Mina fjärilar har lagt ägg:D

#1 - 21 maj 2008 17:00
Hej!.
Mina fjärillar har lagt ägg!(=
Ska jag flytta på dom eller låta äggen va kvar dom tar han om äggen väldit bra!:D
Det är ju ett sälskapskar:D
#2 - 21 maj 2008 17:49
Heej jag är ingen expert men jag tror du ska ha kvar äggen eftersom om man lägger över yngel eller ägg i ett annat akvarium kommer fiskarna att bli svagare. Det säger en på djuraffären när jag har frågat samma fråga MVH Simon
#3 - 21 maj 2008 18:06
Om man väljer att ha kvar äggen är det bra att ha något som lyser lite hela natten så att föräldrarna har koll på ägen och fiskarna runt omkring. Finns en risk att malar och andra fiskar smyger och äter upp äggen på natten annars.

Så kallad mån ljus brukar fungera mycket bra.

men varför fiskarna skulle bli svagare om man flyttar dom vet jag inte om jag håller med om, jag flyttar nästan alla mina ägg och det blir inga svaga fiskar av dom inte...Men det bästa är alltid att låta föräldrarna ta hand om ynglen.

Kan ta ett par lekar innan dom får in yngelvårdnaden.
#4 - 21 maj 2008 18:35
grattis! det är nu det svåra kommer om jag ska vara lite negativ! ;) kruxet är att rommen ska utvecklas till yngel. jag tycker rommen ska vara kvar hos föräldrarna. de kommer lära sig ju mer ggr de leker. jag har lyckats få upp mina rom till yngel en gång av mååånga försök så jag hoppas du lyckas bättre

precis som smegga skriver så är nån form av ljus bra att ha under natten, kan vara en skrivbordslampa som hjälper föräldrarna att se ev hungriga invånare..

lycka till o glöm inte att uppdatera vad som händer!! :)
#5 - 21 maj 2008 19:57
Ok:D
Tack för hjälpen dom vaktar för fullt!.
Mest hannen men honnan hjälper också till ibland
#6 - 21 maj 2008 20:01
Baf2 skrev:
Ok:D

Tack för hjälpen dom vaktar för fullt!.

Mest hannen men honnan hjälper också till ibland

Hanen brukar vakta yttre reviret och honan håller sig oftast vid äggen, men se till att det inte blir helt svart i akvariet för då kan nog äggen försvinna under natten.

Men ha inte lyset på dygnet runt då kommer du ha alger överallt snabbt utan en mindre lampa som du ställer vid akvariet, lättast är att ta nån lampa man kan rikta på äggen...en lampa med dimmer är det bästa enligt mig..
#7 - 22 maj 2008 14:41
Ok dom är borta nu)=
Men dom lägger nya om en vecka sa han i affären jag har ett yngel kar på 35l ska jag flytta äggen dit det är ju också guppy yngel och räkor.
Har en yngel box kan jag lägga äggen där i sen när dom kläcks flytta dom till yngel karet?
#8 - 22 maj 2008 14:43
smegga skrev:
Om man väljer att ha kvar äggen är det bra att ha något som lyser lite hela natten så att föräldrarna har koll på ägen och fiskarna runt omkring. Finns en risk att malar och andra fiskar smyger och äter upp äggen på natten annars.

Så kallad mån ljus brukar fungera mycket bra.

men varför fiskarna skulle bli svagare om man flyttar dom vet jag inte om jag håller med om, jag flyttar nästan alla mina ägg och det blir inga svaga fiskar av dom inte...Men det bästa är alltid att låta föräldrarna ta hand om ynglen.

Kan ta ett par lekar innan dom får in yngelvårdnaden.

okej nej jag vet inte säkert men så säger dem i djuraffären MVH Simon Men kan någonn något om Ciklider mejla har massor av frågor:)
#9 - 22 maj 2008 16:53
Baf2 skrev:
Ok dom är borta nu)=

Men dom lägger nya om en vecka sa han i affären jag har ett yngel kar på 35l ska jag flytta äggen dit det är ju också guppy yngel och räkor.

Har en yngel box kan jag lägga äggen där i sen när dom kläcks flytta dom till yngel karet?

det är helt upp till dig, personligen vill jag att de ska lyckas själva, lite av tjusningen tycker jag :)

nackdelen att flytta dem är att obefruktade ägg inte plockas bort av föräldrarna och äggen kan då mögla och spridas till andra ägg. flyttar du dem till ett kar med guppy finns nog risken att guppyna blir lite mättare och du lite ledsen...;)
#10 - 22 maj 2008 18:07
Det som menas ovan med att de blir svagare är nog att det tar på föräldrarnas krafter att leka ofta, vilket de gör om man tar bort äggen. Fjärilar är känsliga och kortlivade nog som det är.

Se´n påstås det vara en anledning till att arter som fjärilar och scalarer ofta verkar ha svårt att lära sig hur de ska sköta yngelvården, att äggen tas bort, så att ynglen inte präglas på föräldrarna.
#11 - 22 maj 2008 18:50
Jag undrar om det finns någon som har lyckats dra upp yngel av fjärilsciklid med föräldrarna kvar?
Vore intressant att veta hur man ska bete sig.
Mina lekte ca 6 gånger, tre av gångerna vaktade dom frisimmande yngel, som längst en vecka sedan började hanen käka och ynglen försvann från den ena dagen till den andra. Nästa gång ska jag prova med att låta honan gå kvar med ynglen.
Om man absolut vill ha yngel av dom så flytta paret till ett eget litet akvarium och låt paret vakta rommen och flytta dom när ynglen blivit frisimmande. Det kan ta några lekar men sedan funkar det förhoppningsvis. Det är enklare att ta hand om frisimmande yngel än rom som gärna möglar.

Mvh UB
#12 - 23 maj 2008 06:23
ubjs skrev:
Jag undrar om det finns någon som har lyckats dra upp yngel av fjärilsciklid med föräldrarna kvar?

Vore intressant att veta hur man ska bete sig.

Mina lekte ca 6 gånger, tre av gångerna vaktade dom frisimmande yngel, som längst en vecka sedan började hanen käka och ynglen försvann från den ena dagen till den andra. Nästa gång ska jag prova med att låta honan gå kvar med ynglen.

Om man absolut vill ha yngel av dom så flytta paret till ett eget litet akvarium och låt paret vakta rommen och flytta dom när ynglen blivit frisimmande. Det kan ta några lekar men sedan funkar det förhoppningsvis. Det är enklare att ta hand om frisimmande yngel än rom som gärna möglar.

Mvh UB

jag har exakt samma erfarenhet, de blev frisimmande i nån vecka sen började hanen knapra yngel på löpande band... jag kör nu med eget kar till fjärilarna och har enbart i amanoräkor som käkar alger, det funkar bra. ancistrus var hejare på att suga upp rommen tyvärr...
#13 - 28 augusti 2009 08:27
Varför käkar dom upp sina egna yngel? Kan det inte vara så då att föräldrarna typ dödar de som "ser" svaga ut, just för att bara ha kvar friska starka djur?
#14 - 28 augusti 2009 18:37
Jag frågade några ciklidexperter om fjärilarnas beteende vid lek.
Det var väldigt vanligt att föräldrarna åt upp sina yngel ett par gånger. De måste typ lära sig att man inte gör så.
Tipset jag fick var att dag 2 efter att yngeln har kläcks ska man flytta föräldrarna och föda upp yngeln själv. Det är dock ingen enkel uppgift eftersom de ska ha små små smååå matbitar osv.
Får man sina fjärilar att leka flera gånger kanske de lär sig...
Hoppas mina gör det. Fick de att leka en gång *jaj!*

Annons