Mina första diskusar

#1 - 5 november 2012 06:36
Hej!

Ska ta över ett akvarium och en grupp på 5 diskusar. Hur gör jag detta smidigast eftersom akvariet ska tömmas, transporteras och fyllas med nytt vatten. Har hört att dessa vackra fiskar är känsligare än andra, stämmer det?

Tacksam för svar!
#2 - 5 november 2012 08:17
Hur långt ska du transportera fiskarna o akariumet ?
Fiskar klarar sig alldeles utmärkt i 3 timmar i transportpåsar som dom använder i akvariebutiker , om det är längre tid än så kan ett alternativ vara att hälla upp ljummet vatten i en spann när du kommer hem och koppa i dina fiskar där under tiden du sätter upp ditt akvarium men då skulle jag nog råda dig att använda en luft/syrepump om du har tillgång till en sådan för då håller du vattnet syresatt
#3 - 5 november 2012 09:01
Själva transporttiden kanske ligger på 40 min. Tänkte använda mig av hinkar med lock. Tiden från att dem hamnar i hinkarna till att akvariet är fyllt hemma ligger kanske på 2-3 timmar... Det borde dem klara då. Vad tror du om att fylla 5-7 hinkar med det gamla vattnet och ta med hem? Kanske inte fylla upp hela akvariet med nytt vatten på en gång?

Em helt annan fråga, hur varmt ska diskussarna ha?
#4 - 5 november 2012 09:15
De flesta brukar nog ha 29 grader ungefär för diskusar.
#5 - 5 november 2012 09:19
Ok. Är dem känsliga på plus/minus en grad?
Vad är diskussarna mest känslig för, vad bör man vara försiktig med?
Som sagt detta är nytt för mig :)
#6 - 5 november 2012 10:14
Om jag vore du hade jag läst någon utförlig guide om Diskus, det finns väldigt mycket att veta.

http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=152359

Här t.ex är en mycket bra tråd där de går igenom allting du behöver veta i princip.

Diskusarna är känsliga generellt för dålig vattenkvalité, svajande pHvärde, etc. Egentligen är de likadana som all annan fisk. Bara att det finns mindre felmarginaler och det straffar sig tidigare.

EDIT: Denna är ju på engelska, om det går bra. Jag har ingen bra på svenska. :) Finns ju en artikel på zoopet iofs men inte lika utförlig.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27
#7 - 5 november 2012 11:36
Tack! Det går bra med den på engelska.
#8 - 5 november 2012 11:53
Vi brukar ligga runt 30 grader för våra diskusar men om det skiljer någon grad hit eller dit göt ingen skillnad , var försiktig när du bär hinkarna bara så att det inte skvalpar för mycket , det är jättebra om du kan använda lite av det gamla vattnet då detta innehåller många bra bakterier som du då får med dig när du startar upp ditt akvarium , jag skulle också låta bli att rengöra gruset för mycket då även detta har mycket godsaker i form av bakteriekultur i sig , det är inte hela världen om det blir lite grumligt i uppstarten då filtret tar hand om detta .

Men det allra bästa rådet jag kan ge dig är att ha tålamod med akvariumet och stirra inte upp dig för mycket om det inte blir som du vill ha det nu i början , är det något jag har lärt mig om diskus och akvarium sedan vi startade är att ha tålamod och iakta iakta iakta dina diskus , det lär du dig otroligt mycket på , du kommer att kunna lära dig se direkt om det är någon fisk som inte mår bra eller om det kan vara dags för äggläggning ect .

Inte minst , njut av att sitta och titta dessa vackra fiskar det är något av det bästa som finns :)
#9 - 5 november 2012 12:19
Ok, då låter det som om jag är på rätt spår. Jag tar med mig vatten från gamla stället och låter sanden vara som den är. Det är helt ok att det ser lite halvrisigt ut i början. Känner jag mig själv rätt kommer jag sitta stumt framför dessa underbara fiskar. I detta 400 L hörnakvarie kommer det gå 5 st vuxna firrar. Vad kan jag komplettera med då jag gärna har lite mer liv i det, speciellt kring botten, pansarmalar?

Annons