Mina Guppi mår inte bra

#1 - 28 oktober 2008 13:11
:confused:....jag blir så ledsen...och jag fattar inte varför mina guppi dör, dom ser så pigga och glada ut, jag höjde tempen på vattnet till 26 grader pratade med zoo, ca varannan dag är det någon som ligger på botten och bara ser slö ut, sen dör den efter ett dygn.

Vad ska jag göra, tycker så mycke om dessa söta fiskar.

Snälla hjälp mig
Nina
#2 - 28 oktober 2008 13:16
Inez skrev:
:confused:....jag blir så ledsen...och jag fattar inte varför mina guppi dör, dom ser så pigga och glada ut, jag höjde tempen på vattnet till 26 grader pratade med zoo, ca varannan dag är det någon som ligger på botten och bara ser slö ut, sen dör den efter ett dygn.

Snälla hjälp mig

Nina

Hur många liter ligger akvariet på ?
Vad har du för filter(inner,ytter) ?
Modell ?
Hur många fiskar, och vilka arter ?
#3 - 28 oktober 2008 13:18
Inez skrev:

Snälla hjälp mig

Nina

Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
#4 - 28 oktober 2008 13:25
tack för så fort svar....mitt akvarium är på 210 liter jag har ett innerfilter jag har 4 marmorgurami, ca 20 kardinaltetror, 1 algätare plus 3 små algätare vet ej namnet. Jag byter vattnet ca var 14 dag och byter då ca hälften. jag har inte haft guppi förrut men jag tycker dom är så fina och trevliga att titta på. jag har läst någonstans att man ska ha i salt ektozon i vattnet, stämmer det? klarar dom andra fiskarna det.

tack Nina
#5 - 28 oktober 2008 13:57
Ok! Låter ju inte som det är direkt överbelastat. Hur många guppys har du ? Vilken modell resp. märke är det på innerfiltret ? 25% varannan vecka byter jag i mina akvarier, det funkar utmärkt. Dock vet jag inte om 50% är lite för mycket.
#6 - 28 oktober 2008 14:28
50% är för mycket, vet dock inte om det har med det att göra.

Har du kollat upp nitrit i vattnet? Och isåfall med dropptest eller sticktest?

Annons