Mina kampfiskar slåss!

#1 - 7 september 2008 10:12
Hej!
Jag har en ganska stor skål, 16 liter, där jag har 3 kampfiskar i, 2 hanar och en hona. Nu har hanarna börjat slåss, men annars verkar dom trivas utmärkt, förutom honan som verkar ha panik och flyr omkring.

Jag har dessutom en tetra, tror den hette neon eller något, och den är jättefeg och vill inte ens äta.

Vad är felet? Vattentemperaturen ligger på 19 grader, vilket jag vet är perfekt för kampfiskar.
#2 - 7 september 2008 10:13
En bra idé kan vara att läsa om fisk innan man köper.

1. Kampfisk hanar slåss för livet mot varandra.
2. Många säger 5 honor till en hane, annars jagar han ihjäl dom.
3. Neontetror är stimfisk.
4. 19 grader är väldigt för kallt.
5. 16 liter är väldigt för litet för alla dina fiskar.
6. Och nej, dom trivs inte utmärkt.
#3 - 7 september 2008 10:18
Nee allt detdär är fel, det sa han i fiskaffären!
#4 - 7 september 2008 10:20
Nu sder det mer ut som mina kampfiskar leker, kan det vara så att hanarna bara mår bra och leker, som barn i sandlådan? :)
#5 - 7 september 2008 11:24
Nee allt detdär är fel, det sa han i fiskaffären!

Vem tror du mest på??
En sketen butik som bara vill TJÄNA PENGAR??
Eller ett forum där det finns både amatörer och proffs????

Jag instämmer på det Jojjen skrev.
2 kamphanar i ett sånt litet utrymme kommer sluta med att en blir mördad!

Läs på denna länk!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

Jag citerar:

Man kan hålla ett par i ett litet akvarium ([SIZE=4]minst 50 cm långt), men inte ens i ett stort akvarium går det att hålla två hanar ihop.[/SIZE]
Däremot går det att ha flera honor till en hane.
#6 - 7 september 2008 18:37
Det är allmänt känt att man INTE kan ha 2 kampfiskhanar ihop. De kommer slåss till döden tyvärr. De ljög för dig i affären om de sa att du kan ha dem ihop i ett akvarie.

Om du inte tror oss så läs lite mer på internet om kampfiskar, så får du mera information.

Jag förstår att det är jobbigt och att man tror på vad personalen i djubutiken säjer. Men de kan inte bli mer oseriösa än vad du har råkat ut för. Jättetråkigt.

Be dina föräldrar köra dig tillbaka till butiken med en av kampfiskarna och skålen. Så kan du kanske få ett förskott på veckopengen så du kan köpa ett riktigt akvarie.

Att ha fiskarna i en liten skål är som att låta en hund leva i en liten garderob, de kan leva där ett tag, men kommer vara olyckliga och förmodligen dö i förtid på grund av lidande.

Skäll ut dem ordentligt när du går till affären! Och låt det vara ditt sista besök där, jag skulle aldrig handla där med efter det här.
#7 - 7 september 2008 18:39
Nu sder det mer ut som mina kampfiskar leker, kan det vara så att hanarna bara mår bra och leker, som barn i sandlådan? :)

När du köpte kampfisk hanarna i butiken, la du märke till att de ALDRIG har 2 hanar ihop i samma akvarie??

Ett litet tips bara...
#8 - 7 september 2008 18:40
Kampfiskar kan gå ihop, men man bör inte sätta veckopengen på det :S Det är oftast så att de trivs bäst ensamma. Och ja... välkommen till businessmannens fina värld... han lurar dig för att tjäna pengar, det är fult, men det är inte ovanligt.
#9 - 7 september 2008 18:44
Jo, dom hade dom i olika akvarium, men eftersom han sa att dom gick bra ihop när vi frågade så.

Mina föräldrar åkte dit innan idag och skällde ut honom ganska rejält (Inte skrek då) men vi fick faktiskt rätt mycket rabatt på ett 60 liters akvarium med ställning, så vi köpte det och några honor till, och massvis med växter så dom kan gömma sig, och neontetran fick 10 nya kompisar, och verkar nöjd.

Tack så mycket för hjälpen, alla fiskarna ser mycket gladare ut nu!

Men eftersom 60 liters blev nystartat nu förresten, jag läste runt här, och är5 det inte risk att fiskarna dör då? :S
#10 - 7 september 2008 18:46
Låter myyyyyycket bättre. =)
#11 - 7 september 2008 18:47
Du kan köpa eller fixa själv med goda bakterier till akvarievattnet.
Jag har köpt på flaska, färdiga bakterier, som jag hade i lite varje dag eftersom mitt akvarium startades upp med nya fiskar från början med.

Så fråga efter det, i en annan akvariebutik (det är viktigt) så ordnar det sig säkert.

Nej det är verkligen inte lätt när man är ny. Det har hänt så många, just liknande saker som det du var med om.

Vad bra att ni fick tag i ett nytt akvarie billigt och kunde köpa till kompisar till fiskarna!

Hoppas det går bra med kampfiskarna och de andra i karet!
#12 - 7 september 2008 18:51
Har en sån flaska sen innan, och hällde ju i bakterierna från gamla akvariet (DOm sitter väl i grusen?) så då kanske det löser sig.

Och kan också meddela att honan som verkade ha panik innan, nu har lugnat ner sig väldigt.

Och vi kommer aldrig mer handla i den butiken.
#13 - 7 september 2008 18:55
Jo, dom hade dom i olika akvarium, men eftersom han sa att dom gick bra ihop när vi frågade så.

Mina föräldrar åkte dit innan idag och skällde ut honom ganska rejält (Inte skrek då) men vi fick faktiskt rätt mycket rabatt på ett 60 liters akvarium med ställning, så vi köpte det och några honor till, och massvis med växter så dom kan gömma sig, och neontetran fick 10 nya kompisar, och verkar nöjd.

Tack så mycket för hjälpen, alla fiskarna ser mycket gladare ut nu!

Men eftersom 60 liters blev nystartat nu förresten, jag läste runt här, och är5 det inte risk att fiskarna dör då? :S

Skönt att höra att det löst sig :)

Det du borde göra nu är att mata ytterst sparsamt. Max en liten nypa varannan dag. Ett nitrittest (dropptest) och lite bakterier på flaska kan vara bra. Åtminstone det sistnämnda. Dosera som det står i bruksanvisningen.
#14 - 7 september 2008 19:01
Vad är dropptest?
#15 - 7 september 2008 19:04
En plastgrej där du mäter upp hur värdena i vattnet ser ut, bla om där finns nitrit, en giftig grej.
#16 - 7 september 2008 19:04
Vad är dropptest?

Finns sticktest och dropptest. Sticktest är opålitliga men något billigare än dropptest. Köp inte det.

Dropptest funkar mycket bättre och man får ett mer pålitligt svar. Man droppar ett visst antal droppar i en liten bägare som följer med. Mycket enkelt och pålitligt.
#17 - 7 september 2008 19:31
Oj, jag skrev ju fel innan, nya akvariumet är på 600 liter.

Det ser dock lite tomt ut nu, hur många fruar tror ni jag kan ha däri, och vad annan fisk? Kanske fler neontetror, och isåfall hur många?
#18 - 7 september 2008 19:38
600 liter?! Då är det ju ett bjässekar! :) Vad är måtten på det?

I ett 600L kan du säkerligen ha över 50 neontetror, nu drog jag de numret ut ur r*ven, men du förstår min poäng. Var dock väldigt försiktig med att mata i början som Nina sa. Fiskarna kommer inte dö av svält, så mata kanske varannan dag och då så att all maten äts upp direkt.
#19 - 7 september 2008 19:40
Oj, jag skrev ju fel innan, nya akvariumet är på 600 liter.

Det ser dock lite tomt ut nu, hur många fruar tror ni jag kan ha däri, och vad annan fisk? Kanske fler neontetror, och isåfall hur många?

Nu tror jag du driver med oss ;)

Du har skrivit 60L upprepade gånger och 60L skiljer sig mycket från 600L. Inget man bara åker till affären och hämtar med tillhörande ställning ;)

Busted...
#20 - 7 september 2008 19:43
ja tror att denna tråd skapare har skapat denna tråd ändast för att kolla hur alla reagerar... speciellt nu när alla gnäller om den där kampfisken som nån hade i en vas... :P
#21 - 7 september 2008 19:45
Ni behöver inte tro på mig, men ändå behöver jag veta vad jag kan ha för fisk däri?

Om ni inte tar mig på allvar så får jag väl själv gissa mig till vad jag kan ha då. :S
#22 - 7 september 2008 19:47
Nina82 skrev:
Nu tror jag du driver med oss ;)

Du har skrivit 60L upprepade gånger och 60L skiljer sig mycket från 600L. Inget man bara åker till affären och hämtar med tillhörande ställning ;)

Busted...

Men vadå, vi gjorde det? Vi har ändå snackat länge om vi skulle haft ett stort i vardagsrummet, vi hade typ planer på att bygga in i väggen. :S
#23 - 7 september 2008 19:48
Ni behöver inte tro på mig, men ändå behöver jag veta vad jag kan ha för fisk däri?

Om ni inte tar mig på allvar så får jag väl själv gissa mig till vad jag kan ha då. :S

Nåväl.. Tro eller inte tro :p

Satsa på lite Asienbiotop då kanske.. Iaf inga fenbitare ;)

Lite botior eller Siamesiska algätare kanske :D
#24 - 7 september 2008 19:49
Lite Kuhliiålar är oxå mycket trevligt :)
#25 - 7 september 2008 19:57
Men vadå, vi gjorde det? Vi har ändå snackat länge om vi skulle haft ett stort i vardagsrummet, vi hade typ planer på att bygga in i väggen. :S

fota karet, så är det lättare att hjälpa :)
#26 - 8 september 2008 09:22
Ja, så får vi se de fina fiskarna med :)
#27 - 8 september 2008 15:50
Nååå börjar bli otåligt att vänta.. Skicka in bilder! VI VILL SE! :)
#28 - 8 september 2008 17:31
Jag litar inte på dethär, antingen driver han/hon med oss, eller så har han/hon kvar skålen.
#29 - 8 september 2008 18:11
JojjeN skrev:
Jag litar inte på dethär, antingen driver han/hon med oss, eller så har han/hon kvar skålen.

Det har jag listat ut för länge sen ;)
#30 - 8 september 2008 18:25
JojjeN skrev:

Spelar det någon roll? Vi kan inte hålla på och anta saker och ting utan vi får ta information som finns att tillgå helt enkelt. Jag har märkt i flera trådar att det ifrågasätts saker och ting. Jag tror inte att vi har så stor nytta av det, utan svara istället på frågan som den ställs, efter bästa förmåga så klart ;)
Jag vet att ni vill att det ska bli bra, men jag hade inte gillat att bli ifrågasatt och dumförklarad.

On topic: Det skulle vara trevligt att se akvariet, om du inte vet hur man lägger in en bild så kanske dina föräldrar kan hjälpa till med det.

Pansarmalar som sagt är trevliga men äter inte algerna som växer i akvariet. Octo-vad-de-nu-heter kan du ju ha med. Köp några fiskar i taget om du lägger ut egna pengar. Annars blir det en stor kostnad i ett svep.

Ska bli spännande och höra hur det går för dig!
#31 - 8 september 2008 19:36
Bra Lina, självklart. Du får snacka mig ocksdå tillrätta. ;)

Panda-Pansarmalar (15 st kan du säkert ha där?) och 25 otocinclus skulle nog vara bra.

Resten av fisken hade ju Nina bra förslag på.
#32 - 8 september 2008 19:39
Vi har ingen digitalkamera, bara sån gammal Vaddetnuheter.

Tack för förslagen! Men hur många honor tror ni jag kan ha?

Pengar är det inget problem med, mina föräldrar bidra endel när akvariet står i vardagsrummet, och jag har samlat pengar rätt lnäge själv också.
#33 - 8 september 2008 19:49
Vi har ingen digitalkamera, bara sån gammal Vaddetnuheter.

Tack för förslagen! Men hur många honor tror ni jag kan ha?

Pengar är det inget problem med, mina föräldrar bidra endel när akvariet står i vardagsrummet, och jag har samlat pengar rätt lnäge själv också.

Till din Kampfiskhane kan du ha ganska många honor i ett så pass stort kar. Ca. 3-5 vore nog en rimlig skara. Dock inte färre än fem eftersom hanen lätt kan stressa ihjäl honan vid lek. Med fler honor minskar den risken.

Annons