spridas runt hela akvariumet iomed storstädningen..jag hade inte mage att låta de bli simpel fisk mat nu när föräldrarna har gjort ett sådant jobb..så jag satte de i ett 12 liters akvarium så länge....hoppas att de har blivit lite präglade av sina föräldrar i deras yngelvård......de lär ju snart ta o leka igen..funderar då på att flytta alla dessa levande födare som är överallt o ingenstans i akvariumet..det blir mer lugn åt de då kanske...
#57 - 11 juli 2007 08:11
Trist för dig Smokin då du kämpat så med dem.. men det kan ju trots allt bli bra ändå.. Nu vet du ju att de kan iaf.
#58 - 11 juli 2007 11:19
Tråkigt. Men Jag tror inte det hade varit nödvändigt med en störrengöring, ett vanligt vattenbyte hade nog räckt.

Jag har hur som helst blivit inspirerad, när mina rödciklidyngel är stora nog, så tänkte jag ha bara ett scalarepar i akvariet, och försöka föda upp en kull. Jag har fått lek av många ciklidarter, har bland annat haft några scalarepar som haft frisimmande yngel, men antalet yngel av de olika arterna jag har fött upp är inte stort, förmodligen på grund av för mycket annan fisk, och för dåligt med mat, hade ingen större koll på artemiakläckning förr.
#59 - 18 juli 2007 22:52
Nu har de lekt igen mina skalarer, jag trodde inte att de skulle göra det så snabbt efter det jag var tvungen att flytta de få yngel som var kvar när rengörningen var ett faktum...jag har hört att de leker typ var 3:e vecka..men jag rengjorde akvariumet den 10:e juli och de har lekt nu igen...
#60 - 27 juli 2007 01:06
det är sådana här trådar jag älskar att läsa, det är dessa som gör att man får en nytändning när man är i en svacka.
Jag är avis men dock väldigt glad, så ett stort grattis till ditt fina par.:D
#61 - 27 juli 2007 10:22
jag tackar:) jag tackar...ja jag trodde inte att denna tråden skulle bli så poppulär som den blev..jag startade det för att jag var så glad att de hade lekt för första gången, o sen att de skötte om sin rom o sina yngel så underbart bra var ju bara en fruktansvärdt härlig bonus...

jag ska lägga in en bild på de yngel som är kvar..det är 8 st som går i ett 12 liters akvarium med en herrans massa posthornssnäckor...men bild kommer ikväll...
#62 - 28 juli 2007 07:44
här är två bilder på de kvar varande ynglen från första leken....riktigt söta har de blivit ju..:):)
#63 - 28 juli 2007 08:02
Häftigt :)
#64 - 28 juli 2007 12:50
Fina :) Men snart måste de nog flytta till ett större (högre) akvarium, för att fenorna ska utvecklas bra.

Försöker själv få fram ett par, har en hane och två honor, och en som är okänd, men båda honorna vill leka med den stora hanen.
#65 - 28 juli 2007 20:17
ja de ska få simma i ett 60 liters akvarium snart..måste bara göra mig av med alla black molly platy o guppy yngel där bara..:) så de får lite lugn o ro där....de levandefödarna är ju överallt och ingenstans hela tiden..
#66 - 30 juli 2007 12:26
dessa två är ju inte sanna...nu aldeles nyss har de lekt igen:) senast de lekte var ju den 17-18:e juli ...men ioför sig blev det inget den gången..men så nära in på..

http://s80.photobucket.com/albums/j162/smokins/?action=view&current=42e99226.flv

var ju tvungen att filma lite:D[:-100]
#67 - 12 oktober 2007 20:17
här är en liten foto uppdatering på två av mina "ungdomar"
#68 - 13 oktober 2007 07:52
Härligt Smokin vilka små godingar... Hur många fick du kvar???
#69 - 13 oktober 2007 13:42
det blev endast 8 st som blev kvar..men de blev riktigt fina..:) men jag ska verkligen se till att det blir fler framöver som klarar sig...det är underbart att ha "egna"skalarer...sen kan man sprida de lite;)..
#70 - 13 oktober 2007 13:49
Jag har nu pyttesmå F1 scalarer som simmar runt med sina föräldrar. Jag flyttade mitt lekpar till ett eget 250 l kar, så dom har gott om plats... okey, 6 st corydoras davidsandsi går där också, för att hålla efter matresterna.

Hur länge har ni föräldrarna kvar hos ynglen? Jag tycker att dom minskar i antal och har svårt att tro att det är några andra än föräldrarna som nyper dem. Det är iofs bara 4:e gången som just det här paret leker och det är första gången de lyckades kläcka ynglen utan att falla för frestelsen att äta upp dem... så det kanske inte är färdigtränat ännu?
#71 - 14 oktober 2007 13:19
wow säger jag bara!:D....har suttit och läst igenom din tråd och det var skitintressant och läsa om skalarerna....jag har sj ett par som har jag lagt ägg 2 ggr men äggen har varit borta efter någon dag....men jag kämpar på för att försöka få de ta hand om äggen....så kul att läsa denna än en gång:D:D....

vill gärna se lite mer filmsnuttar:)..på dina kommande yngel^^
#72 - 14 oktober 2007 13:38
Mina yngel försvann i går... Jag har haft problem med artemiakläckningen och det var först när jag fick till det och började mata med artemian som föräldrarna käkade upp ynglen... de hade då varit frisimmande i en vecka. Någon som har några idéer om varför?
#73 - 14 oktober 2007 14:57
Nä, kan inte förstå varför.. om det varit vanlig artemia så kanske en kunnat förstå utifrån storleken.. Men jag kommer inte ha lika bråttom att flytta mina yngel ifrån föräldrarna nästa gång då discusarna är hårdare på yngelna nattetid..

Paret la rom ytterligare en gång men då honan spöat hannen så dant så ville han nog inte vara med och befrukta...
#74 - 16 oktober 2007 20:31
Måste säga att det är otroligt kul att se folk lyckas :D
#75 - 16 oktober 2007 21:33
Härligt att se och höra om den lyckade leken - och de som följer!
#76 - 17 oktober 2007 04:32
Riktigt snygga yngel, Smokin! Höga välformade fenor, lita annat än vad man ofta ser i affärerna;).
Jag hade en kull med skalarer som gick med föräldrarna och de lekte igen med den gamla kullen kvar i karet. Ganska häftigt att se 2 generationer yngel som stimmar tillsammans.
#77 - 27 januari 2008 19:10
nu har de fyra återstående ungdoms skalarerna fått flytta till det största akvariet och stimmar så fint med sin mor..:) man kan nästan tro att hon är stolt där i;)

Annons