mina malar dör - vad gör jag för fel???

#1 - 10 augusti 2005 07:37
Hej malvänner!

Nu har min tredje fina mal dött på mindre än ett halvår, vad gör jag för fel? De andra fiskarna, inklusive ansistrusarna och vändmalarna, ser ut att må prima och har inte dött än, men min leopardpleco (iaf sa akvariehandlaren att den hette så), en liten ljus L-mal (osäker vilket nummer, kanske 104...) och nu senast idag min lilla clown pleco. Det är visst inte meningen att jag ska få ha mer exotiska malar än ansistrusar!!! Vad är det jag kan göra för fel? har jag bara haft otur??? Den lilla L-malen trodde jag berodde på att jag inte har så strömt vatten i akvariet. Jag läste i någon bok (på den tidan som jag kom ihåg vilket nummer det var) att den ville ha strömt vatten och sällan blev särskilt gammal i akvarier. Så jag var lite ledsen men inte så förvånad när den inte blev så gammal heller. Men den sk leopardplecon och clownplecon förstår jag inte alls. Snälla ge mig några tips så att jag vågar mig på nya malar, jag tycker så hemskt mycket om dem och vill gärna ha dem, men inte om de bara ska dö för mig!
Mvh
Karin
#2 - 10 augusti 2005 08:20
Hmm det kan va för att det inte finns tillräkligt med alger till alla så du kanske ska mata malarna med boten tableter på kvällen.
#3 - 10 augusti 2005 10:47
Ja att testa att stödmata kanske kan vara av ide. Gurka är malar förtjusta i bl.a.
#4 - 10 augusti 2005 12:08
Malar äter ju lite olika saker och vill ha olika mycket animaliskt innehåll i sitt käk. Hur har magarna sett ut på de små liven??? Undernärda malar får magar som buktar inåt! Åtminstone Clownerna käkar trärötter också, så sådana är ett måste till dem.
#5 - 10 augusti 2005 12:13
En snabb fråga angående magarna. En bra mage är = lite utåtbuktad?
#6 - 10 augusti 2005 12:22
Jepp, rund å go´ ska en malmage vara... lite mera åt tvättbrädeshållet är säkert också ok... men minsta lilla den buktar inåt så är malen undernärd...
#7 - 10 augusti 2005 12:25
[QUOTE=Tant Nancy]Jepp, rund å go´ ska en malmage vara... lite mera åt tvättbrädeshållet är säkert också ok... men minsta lilla den buktar inåt så är malen undernärd...[/QUOTE]

Gott o höra. Då mår mina Gibbisar som smör :)
#8 - 10 augusti 2005 13:03
ok, gurka ska jag testa! De brukar få ärtor ibland. Jag har varit bortrest ett par veckor och då har de bara fått pellets från foderautomaten, det kanske inte var tillräckligt för den lilla clownen :-( Rot hade den, som den iof delade med de andra. Hur kan den stå upp mot ancistrusar och vändmalar? Den kanske blev utmobbad?
#9 - 10 augusti 2005 14:17
Jag hade 4 Clowner tillsammans med 8 andra malar, bl a en L-160 som kan vara rätt brutal, men de är ganska tuffa så jag tror inte att det varit problemet. Clownerna är inte så sugna på grönsaker, däremot gillar Ancistrusarna Zuccini skarpt....

Annons