[QUOTE=Björn J.;n2377851]
Det ha ju sagts så i många år nu, att skalarerna är genetiskt sönderodlade och har förlorat föräldrarkänslan.
Men det har ju importerats en hel del viltfångade skalarer som då har fått chansen att föra in oskadat DNA... Men det kanske är så med skalarerna även i naturen att föräldrarinstinkten inte är lika omfattande som hos andra cilkider? En konspirerande tanke är ju den att proffsodlarna i Asien är angelägna om att sälja svårlekta skalarer för att inte själva tappa marknadsandelar....
Det var väldigt längesedan jag odlade skalarer, och då med varierad framgång och fiasko. Men jag minns ett lekpar jag hade, där båda föräldrarna hade litet guld i pannan. Den ena kom från Herkules och den andra från Storken. Dessa lekta många gånger och vaktade rom och yngel ordentligt. Med tiden blev honan trött och sliten, och jag satte ihop hanen med en ny mer renrasig hona, och det gick bra till att börja med, men efter ett tag käkade både hanen och nya honan upp rommen, flera gånger. Tröttnade på skalareodling efter det och överproducerade ancitrus istället.... Maken till lättlekt fisk (förutom guppy) har jag nog aldrig haft, ja möjligen den sydamerikanska zebracikliden då....[/QUOTE]
Även andra faktorer spelar nog in, som vattenvärden, temperatur, och vilka andra fiskar de går med. Har hört att en anledning till att de äter upp sina ägg och yngel, är om de går med fiskar som de inte kommer att lyckas att vakta ynglen mot, för att börja om igen, och att det är bättre att de själva äter upp dem, och får energi att leka igen, än att andra fiskar äter upp dem. Svårt att veta om det stämmer.
Har sett klipp på par som är av odlingsformer som man tycker borde vara rätt sönderodlade, men ändå verkar vara bra yngelvårdare. Har även själv haft så'na par, t.ex paret på bilden, där hanen är marmor.
Har faktiskt haft ett liknande par som du beskriver (vildform, men odlade), som var bra yngelvårdare, även om ynglen till slut försvann, förmodligen på grund av att de gick i ett sällskapskar. Honan dog efter ett tag, och jag skaffade en ny, vildfångad hona. Ett bra tag simmade de mest runt i karet, utan att bry sig om varandra nå't nämnvärt. När de till slut lekte, så hann ynglen nästan bli frisimmande, men då gav sig honan på hanen, rispade upp honom rätt ordentligt, och ynglen försvann. Så att ha ett harmoniskt par, som kommer överens, verkar viktigt för lyckade lekar.