Mina kakaduor

#1 - 29 september 2011 17:44
har fått yngel första kullen....och hon flyttar runt dom i akvariet hela tiden, glödbandstetrorna står i givakt en bit i från..för nåde den som kommer för nära ;) äppelsnäclorna dom stackarna fattar dock nada ;) så dem kan hålla honan sysselsatt en bra stund innan dom masar sig bort. I början tog hon med sig allihop ynglen in i grottan när lampan släcktes...har en liten nattlampa dock...bör jag ge dom nåt speciellt att äta...släpper ner lite mat där dom befinner sig just då, men räcker det...det är nog 20-25 st som det är nu efter 1 vecka, och klarar sig typ 4-5 st är jag nöjd...tänker inte odla men det vore kul om nån överlevde för honan verkar vara en bra yngevårdare och kakaduor lever ju inte så länge har jag hört....så nån avkomma vore kul att ha kvar.
Detta var den mest intressanta dvärgciklid jag haft...så nu blir det fler apisogramma ska nog starta ett liknande i gästrummet...men då blir det nog Apistogramma Hongsloi i det....är sjukt sugen på Barlowi också så vi får se:)
#2 - 29 september 2011 19:48
Grattis! Alltid en fröjd att se en hona valla runt de små och jaga bort allt och alla som kommer nära. Har du ett väl ingånget kar finns det alltid små mikroskopiska djur de kan plocka i sig, mossor är toppen att husera sånt. Flingfoder brukar vara svårt hur väl man än krossar dem. Det bästa från början är nykläckt artemia, sök på forumet det finns gott om trådar om det.
#3 - 29 september 2011 19:53
ok tack för svaret ska kolla upp det :)
#4 - 29 september 2011 20:38
har gett dom lite tinad och ..söndersmulad räkmix + torrfoder i småsmulor...och det ser ut som dom tar dom små små bitarna, fast Atremia kanske är mer näringsrikt ?
#5 - 29 september 2011 20:46
Huvudsaken är att de äter nåt och gärna ofta. Skulle nog tro att artemia är rikare ja, men det är inget absolut krav. Kan funka utan som sagt.
#6 - 30 september 2011 20:54
#7 - 13 oktober 2011 18:53
Ynglen lever än :) det är 10 st kvar nu...jag köpte bosmider som dom får 2ggr/dag. Har lagt in filmer i tråden som länkas ovan ;)
#8 - 14 oktober 2011 05:24
Grattis! Alltid en fröjd att se en hona valla runt de små och jaga bort allt och alla som kommer nära. Har du ett väl ingånget kar finns det alltid små mikroskopiska djur de kan plocka i sig, mossor är toppen att husera sånt. Flingfoder brukar vara svårt hur väl man än krossar dem. Det bästa från början är nykläckt artemia, sök på forumet det finns gott om trådar om det.

Jag kör med fryst artemia nauplier till mina kakadua-yngel :)

Ynglen lever än :) det är 10 st kvar nu...jag köpte bosmider som dom får 2ggr/dag. Har lagt in filmer i tråden som länkas ovan ;)

Så roligt :)
#9 - 14 oktober 2011 15:29
Ja det är kul att dom klarat sig, så här pass länge...:)
#10 - 16 oktober 2011 12:39
idag hittar jag inga yngel [:(!] endera har dom spritt sig i akvariet och gömmer sig, lr så är dom döda, hur länge brukar honan vakta dom ? Hon har vaktat dessa i 3 veckor nu..:confused:
#11 - 16 oktober 2011 16:20
Ibland vallar hon in dem i grottan för att skydda dem men annars kan de spridit ut sig. Tror min hona vallade ca 3 veckor faktiskt. Trodde de flesta skulle gå under men i takt med att de växte till sig såg jag dem allt mer och nu är det drygt 10st som glider runt, några som redan könsmogna vid ynka 2cm drygt. Har haft en hona så liten som haft yngel redan faktiskt. Så håll hoppet uppe! :)
#12 - 16 oktober 2011 16:32
Tack för svar, hon vaktar nåt fortfarande iaf fast nu är hon mer över hela akariet och vaktar far runt som en toka och jagar bort kolglödtetrorna som bara får vara i ett litet hörn. så förhoppningsvis är dom där någonstans.:)
#13 - 31 oktober 2011 18:42
Har inte sett till ett endaste yngel...dom är nog borta.:(..förhoppningsvis leker dom snart igen. Idag fick 5 små pygmepansarmalar följa med hem till detta karet, så himla söta, dom stimmar runt både högt och lågt.
#14 - 1 november 2011 14:59
Nu har honan intagit grottan och tagit på sig lekdräkt...lek på G igen verkar det som :)
Lägger in ett kort på kakaduakaret med
[ATTACH=CONFIG]48786[/ATTACH]
#15 - 1 november 2011 19:52
Har en plan;) att hitta ett exakt likadant akvarium och ställa det brevid detta, bänken räcker till gott och väl....skulle inte det bli fint....problemet är bara att hitta ett...:p
#16 - 2 november 2011 06:58
Det låter som en riktigt bra plan tycker jag ;)
#17 - 2 november 2011 08:17
Shit...gick in på blocket nu och hittade ett precis likadant akvarium...1 mil hemifrån till på köpet...haha "plötsligt händer det" moment...jihooo vad kul....nu blir det Ap. Hongsloi i det tror jag....:)
#18 - 2 november 2011 08:29
Kul, alltid roligt med yngel :D

Hoppas det går bättre nästa gång
#19 - 2 november 2011 14:56
Tack :) hon har grävt ner sig i grottan nu så nu är det absolut på G :)
#20 - 2 november 2011 17:40
Så nu är "tvilling" karet hämtat, blev lite osäker när jag såg det om det verkligen var samma storlek som det jag har, men som tur var så var det det, Fick med en stor burk med fiskar, växter mm som jag egentligen inte vet vad jag ska göra av....guppies och yngel var det :phmm men det var en yngre tjej som sålde det och jag kunde inte riktigt med att säga att jag inte ville ha hennes fiskar...vi får se dom får bo i burken så länge..;)
Kommer nog inte starta upp detta karet innan jul...iaf akvarie butgeten är nu spräckt med råge [:o] så det får vänta..
#21 - 2 november 2011 19:51
Så nu är "tvilling" karet hämtat, blev lite osäker när jag såg det om det verkligen var samma storlek som det jag har, men som tur var så var det det, Fick med en stor burk med fiskar, växter mm som jag egentligen inte vet vad jag ska göra av....guppies och yngel var det :phmm men det var en yngre tjej som sålde det och jag kunde inte riktigt med att säga att jag inte ville ha hennes fiskar...vi får se dom får bo i burken så länge..;)

Kommer nog inte starta upp detta karet innan jul...iaf akvarie butgeten är nu spräckt med råge [:o] så det får vänta..

AP går ju jättebra ihop med guppys som håller sig vid ytan. Har haft det med både borellii o agassizii. På sommaren åker guppysarna ut i stora krukan. Istället för blomma på terassen har jag planterat amerikansk vattenlilja o näckrosor o släpper ut dem på grönbete jun-aug. Blev lite inspirerad då jag var i thailand....
#22 - 2 november 2011 19:59
Jo iof...men jag ska ju inte starta upp karet nu utan senare och jag vill inte ha guppies...men jag har nog hittat hem till dom iaf...har en systerdotter som vill ha dom:)
Lät mysigt att ha dom ute dock...;)
#23 - 3 november 2011 14:41
Funderar på dessa: Apistogramma trifasciata till "tvillingkaret" dom vill inte ha riktigt så lågt PH som Hongsloi funkade upp till 7, tror det skulle fungera bättre, men det får bli en senare fråga, men fundera gör ju inget..;)
#24 - 12 november 2011 10:58
Tack :) hon har grävt ner sig i grottan nu så nu är det absolut på G :)

Jaaaa...nu vaktar hon yngel igen...:)
#25 - 12 november 2011 18:25
Massa yngel är det, ger dom bosmider och hoppas på det bästa;)
#26 - 12 november 2011 18:51
Kanske börja kläcka artemia? Enkelt och utmärkt yngelfoder!
#27 - 12 november 2011 18:52
mmm kanske det...hur gör man :confused:
#28 - 12 november 2011 19:15
mmm kanske det...hur gör man :confused:
Det beror lite på hur petig du är och om du kan ha lite slabb.
Om så, så skaffa 2 petflaskor. En luftpump, ett par luftkranar och en förgrening. En till förgrening kan vara bra att slakta. Ett par kattstrypare alias buntband.
Skär av botten på petflaskorna.
Sätt fast en snörögla med buntband och dra åt. Flaskorna skall hänga upp och ned med korken nedåt.
Borra ett hål som är lite trängre än luftslangen i korkarna. Dra igenom luftslangen genom korken. Stoppa i en bit av den slaktade luftkopplingen i slangen. Dra försiktigt tillbaks slangen tills det blir tätt.
Koppla dit luftgrejorna så du har luftpump, fördelare, kranar upp och nedvända pet. Häng upp det hela från lämplig hylla. Ställ/häng luftpumpen lite högre än flaskorna, OBS viktigt!
Fyll flaskorna till 2/3 med saltvatten. Vrid på luften så det bubblar rejält men inte stänker över.
#29 - 12 november 2011 19:25
hmm ok...funkar inte Bosmider lika bra...;)
#30 - 12 november 2011 19:40
hmm ok...funkar inte Bosmider lika bra...;)

Jag vet faktiskt inte. Har aldrig provat. Men får ynglen in dom i munnen funkar det nog.
#31 - 12 november 2011 19:43
Jaaa gud ja dom är pyttesmå....:)
#32 - 13 november 2011 13:50
Lite yngelkort ;)

[ATTACH=CONFIG]49185[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]49186[/ATTACH]
#33 - 13 november 2011 14:33
Ett enklare men något mindre effektivt sätt (vilket inte gör så mycket eftersom ägg är skitbilligt) sätt att kläcka artemia är med glassburk eller liknande. Dela locket i 2 delar, en mindre, och trä ned den så det blir 2 kammare med en liten glipa under. Tejpa eller silikona så den sitter fast. I den större kammaren häller du äggen och sen har du någon sorts ljuskälla vid den mindre (vid fönstret funkar fint tex) och när de kläcks kommer de att simma mot ljuset in i den mindre kammaren och då kan du suga upp dem utan bekymmer. En knapp tsk salt i vattnet och nån sorts fin sil är det enda materialet förutom glassburken du behöver. Det kan nämligen vara bra att skölja artemian innan du matar så ynglen inte får i sig salt, men många fuskar med detta utan större problem.
#34 - 13 november 2011 21:05
ok tack för hjälpen....:)
#35 - 13 november 2011 21:35
Haha känns jättekrångligt när man inte har några bilder framför sig :p
#36 - 16 november 2011 07:31
Ja lite fast jag tror jag fattar iaf, hur som helst såå lever ynglen än och får bosmider en till två gånger per dag, hoppas på att någon/några klarar sig så man kan se dom växa upp:)
#37 - 30 november 2011 17:51
Verkar funka bra med Bosmider, ynglen växer och är nu ca 0,5 cm långa och ser ut som små små minifiskar :)
#38 - 8 december 2011 12:08
Hej roligt att följa dina yngelstrapatser! Min ena hona har frisimmande sen knappt en vecka tillbaka och vallar runt dem över hela karet. Dock är hon extremt aggressiv mot allt! Såpass att hon stressat tetrorna till vitapricksjukan! Inte spec kul! Funderar på att flytta henne till mindre och skaffa nytt sällskap. Eller skall man räkna med att hon huserar hela akvariet själv? Utan ngt andrum alls för de andra? Hur har de funkat för dig?
#39 - 11 december 2011 09:31
Hon brukar vakta i sin hörna där kokosnöten är i början, senare vallar hon ynglen runt i akvariet, hon jagar bort allt som kommer för nära ynglen men tetrorna verkar ta det med ro, nu när ynglen är större har hon lugnat ner sig lite.
#40 - 11 december 2011 19:10
Jag kollade förresten senast jag va på Herkules, men tyvärr hade dom inte barlowi inne :( Men ser jag dom någon gång så hojtar jag till, om du inte hinner före ;)
#41 - 12 december 2011 09:42
Tack :)
#42 - 12 december 2011 21:48
Verkar som iaf 4 yngel fortfarande lever nu är dom som små mini kakaduor två är större och två är mindre 😊

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.991705,13.314159
#43 - 12 december 2011 22:13
Nu råkade du allt skicka fel länk va? :p
#44 - 12 december 2011 22:25
haha näää det är där jag är/bor ajfonen tycker det är kul att komplettera med det :D tydligen
#45 - 13 december 2011 12:22
Haha ja det kan ju vara bra ibland... :p Nu får du massbesök av alla zoopetar!
#46 - 13 december 2011 16:30
haha :D
#47 - 16 december 2011 16:18
Hur länge kan ynglen gå kvar hos föräldrarna karet är bara på 50 L :confused: dom som är kvar har varit frisimmande i en månad hur stora kan dom bli innan föräldrarna ser dom som rivaler ??
#48 - 30 december 2011 21:30
Frågar väl igen då nån som vet när jag bör flytta ynglen...mer än ett par kakaduor funkar ju inte i ett så litet kar det begriper jag men hur länge kan jag ha kvar ynglen innan föräldrarna börjar bråka med dom ?
#49 - 30 december 2011 22:08
Nu vaktar hon en ny yngelsvärm :D
#50 - 31 december 2011 10:59
Frågar väl igen då nån som vet när jag bör flytta ynglen...mer än ett par kakaduor funkar ju inte i ett så litet kar det begriper jag men hur länge kan jag ha kvar ynglen innan föräldrarna börjar bråka med dom ?

jag har 2 yngel/ungfiskar kvar i ett 54 liters och det lite lätt bråk men jag har mycket gömställen och löv som de mindre kan gömma sig i.
De små är ca 3 cm stora såp det är snart dags att flytta, men jag vet inte vart bara. Det är fullt i karen och den yngre hannen är så fin så jag vill helst inte att han skall till en affär, så jag funderar på om man kan ha 2 par ett tag i ett 105 liters...

Nu vaktar hon en ny yngelsvärm :D

Kul att höra:)
#51 - 5 januari 2012 20:56
Tack för svar vi får fundera vidare på vad man ska göra med ynglen har också löv och mycket växter så dom kommer undan ska till Sälen på söndag när jag kommer hem ska jag ta tag i det ;)
#52 - 5 januari 2012 21:24
tror ja ska börja följa denna tråd då jag med största sannolikhet kommer att skaffa ett par till min kub när den är klar.
funderade så här, har du ett par eller har du hane å 2 honor? jag tänkte pröva 1+2 då den enligt beskrivning är en haremsruvare.

hur är dom annars? känsliga? petiga med mat? osv...

/H
#53 - 6 januari 2012 19:48
Har ett par dom är inte känsliga, dom är orädda trevliga och leker lätt typ hela tiden mina är igång med tredje kulllen nu har haft dom sen i somras:) riktigt kul fiskare det
#54 - 20 januari 2012 18:53
Min kakadua hane har dött [:-47] att man ska kunna lämna dom en vecka med fiskvakt ens utan att nån faller ifrån....får köpa en ny till honan :)
#55 - 20 januari 2012 19:12
tråkigt :/
#56 - 20 januari 2012 20:29
Mmm :(
#57 - 26 januari 2012 17:19
Ny hane inköpt :)
#58 - 26 januari 2012 19:36
kan vi få se en bild på han då ? ;)

och snyggt kar du har med måste jag jo komma ihåg att säga.
#59 - 4 mars 2012 18:31
Tack ja här kommer blid på hanen bätte sent än aldrig :)
[ATTACH=CONFIG]51885[/ATTACH]
och ett på minsta ynglet som överlevt troligen från sista kullen
[ATTACH=CONFIG]51890[/ATTACH]
ett på ynglet från andra kullen som jag tror hoppas och önskar är en hona ;)
[ATTACH=CONFIG]51894[/ATTACH]
på karet efter en liten "renovering" idag
[ATTACH=CONFIG]51895[/ATTACH]
#60 - 4 mars 2012 23:12
Tack ja här kommer blid på hanen bätte sent än aldrig :)

[ATTACH=CONFIG]51885[/ATTACH]

och ett på minsta ynglet som överlevt troligen från sista kullen

[ATTACH=CONFIG]51890[/ATTACH]

ett på ynglet från andra kullen som jag tror hoppas och önskar är en hona ;)

[ATTACH=CONFIG]51894[/ATTACH]

på karet efter en liten "renovering" idag

[ATTACH=CONFIG]51895[/ATTACH]

Trevligt att höra att några av ynglen klarat sig iallafall! :) Jag har en kakadua hona(?) som jag inte är riktigt säker på könet. Jag vet dock inte hur gammal hon är, fortfarande ganska liten. Hur lång tid tar det innan man kan se könsskillnad på dem? :) om du vet det hade det hjälpt en hel del :D Vet nämligen inte om jag har ett par nu eller om det är en Hane som saknas, så jag får 1+2
#61 - 5 mars 2012 09:28
Välkommen i klubben jag, vet inte heller vad jag har mer än att jag har en vuxen hane jag hoppas ju att ynglen ska vara honor men har som sagt ingen aning än. Nån annan kanske vet :confused:
#62 - 5 mars 2012 12:16
Det går att könsbestämma kakaduor ganska tidigt, särskilt de odlade som är lite extra färgade. Vid ca 1,5-2cm kan man skönja färger i rygg och stjärtfenor hos hanar.
#63 - 5 mars 2012 12:25
ok tack ja denna har ingen färg på rygg lr stjärtfena den är väl runt 2 cm nu skulle jag tro :D det vore ju väldigt kul om det kunde vara en hona :)
#64 - 5 mars 2012 12:43
?Okej. Min hona(?) har lite färg på rygg fenan..? Men inga förlängda fenor som min hane har... Min hona(?) är naturfärgad medan min hane är "albino". Orange Flash tror jag varianten kallas.. Hur går det till dåå? Är färgen så viktig vid lek? eller så länge det är samma art så är det inga problem? :)
Förlåt att jag lånar tråden lite Annica.. hoppas det går bra! Måste säg att jag är avundsjuk på din fina hane! ;)
#65 - 5 mars 2012 12:51
Ähh det är lungt alltid lär man sig nåt ;) lägg upp ett kort på dina så kanske du kan få mer hjälp
#66 - 5 mars 2012 16:56
boomaddo skrev:
?Okej. Min hona(?) har lite färg på rygg fenan..? Men inga förlängda fenor som min hane har... Min hona(?) är naturfärgad medan min hane är "albino". Orange Flash tror jag varianten kallas.. Hur går det till dåå? Är färgen så viktig vid lek? eller så länge det är samma art så är det inga problem? :)

Förlåt att jag lånar tråden lite Annica.. hoppas det går bra! Måste säg att jag är avundsjuk på din fina hane! ;)

Svårt att svara på utan att se fisken med egna ögon. Det jag dock kan säga är att jag har två hanar som vuxit upp ihop i samma kar och den dominante är riktigt präktig med lååånga fenor medan den andre har stannat lite i växten, inga långa fenor men ändå gott om färg på dessa.
Men en annan faktor är ju hur hårt avlade de är, de jag har är "standardavlade" dvs inte naturform men inte heller "double super flash bla bla". Har sett att hos såna så har även honorna en del färg i rygg och stjärtfenor.
Så sammanfattningsvis gissar jag att du har en subdominant hane men det är ju svårt att avgöra utan att se fisken.
Edit: Jo så länge de är samma art så bör de leka även om färgerna skiljer.
#67 - 8 mars 2012 16:02
Svårt att svara på utan att se fisken med egna ögon. Det jag dock kan säga är att jag har två hanar som vuxit upp ihop i samma kar och den dominante är riktigt präktig med lååånga fenor medan den andre har stannat lite i växten, inga långa fenor men ändå gott om färg på dessa.

Men en annan faktor är ju hur hårt avlade de är, de jag har är "standardavlade" dvs inte naturform men inte heller "double super flash bla bla". Har sett att hos såna så har även honorna en del färg i rygg och stjärtfenor.

Så sammanfattningsvis gissar jag att du har en subdominant hane men det är ju svårt att avgöra utan att se fisken.

Edit: Jo så länge de är samma art så bör de leka även om färgerna skiljer.

Tack för svaret. Här kommer en bild på Albino kakaduan. Nu är denna bilden någon månad gammal och jag tycker nog att fenorna har blivit längre. Är detta en hane eller hona?
http://img703.imageshack.us/img703/4998/imag0129u.jpg
en bild till:
http://img811.imageshack.us/img811/2105/imag0138hl.jpg
#68 - 8 mars 2012 16:08
Lite fler bilder hade passat sig nu Annica? ;)
#69 - 8 mars 2012 16:50
Ok ska se vad jag kan åstakomma i kväll :)
#70 - 8 mars 2012 18:48
Jag tycker absolut det ser ut som en hane!
#71 - 8 mars 2012 22:15
boomaddo skrev:
Lite fler bilder hade passat sig nu Annica? ;)

Blir två på hanen den enda som kunde tänka sig att ev. ställa upp på en bild ;)

[ATTACH=CONFIG]51983[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51985[/ATTACH]
#72 - 9 mars 2012 12:28
Tjock och grann! ;) mycket vacker

Sent from my SGS running ICS ;)
#73 - 9 mars 2012 20:06
Tjock vet jag inte en snygg man i sina bästa år bara ;)

Annons