Mina "Peru Altum-Scalarer" lekte i går.

#1 - 2 juli 2003 14:55
Hej !
Mina vildfångade Scalarer lekte igår! (äntligen) och jag tänkte höra om någon har några tips och erfarenheter av lek med "Peru Altum"? Dom går tillsammans med 3 st andra lekpar av Marmorscalarer som dom kanske blivit inspirerade av? Men jag ska flytta dom andra, så dom får vara ifred. Dom försvarar äggen duktigt och turas om att fläkta äggen, så det ser lovande ut. Dom fyllde ett helt Anubiablad med ägg!
Jag har inte behandlat vattnet med nåt, behöver jag göra det?? Sura ner el dyl ?

#2 - 2 juli 2003 14:58
Jag tycker du ska låta det vara som det är och ge föräldrarna chansen själva. Det kanske inte går riktigt hundra första gången men de lär sig. Ta upp de andra fiskarna om du kan utan att röra om för mycket i burken, då blir det lite lättare för föräldrarna. Lycka till.
#3 - 2 juli 2003 15:16
"Peru altum" är vanlig pterophyllum scalare och ingen altum (men det visste du kanske redan). Att dom är viltfångade ökar schansen för att dom skall klara ynglena själv. Om du har erfarenhet av scalare lek sedan innan så vet du redan hur du skall göra (perualtum har exakt samma beteénde som vanlig scalare eftersom det är en vanlig scalare. Annars så finns det massor av information om scalare lek på nätet. Jag håller med mrsonk, ta bort de andra fiskarna och försök att få scalarna att klara sig själv. Om du vill kläcka på artificiell väg så häll lite metylenblå i vattnet. Men naturlig yngelvård är mycket roligare.
MVH
Magnus
#4 - 3 juli 2003 08:55
Hej igen !
Jo, jag vet att det är "vanliga" Scalarer och jag har dragit upp kullar tidigare med Marmor och Guldscalarer, så jag kör på som vanligt, men plockar bort dom andra Scalarerna. Äggen fanns kvar i morse (lät lyset vara tänt inatt) så det ser ju bra ut än så länge.
#5 - 3 juli 2003 10:03
Vad bra...Lycka till.
MVH
Magnus
#6 - 3 juli 2003 10:26
Mina guld scalarer lyckades med sin första lek och jag har 12st småfiskar kvar från den. Tyvärr har de misslyckats med de följande två. Lycka till.
#7 - 5 juli 2003 18:20
Blev det några yngel?
Jag har också "Peru-Altum" vad jag tror.
De skulle tydligen vara vildfångade eller odlade på plats.
Ingen lek ännu - men de håller på och fajtas en hel del.
Den minsta (honana?) ställer sig i horisontellt läge och far fram
emot de största...

Annons