Mina guppys stimmar inte?

#1 - 31 maj 2006 22:51
Hej!
I mitt 120 L har jag 8a guppys, men dom stimmar inte särskilt mycket.
Det är ju ändå tjusningen med ett antal sådana fiskar.

Övriga fiskar i akvariet är 1 ancistrus 2 platy och 2 fjärilciklid, och det verkar nästan som att alla går i ett stim (förutom enstöringen till mal).

Kan det vara för att dom inte har något "hot"?
Hade en kampfisk i 2 dagar för en vecka sedan, men det resulterade mest i att alla guppys var vid ytan...
Guppysarna har jag själv fött upp och när kampfisken (hane) började vara elak mot dom gav jag han till flickvännens mor.
När guppysarna för ett par månader sedan var i badkaret för totalrenovering av akvariet stimmade dom iallafall, annars är dom så tama att dom i stort sett äter ur handen.

Men är det någon som vet varför dom inte stimmar?
Förövrigt; är det fullt i karet? Det känns inte riktigt så.. Något som karets konung behövs.

Tacksam för svar.
#2 - 31 maj 2006 23:47
Guppy är inte en stimfisk. De snarare... vimlar.
#3 - 31 maj 2006 23:58
hahaha vimlar gör dom allt, lite överallt är dom.
#4 - 1 juni 2006 00:47
Huh!
Kollade in artbeskrivningen nu, och det var det j*vligaste. Har sen evigheter trott att det var en stimfisk!
Då besvarades allt om guppyn då då.

Men vad tycker ni om artbeståndet?
#5 - 1 juni 2006 07:55
Jag tycker att det verkar som om du skulle ha plats för någon stimfisk... 10 neontetror eller någon annan liten tetra skulle nog vara snyggt.

En liten tumregel som man kan använda är att räkna på cm fisk... kolla artbeskrivningen och se hur stora de blir som vuxna... försök att hålla 1 cm fisk/liter, man kan ha lite mera om akvariet är väl inkört och sköts med regelbundna vattenbyten. Sedan måste man självklart också se till vilken typ av fisk man har, behov av revir och var de vistas i karet osv... Men som sagt, några tetror verkar ok.
#6 - 1 juni 2006 11:43
[quote=Tant Nancy]
En liten tumregel som man kan använda är att räkna på cm fisk... [/quote]

Den tumregeln har jag koll på :).
Mina vattenvärden är förvånansvärt bra, har inte sysslat med akvarium mer än ett år, och det har mest varit småpyssel.
Ända problemet är att akvariet är felplasserat mitt emot morgonsolen, men till och med det verkar gå ur världen nu!

Men saken är den att jag skulle vilja ha någon outsiderfisk som drar åt sig uppmärksamheten nu, så neon/kardinal tetra var inte riktigt vad jag tänkt mig..
Kollade på scalarer men dom behöver mer höjd än jag kan erbjuda just nu.
Något tips?
#7 - 1 juni 2006 13:33
Ett par dvärggurami kanske... Fast jag undrar om inte fjärilarna skulle vara på dem och bråka (både fjärilsciklider och gurami är ju revirhävdande).
#8 - 1 juni 2006 21:13
[quote=batski]Ett par dvärggurami kanske... Fast jag undrar om inte fjärilarna skulle vara på dem och bråka (både fjärilsciklider och gurami är ju revirhävdande).[/quote]

Jag kan inte påstå att mina fjärilsciklider gör väsen av sig, däremot mina kakaduaciklider har börjat hävda sig när fjärilarna kom ner i karet.
#9 - 1 juni 2006 21:53
[quote=batski]Ett par dvärggurami kanske... Fast jag undrar om inte fjärilarna skulle vara på dem och bråka (både fjärilsciklider och gurami är ju revirhävdande).[/quote]

Det är nog inga problem med fjärilarna.
#10 - 1 juni 2006 21:56
[QUOTE=jonjac]Jag kan inte påstå att mina fjärilsciklider gör väsen av sig, däremot mina kakaduaciklider har börjat hävda sig när fjärilarna kom ner i karet.[/QUOTE]

Ja, apistos är lite tuffare än fjärilar.
#11 - 2 juni 2006 12:55
Hm.. som det är nu verkar fjärilarna inte bry sig för fem öre om revir.. dom verkar även ha lyckats para ihop sig, vilket jag förstått inte alls var säkert.

Fler förslag? Verkar kunna gå ändå.. men tycker personligen inte gurami är något speciellt.. :/
#12 - 2 juni 2006 13:07
De skulle nog bry sig om reviret i fall det bodde andra revirhävdande fiskar i akvariet. Platy och guppy är inte revirhävdande så de uppfattas inte som inskräktare av fjärilarna.

Personligen tycker jag att gurami är både vackra och trevliga fiskar, men alla kan ju inte tycka likadant.

Vad mer specifikt är du ute efter?
#13 - 2 juni 2006 19:22
Någon fisk som fångar upp intresset redan från avstånd när man blickar in i akvariet, via form eller färg spelar egentligen roll. Något större iallafall.
#14 - 3 juni 2006 09:54
Tja, du kan inte ha en mycket större fisk än fjärilar eller gurami tillsammans med guppy i ett 120 liters...

Ok, här har du några fiskar som kan väcka intresse och som skulle kunna bo i ett 120 liters:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240 (OBS! max 25 grader)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=350
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159

Palettciklider kommer dock inte att funka bra ihop med fjärilarna...
#15 - 3 juni 2006 11:09
Tackar..:).

Paradisguramin var ju faktiskt fin.
Kanske finns flera fina guramis ändå? :)

Annons