Mina räkor har dött:-(Hur ska jag nu gå tillväga????

#1 - 26 mars 2007 17:10
Har haft två små genomskinliga räkor (är osäker på vilken sort det var) och de har dött båda två inom loppet av några dagar. De har gått själva i ett 25l kar och jag har nog övermatat för jag har gjort två stora vattenbyten pga att det legat mat kvar tex artemia och räkmix fast att jag har matat så lite. Tror ni att jag måste göra rent pumpen helt igen dvs ta bort filtervadden och sätta i ny + byta nästan helt vatten? Får hem ett gäng endlers som jag hade tänkt haft i det karet i början som ett slags karantänakvarium innan de skulle i mitt större kar men vad tror ni om detta nu? Är det bättre att koppa in dem i det stora karet på en gång? De fraktas med bussgods och har varit mer än ett dygn i påse så jag hoppas att de lever:-/och jag tänkte att de kanske var mycket stressade och kan ju bli sjuka lättare då och därför tänkte jag först ha dem i ett eget akvarium så de inte ev. kan smitta de andra. Ge mig råd hur ni skulle göra nu!
Mina värden är bra dvs ingen nitrit.
#2 - 26 mars 2007 18:19
det låter som du endast har vadd i filtret och är det så så bör du byta det och använda filtermatta istället för med filtervadd får du aldrig någon biologisk rening...
dina endlers kommer säkerligen vara väldigt stressade efter resan och du bör har i aquatan eller motsvarande i vattnet och koppa in dem långsamt och gärna ha belysningen släckt. och jag skulle nog låta dem gå i lilla karet till en början... du bör dock se till att ha ett fungerande filter i det och fylla det med vatten från "stora" akvariet!
#3 - 26 mars 2007 18:25
OBS! ta det lungt med matningen annars kommer dem gå samma väg som räkorna:(
#4 - 26 mars 2007 18:26
vad ger tillräcklig biologisk rening
Allt matrial som bakterier kan sättas sig på funkar som biologisk rening .. funkar med en näve skruv om de ska va så
#5 - 26 mars 2007 18:34
åheim skrev:
det låter som du endast har vadd i filtret och är det så så bör du byta det och använda filtermatta istället för med filtervadd får du aldrig någon biologisk rening...

dina endlers kommer säkerligen vara väldigt stressade efter resan och du bör har i aquatan eller motsvarande i vattnet och koppa in dem långsamt och gärna ha belysningen släckt. och jag skulle nog låta dem gå i lilla karet till en början... du bör dock se till att ha ett fungerande filter i det och fylla det med vatten från "stora" akvariet!

Jag har nu satt i filtermatta "svamp" som tillhörde pumpen som jag helt hade glömt bort utan hade satt i vanlig vadd istället så nu kanske det funkar bättre. Gjorde även ett mindre vattenbyte idag igen och det visade sig att den ena räkan fortfarande levde och hade gömt sig i en stor snäcka. Så det är bara en som har dött av två. Ska nog låta guppysarna få koppas in där imorgon så får vi se.
#6 - 26 mars 2007 18:35
Ska jag tömma det på vatten igen imorgon och fylla på från det stora karet och klarar räkan av det? Eller tror ni att det går som det är nu?
#7 - 26 mars 2007 18:51
cikliden2 skrev:
Ska jag tömma det på vatten igen imorgon och fylla på från det stora karet och klarar räkan av det? Eller tror ni att det går som det är nu?
det är ju jätte bra om du kan göra delvattenbyten med vatten från stora karet Om det karet är i bra balans vill säga!
#8 - 26 mars 2007 18:54
mayday skrev:
vad ger tillräcklig biologisk rening

Allt matrial som bakterier kan sättas sig på funkar som biologisk rening .. funkar med en näve skruv om de ska va så
ja visst men nu är det så med filtervadd att den sätter igen alldeles för fort och måste bytas eller rengöras för ofta för att du ska få en vettig biologisk rening... det är 2007 nu och utvecklingen har gått framåt;)

Annons