mina fiskar kliar sig,vad ska jag göra

#1 - 30 januari 2005 14:45
hej jag har ett sydamerikanskt akvarium och all mina fiskar kliar sig ?? har prövat med salt och det hjälpte inte så jag tog mer men då slutade mina växter att växa så nu måste jag ha nått annat till dem någon som vet ??.sen har jag ett problem till, min ena diskus har ca 3 st vita saker som sticker rakt ut från hans kropp, de är vita jag tror det kan vara nån sorts mask.jag tror inte det är fjällen som står ut för att de är ganska så långa.snabba svar tack MVH jocke120
#2 - 30 januari 2005 21:04
Du har fått in parasiter.Maskarna skulle kunna vara Lernaea.

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
Fredrik
#3 - 31 januari 2005 14:21
ok men hur ska jag bota detta ?? tack för ditt svar fredrik..
#4 - 31 januari 2005 19:18
Hur ofta och hur mycket vatten byter du? Hur ofta matar du? Vad har du för filter?
Lucas_no1
#5 - 31 januari 2005 19:31
Tänk på att salt dödar växsterna!!
Lite sur att köpa nya varje gång man saltar.
Jag skulle ta upp växterna och skölja dom om jag var du.

Enligt alla diskus proffs jag pratat med så ska 1dl salt per 100liter och temhöjning till över 34grader döda parasiterna.
Saltet dödar dom levande parasiterna och temphöjningen dödar eventuella ägg.

Om jag inte är fel informerad vill säga.

Annars fungeerar Sterazin bra.
#6 - 1 februari 2005 15:00
ok ska pröva det
#7 - 1 februari 2005 18:48
Jag tycker att det är nästintill omöjligt att kunna diagnostisera det till parasiter utan att ha sett en bild. På beskrivningen skulle det kunna vara en mängd saker som är orsaken. Rent vatten och en ev. temphöjning har jag upplevt vara det som är effektivt vid allehanda problem. De flesta problem som jag själv upplevt tror jag beror i grunden på dålig vattenkvalite. Täta vattenbyten har fungerat för mig för att hålla problem borta. Vid minsta indikation på något problem gör man ett större vattenbyte. Hjälper inte det får man gå vidare med exempelvis en temperaturhöjning som föreslagits ovan.

Jag har själv inte upplevt att växterna dör av salt, men det beror väl på vilka växter man har och hur mycket salt man sätter i.

Vilka parasiter dör av saltning 1dl på 100 liter vatten? Det måste jag ha har jag missat! Det vill jag gärna veta mer om.
#8 - 2 februari 2005 21:41
Håller med jsl. Att fiskarna kliar sig beror ofta på dålig vattenkvalitet. Mät alla viktiga värden och byt en liten mängd vatten ofta så tror jag problemen försvinner utan mediciner. Detta är erfarneheter och inte vetenskap!!
#9 - 6 februari 2005 06:40
Att fiskarna kliar sig beror oftast på att man har för rent med andra ord för lite bakterier, är det för lite bakterier i karet orkar dom inte bryta ned dom metaller som finns i vattnet. Det blir som små bränskador på fjällen därav kliar dom sig. Orsak till det är att man gör rent filtret för ofta eller byter för mycket vatten samt om karet är relatift nystartat. Lösningar på problemet är antingen att du köper bakteriekultur i en akvariebutik (dosering står på burken) och för varje gång du byter vatten så måste du tillsätta motsvarande mängd med bakteriekultur. Det andra tippset är att du springer hem till en polare som har ett akvarium som har fungerat i minst sex månader och tar massa gegga ur deras filter och stoppar ned i ditt akvarium samma procedur måste upprepas varje gång du byter vatten tills du har fått en egen bateriekultur. Det tar ca sex månader med båda alternativen att jobba upp en bra bakteriekultur. Dom flesta tror att en nystart anses vara över efter ca en månad vilket är fel en nystart är ca sex månader. Mitt svar på frågan är iallafall att du ska byta mindre vatten i veckan och mata lite under den tiden så du inte får problem med nitrit och tillsätt motsvarande mängd med bakterier i ca sex månader, om jag vore du skulle jag inte byta mer än 20% i veckan det räcker om du matar sparsamt. Hoppas det har varit till någon hjälp MVH RIVA[QUOTE=jocke120]hej jag har ett sydamerikanskt akvarium och all mina fiskar kliar sig ?? har prövat med salt och det hjälpte inte så jag tog mer men då slutade mina växter att växa så nu måste jag ha nått annat till dem någon som vet ??.sen har jag ett problem till, min ena diskus har ca 3 st vita saker som sticker rakt ut från hans kropp, de är vita jag tror det kan vara nån sorts mask.jag tror inte det är fjällen som står ut för att de är ganska så långa.snabba svar tack MVH jocke120[/QUOTE]

Annons