Nina82 skrev:Hur vet du det?
Köpte du dem som yngel?
Har de gått utan hane sen de var yngel så är de bara feta [:o]
Mikron skrev:Jag är inte helt säker på att dom inte fött någon gång dom kan ju ha ätit upp ynglena.[:o] och jag köpte dom vuxna och jag har 3 honor och en hane som simmar runt tillsammans och hanen försöker sig på dom nästan hela tiden;)
Mikron skrev:Jag är inte helt säker på att dom inte fött någon gång dom kan ju ha ätit upp ynglena.[:o] och jag köpte dom vuxna och jag har 3 honor och en hane som simmar runt tillsammans och hanen försöker sig på dom nästan hela tiden;)
tummen skrev:Det är bara en tidsfråga innan du får yngel i akvariet, beroende på sällskapet vill säga, tills det sker kan du läsa den här tråden:;)
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002
Lycka till!:)
Mikron skrev:Jätte tack för svaret :)
tummen skrev:Ett ytterligare tips som du säkerligen snart kommer få, även från andra än mig är att du bör söka i forumet innan du postar frågor; Här kommer en tråd om det::):p;)
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=119278&highlight=H%E5rda+fakta
Mikron skrev:Jag tror att dom mår bra eftersom dom simmar runt också :)
Men borde jag lägga in den tjockaste i en liten födelse''kapsel'' eller vad man säger? :)
Nina82 skrev:Så länge du inte har rovfiskar i samma kar tycker jag att du ska låta henne vara.
Jag är emot yngelboxar eftersom det är extremt stressande för honan och ynglen inte får simma fritt och lära sig gömma sig.
Låter du honan föda fritt i ett akvarium med mycket växter och mossa så kommer lagom många yngel överleva och allting sker så naturligt som möjligt.
Bäst för honan och bäst för ynglen :)
Mikron skrev:För jag vet inte riktigt om jag har rovfiskar i mitt akvarium :P
jag jar fyra såna där med svart vitt på stjärtfenan och rött huvud
2 såna där som ser lite ut som pirayor med sträck på
och en mal och 4 guppies:D;)
Nina82 skrev:svart/vitt på stjärtfenan och rött huvud = rödmunstetra
pirayor med streck på = riotetror?
Sugmalar är inget hot och heller inte Corydoras (pansarmalar).
Guppy äter gärn ayngel men ofta överlever de starkaste ur var kull eftersom de är snabbare och smartare.
Tetror kan vara lite luriga eftersom de är så himla snabba och gärna klipper ynglen. Ofta så kommer de in i små utrymmen oxå så de kan vara ett hot för dina yngel.
Har du ett någorlunda stort akvarium med mossa som täcker stor del av botten så går det men annars kommer du få svårt att få överlevande yngel.
Har du möjlighet att ha ett yngelakvarium är det det bästa.
Mikron skrev:Jag funderar faktiskt på att köpa ett litet yngelakvarium och dom där som kan vara riotetra är lite svartgrå i färgen och väldigt snabba upp till ytan om ddom ska ta mat som flyter där.
men jag ska iaf försöka få tag på ett litet yngelakvarium ifall mina guppies är gravida och snart ska föda:D;)
tummen skrev:Jag tror nog att sorgmanteltetrorna är värst på att äta yngel....rödmunnarna kan nog klippa ett eller två med, men de har så mycket mindre mun jämfört med sorgmantlarna
Mikron skrev:Har lite bilder på mina guppies om det skulle vara intressant;)
fasst vet inte hur man kan få in dom till zoopet så andra kan se på bilder mann har lagt in. något tips om ni vet?
För då skulle ni kanske kunna få se på dom som jag tror e gravida :)
Mikron skrev:http://pici.se/p/large/PWjvNDpRp/ länk till en bild på två av mina guppies (fast man ser även hanen litegrann) :)
Nina82 skrev:Haha.. De ser högst gravida ut ;)
Kolla efter en ljus svullnad vid analen. Då dröjer det inte många timmar tills det är dags.
Tippar på att den undre föder ganska snart men ser ingen svullnad så det kan nog dröja en vecka till, dock inte mycket mer :)
Mikron skrev:Jag vet inte hur stor mitt akvarium är :P Men jag har iaf 1 hane och 3 honor sen tidigare :):D
Charlottis skrev:Då får du nog ta reda på hur stort det är annars är det ganska omöjligt att veta om du kan ha fler fiskar eller inte. Ta höjden*bredden* djupet och dela det resultatet på 1000.
Rödmunstetra är, som du säkert läste på artbeskrivningen, en stimfisk och ska vara minst 10st. Samma sak med Sorgmanteltetran.
Jag tyckte också det såg ut som på bilden att du inte har någon bakgrund? Det borde du i så fall skaffa tycker jag, fiskarna blir mindre stressade av en mörk bakgrund.
Charlottis skrev:Hur stort var karet? Vilka mått har det?
Mikron skrev:Jag vet inte, köpte det när jag var ganska liten men intresset börjar komma fram nu :)
Charlottis skrev:Är det inte ganska lätt att ta fram ett måttband/linjal o mäta?
Charlottis skrev:Okej, för dina Rödmunstetror ska ha minst 100 liter, helst mer tyvärr...o så ska de då vara minst 10st.
Nina82 skrev:E nog bara så ;)
Hanen gillar väl de andra två bättre [:o]
Mikron skrev:Okejj.
Har en fråga till :)
En av mina dräktiga honor (den som är övers på bilden du har sett tidigare Nina) Har plötsligt blivit jättesmal! men inga yngel syns till. Kan det vara så att den har fött igår och dom har ätit upp ynglen över natten?
MVH Mikron :d;)
Mikron skrev:Okejj.
Har en fråga till :)
En av mina dräktiga honor (den som är övers på bilden du har sett tidigare Nina) Har plötsligt blivit jättesmal! men inga yngel syns till. Kan det vara så att den har fött igår och dom har ätit upp ynglen över natten?
MVH Mikron :d;)
Nina82 skrev:Testa sätt in lite fler täta växter. Det kan vara så att de blivit uppätna.
Titta längs bottnen och bland rötter. Ifall de gömmer sig håller de till vid botten.
Den första kullen brukar vara lite svårare att få att överleva. Så fort man fått några överlevande yngel är det precis som att de andra fiskarna vant sig vid att ha yngel omkring sig.
Nina82 skrev:Omöjligt för mig att säga [:o]
Flytta ut tetrorna så har de nog större chans ;)
Mikron skrev:Har tyvvär bara ett kar :/
Men om jag fixar ett till så kanske man kan flytta den gravida honan + en till guppy så blir det inte stor risk för ynglen att bli uppätna och så får den en kompis :):P
Nina82 skrev:Vill du verkligen ha tetrorna?
Du kan ju annars höra med din butik om de vill ha dem.
Mikron skrev:Du nämnde något om mossa förut... Finns det något annat namn för det eller heter det mossa. tänkte fall man ska fråga efter det i en djuraffär. :)
Mikron skrev:Jaha... Har haft dom ganska länge och visste inte det då tyvvär.
Men tack iaf :)
Charlottis skrev:Men...om du nu vet det, ska du inte göra något åt det då?
Mikron skrev:Om man ska lägga in guppyn i en liten ''födelsekammare'' vad händer när den blir stressad?
Nina82 skrev:Du menar yngelbur? De mår dåligt såklart och letar ständigt efter en utväg eller flåsar. Eftersom de är stressade kanske de väntar med att släppa ynglen vilket kan leda till att honan dör.
Vill/måste du använda en yngelbur så vänta tills du lärt dig alla tecken som visar på att det är dags. Det tar bara ett par månader ifall du observerar honorna. Då kan du vänta tills du ser att det är dags och flytta över honan på kvällen. Förhoppningsvis så har hon då fött under natten när hon ändå har sin viloperiod och kan släppas ut igen utan så mycket stress.
Kolla vid analen så kommer du se skillnad när det väl är dags. När du väl lärt dig se den ljusa svullnad som kommer några timmar innan det är dags så kan du använda yngelbur (om du måste) men innan dess kommer det bara medföra stress för honan.
Skulle du inte köpa 30L? Isf kan honan gå där utan att bli så stressad en längre tid.
Mikron skrev:http://pici.se/p/ysRQYgoLJ/
http://pici.se/p/large/LFjSlVHYg/
http://pici.se/p/ODjkeWsjv/
Lite nyare bilder på mina guppies :)
Mikron skrev:Jo jag ska försöka köpa ett till 30 liters som yngelkar
Charlottis skrev:Ehh..va? Det hjälper väl inte att du köper ett 30 liters akvarium när dina Rödmunstetror behöver 120-150 liter? Du kan inte lägga ihop 30 + 60 liter så du vet.
Sorgmanteltetror ska också vara minst 10st tillsammans, du har 2. Inte så bra...
Nina82 skrev:Svårt för mig att säga om hon föder inatt men om du gör så bör du släppa ut henne imorgonbitti, vare sig hon fött eller ej.
Mikron skrev:Jag vet men dom andra har dött/blivit uppätna...:(
Charlottis skrev:Vilka fiskar har ätit upp 8 Sorgmanteltetror?
Grejen var också den att jag inte förstod hur det blev bättre för dina fiskar som behöver 120liter att du köper ett yngelkar på 30 liter?
Mikron skrev:Jag tror dom åt upp varandra men jag är inte säger. och det var kanske 1-2 år sedan vi köpte då och jag visste ingenting [:o]
Mikron skrev:Ja litegrann faktiskt :)
Charlottis skrev:Har du kommit fram till något bra då? För ska du ha kvar dina fiskar borde de verkligen få ett större kar, för det behöver dem! Och då kan du också köpa fler så de blir ett stim av tetrorna.
Charlottis skrev:Det är olika från affär till affär, men ofta tror jag faktiskt man får byta till någon annan fisk. Du kan ju alltid fråga. I så fall tycker jag att du ska lämna tillbaka Rödmunstetrorna och kanske byta till dig några fler Sorgmanlteltetror.
Mikron skrev:Man kanske kan byta in mot en växt ;)
Charlottis skrev:Jo, det kan man kanske. Men jag tänkte att du kunde passa på o få några Sorgmanteltetror, för du hade väl bara 2st? Och de vill vara fler än två, de är stimfiskar.
Mikron skrev:Tänkte inte på det när jag åkte [:o] så nej [:o][:o]
tummen skrev:Om du vill byta bort fisk så kolla först, en del affärer tar inte tillbaka fisk på grund av smittrisken, det kan bli ett dytr återtagande för affären om de smittar ner en massa annan fisk....dina fiskar kan nämligen vara bärare av sjukdomar utan att själva bli sjuka av det.:)
Nina82 skrev:Ger samma råd till dig som till alla andra första-guppyföräldrar ;)
Sätt dig ner i soffan... surfa lite på nätet eller glo lite på tv. Titta till dina fiskar då och då. Ta dagen som den kommer så tar fiskarna hand om allt.. Hon kommer föda inom det närmsta och missar du att se det denna gången så dröjer det inte länge förrän det är nästa honas tur :D
Nina82 skrev:Låter bra :)
Dina honor är dräktiga hela tiden och även flera månader efter att du tagit bort sista hanen :D.. Kallas förrådsbefruktning ;)
Mikron skrev:Okej..
Märkte att en av honornas öga var svullet imorse! :(
Vad kan det vara? Vill gärna veta om det kan vara en sjukdom eller om jag kan låta det vara.Vill inte att hon dör :(
martinah86 skrev:nackdelen är väl att en del växter tar stryk av salt i karet :/
Nina82 skrev:Hittade denna bilden när jag googlade... tydligare än så kan det nog inte bli ;)
http://rybicky.net/obr/ryby/max/384_2.jpg
Nina82 skrev:Inte förrän nu.. Grattis!
Mata så fort du ser att det kommit yngel. Då är risken lite mindre att föräldrarna äter upp dem.
Du kan mata med smulat flingfoder och i princip samma som du matat med innan. Det som kan vara svårt att äta för yngel är granulat men det mesta annat funkar fint. Det viktigaste är att variera kosten och fortsätta med vattenbytena :)
Mikron skrev:Okej :D
så fort jag såg att min hona var smalare såg jag till att dom fick mat:D
Och jag har flingfoder sedan tidigare :)
Med att variera kosten menar du att köpa olika sorters mat då?
mitt fling foder är i olika färger så det kanske inte behöver köpa ngt annat? :P men vad vet jag ;) :P
Ska man mata lite mer nu den första veckan eller ngt så kanske dom inte har så stor chans att bli uppätna?
Men jag hoppas verkligen att dom överlever!
Ska nog köpa en till växt så dom kan gömma sig bättre mot de andra fiskarna :)
Och en fråga till.
Hur länge tar det ungefär innan man kan se könen och när dom färgar ut?
MVH Mikron :D
Nina82 skrev:Med variera kosten menar jag olika sorters mat som tex. flingfoder (som du redan har), något grönt tex. spirulina flingfoder eller ½ algtablett men tinade och skalade ärtor eller gurka funkar oxå så länge du plockar upp resterna.
Sen behöver de kött vilket de kan få via fryst foder tex. fryst cyklops som är populärt hos våra guppy.
Öka inte mängden mat utan ta lite mindre än du brukar och en extra gång per dag ist.
Ett skickligt öga kan se könsskillnad redan vid 3 veckors ålder och den första färgen brukar komma strax därpå men färga ut gör de inte förrän de blir könsmogna vid ca. 3 månaders ålder. Färdigfärgade är de vid ca. 6 månaders ålder.
Mikron skrev:Men den med blå fena blev supersmal efter den hade fött...
den ser nästan anorektisk ut ;):p
Nina82 skrev:Då har hon kanske inte lika många yngel i magen. Hur många yngel de har och hur stora de blir är väldigt individuellt.
Men hur som helst så brukar en hona ha fött sina yngel inom ett dygn men det KAN komma någon eftersläntare.
Nina82 skrev:Guppy har förrådsbefruktning. Det vill säga att honan bär på flera kullar med befruktade ägg. Så svaret på din fråga är ja :)
Mikron skrev:okejj :D
Så då kanske det inte dröjer riktigt 4-5 v då innan nästa kull kommer av den honan? ;)
Btw jag har hittat ganska många yngel som gömmer sig och dom växer så det knakar ;)
Nina82 skrev:Öppna pumpen i akvariet och låt eventuella yngel simma ut.. Antar förstås att du har innerpump ;)
Sen kan du trä en grovmaskig strumpbyxa över pumpen för att förhindra att de simmar in igen, om du inte känner för att tömma ut dem då och då :D