Mina Fläckiga Pansarmalar dör!

#1 - 26 juni 2006 11:37
Hej,

Jag har [COLOR=black]Fläckiga Pansarmalar och de dör en efter en, någon dag efter jag köpt dem.[/COLOR]

Jag läste om dem på zoopet och det stod som ex:
*De äter tabletter, flingfoder och helst fryst foder.
*De är stimfiskar, man ska ha minst 6 st.
*De vill ha syrerikt vatten.
*De är dagaktiva.
*De vill ha gömställen.

Detta gör jag:
*Matar mina fiskar med flingfoder morgon och kväll. Inte så mycket mat hinner sjunka till bottnen. Matar med tabletter på kvällen, när jag släckt lyset. Har en Ancistrus. Hatar aldrig med fryst foder.

*Jag hade nyss 3 st Pansarmalar, nu är de bara 2.

*Mitt filter/pump når inte ända ner till bottnen. Kan de vara syrebrist på bottnen då, p.g.a. dålig cirkulering?

*Det får inga tabletter på dagen, då de är vakna.

*De har gömställen, som de inte så ofta använder.

Kan ni hjälpa mig utav det här, varför mina Pansarmalar dör?
#2 - 26 juni 2006 12:05
Väldigt mycket mat tycker jag. Hur ligger nitriten?
Pansarmala går upp till ytan och andas (också) så de brukar inte vara så väldigt känsliga för syrebrist.

Hur länge har det kört? Hur stort akvarie? Vad för andra fiskar?
#3 - 26 juni 2006 12:22
Senast var nitriten bra, just nu vet jag inte.

Akvariumet är 100 liter.

Andra fiskar: Neontetror, Kopparbarber, Ancistrusmal och Guppys.

Är det viktigt att man ska ha minst 6 pansarmalar?
#4 - 26 juni 2006 12:23
[quote=mohlin]Väldigt mycket mat tycker jag.[/quote]
Menar du att jag matar malarna eller de andra fiskarna för mycket?
#5 - 26 juni 2006 12:27
2 x flingor + tabletter tycker jag låter mycket, totalt sätt.

Nu är det ju inte så att du har massor med dödsfall, det är en. Hur länge har du haft dem?
#6 - 26 juni 2006 13:17
För 1 vecka sedan köpte jag 2 pansarmalar. Ena dog 3 dagar senare. I fredags köpte jag 2 nya. Så då hade jag 3 st. En annan dog idag, jag tror att det var den som jag köpte för 1 vecka sedan (så den har levt 1 vecka).
#7 - 26 juni 2006 13:20
[quote=mohlin]2 x flingor + tabletter tycker jag låter mycket, totalt sätt.

Nu är det ju inte så att du har massor med dödsfall, det är en. Hur länge har du haft dem?[/quote]

Vilka sorters mat och hur ofta säger inte så mycket om mängden, men visst en fisk, det kan man ju spekulera i hur mycket som helst, den kan ha varit svag från början.
#8 - 26 juni 2006 13:21
Hur ofta skiftar du vatten?
#9 - 26 juni 2006 15:10
Varje till vart annan vecka. Pansarmalarna har inte varit med om något vattenbyte. Bytte vatten dagen innan jag köpte de 2 första.

De kan nog inte vara fel på några vattenvärden, eftersom alla andra fiskar mår prima.
#10 - 26 juni 2006 15:18
Hej.
Fisken kan förgifta sig själv.Det ät nämligen så att denna typ av mal utsöndrar ett gift när man fångar(stress) in dem som vid försäljning.För att förhindra detta så byter man vatten i påsen eller har en fisk i varje påse vid längre transporter.
MVH Mats
#11 - 26 juni 2006 15:35
Fast som jag hört så gäller det inte mot varandra, bara andra fiskar i samma påse. Rätta mej om jag har fel.
#12 - 26 juni 2006 16:17
Okej, då kanske det var det som det beror på. Men från djuraffären där jag inhandlade dem är det bara 2 min gångavstånd till akvariet...

Pansarmalarna verkar lite rädda för Ancistrus malen - som blivit väldigt stor på sistone. Men det kanske inte har något med saken att göra. :confused:

Upptäckte precis att det kan vara så att Ancistrus malen äter upp tabletterna för pansarmalarna [:o] . Kan det vara en orsak?
#13 - 26 juni 2006 17:42
[quote=Ragiss]Upptäckte precis att det kan vara så att Ancistrus malen äter upp tabletterna för pansarmalarna [:o] . Kan det vara en orsak?[/quote]
Visst kan det hända att pansarmalar dör av matbrist. Men det verkar konstigt om de skulle göra det redan efter någon dag.
#14 - 26 juni 2006 18:35
Hej.
Det är just därför man skall byta vatten,fisken tål ej sig själv när den blir stressad och avsöndrar sitt gift eller vad man skall säga.När man har fångat upp det bestämda antalet fiskar byter man vatten i transportpåsen mot nytt.Det gäller alla Corydoras.
MVH Mats
#15 - 26 juni 2006 19:03
[quote=mats m]Hej.
Fisken kan förgifta sig själv.Det ät nämligen så att denna typ av mal utsöndrar ett gift när man fångar(stress) in dem som vid försäljning.För att förhindra detta så byter man vatten i påsen eller har en fisk i varje påse vid längre transporter.
MVH Mats[/quote]
Jag köpte två pansarmalar i torsdags och de har överlevt tills idag i sin transportpåse (jag skäms). Så det där med gift tror jag inte på. Men de kan säkert dö av stress om man koppar in dom för snabbt.
#16 - 28 juni 2006 12:39
Idag köpte jag fler Pansarmalar, så nu har jag 6 st. De kanske gillar om de får vara i ett stim... :p

De nya Pansarmalarna överlevde transporten och verkar trivas med de jag hade från början. :)

Hoppas det inte sker ännu ett dödsfall...:(
#17 - 28 juni 2006 13:51
[quote=mats m]Hej.
Det är just därför man skall byta vatten,fisken tål ej sig själv när den blir stressad och avsöndrar sitt gift eller vad man skall säga.När man har fångat upp det bestämda antalet fiskar byter man vatten i transportpåsen mot nytt.Det gäller alla Corydoras.
MVH Mats[/quote]

Det där skulle jag vilja veta var ni fått ifrån? Visst kan fiskar stressa ihjäl sig, eller dö delvis på grund av stressrelaterat allmäntillståndssänkning, men att pansarmalar (Corydoras) simmar runt i påsarna och förgiftar varandra, ni ska inte tro att dom kommer en och en i sina påsar från odlingarna i asien, det är MÅNGA i varje påse och de är i påsarna LÄNGE. Kan man få veta var ni fått det ifrån?
#18 - 28 juni 2006 13:52
[QUOTE=Krax]Jag köpte två pansarmalar i torsdags och de har överlevt tills idag i sin transportpåse (jag skäms). Så det där med gift tror jag inte på. Men de kan säkert dö av stress om man koppar in dom för snabbt.[/QUOTE]
Jodå, Corydoras kan visst utsöndra ett gift om dom stressas i påsen. Men då brukar dom dö, eller vara kraftigt medtagna redan i påsen. Men jag har för mig att det är de med orange fenor/fenkanter som kan råka ut för det här.
Jag har, och har haft en hel del Corys genom åren och har bara råkat ut för det själv med VF C.gossei en gång, och med deras F1-avkomlingar en gång.
#19 - 28 juni 2006 13:59
[quote=Sonja]Jodå, Corydoras kan visst utsöndra ett gift om dom stressas i påsen. Men då brukar dom dö, eller vara kraftigt medtagna redan i påsen. Men jag har för mig att det är de med orange fenor/fenkanter som kan råka ut för det här.
Jag har, och har haft en hel del Corys genom åren och har bara råkat ut för det själv med VF C.gossei en gång, och med deras F1-avkomlingar en gång.[/quote]

Vad heter giftet? Ammoniak, kanske? I så fall gäller det alla fiskar, Hur gör de stora odlarna? dom som vildfångar dom? Det är inte bara Corydoras som kan dö under/efter transport, dina gossei, kom dom från fräscht vatten packades rimligt tätt, transporterades under rimlig tid osv?
#20 - 28 juni 2006 14:02
Om pansarmalar packas slarvigt så att påsen viker sig och fiskarna inte kommer åt att andas luft kan det bli jobbigt, eller om man har växter i påsen eller på annat sätt hindrar dom från att andas.
#21 - 29 juni 2006 07:01
[QUOTE=Erik...]Vad heter giftet? Ammoniak, kanske? I så fall gäller det alla fiskar, Hur gör de stora odlarna? dom som vildfångar dom? Det är inte bara Corydoras som kan dö under/efter transport, dina gossei, kom dom från fräscht vatten packades rimligt tätt, transporterades under rimlig tid osv?[/QUOTE]
Jodå, dom hann mellanlanda i butik och gå där en tid först. När jag handlade dom så fick jag 5-6 st i en normalstor fiskpåse. Men jag klantade till det själv den gången. Stoppade påsen i ryggsäcken och tog den på ryggen. Det blev antagligen för skumpigt så dom blev stressade och utsöndrade gift.
Den andra gången, med F1orna som jag sålde, så vet jag inte själv hur det gick till. Men dom var packade på samma vis, i frächt vatten som alltid, och transporterades kanske 1 timme. När "kunden" kom hem så höll coryna på att dö, och ingen klarade sig. Ingen annan gång har liknande hänt fast jag dragit upp flera kullar och sålt till olika personer. Jag håller på och försöker kolla upp precis vad som händer, skriver mer om jag får ett svar i ett annat forum där jag frågat igår.

Annons