Mina scalarer.... :(

#1 - 9 oktober 2005 07:00
Mina två små scalarer dog inatt.. Undrar nu om det är något jag har gjort fel... Har haft dem i ca 1 vecka, hade dem i mitt 61 l så att de skulle få växa till sig för att sedan bo i 200 liters karet.. Byter vatten en gång i veckan ca 20- 30% varje gång.. 25 grader, De får mat i små portioner ca tre ggr per dag.. Mygglarver å flingfoder varierat.
De andra firrrarna är fantomtetra platy å kardinaltetror.. Även en kuhili ål å en liten mal bor där.. Har tyvärr inga test men de andra firrarna verkar må toppen.. Var de bara dåliga exemplar från affären eller vad tror ni..
Tack på förhand..
[:(] [:-85]
#2 - 9 oktober 2005 07:22
Det låter ju som om det vore något med just de fiskarna. Jag uppfattar de som lite känsligare än guppies och tetror, har de dessutom varit lite ur form när du köpte dem så kanske det inte var så konstigt. Jag tror inte att det är något som du behöver ta personligt.
#3 - 9 oktober 2005 07:43
Hej

Ha inte scalarer i 61 liter för att dom ska växa till sig.Dom blir missbildade.En scalare ska ha minst 50 högt akvarium för att fenorna ska bli "normala"
Fredrik
#4 - 9 oktober 2005 08:18
hoppla! TAck fredrikakesson, hade ingen aning om detta.. [:O]Tänkte att de var mera skyddade där eftersom vi har ganska stora firrar i det andra akvariumet... Tanken var god...
#5 - 9 oktober 2005 08:26
har lite dåligt samvete nu över de stackarna....[:-118] Här ska man vara snäll å skydda sina små firrar så får man reda på att man har varit elak mot dem istället... Men men man lär sig av sina misstag..
#6 - 9 oktober 2005 08:55
Tanken var ju rätt, inte hade det varit kul om de blev fiskmat istället?
#7 - 9 oktober 2005 09:46
Smek & kel

Ni är så rara och hjälpsamma allihop

Många skäggiga pussar/ ohdannyboy

Annons