Mina malar dör!

#1 - 24 april 2008 19:58
Jag har två relativt stora malar L001, den ena var ca15 cm och den andra ca 20 cm. Nu har den lilla dött och sen stora ligger helt stilla och passiv. Jag har inte märkt nåt innan jag hittade den lilla död. Detta har hänt efter jag släppte i två Ancistus, men de ska väl gå ihop? Vad kan vara fel? Värdena är:
Ph = 8
Kh= 6
Gh = 9
Nh3 / Nh4 = 0
Cu = 0
No3 = 25
Fe = 0
No2 = 0
Po4 = 0,5
Temp = 25 grader
#2 - 6 maj 2008 19:51
Ingen som har nån idé om detta?

Jag köpte två Ancistrus för ett par veckor sen, en hane och en hona. Nu hittade jag honan död, hon höll på att lägga rom, det var en del rom under henne sen satt det några romkorn på magen. En av mina mindre L001 dog också idag. Upptäckte också en rund ring med vit kant på en av mina Silverhajmalar ikväll, den sitter mitt uppe på huvudet. Kan det ha nåt samband? Jag kan inte hitta något konstigt på fiskarna som dött.

Jag gjorde ett 35 vattenbyte i lördags. Värdena ikväll är:
Kh = 5,
Ph = 7,
Nh3/Nh4 = 0
Temp = 25

Känns ju rätt meningslöst att köpa fisk och lägga i när de bara dör.
#3 - 6 maj 2008 20:12
Är ingen expert men det kan kanske möjligtvis vara sjukdom eller syrebrist.
#4 - 6 maj 2008 20:15
Kan det inte ha med att Ph har ändrats så mycket på kort tid. Är inte bra om det ändras för snabbt.
#5 - 6 maj 2008 20:34
Om det är Ph som ändrats för snabbt kommer det alltså att stabilisera sej med fiskarna?
Bilagor:
#6 - 6 maj 2008 20:37
mh22gw skrev:
Om det är Ph som ändrats för snabbt kommer det alltså att stabilisera sej med fiskarna?

Hoppas någon annan kan hjälpa dig för detta är inte riktigt mitt område. Vet bara att ett stabilt Ph är ganska viktigt.
#7 - 6 maj 2008 20:40
OK,väntar och ser om det är någon annan som svara. Tackar för hjälpen i alla fall:)
#8 - 7 maj 2008 20:42
Syresbrist?

Nya föremål du lagt in i ditt kar som kan innehålla metaller? Häller du salt i karet? malar tål inte salt. Finns mycket som kan vara orsaken. Har de visat några tecken? andas tungt? vart stressade? överskygga? osv osv
#9 - 7 maj 2008 21:26
Inga nya föremål. Salt har jag i, enligt affären var det inga problem:( Har inte sett några som helst tecken på att de skulle vara dåliga.

Det är ju troligen saltet som gör detta då. Vad kan jag ha för fisk i som äter alger när jag har salt i vattnet?

Syrebrist tror jag inte det är eftersom inga andra fiskar visar nåt, inga fiskar står och"flåsar" heller.
#10 - 7 maj 2008 21:30
Råder delade meningar om det här med salt eller inte salt till malar. Själva har vi haft salt utan att märka något negativt.
#11 - 7 maj 2008 21:31
Där släckte du mitt hopp:(
#12 - 7 maj 2008 21:33
Sorry :(
Bilagor:
#13 - 7 maj 2008 21:34
Säger inte att det inte är det utan att det behöver inte vara det ;)
Bilagor:
#14 - 25 maj 2008 19:14
Jag blir så less på det här. Köpte fyra Ancitrus på omkring 4 cm i fredags, ikväll hittade jag två döda de andra två hittar jag inte. Värdena är:
Kh = 5,
Ph = 7,
Nh3/Nh4 = 0
Temp = 25

Jag har också lite oxysalt tror jag det heter i.
#15 - 25 maj 2008 20:38
Tycker det låter som något stort fel på vattnet eller nån bakteriel sjukdom....

Att malar inte tål salt stämmer inte jag använder dagligen salt till mina malar, så själva saltet tål dom men man ska inte slänga ner för mycket.
Salt behövs oftast inte användas i vanliga akvarium.

Det jag menar är att dom inte dör av själva saltet utan av salthalten i akvariet isf. det är lite fel att skriva att dom inte tål salt.

Men jag tycker inte att du ska skaffa fler malar till ett akvarium som inte fungerar utan ta det lugnt, få bort problemet innan du skaffar nån ny mal...
#16 - 25 maj 2008 21:25
Det märkliga är att jag har en vuxen Ancistrushane och en vuxen (stor) Plecohane och de verkar trivas. Jag har inte så mycket salt i, jag har salt i för mina silverhajmalar var tvugna att ha salt.

Finns det någon medicin jag kanhälla i? Iså fall vad? Jagtänker på om det nu är en baktriell sjukdom.
#17 - 25 maj 2008 22:18
mh22gw skrev:
Det märkliga är att jag har en vuxen Ancistrushane och en vuxen (stor) Plecohane och de verkar trivas. Jag har inte så mycket salt i, jag har salt i för mina silverhajmalar var tvugna att ha salt.

Finns det någon medicin jag kanhälla i? Iså fall vad? Jagtänker på om det nu är en baktriell sjukdom.

Jag tänker mest på bakterielt om man inte ser något på fiskarna så brukar det vara Bakterielt. Svamp visar sig oftast i form av ludd på fisken.

Men sjukdom borde ju drabba alla fiskar i akvariet inte bara nya.

Hur gör du innan du släpper ner nya fisken du koppar väl i dom som man ska.
Hur gör du vid vatten byten, preparat, medel???? och hur ofta.
Vad matar du med och hur ofta?

Filtrering vad har du för filter, viktigt att det är bra cirkulation på botten där malarna oftast är.
#18 - 26 maj 2008 06:19
Jag kan inte se nåt fel på fiskarna när jag tar upp dom.

När jag släpper i dom gör jag så här. Släcker karet lägger i påsen låter den ligga en haltimme häller i lite vatten från karet, detta upprepar jag tre gånger.

Att jag släcker karet är för de är små och jag har en del stora fiskar i karet. Cirkulationen är nog inte så stark på botten. Hur kan jag fixa till det?

Annons