Mina Klockgrodor äter inte

#1 - 15 april 2003 15:45
Jag har precis fått tre klockgrodor och i affären sa de att de åt frysta mygglarver som vi köpte. Sen läste jag här att några matade grodorna med räkor. Jag har prövat båda och de äter inte ur handen eller om man lämnar kvar maten i akvariet.
#2 - 15 april 2003 19:00
De äter bara mat som rör på sig, alltså levande. Prova med levande mygglarver, syrsor, mjölbaggelarver, eller framförallt flugor som du kan fånga själv. Jag har också hört att man kan mata med frysta mygglarver och räkor och jag har provat utan resultat.

Lycka till! /Lena
#3 - 15 april 2003 19:19
När jag köpte min klockgroda frågade jag om det gick bra med frysta mygglarver, men det gick absolut inte enligt butiksinnehavaren. Syrsor och mjölmask åt dom. Jag matar min med mjölmask, och nu när det börjar bli vår har jag grävt efter små daggmaskar och gråsuggor. Som sagt, det måste röra på sig för att klockgrodorna ska äta det.

-Helena S.
#4 - 19 april 2003 15:20
Ja nu äter de men inte är det mycket. Tack för tipsen:-)
#5 - 19 april 2003 16:03
Tjena! Mata bara med syrsor inte mjölmask för mjölmasken är inte näringsrik. Ge ca 1 stor syrsa om dagen och ge inte för mycket.
Har stor erfaren het av amfibier så fråga mer om du vill.
#6 - 21 april 2003 16:59
Hej!

En gång per dag låter lite väl mycket. 2-3 gånger i veckan är väl lite mer rimligt. Flugor är som godis för dem och väldigt underhållande och se på när de jagar dem.

Lena
#7 - 21 april 2003 18:39
ABSOLUT INTE EN GÅNG OM DAN!!!!!!!!!!!
Mata bara 2-3 gånger i veckan till dom större och 3-4 till dom mindre!!
Om du7 ger dom mjölmask så kan du spruta på vitaminer!!
Tobbe

Har ett 112 liters kar
Här kommer jag snart att lägga upp bilder på mina firrarhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63958 Titta gjärna in och skriv va ni tycker!!

Annons