Gällande lagstiftning hämtad från Artskyddsförordning (1998:179)
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980179.HTM
Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor
11 a § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier. Förordning (2003:434).
11 b § Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.
Förbudet gäller inte flodkräftor (Astacus astacus) eller signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) som fångats eller odlats i Sverige. Förordning (2003:434).
Viktig information om sötvattenskräftor.
I Sverige råder det totalförbud (se nedan) för att såväl införa som att förvara (såväl i damm som i akvarium) alla sorters sötvattenskräftor med undantag för flodkräftan (Astacus astacus) samt signalkräftan (Pacifastacus leniusculus).
Det finns två anledningar till denna lagstiftning:
1/ Risken för att smitta sprids från de importerade kräftorna till de ”inhemska”.
2/ Risken för att de nya arterna skall komma ut i naturen ock konkurrera ut de ”inhemska”.
Vad gäller de ”amerikanska” kräftarterna finns det helt klart en sådan risk, men däremot är nog risken minimal (om den ens existerar) vad gäller de tropiska kräftarterna. Inte desto mindre så inbegriper alltså lagstiftningen idag även dessa och att bryta mot dessa lagar är straffbart och ger höga böter.
Sammanfattningsvis – det råder idag i Sverige förbud på att hålla alla kräftarter (med undantag för flod- och signalkräftan).
hannesc skrev:får man ha kräftor i akvarium isverige ???
Dagge68 skrev:Det hade jag ingenaning om. Tur att vi bara har 4 st av dom. Det med kräftor i akvarium i sverige vet jag inget om, men nu är det så att jag bor i Holland och här kan man köpa dom lite överallt :) Men tack för tipset med japonica. Idag så lever alla RC men 2 av WP klarade sig tyvärr inte. Testade vattnet och det gac inga utslag. Men googlade runt lite och insåg att jag hade glömt ta bort metallringen som håller ihop plantorna.
Dagge68 skrev:Vi insåg attplantorna vi köpte INTE kom från en fisktank, utan bara ett med olika växter. Så nu fick man lära sig en läxa av det.
Dagge68 skrev:Nu har vi skaffat ett till, men där vi kommer att ha ett par guldfiskar i. En hög glasvas på ca 35 liter. har fyllt på med sand/grus, fått in lite växter o ska nu vänta 1 vecka innan vi inhandlar fisk. Men innan dom hamnar i så blir det alla dessa vattentester först.
Dagge68 skrev:Kallar det vas pga höjden. Det är en guldfiskskål
hannesc skrev:ja vilket är olagligt att säljas som ( i af i sverige)
Kjell Fohrman skrev:Nejdå det är definitivt inte olagligt att sälja