Äntligen har jag köpt in platys i min 54 liters akvarium har en del cobambaväxter samt en trasig vas som jag köpte från zoobutiken. jag har 5 platys, 3 honor 2 hanar. De va glada när de gick in i karet och honorna var stilla på botten och gömde sig ena vid vasen andra vid växterna medans hanarna simmade vilt omkring så jag undrar är det normalt att de är så när de kommer in i en ny akvarium?
Hur vet jag att de parar sig?
Hur vet jag att mina honor är gravida?
Min blå svarta hane simmar vilt omkring i karet som en galning och undrar om de e fel med honom eller?
(Jag planerar att köpa 1 till platyhona till karet och 3 guppys 1 hane 2 honor?´) bör jag göra deT?
kanske mer växter=? vad rekommenderar ni för platys?
Hejsan, när man köper nya fiskar och lägger i dom i akvariet så tar det nån dag eller flera för dom att vänja sig vid sitt nya hem. Därför honorna kan vara lite nere på botten för att de vänjer sig =)
När det gäller hanar så är dom alltid i toppform och simmar omkring tjao, ungefär som galningar, iallafall mina :) hehe..
När det gäller parning så är det inget du behöver tänka på precis, fiskarna klarar det jättebra och speciellt ( tycker jag ) att platy's är väldigt parningssugna jämt..
Parningen går till så att hanarna jagar honorna runt om i akvariet och det ser ut som om de nafsar i baken på honorna, men var inte rädd för det skulle vara något som om hanarna biter på honorna, men det är inget farligt, det är deras sätt att säga till honorna " nu vill jag para mig med dig " men honorna kan bli ganska stressade av detta så skaffa dig mycket växter så de kan gömma sig lite för hanarna för att inte överstressas :)
När det gäller graviditet kan det vara lite svårt att avgöra på platy's att de är gravida men ganska enkelt. Kolla på om de är tjocka, och har som en svag svart fläck vid " graviditets fläcken " brukar man kalla det. Du kan söka på youtube eller google om du blir osäker på hur jag menar. Men jag skickar en länk på en gravid platy så får du se:
http://www.akvariefisk.dk/storage/debat/A47B05E2-AB7D-C3E0-7AE6A2AC8F695862.JPG
Här är en guppy som är gravid med " gravid spot " så får du se, det är precis likadant med platys :
http://www.aquariumhobbyist.com/guppies/gravid.jpg
Det är alltid bättre att ha fler honor än hanar när det gäller levandefödare .. Så till varje hane ska det vara 2 honor.
Köp 1 guppyhane och 2 honor till en början.. om du nu som så vill :)
men vänta några dagar för säkerhetsskull så platy'sarna får vänja sig lite innan det kommer nya invånare i karet ;) Så lycka till!