mina kejsar aluonocara lekte idag!

#1 - 18 juli 2006 13:00
Idag lekte mina kejsar aluonocara, första gången jag får lek.
Nu är jag lite fundersam på hur jag ska göra för att det inte ska bli fel.
Honan verkar lite skygg och håller sig undan lite nu, men hanen är fortfarande igång jag jagar henne osv, vad ska jag göra åt det?
karet har varken bottensubstrat eller sten i sig, bara en rot på glasbotten.
Kan jag flytta över honan och övriga fiskar till hinkar under tiden jag lägger i grus och sten?

Går det bra med ett 54 liters som spottkar och yngelkar?

Något mer att tänka på?

Känns skitkul att dom har lekt hur det än går! för gör dom det en gång gör dom det väl igen?
#2 - 18 juli 2006 13:14
Något mer att tänka på? Stressa honan så lite som möjligt. Du måste se till att filtret i yngelkaret inte kan suga upp ynglen. Att honan ska stressas så lite som möjligt innebär att du absolut inte ska flytta henne i onödan, hon ska helst gå kvar någon vecka innan du flyttar henne till spottakvariet, om inte hanen jagar henne för mycket. Ett 54 liters blir alldeles utmärkt, inred det innan du stoppar i honan.
#3 - 18 juli 2006 14:34
Tack för hjälpen, det där med pump till yngelkaret funderar jag på, räcker det med att köra en syrepump?, beställde nämligen en igår, va typ 2x150 liter/timme eller så.
Så jag ska flytta henne efter en vecka?, läste två någon annan stanns?
#4 - 18 juli 2006 22:17
1 eller 2 veckor spelar väl ingen större roll, men om du väntar 2 veckor så är risken större att hon kommer spotta i håven så ta henne efter 1 vecka så ska du se att allt kommer bli bra =)
#5 - 18 juli 2006 23:09
Okok va bra, då får jag börja fixa iordning 54 liters karet, puh blir mycket jobb nu
#6 - 18 juli 2006 23:09
Gör det o lycka till !

Annons