Mina praktbotia har fått vita pricksjukan!

#1 - 21 mars 2008 22:16
[FONT=Comic Sans MS]Mina praktbotia har fått vita prickar, men ej resten av fiskarna. Är inte denna sjukdom smittsam? Köpte i alla fall JBL´s Punktol 1000 och hällde i akvariet (frågade i affären vilket som var bäst)[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Det står att man kan upprepa behandlingen varanan dag och att man ska då göra ett delvattenbyte på 30-50% omedelbart före efterdoseringen och det har jag gjort och sedan lagt i en andra omgång Punktol. [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Det som förbryllar mig är att det står att om man använder vattenberadande preparat kan det försämra verkan hos Punktol 1000.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Hur ska jag göra? behöver jag inte använda aqua safe när jag gör delbyte? :confused:[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Är det någon som har använt detta preparat?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]tacksam för snabba svar [/FONT]
#2 - 21 mars 2008 22:19
jag anvender aldrig nåra bredningsmedel, men de beror ju var man bod. vitaprick e smittsam men kan inte överföras till människor. gör som de står bra och skir i bredningsmedel
#3 - 21 mars 2008 22:23
där jag bor är det hårt vatten och mitt Ph ligger strax under 7. tar inte fiskarna skada om jag inte använder vattenberedningspreparat?
#4 - 22 mars 2008 00:24
Vita prick är smittsamt mellan fiskar, ja. Vattenberedningsmedel skall inte användas ihop med medicin, eftersom det binder en del av de aktiva beståndsdelarna.
Var beredd på att du får behandla flera gånger på raken...ibland upp till 4 gånger, eftersom medicinen inte tar på parasiten i alla dess levnadstadier.
Dina fiskar lär inte ta skada utan beredningsmedlet.
#5 - 22 mars 2008 12:18
[FONT=Comic Sans MS]Tack för svaren! [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kör en tredje efterbehandlning i dag. Ska först göra ett delbyte av vattnet. [/FONT]

Annons