Mina Siamensis leker

#1 - 20 januari 2006 09:40
Har två Algätande Siamensis (ca 10 cm långa) som leker i akvariet.
De har ljusnat betydligt i färgen (den svarta randen syns knappt) , simmar omkring som i cirklar och lägger sedan sina vita/genomskinliga ägg strax under ytan i Ludvigia.

Läste i akvariets lexikon att lek inte inträffat i akvarium - men
den boken har ju några på nacken och nog måste det väl ha hänt att de lekt av tidigare.

Någon som fått lek på denna art eller har någon erfarenhet om detta.
#2 - 20 januari 2006 09:50
[quote=matt.is]Har två Algätande Siamensis (ca 10 cm långa) som leker i akvariet.
De har ljusnat betydligt i färgen (den svarta randen syns knappt) , simmar omkring som i cirklar och lägger sedan sina vita/genomskinliga ägg strax under ytan i Ludvigia.

Läste i akvariets lexikon att lek inte inträffat i akvarium - men
den boken har ju några på nacken och nog måste det väl ha hänt att de lekt av tidigare.

Någon som fått lek på denna art eller har någon erfarenhet om detta.[/quote]

Vad roligt!!!:D
Mina har cirklat omkring och tappat färgen men det har inte kommit ägg... Den som lever får se vad som händer..:p

Kul, kul!!!![:D]
#3 - 20 januari 2006 10:40
[QUOTE=miiaoo]Vad roligt!!!:D
Mina har cirklat omkring och tappat färgen men det har inte kommit ägg... Den som lever får se vad som händer..:p

Kul, kul!!!![:D][/QUOTE]

Vad lustigt , såg inte ditt tidigare inlägg förrän nu..
Du beskriver ju samma sak utom att du inte ser äggen.

Kan säga att mina andra fiskar var fort framme och åt av äggen..

Troligtvis leker de igen - skall försöka fota/filma då..
#4 - 20 januari 2006 10:42
jäklar vad kul!!! Jag har själv 4 siamenis varav 2 st säker 3-4 år och de andra 1 år. ibland (ofta..) far de runt som tokar i mitt 450l och blir likbleka, men några ägg harjag inte sett.

Ta gärna bilder! Hur stort akvarium har du? Har du tänkt ta vara på rommen? Isf tror jag det bästa är att lägga över dem i ett annat akvarium så inte föräldrarna äter upp dom (siamensis är glupska!), och i det nya akvariet ska det vara vatten från det gamla..

SPÄNNANDE!!!
Lena Maria
#5 - 20 januari 2006 11:31
[QUOTE=lenis3]jäklar vad kul!!! Jag har själv 4 siamenis varav 2 st säker 3-4 år och de andra 1 år. ibland (ofta..) far de runt som tokar i mitt 450l och blir likbleka, men några ägg harjag inte sett.

Ta gärna bilder! Hur stort akvarium har du? Har du tänkt ta vara på rommen? Isf tror jag det bästa är att lägga över dem i ett annat akvarium så inte föräldrarna äter upp dom (siamensis är glupska!), och i det nya akvariet ska det vara vatten från det gamla..

SPÄNNANDE!!!
Lena Maria[/QUOTE]

Skall försöka ta bilder. Nej jag har inte tänkt ta vara på rommen eller försökt ta ur dem ur akvariet som är på 540 liter. Kul i varje fall med lek. Jag hade tänkt avyttra dem i förmån till yngre exemplar, men nu får de nog bli kvar..
#6 - 20 januari 2006 14:27
Cirkla varandra & tappa färgen är normalt sett aggression. De slåss. Siameser har konstanta uppgörelser om rangordningen i stimmet. Jag vill inte låta skeptisk, men jag vill nog se foton på yngel innan jag riktigt tror på att det är siamesernas ägg...

Såvitt jag vet är inte siamesisk algätare lekt i fångenskap (utan hormonbehandling i alla fall).
#7 - 20 januari 2006 14:41
... det står att de lägger äggen uppe vid ytan.

synd att du inte planerat att ta hand om rommen, det tycker jag verkligen du ska göra - tänk att vara först med att föda upp siamensis :D
#8 - 20 januari 2006 18:04
[QUOTE=Azur]Cirkla varandra & tappa färgen är normalt sett aggression. De slåss. Siameser har konstanta uppgörelser om rangordningen i stimmet. Jag vill inte låta skeptisk, men jag vill nog se foton på yngel innan jag riktigt tror på att det är siamesernas ägg...

Såvitt jag vet är inte siamesisk algätare lekt i fångenskap (utan hormonbehandling i alla fall).[/QUOTE]

Det där med yngel lär bli svårt. Det var hur mycket fisk som helst som åt på äggen som föll ner...
Hoppas dock kunna fota vid tillfälle - så att det finns bevis, mest för min egen del...
#9 - 20 januari 2006 19:03
Ja för min del krävs de nog uppfödda yngel för att tro på lek...
#10 - 20 januari 2006 20:37
hur stora är dina siamensis? Ser du vilken som är hona och vilken som är hane? Mina äldsta är grymt feta.. båda är lika feta.. möjligt att båda har rom i sig eller att de är just bara feta:D
#11 - 20 januari 2006 21:04
[QUOTE=lenis3]hur stora är dina siamensis? Ser du vilken som är hona och vilken som är hane? Mina äldsta är grymt feta.. båda är lika feta.. möjligt att båda har rom i sig eller att de är just bara feta:D[/QUOTE]

Båda två ser relativt lika ut, ungefär lika stora ca 10 cm.
Den ena (honan?) hade lite större buk och var också den som jagades/underkastade sig mest...

Säger inte så mkt men...

Annons