Mina guppys mår inte så bra :/

#1 - 20 augusti 2008 20:23
Har 5 guppys varav 2 verkar må rätt dåligt. En av dem (hona) låg på botten och andades snabbt en morgon för att sedan simma runt och verka hur frisk som hellst. Nu har jag sett 2 gånger till att hon vilat på botten -det kan väl knappast vara bra? Dock varar det inte så länge och hon verkar som sagt frisk emellanåt. Hon äter som hon ska osv.

Sen har jag en hane oxå. Han står mest still på samma ställe och verkar ha svårt att simma, han äter oxå med god aptit.

Vad kan det vara?
Finns det någon medicin jag kan prova? Jag är desperat!

De andra fiskarna verkar vara fullt friska.

Lite info om akvariet:
60 l
Invånare: 5 guppy, 1 kuhlii ål, 3 amano räkor & 10 neontetror
Byter ca 10-15 liter varje vecka.

Hjälp!
#2 - 20 augusti 2008 20:30
Skulle det vara något fel på värdena skulle förmodligen räkorna vara de första att reagera. Om jag fattat det rätt är väl räkor rätt känsliga mot sånt.

Hur gamla är dina Guppy?
Kan det inte vara så att de var gamla redan då du köpte dem?
De lever ju inte så länge (på gott och ont [:o])
#3 - 20 augusti 2008 20:34
Nina82 skrev:
Skulle det vara något fel på värdena skulle förmodligen räkorna vara de första att reagera. Om jag fattat det rätt är väl räkor rätt känsliga mot sånt.

Hur gamla är dina Guppy?

Kan det inte vara så att de var gamla redan då du köpte dem?

De lever ju inte så länge (på gott och ont [:o])

Honan är köpt för ca 6 månader sedan och hanen för ca 3-4 månader och ja, det är möjligt att de var gamla redan när jag köpte dem, tyvärr. Men jag har ingen aning om exakt ålder.

Kan det vara så att de helt enkelt är gamla? Isf, vad ska jag göra då?
#4 - 20 augusti 2008 21:24
Honan är köpt för ca 6 månader sedan och hanen för ca 3-4 månader och ja, det är möjligt att de var gamla redan när jag köpte dem, tyvärr. Men jag har ingen aning om exakt ålder.

Kan det vara så att de helt enkelt är gamla? Isf, vad ska jag göra då?

Finns inte så mycket att göra, tyvärr. Sköt allt som du gjort förut bara och skulle det bli för utdraget och du vet att fisken kommer dö är det OK att avliva. :(
#5 - 20 augusti 2008 21:26
Ger du någon frysmat??? Om hon vaknar till liv när du matar och beteer sig helt galet rovgirigt så håller hon på att svälta ihjäl, tror jag... [:-174]
#6 - 21 augusti 2008 18:22
Katharina skrev:
Ger du någon frysmat??? Om hon vaknar till liv när du matar och beteer sig helt galet rovgirigt så håller hon på att svälta ihjäl, tror jag... [:-174]

nej, det gör jag inte.
Jag tror inte att hon svälter då hon kan "vakna till liv" lite när som hellst och inte endast vid matning. Ena gången man ser henne ser hon helt slutkörd ut för att nästa stund verka hur pigg som hellst.
#7 - 21 augusti 2008 19:24
Frysmat är ett måste, här i djuraffären står skyltar överallt på fiskavdelningen som påminnelse att man inte får glömma varierad kost.

Köp röda mygglarver/artemia/räkmix, och mata med det en gång om dagen och flingor en gång om dagen, tex. flingor morgon och frysmat kväll.

Då är nog chansen stor att dina fiskar mår bra snart igen. =)
#8 - 21 augusti 2008 19:50
nej, det gör jag inte.

Jag tror inte att hon svälter då hon kan "vakna till liv" lite när som hellst och inte endast vid matning. Ena gången man ser henne ser hon helt slutkörd ut för att nästa stund verka hur pigg som hellst.

Hon är inte nära förlossning??? Mina honor brukar stå och jäsa i något lugnt hörn av karet.. Oftast med en gentleman vid sin sida som konstigt nog inte stör henne utan bara håller henne sällskap.. Jättegulligt... Mina är ju endlers i och inte lika "på" sina tjejer som guppy även om jag har guppy i dem också.. ;)
#9 - 21 augusti 2008 19:51
Skippa röda mygglarver bara eftersom det inte är bra för dig som hanterar den och heller inte innehåller så mycket näring som annan frysmat. Själva kör vi på artemia och cyklops ;)
#10 - 21 augusti 2008 19:53
Nina82 skrev:
Skippa röda mygglarver bara eftersom det inte är bra för dig som hanterar den och heller inte innehåller så mycket näring som annan frysmat. Själva kör vi på artemia och cyklops ;)

Ja, jag har tjatat om det i flera trådar.. Cyklops är så bra för det sjunker inte bara till botten utan flyter omkring i karet så fisken hinner äta upp det mesta istället för att det skitar ner karet bara... Ynglen kan också äta Cyklops även när de är helt nyfödda...
Enda nackdelen är ju om man har större fisk så är ju artemia bättre... Jag gillar inte mygglarver heller, man har hört så mycket skit om dem.. :)
#11 - 22 augusti 2008 12:11
Jag kan helt enkelt inte börja skippa mygglarver, för mina fiskar älskar dom så högt. Har försökt med artemia, men då verkar dom nästan tvinga i sig det, och inte äta för dom gillar det.

Men ynglena älskar artemia. =)
#12 - 22 augusti 2008 12:41
JojjeN skrev:
Jag kan helt enkelt inte börja skippa mygglarver, för mina fiskar älskar dom så högt. Har försökt med artemia, men då verkar dom nästan tvinga i sig det, och inte äta för dom gillar det.

Men ynglena älskar artemia. =)

Tänk bara på att det det kan vara allergiframkallande för dig som pelar med det [:o]
#13 - 22 augusti 2008 13:11
Nina82 skrev:
Tänk bara på att det det kan vara allergiframkallande för dig som pelar med det [:o]

Jo, jag vet. Har tänkt igenom det, och bestämt mig för att ta risken.
#14 - 22 augusti 2008 13:23
Har läst att svarta och vita mygglarver är bättre ur allergisynpunkt än röda, stämmer det?
#15 - 22 augusti 2008 13:40
Har läst att svarta och vita mygglarver är bättre ur allergisynpunkt än röda, stämmer det?

Har oxå hört att röda ska vara värst.

Såklart är det upp till var och en om de vill använda detta så länge de vet om riskerna :)

Annons