Mina red cherry samt white pearl dog plötsligt

#1 - 1 april 2011 19:10
[:-4]Mina red cherry och white pearl räkor dog helt plötsligt. Dom har levt lyckliga i 1 månad, men idag som var det stopp. Sitter o funderar på om det kan vara vattenpesten som jag köpte idag som är orsaken. Är det någon som vet nåt om dom passar ihop eller inte. Fick lite mkt alger i akvariet så därför ville jag ha vattenpesten. Men nu känns det som att det är mitt fel. Vet nån nått?? Snälla, isf hjälp
#2 - 1 april 2011 19:46
hände samma sak för mig för ett par år sedan. har ingen aning av vad som hände :(
#3 - 1 april 2011 19:53
Jag fattar det inte. Jag bytte vatten snabbt, behöll räkorna i ett glas. O vips så börja några röra på sig. Har släppt dom i akvariet igen, med nytt vatten och utan vattenpesten. 1 av siamesisk algätare vi oxå köpte dog... Ska åka dit o kräva ersättning, då vi sa att vi skulle ha dom i räkburken. Lite synd när man ser white pearl honor fulla med ägg, bara försvinner, samt dom 2 montezumae vi hade sen tidigare.
#4 - 1 april 2011 19:55
vänta nu!?

du bytte vatten o höll räkorna i ett glas?!"?! hur mycket vatten byter du egentligen=?
30% ska du byta.
#5 - 1 april 2011 20:00
Då jag räkna med att det var vattenpesten som ställde till det så bytte jag ut ca 60%. Vattnet jag la räkorna i kom från akvariet med fiskar. Där piggna dom tydligen till. Med Japonican klarade sig ser det ut som.
#6 - 1 april 2011 20:05
Testade du vattnet? Har karet bara varit igång kan det röra sig om nitritförgiftning.
#7 - 1 april 2011 20:07
Nej, jag har haft karet igång i 1 mnds tid. Räkor samt yngel från det störra akvariet har levt där o haft en stillsam tillvaro. Men efter vattenpesten las i så började allt. Ca 3 tim efter vi plantera vattenpesten tills vi upptäckte va som hänt.
#8 - 1 april 2011 20:09
här är en länk till jag jag tänkte ska bygga på.

http://www.dagalnet.nl/aquatank.html
#9 - 1 april 2011 20:38
får man ha kräftor i akvarium isverige ???
#10 - 1 april 2011 20:43
lite luddig text men känns inte lagligt iaf

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=239

saxat därifrån
Gällande lagstiftning hämtad från Artskyddsförordning (1998:179)

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980179.HTM

Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor

11 a § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier. Förordning (2003:434).

11 b § Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.

Förbudet gäller inte flodkräftor (Astacus astacus) eller signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) som fångats eller odlats i Sverige. Förordning (2003:434).

Viktig information om sötvattenskräftor.

I Sverige råder det totalförbud (se nedan) för att såväl införa som att förvara (såväl i damm som i akvarium) alla sorters sötvattenskräftor med undantag för flodkräftan (Astacus astacus) samt signalkräftan (Pacifastacus leniusculus).

Det finns två anledningar till denna lagstiftning:

1/ Risken för att smitta sprids från de importerade kräftorna till de ”inhemska”.

2/ Risken för att de nya arterna skall komma ut i naturen ock konkurrera ut de ”inhemska”.

Vad gäller de ”amerikanska” kräftarterna finns det helt klart en sådan risk, men däremot är nog risken minimal (om den ens existerar) vad gäller de tropiska kräftarterna. Inte desto mindre så inbegriper alltså lagstiftningen idag även dessa och att bryta mot dessa lagar är straffbart och ger höga böter.

Sammanfattningsvis – det råder idag i Sverige förbud på att hålla alla kräftarter (med undantag för flod- och signalkräftan).
#11 - 1 april 2011 20:51
det ni kallar japonica kalls för amano-räka i akvariesvängen. de kan inte få räklingar i sötvatten utan kräver saltvatten för det.

de har oxå en tendes till att käka upp andra räkors ägg så bli inte förvånad om ni inte får några räklingar på era RC o WP.
#12 - 1 april 2011 22:23
hannesc skrev:
får man ha kräftor i akvarium isverige ???

*suck* det är inte förjudet med RÄKOR i sverige eftersom de definitivt inte kan klara sig i svenska vatten. har själv haft flera olagliga kräftor och tro mig. det är skillnad på räkor och kräftor.
#13 - 1 april 2011 22:25
ja exakt o om du läser så har de Cambarella Montezumae i sitt kar. och det är en KRÄFTA från mexico.

jag har själv räkor så sucka minsann inte innan du vet vem du talar till.

som en okänd robinsson-deltagare sa. "de tår du trampar på idag kan vara i förbindelse med den röv du måste slicka imorgon"
#14 - 2 april 2011 04:42
Hur stort akvarium har du räkorna i? Vattenpesten, kom den i en kruka? isåfall, tog du bort den innan du planterade den? krukorna kan vara proppade med växtnäring ( en hel del metaller och nitrat som räkorna inte gillar)
#15 - 2 april 2011 09:28
jag ber om ursäkt jag såg inte det.. men har varit på alldeles för många forum där man blandar ihop räkor och kräftor.. :)
#16 - 2 april 2011 09:36
taget. ursäkt godtages:)

förstår dock din frustration.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 april 2011 09:38
Vad dom dog av är ju omöjligt att veta - en som det står på den allmänna räkinfon på Zoopet så skall man aldrig plantera växter i räkakvarium utan att noggrant ha sköljt dom innan (heslt skall de ligga ett par dagar i vatten innan planteringen). Detta eftersom de ofta är behandlade mot ohyra - men om så är fallet i ditt fall är omöjligt att veta
#18 - 2 april 2011 10:37
Det hade jag ingenaning om. Tur att vi bara har 4 st av dom. Det med kräftor i akvarium i sverige vet jag inget om, men nu är det så att jag bor i Holland och här kan man köpa dom lite överallt :) Men tack för tipset med japonica. Idag så lever alla RC men 2 av WP klarade sig tyvärr inte. Testade vattnet och det gac inga utslag. Men googlade runt lite och insåg att jag hade glömt ta bort metallringen som håller ihop plantorna.
#19 - 2 april 2011 10:50
Vilken väl är av bly och giftig...
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 april 2011 12:00
Dagge68 skrev:
Det hade jag ingenaning om. Tur att vi bara har 4 st av dom. Det med kräftor i akvarium i sverige vet jag inget om, men nu är det så att jag bor i Holland och här kan man köpa dom lite överallt :) Men tack för tipset med japonica. Idag så lever alla RC men 2 av WP klarade sig tyvärr inte. Testade vattnet och det gac inga utslag. Men googlade runt lite och insåg att jag hade glömt ta bort metallringen som håller ihop plantorna.

Blyringen är säkert inte nyttig i längden men det var garanterat inte det som tog livet av räkorna. Däremot så är som sagt inte besprutade växter så nyttigt utan kan leda till snabba dödsfall.

Kräftor är förbjudna i Norge och Sverige men tillåtet i de flesta andra länder.
#21 - 2 april 2011 12:26
Har du mätt nitrit och nitrat? Räkor är mer känsliga för detta än vad fisk är...
#22 - 3 april 2011 10:57
Vi insåg attplantorna vi köpte INTE kom från en fisktank, utan bara ett med olika växter. Så nu fick man lära sig en läxa av det.
Vill man vara säkra på att växterna är "akvarium vänliga" så bör man helst köpa sånna som finns där levande fiskar finns.
Tackar all för nyttig info, gillar starkt denna sida och blev medlem :) Nu har vi skaffat ett till, men där vi kommer att ha ett par guldfiskar i. En hög glasvas på ca 35 liter. har fyllt på med sand/grus, fått in lite växter o ska nu vänta 1 vecka innan vi inhandlar fisk. Men innan dom hamnar i så blir det alla dessa vattentester först.
#23 - 3 april 2011 11:15
Guldfiskar ska man absolut inte ha i en vas på 35 l! Guldfiskar kräver åtminstone ett 250 l akvarie, och är det slöjstjärtar du menar ska de ha absolut minimum 120 l, men gärna mycket större!

I en sån vas hade jag inte haft något annat än räkor...
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 3 april 2011 11:17
Dagge68 skrev:
Vi insåg attplantorna vi köpte INTE kom från en fisktank, utan bara ett med olika växter. Så nu fick man lära sig en läxa av det.

Fast har de stått en längre tid (flera dagar) i ett akvarium i flera dagar så är det inget problem om man bara sköljer dom innan de planteras. Om det sedan är i ett fiskakvarium eller ett "tomt" akvarium spelar egentligen ingen roll eftersom det finns så lite medel på dom att fiskarna inte drabbas.

För övrigt - välkommen som goldis:D
#25 - 3 april 2011 11:45
Har inget sånt o mäta med. Har du några tips på bra produkter så är jag tacksam
#26 - 3 april 2011 12:17
Dagge68 skrev:
Nu har vi skaffat ett till, men där vi kommer att ha ett par guldfiskar i. En hög glasvas på ca 35 liter. har fyllt på med sand/grus, fått in lite växter o ska nu vänta 1 vecka innan vi inhandlar fisk. Men innan dom hamnar i så blir det alla dessa vattentester först.

ojoj absolut inte guldfiskar i en vas! varken guldfisk elelr slöjstjärt där i. enbart räkor eller möjligen några små rasboror.
#27 - 3 april 2011 13:27
Kallar det vas pga höjden. Det är en guldfiskskål
#28 - 3 april 2011 13:47
ja vilket är olagligt att säljas som ( i af i sverige)

man ska absiolut inte ha guldfiskar i en skål. om den då inte är på 250L förståss

läs själv

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 3 april 2011 13:47
Dagge68 skrev:
Kallar det vas pga höjden. Det är en guldfiskskål

Och även dessa är alldeles för små för guldfiskar
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 3 april 2011 13:48
hannesc skrev:
ja vilket är olagligt att säljas som ( i af i sverige)

Nejdå det är definitivt inte olagligt att sälja
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 3 april 2011 13:50
Oavsett vilket - tråden är inlagd i kategorin "Skaldjur" så denna diskussion hör inte hemma här.

Återgå till ämnet
#32 - 3 april 2011 13:58
Nejdå det är definitivt inte olagligt att sälja

menade mest som "guldfiskskål" för det är det väl?

men nevermind. som du säger back to topic
#33 - 3 april 2011 15:46
Tack för alla svar iaf. Det fick mig att tänka om. Har bara haft akvarie i 15 år, men då mest tetror, molly, svärdbärare o algisar.
Så det med räckor va nytt för mig när jag flyttade ned till Holland för ca 6mnd sen. Nu ser det ut som jag lyckades rädda alla RP samt montisumae. 3 av WP dog tyvärr :( Men dom som är kvar mår bra (hoppas jag). Är dock orolig då vissa bär på ägg(rom) och hoppas såklart inte dom har skadats. Otroligt mkt tips och råd jag fått från er alla. Känns tryggt att fortsätta. Det med guldfiskar/slöjstjärtar har jag skippat. Så igen, tack.

Annons