Mina neonisar avlider

#1 - 8 juli 2007 16:18
Köpte 12 neontetror för ca en vecka sen. först dog 1 efter någon dag, tänkte att de va väl inte så himla skumt. men nu har de trillat å pinn en nästan varje dag. har bara 5 kvar nu. alla andra fiskar i balljan mår prima, vad kan det bero på? alltså varför de dör, inte varför de andra mår bra =)
#2 - 8 juli 2007 16:27
Härja skrev:
Köpte 12 neontetror för ca en vecka sen. först dog 1 efter någon dag, tänkte att de va väl inte så himla skumt. men nu har de trillat å pinn en nästan varje dag. har bara 5 kvar nu. alla andra fiskar i balljan mår prima, vad kan det bero på? alltså varför de dör, inte varför de andra mår bra =)
Kan vara mycket kolla värdena,byt vatten varför dem dör kan man inte svara på varför dem andra lever, kan bero på att det är större fisk kanske eller mindre som är hemvana i sin miljö medan Neontetrorna har precis kommit dit som dem tydligen inte trivs i så att dem dör.Dem kanske inte var riktigt friska när du köpte dem när dem sen bytte miljö så dör dem har hänt mig ett antal gånger.
#3 - 8 juli 2007 16:29
bytte vatten innan jag la i de, och igår. ca 5-6 dagar emellan. men idag dog 2... får köpa fler, va inte så dyra...
#4 - 8 juli 2007 16:30
Glömde detta..Eller att dina gamla fiskar stressar dem till döds nafsar på dem konstant eller jagar dem,nu vet jag inte vad du har för andra fiskar kan vara så också det vet man inte.
#5 - 8 juli 2007 16:34
Min erfarenhet är att man kan kallt räkna med att 50% av neontetror dör första månaden. De som överlever det brukar bli långlivade.
#6 - 8 juli 2007 16:36
Azur skrev:
Min erfarenhet är att man kan kallt räkna med att 50% av neontetror dör första månaden. De som överlever det brukar bli långlivade.
Men varför får du gärna förklara:)
#7 - 8 juli 2007 16:43
Neontetror verkar vara extra känsliga vid byte av miljö och vattenvärden. Vet inte varför det är så.
#8 - 8 juli 2007 16:47
Jag läste någon stans att Neontetran kan bli 10 år gammal någon som kan kommentera detta??
#9 - 8 juli 2007 16:58
de har superkrafter =)

i karet har jag 2 tjocka mollys + tio ynglar, en platy som jag hitta som yngel i en balja efter att de andra dog (har nog inget med neonisarnas död, den gick i de andra karet i 3 månader så den är frisk), 2 grenmalar, en fladdermus fisk (väldigt snäll) och några räkor, så inga mördare direkt...
#10 - 8 juli 2007 17:00
Härja skrev:
de har superkrafter =)

i karet har jag 2 tjocka mollys + tio ynglar, en platy som jag hitta som yngel i en balja efter att de andra dog (har nog inget med neonisarnas död, den gick i de andra karet i 3 månader så den är frisk), 2 grenmalar, en fladdermus fisk (väldigt snäll) och några räkor, så inga mördare direkt...
Nä det var inga riktiga mördare mina går med 5 stora skalarer och dem har aldrig rört någon tetra än i alla fall:)
#11 - 8 juli 2007 17:02
stene skrev:
Jag läste någon stans att Neontetran kan bli 10 år gammal någon som kan kommentera detta??

Det stämmer
http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
#12 - 8 juli 2007 17:02
stene skrev:
Men varför får du gärna förklara:)
Min åsikt är att det är för att neontetror massproduceras i östeuropa och sydostasien med kontinuerlig tillsats av antibiotika och helt utan hänsyn till fiskens kvalitet. Antibiotikan både trycker ned sjukdomar så de inte bryter ut (men slår inte helt ut dem), och gör att fiskens immunförsvar aldrig utvecklas. När fisken kommer i en akvarists akvarium och antibiotikan går ur kroppen, bryter alla nedtryckta sjukdomar ut plus att fisken inte har nåt försvar mot bakterierna i akvariet.

De fiskar som lyckas få igång sitt immunförsvar kan bli rätt gamla.

Det här med att neontetror kan bli 10 år... De äldsta jag haft blev tre eller fyra år, såg fortfarande fräscha ut, och hade säkert haft år kvar om inte det skitit sig med akvariet.
#13 - 8 juli 2007 17:06
Azur skrev:
Min åsikt är att det är för att neontetror massproduceras i östeuropa och sydostasien med kontinuerlig tillsats av antibiotika och helt utan hänsyn till fiskens kvalitet. Antibiotikan både trycker ned sjukdomar så de inte bryter ut (men slår inte helt ut dem), och gör att fiskens immunförsvar aldrig utvecklas. När fisken kommer i en akvarists akvarium och antibiotikan går ur kroppen, bryter alla nedtryckta sjukdomar ut plus att fisken inte har nåt försvar mot bakterierna i akvariet.

De fiskar som lyckas få igång sitt immunförsvar kan bli rätt gamla.

Det här med att neontetror kan bli 10 år... De äldsta jag haft blev tre eller fyra år, såg fortfarande fräscha ut, och hade säkert haft år kvar om inte det skitit sig med akvariet.
Är inte dem flesta akvariefiskar i dag odlade så;)
#14 - 8 juli 2007 17:16
Vet någon om samma gäller för kardinaltetror??
Köpte 10 i dag på Akvarielagret som såg pigga och trevliga ut.
Jag menar om hälften dör.
#15 - 8 juli 2007 17:26
stene skrev:
Är inte dem flesta akvariefiskar i dag odlade så;)
Njae, om det är de flesta vet jag inte, men de riktiga volymfiskarna från tjeckien och sydostasien - guppies, fjärilsciklider, platies mfl - är det antagligen, och många av dem är känsliga. I neontetrans fall är hård inavel och att man inte ens odlar för utseende, utan uteslutande för lägsta möjliga kostnad per producerad fisk, antagligen ytterligare en faktor.
Det är såvitt jag vet olagligt nästan överallt att odla fisken med profylaktisk antibiotikadosering, men det görs.

@Pelun: De flesta kardinaltetror är vildfångade, och i min erfarenhet betydligt tåligare.
#16 - 8 juli 2007 17:38
Azur skrev:
Njae, om det är de flesta vet jag inte, men de riktiga volymfiskarna från tjeckien och sydostasien - guppies, fjärilsciklider, platies mfl - är det antagligen, och många av dem är känsliga. I neontetrans fall är hård inavel och att man inte ens odlar för utseende, utan uteslutande för lägsta möjliga kostnad per producerad fisk, antagligen ytterligare en faktor.

Det är såvitt jag vet olagligt nästan överallt att odla fisken med profylaktisk antibiotikadosering, men det görs.

@Pelun: De flesta kardinaltetror är vildfångade, och i min erfarenhet betydligt tåligare.
Det verkar förnuftig det du säger så det köper jag helt klart,men sen är frågan att vissa affärer kan vara 5 kronor billigare än en annan affär när det gäller neontetran och i regel bara den i fråga,om dem köper den från en grossist som tar från dem länderna du nämner och den affären som är dyrare köper från en grossist som odlar dem mer hälsosammare??

Annons