Mina guppies gravida?

#1 - 16 mars 2009 20:00
jag misstänker att mina guppies är gravida, dom är ganska så tjocka och svart bakom magen. Men det kanske bara är jag eftersom jag harr misstänkt det ända sedan första dagen jag fick hem dom till akvariet[:o]
#2 - 16 mars 2009 20:03
De är alldeles säkert gravida ;)
Guppy är nästan ständigt gravida eftersom de har förrådsbefruktning och det räcker att honan träffat hanen en gång för att få flera kullar.
#3 - 16 mars 2009 20:05
Nina82 skrev:
De är alldeles säkert gravida ;)

Guppy är nästan ständigt gravida eftersom de har förrådsbefruktning och det räcker att honan träffat hanen en gång för att få flera kullar.

jag kanske ska tilägga att dom aldrig har ynglat =)
#4 - 16 mars 2009 20:09
Mikron skrev:
dom har aldrig ynglat kanske jag ska tillägga

Hur vet du det?
Köpte du dem som yngel?

Har de gått utan hane sen de var yngel så är de bara feta [:o]
#5 - 16 mars 2009 20:18
Nina82 skrev:
Hur vet du det?

Köpte du dem som yngel?

Har de gått utan hane sen de var yngel så är de bara feta [:o]

Jag är inte helt säker på att dom inte fött någon gång dom kan ju ha ätit upp ynglena.[:o] och jag köpte dom vuxna och jag har 3 honor och en hane som simmar runt tillsammans och hanen försöker sig på dom nästan hela tiden;)
#6 - 16 mars 2009 20:21
Mikron skrev:
Jag är inte helt säker på att dom inte fött någon gång dom kan ju ha ätit upp ynglena.[:o] och jag köpte dom vuxna och jag har 3 honor och en hane som simmar runt tillsammans och hanen försöker sig på dom nästan hela tiden;)

Det är bara en tidsfråga innan du får yngel i akvariet, beroende på sällskapet vill säga, tills det sker kan du läsa den här tråden:;)

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002

Lycka till!:)
#7 - 16 mars 2009 20:22
Mikron skrev:

Då har de säkert ätit ynglen [:o]
Skaffa mer växter och gärna mossa som de kan gömma sig i.
#8 - 16 mars 2009 20:23
tummen skrev:
Det är bara en tidsfråga innan du får yngel i akvariet, beroende på sällskapet vill säga, tills det sker kan du läsa den här tråden:;)

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002

Lycka till!:)

Jätte tack för svaret :)
#9 - 16 mars 2009 20:31
Mikron skrev:
Jätte tack för svaret :)

Ett ytterligare tips som du säkerligen snart kommer få, även från andra än mig är att du bör söka i forumet innan du postar frågor; Här kommer en tråd om det::):p;)

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=119278&highlight=H%E5rda+fakta
#10 - 16 mars 2009 20:37
tummen skrev:
Ett ytterligare tips som du säkerligen snart kommer få, även från andra än mig är att du bör söka i forumet innan du postar frågor; Här kommer en tråd om det::):p;)

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=119278&highlight=H%E5rda+fakta

okej tack =):D
#11 - 16 mars 2009 20:40
Jag kanske ska säga att dom simmar och ''vilar'' ovapå pumpen också:p
#12 - 16 mars 2009 20:44
Mikron skrev:
Jag kanske ska säga att dom simmar och ''vilar'' ovapå pumpen också:p

Ett tecken på att de föder snart ;)
Eller att de inte mår bra [:o]

Får väl hoppas på det första :)
#13 - 17 mars 2009 13:45
Nina82 skrev:
Ett tecken på att de föder snart ;)

Eller att de inte mår bra [:o]

Får väl hoppas på det första :)

Jag tror att dom mår bra eftersom dom simmar runt också :)

Men borde jag lägga in den tjockaste i en liten födelse''kapsel'' eller vad man säger? :)
#14 - 17 mars 2009 13:55
Mikron skrev:
Jag tror att dom mår bra eftersom dom simmar runt också :)

Men borde jag lägga in den tjockaste i en liten födelse''kapsel'' eller vad man säger? :)

Så länge du inte har rovfiskar i samma kar tycker jag att du ska låta henne vara.
Jag är emot yngelboxar eftersom det är extremt stressande för honan och ynglen inte får simma fritt och lära sig gömma sig.
Låter du honan föda fritt i ett akvarium med mycket växter och mossa så kommer lagom många yngel överleva och allting sker så naturligt som möjligt.
Bäst för honan och bäst för ynglen :)
#15 - 17 mars 2009 13:59
Nina82 skrev:
Så länge du inte har rovfiskar i samma kar tycker jag att du ska låta henne vara.

Jag är emot yngelboxar eftersom det är extremt stressande för honan och ynglen inte får simma fritt och lära sig gömma sig.

Låter du honan föda fritt i ett akvarium med mycket växter och mossa så kommer lagom många yngel överleva och allting sker så naturligt som möjligt.

Bäst för honan och bäst för ynglen :)

För jag vet inte riktigt om jag har rovfiskar i mitt akvarium :P
jag jar fyra såna där med svart vitt på stjärtfenan och rött huvud
2 såna där som ser lite ut som pirayor med sträck på
och en mal och 4 guppies:D;) Men jag ska nog köpa en hona och en hane till =):)
#16 - 17 mars 2009 14:17
Mikron skrev:
För jag vet inte riktigt om jag har rovfiskar i mitt akvarium :P

jag jar fyra såna där med svart vitt på stjärtfenan och rött huvud

2 såna där som ser lite ut som pirayor med sträck på

och en mal och 4 guppies:D;)

svart/vitt på stjärtfenan och rött huvud = rödmunstetra
pirayor med streck på = riotetror?
Sugmalar är inget hot och heller inte Corydoras (pansarmalar).
Guppy äter gärn ayngel men ofta överlever de starkaste ur var kull eftersom de är snabbare och smartare.

Tetror kan vara lite luriga eftersom de är så himla snabba och gärna klipper ynglen. Ofta så kommer de in i små utrymmen oxå så de kan vara ett hot för dina yngel.
Har du ett någorlunda stort akvarium med mossa som täcker stor del av botten så går det men annars kommer du få svårt att få överlevande yngel.
Har du möjlighet att ha ett yngelakvarium är det det bästa.
#17 - 17 mars 2009 14:27
Nina82 skrev:
svart/vitt på stjärtfenan och rött huvud = rödmunstetra

pirayor med streck på = riotetror?

Sugmalar är inget hot och heller inte Corydoras (pansarmalar).

Guppy äter gärn ayngel men ofta överlever de starkaste ur var kull eftersom de är snabbare och smartare.

Tetror kan vara lite luriga eftersom de är så himla snabba och gärna klipper ynglen. Ofta så kommer de in i små utrymmen oxå så de kan vara ett hot för dina yngel.

Har du ett någorlunda stort akvarium med mossa som täcker stor del av botten så går det men annars kommer du få svårt att få överlevande yngel.

Har du möjlighet att ha ett yngelakvarium är det det bästa.

Jag funderar faktiskt på att köpa ett litet yngelakvarium och dom där som kan vara riotetra är lite svartgrå i färgen och väldigt snabba upp till ytan om ddom ska ta mat som flyter där.
men jag ska iaf försöka få tag på ett litet yngelakvarium ifall mina guppies är gravida och snart ska föda:D;)
#18 - 17 mars 2009 14:35
Mikron skrev:
Jag funderar faktiskt på att köpa ett litet yngelakvarium och dom där som kan vara riotetra är lite svartgrå i färgen och väldigt snabba upp till ytan om ddom ska ta mat som flyter där.

men jag ska iaf försöka få tag på ett litet yngelakvarium ifall mina guppies är gravida och snart ska föda:D;)

Om du ändå tänker köpa ett yngel AKVARIUM så köp ett riktigt akvarium på kanske 50-70 liter, för små akvarier är svåra att sköta om.
#20 - 17 mars 2009 14:42
#21 - 17 mars 2009 14:50
Mikron skrev:
Den första och tredje är dom jag har :)

tack för hjälpen :)

Jag tror nog att sorgmanteltetrorna är värst på att äta yngel....rödmunnarna kan nog klippa ett eller två med, men de har så mycket mindre mun jämfört med sorgmantlarna
#22 - 17 mars 2009 15:02
tummen skrev:
Jag tror nog att sorgmanteltetrorna är värst på att äta yngel....rödmunnarna kan nog klippa ett eller två med, men de har så mycket mindre mun jämfört med sorgmantlarna

Har lite bilder på mina guppies om det skulle vara intressant;)
fasst vet inte hur man kan få in dom till zoopet så andra kan se på bilder mann har lagt in. något tips om ni vet?
För då skulle ni kanske kunna få se på dom som jag tror e gravida :)
#23 - 17 mars 2009 15:48
Mikron skrev:
Har lite bilder på mina guppies om det skulle vara intressant;)

fasst vet inte hur man kan få in dom till zoopet så andra kan se på bilder mann har lagt in. något tips om ni vet?

För då skulle ni kanske kunna få se på dom som jag tror e gravida :)

Bara goldmedlemmar kan lägga in bilder, du kan istället ladda upp dem någon annanstans och länka dit, det är "tyvärr" enda möjligheten.:) Men du är välkommen att bli goldis du med så blir det lättare!:d
#24 - 17 mars 2009 15:49
Har du läst informationen i mina länkar?
#25 - 17 mars 2009 16:14
http://pici.se/p/large/PWjvNDpRp/ länk till en bild på två av mina guppies (fast man ser även hanen litegrann) :)
är det verkligen så att de är gravida vad ni ser på bilden? =)
#26 - 17 mars 2009 16:47
Mikron skrev:
http://pici.se/p/large/PWjvNDpRp/ länk till en bild på två av mina guppies (fast man ser även hanen litegrann) :)

Haha.. De ser högst gravida ut ;)

Kolla efter en ljus svullnad vid analen. Då dröjer det inte många timmar tills det är dags.
Tippar på att den undre föder ganska snart men ser ingen svullnad så det kan nog dröja en vecka till, dock inte mycket mer :)
#27 - 17 mars 2009 16:51
Nina82 skrev:
Haha.. De ser högst gravida ut ;)

Kolla efter en ljus svullnad vid analen. Då dröjer det inte många timmar tills det är dags.

Tippar på att den undre föder ganska snart men ser ingen svullnad så det kan nog dröja en vecka till, dock inte mycket mer :)

Okej =D *spänd*
#28 - 17 mars 2009 19:44
Säg till om fler bilder om ni vill se litegrann hur mina fiskar ser ut :)
#29 - 17 mars 2009 19:53
bilder är alltid trevligt ;) :D
#30 - 17 mars 2009 19:59
Nina82 skrev:
bilder är alltid trevligt ;) :D

Okejj ska fixas, men lägger nog upp imorn någon gång :)
så du får hålla lite utkik :p:)
#31 - 17 mars 2009 20:40
Kan jag köpa två guppies till en hane och en hona? Eller blir det lite mkt yngela efter dom då? :P
#32 - 17 mars 2009 20:44
Mikron skrev:
Kan jag köpa två guppies till en hane och en hona? Eller blir det lite mkt yngela efter dom då? :P

Du har en hane och två honor sen innan eller?
Hur stort är karet?
#33 - 17 mars 2009 20:47
Nina82 skrev:
Du har en hane och två honor sen innan eller?

Hur stort är karet?

Jag vet inte hur stor mitt akvarium är :P Men jag har iaf 1 hane och 3 honor sen tidigare :):D
Bilagor:
#34 - 17 mars 2009 20:58
Mikron skrev:
Jag vet inte hur stor mitt akvarium är :P Men jag har iaf 1 hane och 3 honor sen tidigare :):D

Om inte akvariet är större än 100L bör du nog försöka nöja dig med det :D
Du vill väl spara några yngel oxå antar jag ;)
#35 - 17 mars 2009 21:03
Mikron skrev:

Då får du nog ta reda på hur stort det är annars är det ganska omöjligt att veta om du kan ha fler fiskar eller inte. Ta höjden*bredden* djupet och dela det resultatet på 1000.

Rödmunstetra är, som du säkert läste på artbeskrivningen, en stimfisk och ska vara minst 10st. Samma sak med Sorgmanteltetran.

Jag tyckte också det såg ut som på bilden att du inte har någon bakgrund? Det borde du i så fall skaffa tycker jag, fiskarna blir mindre stressade av en mörk bakgrund.
#36 - 18 mars 2009 13:43
Charlottis skrev:
Då får du nog ta reda på hur stort det är annars är det ganska omöjligt att veta om du kan ha fler fiskar eller inte. Ta höjden*bredden* djupet och dela det resultatet på 1000.

Rödmunstetra är, som du säkert läste på artbeskrivningen, en stimfisk och ska vara minst 10st. Samma sak med Sorgmanteltetran.

Jag tyckte också det såg ut som på bilden att du inte har någon bakgrund? Det borde du i så fall skaffa tycker jag, fiskarna blir mindre stressade av en mörk bakgrund.

Jag har bakgrund fasst bilden är från sidan :)
#37 - 18 mars 2009 13:43
Nina82 skrev:
Om inte akvariet är större än 100L bör du nog försöka nöja dig med det :D

Du vill väl spara några yngel oxå antar jag ;)

Japp :)
#38 - 18 mars 2009 13:57
Här kommer mer bilder.
och förlåt för att vissa bilder är av dålig kvalite :)

http://pici.se/p/large/udqwrtPna/

http://pici.se/p/large/OoEHWblYB/

http://pici.se/p/large/UtONRHMUD/

http://pici.se/p/large/aDDGSfGTe/

http://pici.se/p/large/PWjvNDpRp/

Läs på bildbeskrivningen några bilder kan vara en eller två v. gamla :)
#39 - 18 mars 2009 17:37
Hur stort var karet? Vilka mått har det?
#40 - 18 mars 2009 17:44
Av vad jag sett på bilderna skulle jag tippa på runt 60L och då räcker det mycket väl med en hane och tre honor. Yngel kommer ju vilja ha plats oxå sen [:o]
#41 - 18 mars 2009 19:54
Nina82 skrev:
Av vad jag sett på bilderna skulle jag tippa på runt 60L och då räcker det mycket väl med en hane och tre honor. Yngel kommer ju vilja ha plats oxå sen [:o]

Okejj :)
#42 - 18 mars 2009 19:55
Charlottis skrev:
Hur stort var karet? Vilka mått har det?

Jag vet inte, köpte det när jag var ganska liten men intresset börjar komma fram nu :)
#43 - 19 mars 2009 14:09
om någon har bild på en höggravid guppy skulle det vara kul att se hr den ser ut :)
#44 - 19 mars 2009 15:32
Mikron skrev:
Jag vet inte, köpte det när jag var ganska liten men intresset börjar komma fram nu :)

Är det inte ganska lätt att ta fram ett måttband/linjal o mäta?
#45 - 19 mars 2009 17:12
Charlottis skrev:
Är det inte ganska lätt att ta fram ett måttband/linjal o mäta?

Jo men jag nöjer mej med att jag tror de e 60 l :P
#46 - 19 mars 2009 22:36
Okej, för dina Rödmunstetror ska ha minst 100 liter, helst mer tyvärr...o så ska de då vara minst 10st.
#47 - 20 mars 2009 07:07
Charlottis skrev:
Okej, för dina Rödmunstetror ska ha minst 100 liter, helst mer tyvärr...o så ska de då vara minst 10st.

Jaha... Har haft dom ganska länge och visste inte det då tyvvär.
Men tack iaf :)
#48 - 20 mars 2009 13:56
Finns det någon förklaring för att min hane bara försöker para två av mina guppyhonor och han försöker sig aldrig på den tredje. vet någon varför, eller e det så bara? :)
#49 - 20 mars 2009 15:36
Mikron skrev:
Finns det någon förklaring för att min hane bara försöker para två av mina guppyhonor och han försöker sig aldrig på den tredje. vet någon varför, eller e det så bara? :)

E nog bara så ;)
Hanen gillar väl de andra två bättre [:o]
#50 - 20 mars 2009 18:52
Nina82 skrev:
E nog bara så ;)

Hanen gillar väl de andra två bättre [:o]

Okejj.
Har en fråga till :)
En av mina dräktiga honor (den som är övers på bilden du har sett tidigare Nina) Har plötsligt blivit jättesmal! men inga yngel syns till. Kan det vara så att den har fött igår och dom har ätit upp ynglen över natten?

MVH Mikron :d;)
#51 - 20 mars 2009 19:00
Mikron skrev:
Okejj.

En av mina dräktiga honor (den som är övers på bilden du har sett tidigare Nina) Har plötsligt blivit jättesmal! men inga yngel syns till. Kan det vara så att den har fött igår och dom har ätit upp ynglen över natten?

Ja, eller så har du helt enkelt inte sett ynglen ännu. Innan man har "tränat ögonen" så att säga kan det vara snuskigt svårt att se de små fast man vet att dom finns där.
#52 - 20 mars 2009 19:22
MrArboc skrev:
Ja, eller så har du helt enkelt inte sett ynglen ännu. Innan man har "tränat ögonen" så att säga kan det vara snuskigt svårt att se de små fast man vet att dom finns där.

Okej. Då ska jag sitta och titta lite grann :)
#53 - 20 mars 2009 19:25
Mikron skrev:
Okejj.

Testa sätt in lite fler täta växter. Det kan vara så att de blivit uppätna.
Titta längs bottnen och bland rötter. Ifall de gömmer sig håller de till vid botten.
Den första kullen brukar vara lite svårare att få att överleva. Så fort man fått några överlevande yngel är det precis som att de andra fiskarna vant sig vid att ha yngel omkring sig.
#54 - 20 mars 2009 19:36
Nina82 skrev:
Testa sätt in lite fler täta växter. Det kan vara så att de blivit uppätna.

Titta längs bottnen och bland rötter. Ifall de gömmer sig håller de till vid botten.

Den första kullen brukar vara lite svårare att få att överleva. Så fort man fått några överlevande yngel är det precis som att de andra fiskarna vant sig vid att ha yngel omkring sig.

Okej :) Så tror du att några från andra kullen kanske överlever? :D
#55 - 20 mars 2009 19:38
Mikron skrev:
Okej :) Så tror du att några från andra kullen kanske överlever? :D

Omöjligt för mig att säga [:o]

Flytta ut tetrorna så har de nog större chans ;)
#56 - 20 mars 2009 19:40
Nina82 skrev:
Omöjligt för mig att säga [:o]

Flytta ut tetrorna så har de nog större chans ;)

Har tyvvär bara ett kar :/
Men om jag fixar ett till så kanske man kan flytta den gravida honan + en till guppy så blir det inte stor risk för ynglen att bli uppätna och så får den en kompis :):P
#57 - 20 mars 2009 19:46
Mikron skrev:
Har tyvvär bara ett kar :/

Men om jag fixar ett till så kanske man kan flytta den gravida honan + en till guppy så blir det inte stor risk för ynglen att bli uppätna och så får den en kompis :):P

Vill du verkligen ha tetrorna?
Du kan ju annars höra med din butik om de vill ha dem.
#58 - 20 mars 2009 19:53
Nina82 skrev:
Vill du verkligen ha tetrorna?

Du kan ju annars höra med din butik om de vill ha dem.

Man kan ju alltid ha ett akvarium som uppfödsel akvarium och sen när dom blivit lite större kan man flytta över dom i det stora karet :) Eller verkar det som en bra ide?
#59 - 20 mars 2009 19:55
Mikron skrev:
Man kan ju alltid ha ett akvarium som uppfödsel akvarium och sen när dom blivit lite större kan man flytta över dom i det stora karet :) Eller verkar det som en bra ide?

Jodå.. Visst kan du det :)
#60 - 20 mars 2009 20:03
Du nämnde något om mossa förut... Finns det något annat namn för det eller heter det mossa. tänkte fall man ska fråga efter det i en djuraffär. :)
#61 - 20 mars 2009 20:05
Mikron skrev:
Du nämnde något om mossa förut... Finns det något annat namn för det eller heter det mossa. tänkte fall man ska fråga efter det i en djuraffär. :)

javamossa

Men hittar du någon annan mossa så funkar säkert det lika bra. Javamossa är det vanligaste och kräver nästan inget mer än lite vatten för att växa :D
#62 - 20 mars 2009 20:07
Nina82 skrev:
javamossa

Men hittar du någon annan mossa så funkar säkert det lika bra. Javamossa är det vanligaste och kräver nästan inget mer än lite vatten för att växa :D

Okej :D Tack så jätte mkt :D:D
#63 - 20 mars 2009 20:16
Räcker det med ett 30-liters?
#64 - 20 mars 2009 20:22
Mikron skrev:
Räcker det med ett 30-liters?

Som yngelkar, ja.
#65 - 20 mars 2009 20:28
Nina82 skrev:
Som yngelkar, ja.

Okejj :D för jag hittade ett på blocket för 200 kr :)
#66 - 20 mars 2009 20:30
Mikron skrev:
Okejj :D för jag hittade ett på blocket för 200 kr :)

Med pump och belysning?
#67 - 20 mars 2009 20:32
Nina82 skrev:
Med pump och belysning?

belysning vet jag inte men pump ingick :)
#68 - 20 mars 2009 20:35
Mikron skrev:
belysning vet jag inte men pump ingick :)

Okej, det är ju ändå det viktigaste :)
#69 - 20 mars 2009 20:37
Nina82 skrev:
Okej, det är ju ändå det viktigaste :)

japp men man kan väl köpa belysning om det inte skulle finnas?:d
#70 - 20 mars 2009 20:38
Mikron skrev:
japp men man kan väl köpa belysning om det inte skulle finnas?:d

Japp..
#71 - 20 mars 2009 20:39
Nina82 skrev:
Japp..

Hur mkt kostar det ungefär?:confused::)
#72 - 20 mars 2009 20:43
Mikron skrev:
Hur mkt kostar det ungefär?:confused::)

Har ingen aning :d
#73 - 20 mars 2009 20:44
Nina82 skrev:
Har ingen aning :d

Okej men tack iaf :D
#74 - 20 mars 2009 20:44
Mikron skrev:
Jaha... Har haft dom ganska länge och visste inte det då tyvvär.

Men tack iaf :)

Men...om du nu vet det, ska du inte göra något åt det då?
#75 - 21 mars 2009 09:11
Charlottis skrev:
Men...om du nu vet det, ska du inte göra något åt det då?

Jo jag ska försöka köpa ett till 30 liters som yngelkar
#76 - 21 mars 2009 09:54
Om man ska lägga in guppyn i en liten ''födelsekammare'' vad händer när den blir stressad?
#77 - 21 mars 2009 11:08
Mikron skrev:
Om man ska lägga in guppyn i en liten ''födelsekammare'' vad händer när den blir stressad?

Du menar yngelbur? De mår dåligt såklart och letar ständigt efter en utväg eller flåsar. Eftersom de är stressade kanske de väntar med att släppa ynglen vilket kan leda till att honan dör.

Vill/måste du använda en yngelbur så vänta tills du lärt dig alla tecken som visar på att det är dags. Det tar bara ett par månader ifall du observerar honorna. Då kan du vänta tills du ser att det är dags och flytta över honan på kvällen. Förhoppningsvis så har hon då fött under natten när hon ändå har sin viloperiod och kan släppas ut igen utan så mycket stress.
Kolla vid analen så kommer du se skillnad när det väl är dags. När du väl lärt dig se den ljusa svullnad som kommer några timmar innan det är dags så kan du använda yngelbur (om du måste) men innan dess kommer det bara medföra stress för honan.

Skulle du inte köpa 30L? Isf kan honan gå där utan att bli så stressad en längre tid.
#78 - 21 mars 2009 11:20
Nina82 skrev:
Du menar yngelbur? De mår dåligt såklart och letar ständigt efter en utväg eller flåsar. Eftersom de är stressade kanske de väntar med att släppa ynglen vilket kan leda till att honan dör.

Vill/måste du använda en yngelbur så vänta tills du lärt dig alla tecken som visar på att det är dags. Det tar bara ett par månader ifall du observerar honorna. Då kan du vänta tills du ser att det är dags och flytta över honan på kvällen. Förhoppningsvis så har hon då fött under natten när hon ändå har sin viloperiod och kan släppas ut igen utan så mycket stress.

Kolla vid analen så kommer du se skillnad när det väl är dags. När du väl lärt dig se den ljusa svullnad som kommer några timmar innan det är dags så kan du använda yngelbur (om du måste) men innan dess kommer det bara medföra stress för honan.

Skulle du inte köpa 30L? Isf kan honan gå där utan att bli så stressad en längre tid.

Jo det skulle jag. Men det tar lite tid :P
#79 - 21 mars 2009 15:54
#80 - 21 mars 2009 15:59
Mikron skrev:

Där fick du ju till en bra bild på hanen ;)

Hona nr. 3 har fött, och ser du den ljusa svullnaden på hona nr. 2
Dröjer inte länge förrän hon föder :D
#81 - 21 mars 2009 16:04
Nina82 skrev:
Där fick du ju till en bra bild på hanen ;)

Hona nr. 3 har fött, och ser du den ljusa svullnaden på hona nr. 2

Dröjer inte länge förrän hon föder :D

:D:D:D:D Kan jag lägga in henne i en födelsebur under natten om hon inte har fött innan det? :)
#82 - 21 mars 2009 16:13
Mikron skrev:
Jo jag ska försöka köpa ett till 30 liters som yngelkar

Ehh..va? Det hjälper väl inte att du köper ett 30 liters akvarium när dina Rödmunstetror behöver 120-150 liter? Du kan inte lägga ihop 30 + 60 liter så du vet.
Sorgmanteltetror ska också vara minst 10st tillsammans, du har 2. Inte så bra...
#83 - 21 mars 2009 16:56
Charlottis skrev:
Ehh..va? Det hjälper väl inte att du köper ett 30 liters akvarium när dina Rödmunstetror behöver 120-150 liter? Du kan inte lägga ihop 30 + 60 liter så du vet.

Sorgmanteltetror ska också vara minst 10st tillsammans, du har 2. Inte så bra...

Jag vet men dom andra har dött/blivit uppätna...:(
#84 - 21 mars 2009 17:22
Om inte hon har fött innan kvällen kan ag lägga in henne i en födelse bur då?
#85 - 21 mars 2009 17:46
Mikron skrev:
Om inte hon har fött innan kvällen kan ag lägga in henne i en födelse bur då?

Svårt för mig att säga om hon föder inatt men om du gör så bör du släppa ut henne imorgonbitti, vare sig hon fött eller ej.
#86 - 21 mars 2009 17:47
Nina82 skrev:
Svårt för mig att säga om hon föder inatt men om du gör så bör du släppa ut henne imorgonbitti, vare sig hon fött eller ej.

Okej :)
för hon börjar alltid bli lite sömning runt 9 tiden :) så då kanske hon inte blir så stressad som hon skulle blivit annars... Eller?;)
#87 - 21 mars 2009 18:00
Mikron skrev:
Okej :)

för hon börjar alltid bli lite sömning runt 9 tiden :) så då kanske hon inte blir så stressad som hon skulle blivit annars... Eller?;)

Just det [:o]
#88 - 21 mars 2009 18:33
Mikron skrev:
Jag vet men dom andra har dött/blivit uppätna...:(

Vilka fiskar har ätit upp 8 Sorgmanteltetror?
Grejen var också den att jag inte förstod hur det blev bättre för dina fiskar som behöver 120liter att du köper ett yngelkar på 30 liter?
Bilagor:
#89 - 21 mars 2009 19:06
Charlottis skrev:
Vilka fiskar har ätit upp 8 Sorgmanteltetror?

Grejen var också den att jag inte förstod hur det blev bättre för dina fiskar som behöver 120liter att du köper ett yngelkar på 30 liter?

Jag tror dom åt upp varandra men jag är inte säger. och det var kanske 1-2 år sedan vi köpte då och jag visste ingenting [:o]
#90 - 21 mars 2009 20:05
Mikron skrev:
Jag tror dom åt upp varandra men jag är inte säger. och det var kanske 1-2 år sedan vi köpte då och jag visste ingenting [:o]

Är du seriös? Tetrorna har med all säkerhet inte ätit upp varandra. Inte levande iaf.
Men grejen är ju att jag berättar för dig nu hur fiskarna vill ha det, då kan du ju ändra på det. Du borde skaffa ett större akvarium till dina fiskar, minst 100 liter. Annars borde du lämna bort vissa av dem för de får inte plats, och speciellt inte alla du borde köpa för att få stim av Rödmunstetra och Sorgmanteltetra. Dina fiskar mår inte bra av o vara så få i så litet akvarium.
#91 - 22 mars 2009 18:44
Nina är du säker på att det var svullnaden du såg för hon har inte fött än :(
#92 - 22 mars 2009 18:51
Mikron skrev:
Nina är du säker på att det var svullnaden du såg för hon har inte fött än :(

Svårt att se på ett foto men ta det lugnt ;).. Hon kommer föda alldeles snart :p

Har du skaffat mossa?
#93 - 22 mars 2009 18:52
Nina82 skrev:
Svårt att se på ett foto men ta det lugnt ;).. Hon kommer föda alldeles snart :p

Har du skaffat mossa?

Nej har inte hunnit :( ska försöka så fort jag kan! :D
vad är bäst, mossa eller flytväxter?
#94 - 22 mars 2009 19:07
Har du funderat på vad jag skrivit till dig?
#95 - 22 mars 2009 19:09
Mikron skrev:
Nej har inte hunnit :( ska försöka så fort jag kan! :D

vad är bäst, mossa eller flytväxter?

Mossa OCH någon växt som går från botten och ända upp till ytan, tex. vattenpest eller jättegälört (tror jag den heter).
#96 - 22 mars 2009 19:15
Nina82 skrev:
Mossa OCH någon växt som går från botten och ända upp till ytan, tex. vattenpest eller jättegälört (tror jag den heter).

Okej :) då blir det förmodligen något av dom och djuraffären har det :)
#97 - 22 mars 2009 19:19
Charlottis skrev:
Har du funderat på vad jag skrivit till dig?

Ja litegrann faktiskt :)
#98 - 22 mars 2009 19:46
Mikron skrev:
Ja litegrann faktiskt :)

Har du kommit fram till något bra då? För ska du ha kvar dina fiskar borde de verkligen få ett större kar, för det behöver dem! Och då kan du också köpa fler så de blir ett stim av tetrorna.
#99 - 22 mars 2009 19:52
Charlottis skrev:
Har du kommit fram till något bra då? För ska du ha kvar dina fiskar borde de verkligen få ett större kar, för det behöver dem! Och då kan du också köpa fler så de blir ett stim av tetrorna.

Om man lämnar tbx dom till affären tror du att det är möjligt att få något i utbyte då?:confused::)
#100 - 22 mars 2009 20:06
Det är olika från affär till affär, men ofta tror jag faktiskt man får byta till någon annan fisk. Du kan ju alltid fråga. I så fall tycker jag att du ska lämna tillbaka Rödmunstetrorna och kanske byta till dig några fler Sorgmanlteltetror.
#101 - 22 mars 2009 20:10
Charlottis skrev:
Det är olika från affär till affär, men ofta tror jag faktiskt man får byta till någon annan fisk. Du kan ju alltid fråga. I så fall tycker jag att du ska lämna tillbaka Rödmunstetrorna och kanske byta till dig några fler Sorgmanlteltetror.

Man kanske kan byta in mot en växt ;)
#102 - 23 mars 2009 14:07
Någon med något bra inredningstips till akvariet? :)
#103 - 23 mars 2009 15:57
Mikron skrev:
Man kanske kan byta in mot en växt ;)

Jo, det kan man kanske. Men jag tänkte att du kunde passa på o få några Sorgmanteltetror, för du hade väl bara 2st? Och de vill vara fler än två, de är stimfiskar.
#104 - 23 mars 2009 16:19
Charlottis skrev:
Jo, det kan man kanske. Men jag tänkte att du kunde passa på o få några Sorgmanteltetror, för du hade väl bara 2st? Och de vill vara fler än två, de är stimfiskar.

Oj då... glömde det :rolleyes::D
#105 - 23 mars 2009 16:20
Men det blev iaf några växter :) nån javamossa eller jättegälört fanns det inte men dom på djur affären skulle försöka beställa det :) :D
#106 - 23 mars 2009 16:26
Har du bytat bort fiskarna?
#107 - 23 mars 2009 16:28
Charlottis skrev:
Har du bytat bort fiskarna?

Tänkte inte på det när jag åkte [:o] så nej [:o][:o]
#108 - 23 mars 2009 19:35
Mikron skrev:
Tänkte inte på det när jag åkte [:o] så nej [:o][:o]

Om du vill byta bort fisk så kolla först, en del affärer tar inte tillbaka fisk på grund av smittrisken, det kan bli ett dytr återtagande för affären om de smittar ner en massa annan fisk....dina fiskar kan nämligen vara bärare av sjukdomar utan att själva bli sjuka av det.:)
#109 - 23 mars 2009 20:22
tummen skrev:
Om du vill byta bort fisk så kolla först, en del affärer tar inte tillbaka fisk på grund av smittrisken, det kan bli ett dytr återtagande för affären om de smittar ner en massa annan fisk....dina fiskar kan nämligen vara bärare av sjukdomar utan att själva bli sjuka av det.:)

okej ;):p
#110 - 24 mars 2009 19:36
Nu är hon väldigt tjock men ingen svullnad eller yngel syns till...(inte så jättemkt tjockare än på bilderna)
det känns som om hon varit tjock lite för länge. :(
Och jag vet inte hur det ser ut när det är en ljus svullnad vid analen :P
Ni kanske har någon förklaring till detta?
#111 - 24 mars 2009 19:47
Ger samma råd till dig som till alla andra första-guppyföräldrar ;)
Sätt dig ner i soffan... surfa lite på nätet eller glo lite på tv. Titta till dina fiskar då och då. Ta dagen som den kommer så tar fiskarna hand om allt.. Hon kommer föda inom det närmsta och missar du att se det denna gången så dröjer det inte länge förrän det är nästa honas tur :D
Bilagor:
#112 - 25 mars 2009 16:09
Nina82 skrev:
Ger samma råd till dig som till alla andra första-guppyföräldrar ;)

Sätt dig ner i soffan... surfa lite på nätet eller glo lite på tv. Titta till dina fiskar då och då. Ta dagen som den kommer så tar fiskarna hand om allt.. Hon kommer föda inom det närmsta och missar du att se det denna gången så dröjer det inte länge förrän det är nästa honas tur :D

Okej :) Nu har även lite nya växter tillkommit i akvariet så om det blir några yngel så får dom gömma sig där :)
#113 - 26 mars 2009 18:50
nu har jag inrett lite i akvariet :D ser ut som det finn massor av bra gömställen :) Som en lite djungel i ett hörn :D Nu är det bara att hoppas på yngel :D
Och nu håller även den av mina guppies som har fött på att bli gravid igen tror jag :D
#114 - 26 mars 2009 19:04
Låter bra :)

Dina honor är dräktiga hela tiden och även flera månader efter att du tagit bort sista hanen :D.. Kallas förrådsbefruktning ;)
#115 - 27 mars 2009 13:20
Nina82 skrev:
Låter bra :)

Dina honor är dräktiga hela tiden och även flera månader efter att du tagit bort sista hanen :D.. Kallas förrådsbefruktning ;)

Okej..
Märkte att en av honornas öga var svullet imorse! :(
Vad kan det vara? Vill gärna veta om det kan vara en sjukdom eller om jag kan låta det vara.Vill inte att hon dör :(
#116 - 27 mars 2009 17:17
Mikron skrev:
Okej..

Märkte att en av honornas öga var svullet imorse! :(

Vad kan det vara? Vill gärna veta om det kan vara en sjukdom eller om jag kan låta det vara.Vill inte att hon dör :(

Kan bero på dålig vattenkvalite. Kolla upp dina värden.
Hur länge har karet varit igång med fiskar i?
#117 - 27 mars 2009 17:50
Nina82 skrev:
Kan bero på dålig vattenkvalite. Kolla upp dina värden.

Hur länge har karet varit igång med fiskar i?

Några år... Men jag byter 1/3 av vattnet en ggn i v.
Men kan det vara så att den kan ha fått en smäll?:confused:
#118 - 27 mars 2009 18:04
Mikron skrev:
Några år... Men jag byter 1/3 av vattnet en ggn i v.

Men kan det vara så att den kan ha fått en smäll?:confused:

Ja, och det kan vara så enkelt att den "kliat" sig mot en rot, sten eller gruskorn som råkade ha en vass kant.
#119 - 27 mars 2009 21:15
MrArboc skrev:
Ja, och det kan vara så enkelt att den "kliat" sig mot en rot, sten eller gruskorn som råkade ha en vass kant.

Okejj :) så i vilket fall som helst är det alltså inte dödligt?
#120 - 27 mars 2009 21:18
Håll lite koll på henne bara. Blir det en svampinfektion blir du tvungen att antingen ha i salt eller medicinera.
Du skulle kunna ha i en tesked salt redan nu om du inte redan gjort det.
#121 - 27 mars 2009 21:23
Nina82 skrev:
Håll lite koll på henne bara. Blir det en svampinfektion blir du tvungen att antingen ha i salt eller medicinera.

Du skulle kunna ha i en tesked salt redan nu om du inte redan gjort det.

Ger det någon biverkan på dom andra fiskarna??
#122 - 27 mars 2009 21:32
Mikron skrev:
Ger det någon biverkan på dom andra fiskarna??

Inga biverkningar.
#123 - 27 mars 2009 21:40
Nina82 skrev:
Inga biverkningar.

Ska jag göra det på en gång kanske?
#124 - 27 mars 2009 21:45
Har du nyligen gjort vattenbyte så kan du göra det nu annars kan du ju göra vattenbyte imorgon och ha i saltet efteråt.
Ser jag någon skada på någon fisk i mina kar så brukar jag salta så du behöver inte vara orolig. Salt i små mängder lite då och då är bara bra :)
#125 - 27 mars 2009 22:01
Använd salt utan jod. Jag använder vanlig grovsalt utan jod, kostar cirka 7 kronor per halvkilo på ICA och räcker ett par år!
#126 - 28 mars 2009 10:18
nackdelen är väl att en del växter tar stryk av salt i karet :/
#127 - 28 mars 2009 11:45
martinah86 skrev:
nackdelen är väl att en del växter tar stryk av salt i karet :/

Okej :( väntar lite med saltet då och får se hur det går med henne...
Ska byta lite vatten idag så då kanske det blir bättre om det är vattnet.;)
#128 - 28 mars 2009 12:55
Nu ser det ut som svullnaden håller på gå nedåt :D:D:D:D kanske bara va en skada :)
#129 - 29 mars 2009 17:37
Skulle vara kul att se lite bilder om någon har :) skulle va bra om någon hade en bild på en guppy med en svullnad vid analen :)
#130 - 29 mars 2009 18:13
Hittade denna bilden när jag googlade... tydligare än så kan det nog inte bli ;)

http://rybicky.net/obr/ryby/max/384_2.jpg
#131 - 29 mars 2009 18:27
Nina82 skrev:
Hittade denna bilden när jag googlade... tydligare än så kan det nog inte bli ;)

http://rybicky.net/obr/ryby/max/384_2.jpg

Det ser ut ungefär så... Men det har det gjort ganska länge [:o]:confused:
Finns det någon förklaring för det eller är det något fel?
#132 - 1 april 2009 15:37
Jag har tagit det lungt nu :P Men de kommer inga yngel!
Nu känns det verkligen som hon har gått över tiden!!
Eller kan det vara många yngel som håller på att utvecklas? ;)
#133 - 1 april 2009 16:02
Första gångerna känns alltid som en evighet.. sen när man inte sitter och väntar var gång tycker man att de inte gör annat än att yngla :D
#134 - 1 april 2009 20:13
Nina82 skrev:
Första gångerna känns alltid som en evighet.. sen när man inte sitter och väntar var gång tycker man att de inte gör annat än att yngla :D

Okej :P
#135 - 12 april 2009 13:23
Nu har det hänt! :D är super glad!
för ungefär tio minuter sedan kollade jag in i akvariet och såg att en av mina dräktiga guppies vad lite smalare :) och så tittar jag in bakom växterna där det va meningen att dom skulle gömma sig! Och där såg jag ett litet yngel :D och sen såg jag fler och fler :D
Så nu är det bara att hoppas att dom klarar sig :D
Skulle vara bra med lite tips hur man matar och så och hur snabbt dom växer :D
Nu är det bara att hålla tummarna :D

MVH Mikron ;)
#136 - 12 april 2009 13:54
Inte förrän nu.. Grattis!

Mata så fort du ser att det kommit yngel. Då är risken lite mindre att föräldrarna äter upp dem.
Du kan mata med smulat flingfoder och i princip samma som du matat med innan. Det som kan vara svårt att äta för yngel är granulat men det mesta annat funkar fint. Det viktigaste är att variera kosten och fortsätta med vattenbytena :)
#137 - 12 april 2009 14:15
Nina82 skrev:
Inte förrän nu.. Grattis!

Mata så fort du ser att det kommit yngel. Då är risken lite mindre att föräldrarna äter upp dem.

Du kan mata med smulat flingfoder och i princip samma som du matat med innan. Det som kan vara svårt att äta för yngel är granulat men det mesta annat funkar fint. Det viktigaste är att variera kosten och fortsätta med vattenbytena :)

Okej :D
så fort jag såg att min hona var smalare såg jag till att dom fick mat:D
Och jag har flingfoder sedan tidigare :)
Med att variera kosten menar du att köpa olika sorters mat då?
mitt fling foder är i olika färger så det kanske inte behöver köpa ngt annat? :P men vad vet jag ;) :P
Ska man mata lite mer nu den första veckan eller ngt så kanske dom inte har så stor chans att bli uppätna?
Men jag hoppas verkligen att dom överlever!
Ska nog köpa en till växt så dom kan gömma sig bättre mot de andra fiskarna :)
Och en fråga till.
Hur länge tar det ungefär innan man kan se könen och när dom färgar ut?

MVH Mikron :D
#138 - 12 april 2009 14:24
Mikron skrev:

så fort jag såg att min hona var smalare såg jag till att dom fick mat:D

Och jag har flingfoder sedan tidigare :)

Med att variera kosten menar du att köpa olika sorters mat då?

mitt fling foder är i olika färger så det kanske inte behöver köpa ngt annat? :P men vad vet jag ;) :P

Ska man mata lite mer nu den första veckan eller ngt så kanske dom inte har så stor chans att bli uppätna?

Men jag hoppas verkligen att dom överlever!

Ska nog köpa en till växt så dom kan gömma sig bättre mot de andra fiskarna :)

Och en fråga till.

Hur länge tar det ungefär innan man kan se könen och när dom färgar ut?

MVH Mikron :D

Med variera kosten menar jag olika sorters mat som tex. flingfoder (som du redan har), något grönt tex. spirulina flingfoder eller ½ algtablett men tinade och skalade ärtor eller gurka funkar oxå så länge du plockar upp resterna.
Sen behöver de kött vilket de kan få via fryst foder tex. fryst cyklops som är populärt hos våra guppy.

Öka inte mängden mat utan ta lite mindre än du brukar och en extra gång per dag ist.

Ett skickligt öga kan se könsskillnad redan vid 3 veckors ålder och den första färgen brukar komma strax därpå men färga ut gör de inte förrän de blir könsmogna vid ca. 3 månaders ålder. Färdigfärgade är de vid ca. 6 månaders ålder.
#139 - 12 april 2009 15:26
Nina82 skrev:
Med variera kosten menar jag olika sorters mat som tex. flingfoder (som du redan har), något grönt tex. spirulina flingfoder eller ½ algtablett men tinade och skalade ärtor eller gurka funkar oxå så länge du plockar upp resterna.

Sen behöver de kött vilket de kan få via fryst foder tex. fryst cyklops som är populärt hos våra guppy.

Öka inte mängden mat utan ta lite mindre än du brukar och en extra gång per dag ist.

Ett skickligt öga kan se könsskillnad redan vid 3 veckors ålder och den första färgen brukar komma strax därpå men färga ut gör de inte förrän de blir könsmogna vid ca. 3 månaders ålder. Färdigfärgade är de vid ca. 6 månaders ålder.

Okejj :D tack :D
#140 - 12 april 2009 15:45
Men hur mkt växer dom på en vecka ungefär? :)
#141 - 12 april 2009 15:50
Mikron skrev:
Men hur mkt växer dom på en vecka ungefär? :)

Det är väldigt olika och du kommer ändå inte märka att de växer förrän nästa kull kommer ;)
Du får helt enkelt vänta och se :p
#142 - 12 april 2009 17:10
Det är väldigt spännande iaf :D
#143 - 12 april 2009 19:56
nu har jag suttit och tittat på de små ynglen och sett tre små överlevare :)
Kanske är fler men mer har jag inte set :)
Det verkar som om honan bär på fler yngel också :D
#144 - 13 april 2009 10:21
Nu har jag sett några st som gömmer sig i rötterna också!
Men attans vad svåra dom är att se ;)
#145 - 13 april 2009 12:56
Är det normalt att honan kan stanna upp i födseln?:(
För hon som fött ser fortfarande fet ut...[:o]
#146 - 13 april 2009 19:18
Guppyhonor kan se feta ut hela tiden ;) Det är förmodligen nästa kull du ser :)
#147 - 13 april 2009 19:22
Nina82 skrev:
Guppyhonor kan se feta ut hela tiden ;) Det är förmodligen nästa kull du ser :)

Men den med blå fena blev supersmal efter den hade fött...
den ser nästan anorektisk ut ;):p
#148 - 13 april 2009 19:25
Mikron skrev:
Men den med blå fena blev supersmal efter den hade fött...

den ser nästan anorektisk ut ;):p

Då har hon kanske inte lika många yngel i magen. Hur många yngel de har och hur stora de blir är väldigt individuellt.

Men hur som helst så brukar en hona ha fött sina yngel inom ett dygn men det KAN komma någon eftersläntare.
#149 - 13 april 2009 19:49
Nina82 skrev:
Då har hon kanske inte lika många yngel i magen. Hur många yngel de har och hur stora de blir är väldigt individuellt.

Men hur som helst så brukar en hona ha fött sina yngel inom ett dygn men det KAN komma någon eftersläntare.

Jaa då är det väl bara att vänta på nästa feta hona ska föda ;)
Det ser ut som om hon skulle sprängas nästan :P hon kanske föder inom en vecka ;D
#150 - 14 april 2009 15:01
Satt och kollade på akvariet och såg att honan som födde i lördags va jättesvullen i analen ;)
Så det kanske är så att det kommer några eftersläntare :) Eller?
#151 - 15 april 2009 11:20
om en guppyhona är gravid. kan nästa kull börja utvecklas redan när den fösta kullen inte är född?:p;)
#152 - 15 april 2009 16:21
Mikron skrev:
om en guppyhona är gravid. kan nästa kull börja utvecklas redan när den fösta kullen inte är född?:p;)

Guppy har förrådsbefruktning. Det vill säga att honan bär på flera kullar med befruktade ägg. Så svaret på din fråga är ja :)
#153 - 15 april 2009 20:06
Nina82 skrev:
Guppy har förrådsbefruktning. Det vill säga att honan bär på flera kullar med befruktade ägg. Så svaret på din fråga är ja :)

okejj :D
Så då kanske det inte dröjer riktigt 4-5 v då innan nästa kull kommer av den honan? ;)
Btw jag har hittat ganska många yngel som gömmer sig och dom växer så det knakar ;)
#154 - 15 april 2009 20:09
Mikron skrev:
okejj :D

Så då kanske det inte dröjer riktigt 4-5 v då innan nästa kull kommer av den honan? ;)

Btw jag har hittat ganska många yngel som gömmer sig och dom växer så det knakar ;)

Jo, 4-5 veckor tar det innan nästa kull kommer.
Skönt att de fortfarande lever.. Inte många lyckas så snabbt som du ;)
#155 - 15 april 2009 20:16
Nina82 skrev:
Jo, 4-5 veckor tar det innan nästa kull kommer.

Skönt att de fortfarande lever.. Inte många lyckas så snabbt som du ;)

;) det är iaf 5-6 st som lever :)
#156 - 16 april 2009 20:41
nu e dom ungefär 1 cm långa :D
#157 - 17 april 2009 19:05
Dom på djuraffären sa att yngel kan simma in i pumpen och gömma sig.
Om man ska rengöra pumpen kan ynglen dö då om det är några i den?
jag vet inte vad jag har för pump :P

MVH Mikron ;)
#158 - 17 april 2009 19:14
Öppna pumpen i akvariet och låt eventuella yngel simma ut.. Antar förstås att du har innerpump ;)
Sen kan du trä en grovmaskig strumpbyxa över pumpen för att förhindra att de simmar in igen, om du inte känner för att tömma ut dem då och då :D
#159 - 17 april 2009 19:37
Nina82 skrev:
Öppna pumpen i akvariet och låt eventuella yngel simma ut.. Antar förstås att du har innerpump ;)

Sen kan du trä en grovmaskig strumpbyxa över pumpen för att förhindra att de simmar in igen, om du inte känner för att tömma ut dem då och då :D

Om man öppnar det måste man ta bort ett skal eller vad man säger för att öppna den.
kan ynglen klämmas?
#160 - 17 april 2009 19:41
Mikron skrev:
Om man öppnar det måste man ta bort ett skal eller vad man säger för att öppna den.

kan ynglen klämmas?

Oftast så är det som ett hölje som dras neråt och ynglen kläms inte.
Bilagor:
#161 - 17 april 2009 19:42
Nina82 skrev:
Oftast så är det som ett hölje som dras neråt och ynglen kläms inte.

Okej :)Men om ynglen stannar för länge i pumpen kan dom växa fasst eller vad man säger där inne? :P
#162 - 17 april 2009 19:47
Inte växa fast men de kommer inte växa som de ska och till slut dö.. Men några veckor klarar de oftast ifall det kniper.
Kör som rutin vid varje vattenbyte annars.
#163 - 28 april 2009 17:23
Ca 2 yngel har överlevt :D
3 veckor gamla på lördag =)
#164 - 29 april 2009 14:29
Mikron skrev:
Ca 2 yngel har överlevt :D

3 veckor gamla på lördag =)

Dags att plocka ut dem, annars gränsar det (nästan) till djurplågeri....:p
#165 - 1 maj 2009 14:47
tummen skrev:
Dags att plocka ut dem, annars gränsar det (nästan) till djurplågeri....:p

Bara så att du vet dom går i det ''vanliga'' karet ;)
Det är drf dom inte är så många kvar xP
btw 3v gamla imorn =D
#166 - 8 maj 2009 19:00
1 kvar :) verkar klara sig bra =) 1 månad gammal imorn =D
#167 - 1 juni 2009 19:12
Nu börjar jag faktiskt se svarta fläckar på stjärtfenan som mammam har =)

Annons