Personligen tycker jag att det är "häftigt", eller rättare sagt belöningen med att ha akvarium, när det blir så "naturligt" som möjligt i karet. Har man fler fiskar än, som i ditt fall, Scalarerna - kanske tetror o.s.v. så får man nog räkna med att yngelsvärmen blir mer eller mindre lång/kortlivad. Detta är ett naturligt förlopp och ingår, så att säga, i fiskarnas levnadscykel.
Micke svarar, som alltid, mycket bra och beskrivande, detta faktum att om man genast, eller nästan genast, avlägsnar ynglen så "glömmer" föräldrarna detta i stort sett genast och börjar om på en ny äggläggningscykel. Enbart detta faktum kan skapa lite obalans och en hetsig lek-cykel hos fiskarna.
Frågan är vad man skall ha ynglena till? Är det för att tillfredställa ett "rädda-yngel-behov"? Är det för att man vill ha yngel till försäljning eller kanske att utöka antalet djur i sitt befintliga kar?
Svaret är nog inte entydigt och hamnar nog i en allmän "spara-det-som-går-att-spara"-attityd.
Jag erkänner; jag är efter två års Discus-leks-inferno ganska så sugen på att faktiskt dra upp lite Discusyngel - och tänker göra det också! Men, främst för att jag vill studera Discusarnas yngelvård - inte för att nödvändigtvis bedriva Discusavel. Det kommer att bli en jädra massa yngel att faktiskt ta hand om - och dessa skall så småningom även placeras på bra ställen.
Smokin! jag tycker du gör helt rätt, att i nuläget bara låta föräldrana ta hand om ägg och yngel - det är ett fantastiskt skådespel i sig, och dom kommer bara att bli bättre och bättre vad tiden lider. Har du senare behov av att dra upp Scalareyngel, så kommer du att i lugn och ro kunna planera (olika yngelkar, plats, tid pengar o.s.v.) för vad du skall använda alla Scalarer du får till - för många kommer det att bli.
Men det är roligt - med lekande fiskar, yngel och skådespelet!:)