Mina guppysar vad händer?

#1 - 27 december 2007 20:27
Nu har jag förlorat 2 guppysar "tjejer" de är båda födda i samma akvarium som de levt i hela sitt liv..deras mor dog strax innan men nu när de har dött så börjar man undra.

Det jag har kunnat se är att de blir väldigt smala näst intill att de inte har nån magsäck kvar? Och fenorna vägrar röra på sig som i normala fall, de blir ganska stela och simmar helst inte, bara i nöd tex för maten. Sättet de simmar på är att de bara slingrar sig fram som en ål eller en orm använder knappt fenorna. Jag börjar undra vad det är för problem? Dessutom en hane jag köpt in 2 månader tillbaka har nu fått ett fel med sitt öga, Det är som en vit beläggning över det ena ögat och han verkar bara vilja vara för sig själv.

Jag har ett 50cm akvarium rymmer 60L gör regelbundna vatten byten 35% av vattnet byts..pumpen rensar jag 1 gång på 3 veckor slammsuger 1 gång på en och en halv månad, håller vattnet i god form dessutom så använder jag medel efter varje vattenbyte "mineraler" eller vad det nu kallas.

En grej till också, jag köpte mtit akvarium över blocket för en ca 5 månader sen. det var helt oanvänt och orört dock var det 1 år gammalt, jag startade det. Dock sa hon i akvarie butiken att jag skulle byta lysrör pga fiskarna och växterna, min fråga är då: Är det lyset från lysrören som får fiskarna att skimra i de vackra färgerna? eller har jag ett annat problem?

Ursäkta för så lång text..men jag var igång och frågsam!

Tack på förhand!

God jul och gott nytt år på er!
#2 - 27 december 2007 21:11
Hej... Tack detsamma....
När fiskar mår dåligt så "vaggar" de fram... det är förmodligen som du skriver att de inte använder fenorna ordentligt... Men om fenorna inte ser grumliga eller trasiga ut så bör det inte vara fenorna det är fel på...

Ger du varierad kost??? Jag höll på att förlora guppyhonor efter några kullar pga att de höll på att svälta ihjäl... sen snodde de ciklidernas pelles och efter det blev de jättepigga...
Nu ger jag honorna frysmat före och efter de har fått yngel.. Cyklops för det faller inte bara ner på botten och skräpar ner och sen kan även de minsta ynglen äta det... :)

Hur som haver... Ta med ett vattenprov till Zooaffären och be dem kolla att allt är bra... Du kanske inte behöver byta så mycket vatten?! 20-30 % kanske räcker... det beror på hur mycket fisk du har??? ;) Temp??? Och som vi tjatar här på Zoopet... visst har du vågor på vattenytan?! :D
#3 - 27 december 2007 21:49
skal göra det immorn..jag har hmm 3 fullvuxna svärdbärare 2 honor 1 hane och ett barn till dem som är rätt så stor :P 2 äldre guppyhanar varav 1 är den sjuke :( sen så har jag 3 hane yngel kanske 1 mån gamal nu och ungefär 4 yngel honer och 2 fullvuxna honer. sen så har jag en vanlig anstricus hur det nu stavas, "bottenätarn" och så har jag 2 små aljätare botten lirare dem med. sist men inte minst 1 eldstjärt och en pristella 5 neontetror/ 2 kardinal 4 vinkel tetror. Är det för mkt fisk kanske?

jag ger inte varierad kost bara de vanliga flingorna.. kan de ha med färgerna att göra ?

tempen har alltid legat på +25 varken mindre eller mer
#4 - 27 december 2007 23:24
Ja, det är i allfall inte för lite, tumregeln brukar vara en cm fisk per liter vatten.

Jag har haft guppy som dött precis som din gjort, och i mitt fall var det åldern som tog ut sin rätt. När man ser att bakkroppen blir platt som ett papper, så är det oåterkalleligt.
Om det sen är parasiter eller ålderssymptom eller något annat vet jag inte.
#5 - 30 december 2007 11:18
Nu gick man upp och märkte att den nyaste guppy hanen hade dött..:( men de andra fiskarna mår bra..jag börjar tro att han inte riktigt komm med i gänget och blev mobbad och slutade äta..kan de vara så?
#6 - 30 december 2007 11:38
Varierad kost är det viktigaste av allting.. Precis som för oss.. Man kan inte hålla sig frisk om man inte får i sig vad man behöver...
Frysmat är jättebra/nyttigt... Jag föredrar cyklops.. jag tycker att de är så små att yngel kan äta dem.. de sjunker inte bara till botten och skräpar ner karet och de är inte så stora och äckliga.. Men har man stora fiskar funkar de ju inte...

Jag har även en burk med nått granulat... den ser ut som en kryddburk med småhål och granulaten är som småbitar... det varierar jag med ibland... man kan även ge grönt men det har jag varit lite dålig på senaste tiden... ärtor, råa, skalade... kan de lära sig att gilla... man tinar ärtan och sedan skalar man den, mosa till den lite mellan tumme och pekfinger också så den blir lite porösare... Men det tar ett par gånger innan de får kläm på det... ;)

Köp inte mer fisk iaf... Det är en aning mycket.. Kanske har du fått höga värden nitrat???
Dammsug mera och krama ur filtret oftare i såfall... Har du mycket växter??? De tar ju hand om efter fisken så man får ju lättare bra symbios om man har mycket växter i förhållande till fisk... Sniglar hjälper ju till att städa efter växterna och skapa balans.. Posthorn ska vara de bästa städarna... :)
#7 - 30 december 2007 15:59
Nepp mer fisk ska inte in i akvariet på ett tag..jodå sniglar har jag rätt gott om..växter kanske lite mindre..har 5 växter lite utspridda o så en ganska stor klump java mossa som växer som bara den..jag har börjar byta vatten och krama ur filter 1 gång i veckan nu så får jag se om det hjälper..cyklops ska bli..vad kostar de? de är nog inte så jätte dyra kan jag tänka mig, på onsdag när ja börjar jobba igen ska jag dra förbi fiske affärn o köpa cyklops..kan de vara bra med en eller 2 växter till?

En fråga till som jag inte har fått svar på..Ett nytt lysrör? hjälper det fiskarnas färger? växterna mår ju säkert bättre utav det också..
#8 - 2 januari 2008 22:19
Mumin skrev:
Ja, det är i allfall inte för lite, tumregeln brukar vara en cm fisk per liter vatten.

Jag har haft guppy som dött precis som din gjort, och i mitt fall var det åldern som tog ut sin rätt. När man ser att bakkroppen blir platt som ett papper, så är det oåterkalleligt.

Om det sen är parasiter eller ålderssymptom eller något annat vet jag inte.

Den tumregeln ger jag inte mycket för, allt beror på fiskarnas beteende...och jag vet att Kjell fohrman och många andra håller med.....läs artbeskrivningarna och kolla med oss andra istället så blir det nog betydligt bättre.
#9 - 2 januari 2008 22:22
elvir skrev:
Nu har jag förlorat 2 guppysar "tjejer" de är båda födda i samma akvarium som de levt i hela sitt liv..deras mor dog strax innan men nu när de har dött så börjar man undra.

Det jag har kunnat se är att de blir väldigt smala näst intill att de inte har nån magsäck kvar? Och fenorna vägrar röra på sig som i normala fall, de blir ganska stela och simmar helst inte, bara i nöd tex för maten. Sättet de simmar på är att de bara slingrar sig fram som en ål eller en orm använder knappt fenorna. Jag börjar undra vad det är för problem? Dessutom en hane jag köpt in 2 månader tillbaka har nu fått ett fel med sitt öga, Det är som en vit beläggning över det ena ögat och han verkar bara vilja vara för sig själv.

Jag har ett 50cm akvarium rymmer 60L gör regelbundna vatten byten 35% av vattnet byts..pumpen rensar jag 1 gång på 3 veckor slammsuger 1 gång på en och en halv månad, håller vattnet i god form dessutom så använder jag medel efter varje vattenbyte "mineraler" eller vad det nu kallas.

En grej till också, jag köpte mtit akvarium över blocket för en ca 5 månader sen. det var helt oanvänt och orört dock var det 1 år gammalt, jag startade det. Dock sa hon i akvarie butiken att jag skulle byta lysrör pga fiskarna och växterna, min fråga är då: Är det lyset från lysrören som får fiskarna att skimra i de vackra färgerna? eller har jag ett annat problem?

Ursäkta för så lång text..men jag var igång och frågsam!

Tack på förhand!

God jul och gott nytt år på er!

Frågan borde ställas i sjukdomsforumet istället, men du kan ha fått in någon parasit, eller så börjar de individerna helt enkelt bli gamla, eller stressade. Det är omöjligt att säga vad som är fel. Du kan nog också ha lite väl mycket fisk i akvariet. Det är nog ingen panik om det bara är de tre som är "sjuka", fortsätt sköta akvariet på samma sätt som nu, men minska på fisktätheten, jag skulle ha börjat med att ta bort eldstjärten...
#10 - 3 januari 2008 22:27
tummen skrev:
Den tumregeln ger jag inte mycket för, allt beror på fiskarnas beteende...och jag vet att Kjell fohrman och många andra håller med.....läs artbeskrivningarna och kolla med oss andra istället så blir det nog betydligt bättre.

Jaha, då får jag väl ersätta den tumregeln med en tummenregeln istället;););)!!
Jag vet att du och Kjell har skrivit om detta i någon annan tråd, som jag ska leta rätt på.
#11 - 4 januari 2008 22:51
@ tummen

Jag har tänkt på att göra mig av med han men hur? sälja? jag ger gärna bort den till ngn här .. bara ni hämtar den :)

Edit:

Guppy hanen har tyvär dött :( såsom de två guppy honorna, men jag är inte ledsen över det..nu verkar alla må prima förutom att eldstjärten jagar alla hela tiden :(
#12 - 8 januari 2008 17:39
Eftersom ingen verkar vilja svara på din fråga om lysrör så får väl jag göra det.Det finns lysrör som framhäver fiskarnas färger och brukar kallas för neonrör.Nackdelen med dessa rör är att de inte är bra för växterna,i en 2-rörs ramp kan man sätta ett neonrör fram och ett växtrör bak.Bättre än bara neonrör om man har växter
#13 - 8 januari 2008 17:44
Neonrör kallas de defenitift inte

Ja kallar dom vanliga akvarierör med mer av de blåa spektrumet.
Typ Sylvania Aquastar eller Philips Aquarell

Fins extrema Sylvania rör typ Marine Glo ... men är för saltvatten men ger mysigt ljus om de blandas med andra om man nu gillar blått sken
#14 - 8 januari 2008 17:47
elvir skrev:
@ tummen

Jag har tänkt på att göra mig av med han men hur? sälja? jag ger gärna bort den till ngn här .. bara ni hämtar den :)

Edit:

Guppy hanen har tyvär dött :( såsom de två guppy honorna, men jag är inte ledsen över det..nu verkar alla må prima förutom att eldstjärten jagar alla hela tiden :(

Ge bort den till någon här eller lämna tillbaka den till affären. Eldstjärtar är tyvärr kända för att bete sig så....[:o]:p
#15 - 8 januari 2008 17:47
Mumin skrev:
Jaha, då får jag väl ersätta den tumregeln med en tummenregeln istället;););)!!

Jag vet att du och Kjell har skrivit om detta i någon annan tråd, som jag ska leta rätt på.

Vi får väl helt enkelt skapa en egen tråd om detta.....:D
#16 - 8 januari 2008 20:37
mayday skrev:
Neonrör kallas de defenitift inte

Ja kallar dom vanliga akvarierör med mer av de blåa spektrumet.

Typ Sylvania Aquastar eller Philips Aquarell

Fins extrema Sylvania rör typ Marine Glo ... men är för saltvatten men ger mysigt ljus om de blandas med andra om man nu gillar blått sken

Jo när du sprang omkring i blöja så kallades dom för neonrör och i en riktig akvarieaffär vet dom oxå vad ett neonrör är.;)
#17 - 9 januari 2008 11:08
riverhorse skrev:
Jo när du sprang omkring i blöja så kallades dom för neonrör och i en riktig akvarieaffär vet dom oxå vad ett neonrör är.;)

Är inte rätt term UV-lysrör...? Men detta finns det ett eget forum för, skriv mer där istället.;):D:p
#18 - 9 januari 2008 12:27
tummen skrev:
Är inte rätt term UV-lysrör...? Men detta finns det ett eget forum för, skriv mer där istället.;):D:p

Nä uv ljus är något helt annat.
Jag avslutar hämed diskusionen om neonlysrör,för jag anser inte att det är till någon hjälp längre för "elvir"
För alla som undrar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neon
#19 - 9 januari 2008 13:36
Ha ha.. medan de anmärker på ord... Hur går det med firrarna???
Man behöver inte krama livet ur filtret en gång i veckan men jag brukar krama några gånger i hinken med smutsvatten när jag ändå byter vatten så att de stora smutsresterna, som döda blad, åker av..

Jag tror att jag skrev också att jag brukar dammsuga botten... Jag brukar ta 1/4 av karet per vecka och ibland flytta på inredning, dock inte flytta på växter, dessa tar jag runt hela roten och "ruckar" lite försiktigt på så det kommer upp lite smuts och ner lite syre men jag är mycket rädd om rötterna...

Obs. alla nya... Detta gäller alltså ett inkört, lite överbefolkat kar, inte nystartat och underbefolkat... ;)

Berätta hur det går och om de verkar må bättre... Förresten.. jag har hört att man kan lämna in fisk på zooaffären... ring och fråga.. :)
#20 - 11 januari 2008 09:15
Men det var inte en eldstjärt jag hade, Det var en regnbågs haj. Den e svart i kroppen och oranga fenor. Dock sa han i akvarie butiken att han är "städare" och rensar svamp från andra fiskar..alltså att han inte attakerar och skrämmer bort? kan det stämma? Iofs så är han en av de få som inte rör nyfödda yngel..vill helst inte bli av med han, han är ju så jävla snygg!

Har köpt ett nytt lysrör också : Aqua Glo 15 watts ger en skimrande röd färg får all orange färg på fiskarna att se ut som de e på disco :D ser väldigt bra ut!

Nu funkar det aldeles utmärkt, har köpt artemia ger gröna ärtor då och då / flingor, alla verkar må super bra :) fick in pmdd i början av veckan..allt verkar gå mkt bättre :D

Dessutom fått min far att börja med akvarie hobbyn igen ;)
#21 - 11 januari 2008 09:32
Städar svamp på andra fiskar?! Det var en märklig kommentar och det stämmer INTE. Vilken affär var detta?

Inga fiskar städar svamp från andra fiskar, vad jag vet. Det som han kanske syftar på är putsarfiskar med stationer där andra fiskar står i kö, men dessa fiskar lever i saltvatten och äter knappast svamp utan parasiter som sitter på deras kunders kroppar...

Putsarfiskarnas arbete utgår dessutom från deras kunders frivillighet. Kunderna står ut med att bli putsade/lätt bitna för att parasiterna ska försvinna, men putsarfisken arbetar bara runt sina station och aldrig på eget bevåg utan att kundfisken "bett om det". En fisk som jagar andra fiskar eller biter ovälkommet brukar kallas attackerande, om man nu inte vill sälja utan att bry sig om VAD man säljer.

Det finns dock en falsk putsarfisk som är väldigt lik den äkta, både till utseende och initialt beteende, men den biter ordentligt ur kundens kropp och tar inte parasiterna. Den falska brukar få flytta runt på reven för kunderna brukar inte uppskatta sina skador så värst, och passar sig därför för just den platsen...
#22 - 11 januari 2008 09:36
Han sa det att regnbågs hajen städar på dem..:S i bromma Zoo vid flygplatsen, den stora affären.
#23 - 11 januari 2008 09:43
edit, se ovan. Du ska nog vara skeptisk till den säljarens kunskaper i allmänhet tror jag. Kolla runt på artbeskrivningarna i zoopet så ser du själv vilken art du har... jag hade inte litat på en säljare som kläcker ur sig en sådan lögn bara för att få sälja (men sanningshalten är ju inte lätt att veta/bedöma om man är nybörjare)
#24 - 11 januari 2008 09:45
elvir skrev:
Han sa det att regnbågs hajen städar på dem..:S i bromma Zoo vid flygplatsen, den stora affären.

Då snackade han i nattmössan.:p
#25 - 11 januari 2008 09:48
jag är dock säker på att det är en regnbågs haj..såg den i sundbyberg "Akvarie leasing" där stod det att det var en regnbågs haj, men att den städar svamp från andra lät grymt skummt..men han verkar ganska lugn endå.. "regnbågs hajen" då

Edit: oj http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273 läste om den, stod minst 2.5 m akvarie i längden, och att den kan bli lite sur när den blir gammal..Kan det vara att han har blivit gammal :P. när jag köpte han för ca 5 mån sen så var han bara 3-4 cm nu har han vuxit till sig och är 10 cm :D väldigt snygg fisk.
#26 - 11 januari 2008 09:53
elvir skrev:
Men det var inte en eldstjärt jag hade, Det var en regnbågs haj. Den e svart i kroppen och oranga fenor. Dock sa han i akvarie butiken att han är "städare" och rensar svamp från andra fiskar..alltså att han inte attakerar och skrämmer bort? kan det stämma? Iofs så är han en av de få som inte rör nyfödda yngel..vill helst inte bli av med han, han är ju så jävla snygg!

Har köpt ett nytt lysrör också : Aqua Glo 15 watts ger en skimrande röd färg får all orange färg på fiskarna att se ut som de e på disco :D ser väldigt bra ut!

Nu funkar det aldeles utmärkt, har köpt artemia ger gröna ärtor då och då / flingor, alla verkar må super bra :) fick in pmdd i början av veckan..allt verkar gå mkt bättre :D

Dessutom fått min far att börja med akvarie hobbyn igen ;)

Regnbågshajen är släkt med eldsjärten, och äter/putsar absolut inte bort svamp.....jag tycker fortfarande att du bör göra dig av med den den passar inte riktigt in om man säger så....
#27 - 11 januari 2008 09:58
tummen skrev:
Regnbågshajen är släkt med eldsjärten, och äter/putsar absolut inte bort svamp.....jag tycker fortfarande att du bör göra dig av med den den passar inte riktigt in om man säger så....

Mjo de ska jag nog..finns det någon här i sthlm som är villig att ta hand om han? du får han gratis om du kommer och hämtar han.

Annons