Hej!.
Mina fjärillar har lagt ägg!(=
Ska jag flytta på dom eller låta äggen va kvar dom tar han om äggen väldit bra!:D
Det är ju ett sälskapskar:D
Baf2 skrev:Ok:D
Tack för hjälpen dom vaktar för fullt!.
Mest hannen men honnan hjälper också till ibland
smegga skrev:Om man väljer att ha kvar äggen är det bra att ha något som lyser lite hela natten så att föräldrarna har koll på ägen och fiskarna runt omkring. Finns en risk att malar och andra fiskar smyger och äter upp äggen på natten annars.
Så kallad mån ljus brukar fungera mycket bra.
men varför fiskarna skulle bli svagare om man flyttar dom vet jag inte om jag håller med om, jag flyttar nästan alla mina ägg och det blir inga svaga fiskar av dom inte...Men det bästa är alltid att låta föräldrarna ta hand om ynglen.
Kan ta ett par lekar innan dom får in yngelvårdnaden.
Baf2 skrev:Ok dom är borta nu)=
Men dom lägger nya om en vecka sa han i affären jag har ett yngel kar på 35l ska jag flytta äggen dit det är ju också guppy yngel och räkor.
Har en yngel box kan jag lägga äggen där i sen när dom kläcks flytta dom till yngel karet?
ubjs skrev:Jag undrar om det finns någon som har lyckats dra upp yngel av fjärilsciklid med föräldrarna kvar?
Vore intressant att veta hur man ska bete sig.
Mina lekte ca 6 gånger, tre av gångerna vaktade dom frisimmande yngel, som längst en vecka sedan började hanen käka och ynglen försvann från den ena dagen till den andra. Nästa gång ska jag prova med att låta honan gå kvar med ynglen.
Om man absolut vill ha yngel av dom så flytta paret till ett eget litet akvarium och låt paret vakta rommen och flytta dom när ynglen blivit frisimmande. Det kan ta några lekar men sedan funkar det förhoppningsvis. Det är enklare att ta hand om frisimmande yngel än rom som gärna möglar.
Mvh UB