Mina nya platy^^)

#1 - 4 januari 2007 12:00
Hej idag skaffade ja med fyra nya platy första gången ja har såna dom bor i mitt grod-akvarium hehe roliga är dem fast väldigt stökiga åker och äter på mina fina växter:D men ja kan inte bli arg på dem för dom är så fina ju det är två honor och två hanar!
....
[SIZE=3]Nu ska ja berätta om bilresan hem!..[/SIZE]
Dom var väldigt nervösa...! och då blev ja med hypernervös sen när vi kom hem så simmade dom inte så mycket i påsen ja la i påsen i akvarium en halv timme och dom simmade inte så mycket ja släppte i fiskarna i akvarium nehe inget hände då kom ja på att ja kunde lägga i lite mat och nu simmar dom runt i hela akvariumet och äter på växter och tittar konstigt på mina grodor^^ grodorna undrar säkert också va det är som har kommit in i deras akvarium..! den ena grodan följer efter den ena platyn hela tiden:p åhh nu hände världens roligaste sak en groda simmade upp ur en stor växt för att ta luft och alla platy simmade till grodan och simmade in i växten men sen vände dom när dom såg att man inte kunde äta grodan^^

ja ska lägga in bilder snart
#2 - 4 januari 2007 12:26
Va skoj att du valde platy tillslut. Det är en tålig och trevlig fisk. Vilken sort blev det? En av mina platy fick yngel igår. Vet inte än hur många det är. Lycka till. Spännande att se bilder sen.
#3 - 4 januari 2007 12:34
ja kan förklara inna ja lägger ut bilder för dom är så svåra att ta kort på! två av dem är gula men en röd ryggfena och två svarta sträck på stjärtfenan och dom andra två ser ut som den platyn på arbetsbesrkivningerna^^)..
Roligt med yngel grattis ja hoppas ja får yngel om nån månad:) nu ska ja försöka få bra kort på dem=)
#4 - 4 januari 2007 12:37
Har du lita alger på växterna? Det kan vara därför de gnagar lite :)
#5 - 4 januari 2007 12:46
solbacka : japp det har ja:) är alger problemet borta lite nu kanske? hehe

Bette : nu får ja besrkiva om fiskarna efter har tittat på dem rigtikt noga!

platy 1.
röd ryggfena , Gul grundfärg & två svarta sträck på stjärtfenan
Platy2. ser ut som platy nr 1^^
Platy 3 : ser ut som fisken på arbetbeskrivningen
Platy 4 . ser nästan ut som platy 3 fast den har musse pig mönster på stjärtfenan

Dett är mina första platy såhär kommer några frågor
Fråga 1.en platy *som ja tror är hane* åker efter en annan och trycker upp sin mun vid anal fenan på den andre är det en hane som jagar en hona då?
Fråga 2 . Hur räknar man dagarna efter varje kull är det samma som med guppy?

nu hände den en konstig sak den ena hanen är jäte taskig mot den andre den reser fenorna för den och så...är det ett normalt betende?
#6 - 4 januari 2007 15:04
Hanarna revirträter och ska nu bestämma vem det är som bestämmer ;)
Vad KUL att du valde platys - härliga fiskar!!

Verkar som du har sunset, gul comet och sunset musse pigg.
#7 - 4 januari 2007 15:11
jaha ja trodde ja skulle va tvungen att lämmna tillbaka den som är elak men dom simmar brevid varandra nu men när tjejerna kommer nära dem börjar dom genast bråka^^
ja dom är verkligen roliga platys tycker dem värkar vara mer glada imat än mina andra fiskar som ja har hehe..! ja ska mata dem med flingfoder och lite mygglarver imon ja matar ju deras rumskompisar med mygglarver nämligen dvärgklogroderna
#8 - 4 januari 2007 15:50
Vad kul! Jag har också Platys! Antar att du sett Monas sida om Platys, http://www.monas.se/platys.htm hon beskriver bra vad de heter där. Jag köpte mina första den 26/12 och du kan läsa mer om dem i min tråd Platys och grottor http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97321
eller i min blogg http://lisopasi.blogspot.com/.

Jag har en liten röd wagtail hona som är det suraste jag träffat på, hon simmar ryckvis runt och nafsar efter andra och gömmer sig sedan längst in under min stora rot i timmar :(

Min nyaste platy en guldkomet fick minst 4 yngel redan igår :) Har dock bara sett ett idag.

Ska bli spänna att läsa vidare om dina platys :)

Lycka till!
#9 - 4 januari 2007 16:07
lipsopasi : Japp tittade in monas sida igår och din tråd med faktist^^
Mina honor är jätte snälla men hanarna spänner sig när dom åker förbi varandra hehe ser väldigt roligt ut^^) okej ja längtar tills mina får yngel hehe^^ hur ser man på platy att dem är med barn ja vet bara hur man ser det på guppys!

Det kommer nog in bilder antagligen på måndag min bästis kommer idag och ska va här tills måndag och det är ju inte så roligt för han om ja tar massa bilder och gå in på datan..
#10 - 4 januari 2007 16:48
Marcus: Du ser att de har en större mörkare fläck ovanför buk och analfenorna också blir de väldigt tjocka. Ska bli kul att se bilder på dem!

Äter alger gör de också, iallafall de bruna, mumsar på blad med dessa alger mest hela tiden.

Minst två av mina yngel lever än, *hurra*
#11 - 4 januari 2007 17:04
lisopasi : ska du inte lägga i dem två ynglerna i en yngel-box om du har?
Okej då ser man på samma sätt med en guppy hona om den är med barn!
Mina äter på mina växter för ja har lite alger på och så äter dom på rotten ska bli roligt att mata dom imon för fört måste ja ge platyn filngfoder och sen ge mina dvärgklogroder mygglarver och fiskarna får inte upptäcka mygglarverna bara><
#12 - 4 januari 2007 17:38
har tyvärr ingen yngel-box - än. Tror knappt jag hade klarat fånga dem då de är så små och gömda.

Mina platys har fått mygglarver en gång och älskade det, så du kanske ska släppa ner lite på olika ställen ;)
#13 - 4 januari 2007 17:41
Okej ja ska nog köpa en yngel-box för ja vill ha kvar platy yngel om det kommer några^^
Okej dom ska få smaka lite imon hehe det är så roligt att hand mata guppys gjorde det idag man tar lite mygglarver ihanden stoppar i vid vatten-ytan sen kommer fiskarna och sliter all mat hur handen på än^^ ska testa det med mina platy men måste fört se så grodorna får mygglarver för grodorna äter inte vanlig flingfoder
#14 - 4 januari 2007 17:52
lisopasi skrev:
Jag har en liten röd wagtail hona som är det suraste jag träffat på, hon simmar ryckvis runt och nafsar efter andra och gömmer sig sedan längst in under min stora rot i timmar

För mig har det alltid varit så , att det varit någon enstaka platy som varit liksom "dominant"/tjurig och bossat runt med de andra. Förr var det "tjocka Berta" (R.I.P :( ) och nu för tiden är det Dottie - min vitgula prickiga hona.
Hon jagar runt de andra och talar liksom om var de ska vara.... :D

Och har man fler än en hane så kan man räkna med att de träter lite om tjejerna sinsemellan - det är helt naturligt.
#15 - 4 januari 2007 18:00
min bråkar om tjejerna^^^och tjejerna bara flyr ifrån dem hehhe^^ den som är mest dominat är en hane han är skit dominat över den andre hanen><
#16 - 5 januari 2007 19:01
Marcus: Hur går det med platysarna?
Min wagtail hona surar fortfarande :( och jag har sett tre yngel idag :)
#17 - 6 januari 2007 12:28
lisopasi : Det går bra med fiskarna dom mår bra och äter bra^^
Okej hoppas dom överlever då^^
#18 - 6 januari 2007 13:17
va bra! Vi köpte två nya platyhonor idag. En är helt guldklimande och en gul med grått i. De är dock lite udda då de har vars enorm ryggfena :D
#19 - 6 januari 2007 13:26
Marcus: Det ser nästan ut som på guppy när dom är gravida. Magen växer och det kan bli en liten "dubbelhaka" :D
#20 - 7 januari 2007 09:54
lisopasi skrev:
va bra! Vi köpte två nya platyhonor idag. En är helt guldklimande och en gul med grått i. De är dock lite udda då de har vars enorm ryggfena :D

- Då är det nog hi-fen - platy du fått tag i (höga ryggfenor som ser ut som segel??!)
De är mina personliga favoriter - jättevackra!! Men man ser dem inte så himla ofta i affärerna längre. Ia.f inte här i Västerås .
#21 - 7 januari 2007 10:15
Healena skrev:
- Då är det nog hi-fen - platy du fått tag i (höga ryggfenor som ser ut som segel??!)

De är mina personliga favoriter - jättevackra!! Men man ser dem inte så himla ofta i affärerna längre. Ia.f inte här i Västerås .

Tack! Ja det är det nog! Jättevackra. Trod dock att det även är Indianplaty, de är jättevackra men jag är surför att de inte talade om det i affären när jag frågade om fiskens fenor etc
#22 - 7 januari 2007 10:42
lisopasi skrev:
Tack! Ja det är det nog! Jättevackra. Trod dock att det även är Indianplaty,

Hi-fen är bara ett slags "tilläggsnamn" till platy. Sen finns de naturligtvis i alla färgvarianter som vanliga platys.
#23 - 7 januari 2007 15:51
Oj har inte vart inne här på ett tag är med en kompis men här kommer lite uppdateringar
Platysarna mår bra äter bra och låter grodorna vara ifred när det är dags för mygglarverna så just nu går det jätte bra:)
#24 - 7 januari 2007 18:52
Dina platy kommer att få det jättebra hos dej och dina grodor. hoppas du får yngel se. Det kan nog ta ett par månader innan det kommer några. Mina började yngla när jag haft dom ca 3 månader. Men nu får de yngel med ca 28 dagars mellanrum, precis som guppyhonorna.
#25 - 8 januari 2007 03:23
Härligt att du valde Platy o visst funkar det bra med grodorna ? Var du o kikade på Monas Platy sida för att kanske kunna se vilken sorts du hade ? 2 svarta streck på stjärtfenan låter som comet platy... Det tar ngt längre tid ofta med en platy graviditet... om du räknar 28 dagar på dina guppy så brukar det skifta lite med hos Platy... går det fort så 28 dagar, men kan också ta kanske 35 dagar... så allt mellan 28 - 35 är normalt.. så lite svårare att räkna ut på dagen då det ska bli yngel. Platy är inte så intresserade av att äta yngel... en del brukar kunna bli uppätna, men har man inget annat i akvariet så brukar en del klara sig.. men grodorna kanske gillar platy yngel om de får tag på ngt...
Men skoj att det blev några platy hos grodorna också.. nu blev det akvariet kanske än lite roligare o lycka till med dem.

Som ngn annan sa.. platy äter inte växter så de förstör dem, de brukar ta bort alger från dem vilket är bra...

Robban
#26 - 8 januari 2007 15:05
Japp platysarna kanske får lite stryk på morgonen när det ät matdags men det är ju klart att grodorna vill ha sin mat för sig själv^^) det är olika för varje dag ibland äter platysarna mycket mygglarver ibland inga! men maxrobban .. ja det funkar bra ihop mina grodor är inte stressade alls:)
#27 - 9 januari 2007 04:34
Grodorna är ju kungar i akvariet så klart de ska få bestämma lite. Har du sett om hannarna jagar honorna än ? Eller kan du ana att ngn av honorna är med barn redan ? Nu håller jag redan på och ser fram emot att du ska bli Platy pappa också.. för det är jag ganska säker på att du kommer bli här i januari..
#28 - 9 januari 2007 06:15
Ja grodorna härskar över det akvariumet! ja , jag har sett hanarna åka efter honorna men det konstiga är att honorna är mindre än hanarna för ja vet att hanarna har en extra fena vid analn fenan och mina fiskar som har det är jätte stora och mina andra som är honor då är inte jätte små men minrde än hanarna^^
#29 - 9 januari 2007 07:07
oj , oj! vart går gränsen den ena hanen tvingar upp den andre vid pumpen är det bara för honorna elr?.. ja ska la inte behöva byta den största hanen? mot en annan?
#30 - 9 januari 2007 14:11
ehmm...? nu är min hane så rädd han gömmer sig hela tiden vet nån om va man ska göra med den elaka asså ja har sån otur när ja handlar fiskar när ja köpte mina guppys så fick ja med två elakingar nu fick ja med en när ja köpte mina platys han är så elak och tror han är bäst när han simmar och trycker ner den andre :/
#31 - 9 januari 2007 15:38
Varför inte flytta den elaka (tillfälligt om inte annat) till ett av dina andra akvarium? Jag skulle tro att problemet till viss del består av att du har för få honor än så länge. Då strider de på kniven om de få som finns!

Eftersom du har 2 hanar borde du ha 6 honor d.v.s 3/hane.
Då kan det hela lugna sig, men en hane kommer troligtvis ALLTID vara mer dominant än den andre. Så är det oftast. Frågan är bara HUR dominant han blir. Men lite fler tjejer att jaga kanske avleder....:D

Jag brukar för det mesta endast ha en hane just p.g.a detta.
Nu sist hade jag 2 och det gick väl om inte bra så ia.f skapligt.
#32 - 9 januari 2007 15:59
Men det är konstigt värkar inte va tjejrna dom bråkar om men ja tror dem vill ha mat eller nåt för ja gick ut ur mitt rum i två timmar sen smög ja mig in och titta på akvariumet och då simmade alla fiskar brevid varandra! väldigt konstigt men ja får se hur det går hehe...
#33 - 10 januari 2007 04:25
Ja fann min ena platy -hane död idag det var den som var minst och blev slagen hela tiden av den andre hanen men ja kan nog be mina föräldrar köpa en till hona idag för ja har nog en veckas bytesrätt men varför dog han vattnet är bra för grodorna har bott där i två månader innan och det finns mycket växter och han såg helt normal ut mellan stor fin färg fina fenor ingen konstig med fjällen eller nåt.... Kan ja köpa en till hona idag det är min gråda för om ja kan det så skicar ja mina föräldrar att handla medans ja är iskolan skulle vart bra och få ett svar innan 07,00 idag på morgonen:)
#34 - 10 januari 2007 09:30
Nä..vad tråkigt Marcus :(
Han kanske helt enkelt inte tålde den andre hannens behandling?

Vänta en vecka med att köpa någon ny fisk, så du är säker på att hans död ej beror på någon smittsam sjukdom. Gör ett delvattenbyte också, det har jag som tumregel att alltid göra vid dödsfall IFALL det skulle vara något tjall på vattenvärdena!

Å andra sidan så... nu HAR du ju bara en hanne, vilket ändå ÄR det enklaste vad gäller platy. Man får försöka hitta det goda i det onda när det händer något tråkigt :(

*tröstkram*
Bilagor:
#35 - 10 januari 2007 14:47
Mm..! ja har bytt vatten men asså när nåt dör födds ju nåt nytt mina guppys fick sin fjärde kull idag och en växt i mitt akvarium fått ett växt *Barn*..
Tack för att du bryr dig:)

Men ja tror inte det är nån sjukdom för mina grodor har bott i det akvariumet i två månader och dem andra fiskarna mår bra och har bott där i sju dagar imon...! och om det är nån sjukdom ifrån dom inköpta fiskarna bodde ju dom andre dö av at vara nära den sjuka.
#36 - 11 januari 2007 12:24
Synd att du hade otur med din platyhanne. ;Men som Healena säger, så är det nog bra med en hanne till två honor. Han kan ju ha haft nån sjukdom eller så var han kanske gammal. Men det är ju kul att det händer possitiva saker hos dej också. GRATTIS till ynglen. Du räknade rätt på dag den här gången med. Lycka till.
#37 - 11 januari 2007 16:58
Tackar:) japp ja måste ta hand om mina guppy yngel men om det skiter sig med doma platysarna så väntar ja med pllatys tills ja kommer till en bra afärr den afärrern ja köpte i är bra men det finns ju bättre... Men dem tre platys som är kvar mår fint vissar inga tecken på att må dåligt!
#38 - 11 januari 2007 18:10
Håller tummarna att allt fixar sej:)
#39 - 11 januari 2007 18:22
gör ja med:)ja går och är orolig hela tiden ja kunde inte koncentrera mig iskolan idag som många av vännerna märkte..
#40 - 13 januari 2007 19:20
Marcus N: Har du några bilder på dina platys än?

Jag är så glad för att min wagtail blivit frisk igen (efter torpedsjukan) och att jag fortfarande har 5 frisimmande yngel, de borde vara 10 dagar idag :)
#41 - 14 januari 2007 09:55
Har också märkt att platyhannar kan vara svåra mot varandra [B)]
Har 2 st honor och 2 hannar i ett 200L akvarium, den enda hannen är betydligt mindre än den andra och brukar bli jagad. Det slutar ofta med att hans tår själv nere bland växterna medans den andra hannen åker runt och spänner sig för honorna :rolleyes:
Nu har jag en hel del rötter och växter så det finns gott om gömställen, jag hoppas han inte ska bli ihjälstressad utan att han får lite lugn och ro så han kan växa på sig och förhoppningsvis ge den andra en match såsmåningom...
#42 - 14 januari 2007 16:14
Lis..Ja kan ej lägga in bilder för en vi käner har förstört våran bra dator så vi har en ifrån 98 nu som är så seg att den stannar när man lägger in bilder men tror vi kommer få en ny av han men et lär nog dröja..

Yak...Mina fiskar har gömställen rötter,coconötsskal & massor av växter man den stora stressa ihjäl den andre och den stora spände sig alltid för honorna och tvingande upp den hane som stressades till döden vid pumben..
#43 - 14 januari 2007 17:37
Marcus.N skrev:
Lis..Ja kan ej lägga in bilder för en vi käner har förstört våran bra dator så vi har en ifrån 98 nu som är så seg att den stannar när man lägger in bilder men tror vi kommer få en ny av han men et lär nog dröja..

Usch va trist, datorer som man är så beroende av
#44 - 15 januari 2007 15:56
Marcus.N skrev:

Yak...Mina fiskar har gömställen rötter,coconötsskal & massor av växter man den stora stressa ihjäl den andre och den stora spände sig alltid för honorna och tvingande upp den hane som stressades till döden vid pumben..

Det låter ju tråkigt. Ska vänta någon vecka till, sedan ska jag skaffa 3 st till (1 hanne som är lite större och två honor, helst) så hoppas jag att det blir lugnare.
Fördelen är att dom rackarna verkar gilla cyano :D
Fick ett par dagar efter uppstart ett gråaktigt spindelvävsliknande guck på mina rötter och nere i gruset. Men jag såg att dom var och naffsade i det och nu är det borta. Kan ha varit annat som gjorde det också men det är ju en trevlig egenskap iallafall :)
#45 - 15 januari 2007 19:41
Lis.. Ja det är så jobbigt ja blev skit arg på han som förstörde våran data men han ska betala för att fixa datan om det nu går att fixa de hela hårddisken har laggt av:(

Yak..Okej ja har hört att man ska ha 6 honor om man har två hanar alltså runt 3 honor för en hane , Ja platys gillar alger och sånt och det tycker ja r rigtikt bra^^ ja har snart haft mina lpatys i två veckor på fredagen nu har ja haft dem i två veckor:)
#46 - 19 januari 2007 15:41
2 veckor med Platy nu då... väntar med spänning på dina första Platy barn.. du sa i mail till mig att honorna börjar bli lite tjocka.. så kanske det blir smått inom en vecka.. Platy är inte så väldigt intresserade av att äta yngel.. men vissa fiskar gör det + grodorna... så det kommer väl behövas lite arrangemang att ta hand om platy yngel sedan... kanske blir förlossning i yngelbox för vara på säkra sidan
#47 - 19 januari 2007 17:24
Ja ska skaffa en yngel-box nån vecka innan förlossingen det kommer bli konstigt för att mina guppys har alltid sina förlossningar i det stora akvariumet hehe ja kanske inte kommer lyckas så bra med första kullen med platys yngel tror honorna kommer hinna föda i akvariumet innan ja lägger idem iakvariumet men Grodorna har inga tänder för ja bruka ha dem i mina händer för när ja sätter ihanden så simmar dem in i den och bitter på fringarna doom är ju vana vid attbli handmatade:) coh min mal är ju bara 4 cm just nu:)
#48 - 20 januari 2007 17:29
:confused: Hej, jag har 3 platy 1 hane och 2 honor enligt affären.. Jag köpte dom i julas men har inte lyckats få några ungar ännu.. För några dagar sen så jagade hanen ena honan men det är det enda jag sett av intresse. Guppisarna har jag fått flera kullar av
#49 - 20 januari 2007 17:32
ehmm.. det kanske är för litete akvarium hur stort har du? elr så kanske dom har fått barn som dom sen har ätit upp?
#50 - 20 januari 2007 18:43
25 liter.. Dom kanske känner sej stressade av Botierna men dom är kungar över guppissarna som ynglar av sig.. Tyckte jag såg en rödis en vecka efter jag hade köpt dom med bukarna fulla, men den verkar vara uppkäkad. Nu är dom inte tjocka om magen.:(
#51 - 20 januari 2007 18:54
25 liter..

Du vet att du bör ha ca 1 liter vatten per centimeter fisk?
#52 - 24 januari 2007 15:20
Hur går det för dom Marcus?

Jag håller på att få en ny platykull nu :) Min ena hona har fått minst två och det är fortfarande fler i magen :) Men oj vad små de är! Har ju 6st 3 veckors yngel som alltid simmat fritt och de känns ju jättestora jämfört :)
#53 - 26 januari 2007 12:46
Det går bra nästa vecka har ja haft mina platys i en månad så det är nog dags för yngel snart ska köpa yngelbox imon om ja åker och träffar min kompis :)
Ja har inte vart inne här så mycke för ja har vart sjuk och mest sovit hela tiden
#54 - 26 januari 2007 14:20
Hoppas du mår bättre idag!
Har varit och köpt 3 st Kuhlii ålar idag :)
#55 - 26 januari 2007 14:41
Japp mår fint fint idag:)
åhh ja har kuhlii dom är så fina:)
Jag vill ha platy yngel NU;) hehe honorna är jätte stora nu och hanen åker efter dem hela tiden så nån gång under veckan kanske det är dags?

Annons