Mina malar bara dör, vad gör jag för fel

#1 - 5 januari 2005 11:46
Som rubriken antyder så har jag problem med mina malar. Problemet är stort eftersom de dör [:-132]

Jag har tyvärr bevittnat döden av dessa två krabater
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0008
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0015

Den översta länken går till malen som jag hade först, den dog efter ca 2 veckor och den nedre länken går till malen som jag införskaffade efter det. Den dog efter ca 1,5 månad.

Min fråga nu är: Vad gör jag för fel :confused:

Har en burk på 200 liter med växter i. Förutom växterna så går det kardinaltetra siamesisk algätare ett par zebrafiskar och några guppy's i karet. Dessa fiskar mår bra så vitt jag kan se. Guppysen har till och med ynglat av sig ett par gånger ;)

Vattentemp 25 grader
PH ~7.0
NO2 ej mätbar med de grejerna jag har
Byter ca 35 % vatten en gång i veckan

Matar fiskarna med Aquatic Nature Tropical Fish Food Excel
Malarna har jag matat med Hikari Algae Wafers

Snälla tala om för mig vad ni tror att jag gör för fel.

Jag skulle även gärna ha tips på vad ni tycker att jag ska ha för mal i stället nu när jag är mallös.
#2 - 5 januari 2005 12:14
Använder du nån medicinering eller annat medel i akvariet? Algmedel tex? Malar kan var akänssliga mot koppar.
#3 - 5 januari 2005 12:16
[QUOTE=mohlin]Använder du nån medicinering eller annat medel i akvariet? Algmedel tex? Malar kan var akänssliga mot koppar.[/QUOTE]
Nej, jag använder inga mediciner. Vid varje vattenbyte tillsätter jag "en skvätt" Aquatan för att eliminera skadliga ämnen från kranvattnet (kommunalt).
#4 - 5 januari 2005 12:17
Något man också kan fundera på är om man har kopparvattenledningar, eller varmvattenberedare i koppar.... Särskilt ny koppar fäller ut en hel del och malarna är som sagt extra känsliga för detta...
#5 - 5 januari 2005 12:19
[QUOTE=Tant Nancy]Något man också kan fundera på är om man har kopparvattenledningar, eller varmvattenberedare i koppar.... Särskilt ny koppar fäller ut en hel del och malarna är som sagt extra känsliga för detta...[/QUOTE]

Har funderat på exakt det du skriver till mig Tant Nancy. Men jag tror inte att det är problemet. Bor i ett hyreshus från 50 - 60 talet så det borde inte vara kopparn.

Elimineras inte kopparn av Aquatan vi vattenbyten?
#6 - 5 januari 2005 12:19
Vattenberedningsmedel binder en del skadliga ämnen... men har man mycket koppar så är det inte säkert att det hjälper med vattenberedningsmedel...
#7 - 5 januari 2005 12:25
Nej, det verkar nog inte som om det är koppar då.... i ett så gammalt hus borde ev kopparledningar vara tillräckligt ärgade för att det ska bli så lite koppar att vattenberedningsmedlet eliminerar det. Det du kan kolla är väl isåfall om huset har separat varmvattenberedare (långsökt) och om den isåfall är nybytt...

För övrig verkar du ju sköta dina malar som man ska... så det verkar lite konstigt. Vet att det florerat en tråd tidigare om exakt samma problem... tror inte att vi kom fram till någon lösning där heller....
Det jag skulle göra är att i första hand testa Ancistrus, mest av den anledningen att den inte är så dyr, så att man kan ta förlusten... Du kanske helt enkelt hade oturen att få två "krassliga" malar... Sedan är det så att ju större de är desto tåligare är de... och malar säljs ju ofta som väldigt unga... En vuxen Ancistrus kan du få hos en handlare för under hundringen... testa med en sådan i första hand...
#8 - 5 januari 2005 12:34
Den i särklass vanligaste orsaken till maldöd är svält. Även om man ger dem mat är det inte alltid säkert de äter och då får man ta reda på varför. Man bör variera kosten till malarna, algtabletter ibland, räkmix ibland etc. Såg du dina malar äta nån gång? Hur såg magen ut på malarna efter att de dött? En insjunken mage kan betyda svält.
#9 - 5 januari 2005 13:03
Lite om det där med koppar först. Har tänkt och funderat. I och med att huset som jag bor i har fjärrvärme så tror jag inte att vi har separat vattenberedare. Har en del snäckor i mitt kar också (som jag inte störs av). De är väl också rätt känsliga mot koppar, eller?

Kollade in magen på den L148 som jag hittade i morse och kunde inte se några tecken på svält. Kosten som jag försåg den med var förutom matrester från de andra fiskarna algätartabletter, gröna ärtor, gurka, osv osv. Har aldrig sett den äta men maten försvann alltid. Matade malen mest efter mörkrets inbrott (läs: släckt akvariebelysning) så att den kunde äta ifred.

Vad tror ni om en Segelfenspleco (Glyptoperichthys gibbiceps)? Kan detta vara nå't för mig? Har en kompis som har en sådan och jag tycker att den är väldigt vacker. Enl. zoopet's fiskdatabas så ska den också vara lättskött. Eller så kanske jag ska överge L malarna och gå på pansarmal i stället?
#10 - 5 januari 2005 13:10
[QUOTE=Tant Nancy]Nej, det verkar nog inte som om det är koppar då.... i ett så gammalt hus borde ev kopparledningar vara tillräckligt ärgade för att det ska bli så lite koppar att vattenberedningsmedlet eliminerar det. Det du kan kolla är väl isåfall om huset har separat varmvattenberedare (långsökt) och om den isåfall är nybytt...

För övrig verkar du ju sköta dina malar som man ska... så det verkar lite konstigt. Vet att det florerat en tråd tidigare om exakt samma problem... tror inte att vi kom fram till någon lösning där heller....
Det jag skulle göra är att i första hand testa Ancistrus, mest av den anledningen att den inte är så dyr, så att man kan ta förlusten... Du kanske helt enkelt hade oturen att få två "krassliga" malar... Sedan är det så att ju större de är desto tåligare är de... och malar säljs ju ofta som väldigt unga... En vuxen Ancistrus kan du få hos en handlare för under hundringen... testa med en sådan i första hand...[/QUOTE]

Kan du rekomendera nån mer mal till mig Tant Nancy? Spelaring ingen större roll vad den kostar (inte mer än 500:-) iom att jag planerar ju inte för att den ska dö innom nån vecka :o
Skaffar jag en L-Mal till så vill jag ju att den ska trivas och bli gammal hos mig ......
#11 - 5 januari 2005 13:11
Gibbiceps är en trevlig fisk om man har ett kar som är stort nog. Blir ganska stora.

Överge L-malar kanske du inte ska göra om det är den typen av fisk du tycker om. Men börja med lite mer lättskötta ancistrus och försök luska ut vad problemet var. (vilked du iofs håller på med) :)

En sak jag tänkte på, men som jag inte vet om det kan orsaka att dehär, är att de flesta L-malarna vill ha väl syresatt vatten.
#12 - 5 januari 2005 13:11
Fjärrvärmen ger väl värme via värmeväxlare i huset antar jag? Finns det koppar i vattnet så är det i så fall lokalt i ditt hus som den kommer ifrån. Men hade du haft koppar i vattnet hade inte sniglarna överlevt, antisnigelmedel brukar innehålla koppar.

Ok, så kosten kanske inte var nåt problem då. Har du trärötter i akvariet? De flesta L-malar behöver cellulosafibrer från rötter för att matsmältningen ska fungera.

Segelfenspleco (a.k.a. Gibbiceps) blir väldigt, väldigt stor med åren. Uppåt 40 cm är inte ovanligt, även om det tar några år. Så i ett 200 liters kanske du kan ha den 2-3 år innan den måste flytta. Är du beredd på det så är det en trevlig mal med attityd.
#13 - 5 januari 2005 13:15
[QUOTE=hasse_h]Fjärrvärmen ger väl värme via värmeväxlare i huset antar jag? Finns det koppar i vattnet så är det i så fall lokalt i ditt hus som den kommer ifrån. Men hade du haft koppar i vattnet hade inte sniglarna överlevt, antisnigelmedel brukar innehålla koppar.

Ok, så kosten kanske inte var nåt problem då. Har du trärötter i akvariet? De flesta L-malar behöver cellulosafibrer från rötter för att matsmältningen ska fungera.

Segelfenspleco (a.k.a. Gibbiceps) blir väldigt, väldigt stor med åren. Uppåt 40 cm är inte ovanligt, även om det tar några år. Så i ett 200 liters kanske du kan ha den 2-3 år innan den måste flytta. Är du beredd på det så är det en trevlig mal med attityd.[/QUOTE]

Har två mangrove rötter i mitt kar. Dels för att det e snyggt och dels för att malar behöver fibrer [:D]

Svårt att sia 2 - 3 år in i framtiden. Men antagligen håller jag på med akvarier då också. Finns det en bättre motivation till sambon att skaffa ett 1000 liters kar än att tala om för henne att den gulliga malen behöver ett större hem ;)
#14 - 5 januari 2005 13:17
[QUOTE=thorre]Finns det en bättre motivation till sambon att skaffa ett 1000 liters kar än att tala om för henne att den gulliga malen behöver ett större hem ;)[/QUOTE]

Hehe... :)
#15 - 5 januari 2005 13:19
Då är det bara att köra på!:D

Fast det hade ju varit bra att få reda på orsaken till varför dina tidigare malar dog så det inte händer igen. Kosten eller vattnet, nånstans där ligger nog problemet ändå. Det är min gissning.
#16 - 5 januari 2005 13:24
[QUOTE=hasse_h]Då är det bara att köra på!:D

Fast det hade ju varit bra att få reda på orsaken till varför dina tidigare malar dog så det inte händer igen. Kosten eller vattnet, nånstans där ligger nog problemet ändå. Det är min gissning.[/QUOTE]

Måste nog hålla med dig på den punkten. Eftersom mina snäckor verkar trivas så tror jag inte på koppar. Tänkte begränsa mig till Hikari tabletterna och ärtor. Det kanske kan vara som så att malen fick för omväxlande kost?
#17 - 5 januari 2005 14:48
Jag har hört att "fel sorts" silicon kan ta ihjäl malar om de sugit sig fast på den (vilket de förr eller senare gör).
#18 - 5 januari 2005 15:00
[QUOTE=thorre][QUOTE=hasse_h]Då är det bara att köra på!:D

Fast det hade ju varit bra att få reda på orsaken till varför dina tidigare malar dog så det inte händer igen. Kosten eller vattnet, nånstans där ligger nog problemet ändå. Det är min gissning.[/QUOTE]
Måste nog hålla med dig på den punkten. Eftersom mina snäckor verkar trivas så tror jag inte på koppar. Tänkte begränsa mig till Hikari tabletterna och ärtor. Det kanske kan vara som så att malen fick för omväxlande kost?[/QUOTE]Knappast för omväxlande, det tror jag inte. Jag matar mina med algtabletter, räkmix, brysselkål, ärtor, hela räkor. De äter även av granulatet och annan föda som som jag matar mina ciklider med.
#19 - 5 januari 2005 15:02
[QUOTE=join4t]Jag har hört att "fel sorts" silicon kan ta ihjäl malar om de sugit sig fast på den (vilket de förr eller senare gör).[/QUOTE]Du menar om man använder icke-akvariesilikon? Ja, då är risken stor att den innehåller antimögelmedel och det är giftigt för alla fiskar i akvariet, inte bara malar. Eftersom de andra fiskarna lever och mår bra tror jag inte att det är det i detta fallet.
#20 - 5 januari 2005 15:47
[QUOTE=join4t]Jag har hört att "fel sorts" silicon kan ta ihjäl malar om de sugit sig fast på den (vilket de förr eller senare gör).[/QUOTE]
Det som du skriver stämmer. Men jag hoppas verkligen att det inte stämmer in på mitt akvarium. Eftersom det är ett nyköpt akvarium så utgår jag ifrån att det är "rätt" silikon som andvänds.
/thorre
#21 - 5 januari 2005 20:32
Jag tror nog att det är bara att fortsätta testa... att du kanske fått två dåliga exemplar tidigare....
Malrekommendationer då... Jag rekommenderar självklart en mal som inte kommer att bli för stor för ditt akvarium... men frågan är vilken... Har inte sorterat mina bilder i arkivet ännu, men om du bläddrar igenom dem så får du fram alla mina malar... rekommenderar helt enkelt alla :-)
#22 - 5 januari 2005 20:38
Det får nog bli en ancistrus som nästa mal. Synd att du ska bo så långt bort annars hade jag kanske kunnat köpt en av dig ;)

Golden nugget var väldigt vacker också.

Vad brukar man få betala för en Ancistrus L144 i affären? (Vet om att du har talat om för mig att man får dem för under 100-ingen)
#23 - 5 januari 2005 21:03

Det får nog bli en ancistrus som nästa mal. Synd att du ska bo så långt bort annars hade jag kanske kunnat köpt en av dig ;)

Jepp.... å jag som har burkarna överfulla med hemlösa små Ancistrusar....
Golden nugget var väldigt vacker också.
En väldigt trevlig mal, inte allt för dyr heller... ca 300 kronor max, något för framtiden kanske???

Vad brukar man få betala för en Ancistrus L144 i affären? (Vet om att du har talat om för mig att man får dem för under 100-ingen)

För små yngel på 2-3 cm får man väl ge strax under en femtilapp.... Har lite sämre koll på vuxna, men jag kan tänka mig att dom ligger ganska precis runt 100 kronor. De vuxna är som sagt mycket tåligare...
#24 - 5 januari 2005 21:09
En fråga till eftersom du verkar vara riktigt kunnig i malområdet. Skulle en Golden Nugget (som tilltalar mig utseendemässigt) trivas i mitt kar? PH ~7 temp 25 grader 200 liter. Är den "tålig". Vad vill den ha för käk?

Så ser karet ut: http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0028?full=1 (den gammle malen e med på ett hörn där)
#25 - 5 januari 2005 21:25
Jepp... en par Nuggets skulle gå bra i ditt kar... Att jag skriver ett par, är för att jag upplever dem som mindre skygga när de är två... Jag hade en först, som jag knappast såg, sedan köpte jag en till och nu är de framme och suger på rutorna mitt på dagen ibland....

Nuggets äter det mesta, jag släpper ner algtabletter och Corydorastabletter i karet och det verkar helt enkelt vara så att de äter det som landar närmast. De vill i alla fall inte ha rent vegetabiliskt hela tiden, utan ska ha lite proteiner ibland, räkmix lite då och då är uppskattat...

Om den är tålig vet jag faktiskt inte... jag har inte haft några problem med mina, men jag har ju inte haft något krångel i karet heller.... Jo, förresten, jag medicinerade i deras kar, mot vitaprick, flera gånger när de var små, och det klarade de utmärkt... och de blev inte angripna av prick heller....
#26 - 5 januari 2005 21:32
Tack för ditt snabba svar.
Vad är Corydorastabletter (Corydoras är väl pansarmal på svenska eller)?
Ska nog höra med min lokala handlare på fredag om han vill ta hem eller rentutav har ett par nuggets till mig. På simontorp.se står det att deras L177 är mellan 5 - 7 cm långa. Vad tror du att handlaren kommer vilja ha för ett par? en 500-dring?

Nu ska jag krypa till sängs, sitter med feber vid datorn. I morse så hade jag 39 grader. Funderade på att jag kanske skulle sova vid karet och stoppa ner ena armen i stället för doppvärmaren i natt. Allt för att spara pengar till nya firrar ......
#27 - 6 januari 2005 20:23

Vad är Corydorastabletter (Corydoras är väl pansarmal på svenska eller)?

Ska nog höra med min lokala handlare på fredag om han vill ta hem eller rentutav har ett par nuggets till mig. På simontorp.se står det att deras L177 är mellan 5 - 7 cm långa. Vad tror du att handlaren kommer vilja ha för ett par? en 500-dring?

Corydorastabletter var ett klantigt uttryck... Bottentabletter med animaliskt innehåll.... brukar finnas en corydoras på burken ;)
500 är nog rimligt för två st Nuggets, varken över eller underpris... säger i alla fall jag som lever med skyhöga norrlandspriser på fiskarna.

I morse så hade jag 39 grader. Funderade på att jag kanske skulle sova vid karet och stoppa ner ena armen i stället för doppvärmaren i natt. Allt för att spara pengar till nya firrar

Rackarns vilken bra idé!:D Jag som har fem ungar har ju nästan alltid någon som är lite varm.... frågan är bara hur man ska få ungen att värma 12 akvarier samtidigt??? Får väl nöja mig med de två största karen, de står så nära varandra så att dom kan ha en arm i varje... får väl bygga en liten hylla för kudden mitt i mellan karen bara :p

Krya på dig nu!!!
#28 - 7 januari 2005 16:46
Så, i dag kännde jag mig lite bättre och åkte iväg för att köpa mal. De enda ancistrusarna jag hittade var på 1 cm. Nåja tänkte jag och köpte 3 stycken av handlaren för en 100-lapp. De verkar vara friska därför de var mycket svårfångade i affären :)

Nu när de är i karet efter 1 timmas inchipning så verkar alla tre må bra de far runt i burken och suger på rutor rötter mm.

Har lagt in en hel kokt brysselkål till dem men den verkar de inte vara intresserade av ?! Får väl ta och avvakta ett parr timmar till och se om det är någon som vill ta en tugga.
#29 - 7 januari 2005 17:14
Grattis till nya malarna! De är väldigt känsliga i den storleken... så håll koll på nitriten!!! Testa en skiva rå zuccini till dem, absoluta favvofödan!
#30 - 7 januari 2005 17:16
[QUOTE=Tant Nancy]Grattis till nya malarna! De är väldigt känsliga i den storleken... så håll koll på nitriten!!! Testa en skiva rå zuccini till dem, absoluta favvofödan![/QUOTE]

Har flytande nitrittest och enda sen jag startat upp karet så har jag inte kunnat uppmäta nitrit en enda gång ?!?! kanske jag som gö fel när jag mäter men men ....

Har bara Hikari tabletter, gröna ärtor och brysselkol. jaja det e en jäkla aktivitet på dem. de far runt och suger på allt :)
#31 - 8 januari 2005 16:42
Jag tror att jag kan ha kommit på en anledning till maldöden ......
Pararde med en vänn som är väldigt inne på det där med malar. Han har odlat pansar och L malar så han vet en del .... Vi började prata om min "maldöd" och då började han fråga lite. Felet som jag har gjort är att jag bara tinade ärtorna och sen skalade dem .... Tydligen så ska de även snabbkokas (1 min i mikron). Gjorde detta och plötsligen blev fiskarnas intresse typ 100 gånger större för ärtorna :)

Bara en fråga återstår nu: Varför åt de inte av Algätartabletterna ?! [B)]
#32 - 8 januari 2005 17:33
Ancistrus och ärtor!

Jag snabbkokar aldrig ärtorna till mina ancistrusar. Bara tinar i en kopp med ljummet vatten och skalar dom.
Om dom inte äter av en sorts algätartablett kan du ju testa ett annat märke. Sen har jag märkt på mina malar att nytt foder är dom rätt misstänksamma mot i början. Fösta gången jag hade i squash ville dom inte ha alls. Andra gången var det någon som smakade lite osv. Nu slänger dom sig över den så fort den kommer ner i karen.
#33 - 28 januari 2005 19:16
Ny har jag haft mina malar ett tag och ser dem äta varje dag. De tar allt de kan komma över :)

http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0054?full=1

Resten hittar ni på: http://thorre.se/gallery/aquarium
#34 - 12 februari 2005 11:55
Grönsaker till malar

En tanke bara, men ni ger väl obesprutade giftfria grönsaker? :confused:
#35 - 12 februari 2005 12:25
[QUOTE=Verona]En tanke bara, men ni ger väl obesprutade giftfria grönsaker? :confused:[/QUOTE]

De grönsaker jag ger är frysta gröna ärtor (som först tinas). De är kravmärkta och därför hoppas jag inner ligt att de e giftfria.

Annons