Mina Guppyyngel fäller ihop sina svansar och dör!!

#1 - 9 januari 2004 22:44
Jag har ett jätteproblem. Mina guppysar har fått yngel ett par gånger, men mina yngelkullar överlever aldrig! Ynglena viker ihop sina svansar så att dom ser ut som "pennuddar" och till slut dör dom en efter en. När ja släppte ut dom i akvariet efter 3 veckor hände detta, när jag flyttade dom till ett eget akvarium hände det också!
Vad ska jag göra!? Kan man "motverka" detta på nått sätt? Varför gör dom så? Jag har hört att det beror på stress, men det finns inget som stressar dom!

:(
#2 - 9 januari 2004 22:58
Jag har/har haft samma problem ..dock inte med alla yngel ..
jag tröttnade så nu när dom få ryngel så låter jag det bara vara helt dom med"normala" fenor överlever dom andra inte .. finns inte så mkt att göra ..men jag är nyfiken på varför det blir så ,så jag tänkte sno lite plats och åka med på denna tråden
#3 - 9 januari 2004 23:03
okay, ja flyttade precis tillbaka mina ynglar från mitt temporära akvarium tillbaka till yngelkassen. Har en dräktig hona som ska va där egentlinge, men hon får väl föda fritt i akvariet... Det har hänt så många gånger nu, och alla säger att guppysarna e lätt att föröka... Inte mina guppys :'(
#4 - 9 januari 2004 23:07
Ursprungligen skickat av zdybnet

Jag har hört att det beror på stress, men det finns inget som stressar dom!

:(

det kan ju vara själva flyttandet som stressar....
#5 - 9 januari 2004 23:10
njae men ja flyttade dem bara en gång, sen var dom normala, men efter ett par dar viker dom ihop "svansarna", detta har även hänt i själva yngelkassen.... Ush...
#6 - 9 januari 2004 23:39
Felaktig kost?

Mvh Malawi´n
#7 - 9 januari 2004 23:42
Nutrafin Max,nutrafin tillväxt foder Flumon .. jag vet inte om det är felaktig ..men .. Ja jag ger dom olika ,dom får naturligtvis inte allt samtidgit ..

Kanske bör tilläggas att flumon och nutrafin Max delas ner ordentligt innan matning om det var nån som misstolkade det ..
#8 - 10 januari 2004 00:05
samma problem jag, det é MKT frustrerande!...
och detta på mina 3 honors första kullar... :(
#9 - 10 januari 2004 09:29
Prova med tätare vattenbyten (10-20%/dag) under och efter födseln om det hjälper.
Ge inte för mycket mat till ynglen, det de inte äter bryts snabbt ner till nitrit och nitrat vilket alla yngel är känsliga mot.

Mvh Janne
#10 - 10 januari 2004 09:39
Du kanske har guppyföräldrar med dåliga gener.
#11 - 10 januari 2004 09:49
ha gärna ynglen i ett annat kar och använd special foder för yngel finns på närmaste zooaffär.
#12 - 9 maj 2004 12:25
Ursprungligen skickat av fveduk

Du kanske har guppyföräldrar med dåliga gener.

Detta händer alltså alltid med mina yngel... Så ja tror inte att det är generna eftersom det är olika honor från olia affärer.

Nu har jag dock skaffat ett litet eget akvarium åt dem. Hittade ett ensamt litet yngel i mitt stora akvarium så ja hoppas att den inte viker ihop sin bakfena nu...
#13 - 9 maj 2004 14:29

Hej zdybnet !

Kanske har du för mycket encelliga organismer i vattnet ?
Euflavin brukar avhjälpa problemet.
MVH
#14 - 9 maj 2004 14:39
=/ Hur tar man reda på det? Vill helst inte hälla ner massa onödiga kemikalier... Det är även bara guppysarna som gör så. Varken Palettciklidernas yngel eller svärdbärarnas har nånsin gjort så.
#15 - 9 maj 2004 15:05
Hej zdybnet!

Känsligheten kan väl vara olika hos olika fiskar.
Jag skulle i alla fall provat att flytta guppy-ynglen till ett eget akvarium och behandla dem med Euflavin för att se om det hjälper. Stamlösning;Lös 1 gram Euflavin i 1 liter vatten. Det ger 1 mg/ml.
Doseras 1 ml/liter akvarievatten. Behandlingslängd; flera dagar !
Lycka Till !
#16 - 9 maj 2004 15:49
Hmm okej tack för tipset, men ja provar nog att ha dem i ett eget akvarium utan att medicinera först. Det kan ha berott på att jag förut haft dem i en stor glasburk utan pump och istället bytt vatten ofta. Dock fungerade detta sätt för min kusin...
#17 - 10 maj 2004 13:19
det brukar vara problem med hormoner det finns medicin i det flesta zoo butiker
/jonathan
#18 - 13 maj 2004 18:40
Hmm jag från 15 till 0 ynglingar för mig. De har tappat bort fenor och flyter i vattnet. Jag har matat de med vanligt foder samma som för vuxna fast i mindre bitar . Nu är en guppyhona som har sama som ynglingar, den flyter i vattnet fast den har sina fenor kvar. Tror jag ger upp med guppys , och skaffar mig nått annat. De genomskylniga tetror och neontetror har inte drabats av nån sjukdom hittills . Och 2 st golden nugget äger akvariumet. Ja vi får se .

Annons