Mina palettciklider har fått yngel - råd önskas!

#1 - 14 augusti 2007 06:50
Mina palettciklider har fått yngel - jättekul!
Jag är väldigt ny akvarieägare så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu. Jag har ett 120 liters akvarium där jag har mitt palettpar tillsammans med ett par thomasciklider och ett litet stim med kardinaltetror. Mina paletter bevakar sin lilla yngelskara noga och motar bort thomascikliderna så fort de närmar sig. Kan jag ha kvar min lilla palettfamilj i akvariumet eller ska jag skaffa ett sk yngelakvarium? Vad ska jag ge dom för mat? Jag har läst att man ska ge dom infusionsmat och artemia - hur skaffar jag det och hur bär jag mig åt för att ge dom detta?

Jag har även tänkt att skaffa ett par malar (ancistrus) till mitt akvarium men det kanske inte är lämpligt att skaffa det nu när jag har yngel?? Jag är rätt att malarna äter upp mina små yngel... Är det någon som har någon uppfattning om detta?
#2 - 14 augusti 2007 07:28
Malarna äter inte upp dina yngel, men de värsta yngelrövarna du har i karet är kardinalerna. Om du vill att så många yngel som möjligt ska överleva bör du skaffa ett yngelkar som de kan växa upp i, om inte ditt akvarium är väldigt tätt planterat.
Du behöver inte ge dem infusorier utan nykläckt artemia eller skalad artemia är kanonmat för de små i början. De kommer inte att äta mängder av detta då de brukar vallas omkring av föräldrarna och äta det de hittar.
Skalad artemia hittar du i välsorterade akvarieaffärer, att kläcka artemia kan vara lite meck med men det finns mängder med tips och tricks i en massa trådar här på Zoopet.
#3 - 14 augusti 2007 08:58
Med yngelkar, menar du då ett annat akvarium eller ett sånt där litet som man hänger på kanten i det stora akvariet?

Hur långt tid tar det innan de små ynglena är könsmogna?
#4 - 14 augusti 2007 09:37
Med yngelkar menar jag ett eget akvarium för dem. Men du kan även testa och låta dem vara i karet med föräldrarna och se om de klarar sig. Försvinner ynglen så kommer de att leka igen och då kanske du bör hitta på något annat så de klarar sig.
Det är svårt att säga hur lång tid det tar innan de blir könsmogna, beroende på mat, vattenbyten, storlek på kar mm utan det är lättare att säga att honorna brukar vara runt 4-5 cm och hannarna ett par cm till.
#5 - 19 augusti 2007 13:24
mitt tips är att låta naturen ha sin gång.

du kommer bli så trött på yngel endåså efter ett tag dom leker typ hela tiden o blir agresiva o bråkiga ..

jag unviker paletter till varje pris numera

Annons