Nu har jag förlorat 2 guppysar "tjejer" de är båda födda i samma akvarium som de levt i hela sitt liv..deras mor dog strax innan men nu när de har dött så börjar man undra.
Det jag har kunnat se är att de blir väldigt smala näst intill att de inte har nån magsäck kvar? Och fenorna vägrar röra på sig som i normala fall, de blir ganska stela och simmar helst inte, bara i nöd tex för maten. Sättet de simmar på är att de bara slingrar sig fram som en ål eller en orm använder knappt fenorna. Jag börjar undra vad det är för problem? Dessutom en hane jag köpt in 2 månader tillbaka har nu fått ett fel med sitt öga, Det är som en vit beläggning över det ena ögat och han verkar bara vilja vara för sig själv.
Jag har ett 50cm akvarium rymmer 60L gör regelbundna vatten byten 35% av vattnet byts..pumpen rensar jag 1 gång på 3 veckor slammsuger 1 gång på en och en halv månad, håller vattnet i god form dessutom så använder jag medel efter varje vattenbyte "mineraler" eller vad det nu kallas.
En grej till också, jag köpte mtit akvarium över blocket för en ca 5 månader sen. det var helt oanvänt och orört dock var det 1 år gammalt, jag startade det. Dock sa hon i akvarie butiken att jag skulle byta lysrör pga fiskarna och växterna, min fråga är då: Är det lyset från lysrören som får fiskarna att skimra i de vackra färgerna? eller har jag ett annat problem?
Ursäkta för så lång text..men jag var igång och frågsam!
Tack på förhand!
God jul och gott nytt år på er!