Att fiskarna kliar sig beror oftast på att man har för rent med andra ord för lite bakterier, är det för lite bakterier i karet orkar dom inte bryta ned dom metaller som finns i vattnet. Det blir som små bränskador på fjällen därav kliar dom sig. Orsak till det är att man gör rent filtret för ofta eller byter för mycket vatten samt om karet är relatift nystartat. Lösningar på problemet är antingen att du köper bakteriekultur i en akvariebutik (dosering står på burken) och för varje gång du byter vatten så måste du tillsätta motsvarande mängd med bakteriekultur. Det andra tippset är att du springer hem till en polare som har ett akvarium som har fungerat i minst sex månader och tar massa gegga ur deras filter och stoppar ned i ditt akvarium samma procedur måste upprepas varje gång du byter vatten tills du har fått en egen bateriekultur. Det tar ca sex månader med båda alternativen att jobba upp en bra bakteriekultur. Dom flesta tror att en nystart anses vara över efter ca en månad vilket är fel en nystart är ca sex månader. Mitt svar på frågan är iallafall att du ska byta mindre vatten i veckan och mata lite under den tiden så du inte får problem med nitrit och tillsätt motsvarande mängd med bakterier i ca sex månader, om jag vore du skulle jag inte byta mer än 20% i veckan det räcker om du matar sparsamt. Hoppas det har varit till någon hjälp MVH RIVA[QUOTE=jocke120]hej jag har ett sydamerikanskt akvarium och all mina fiskar kliar sig ?? har prövat med salt och det hjälpte inte så jag tog mer men då slutade mina växter att växa så nu måste jag ha nått annat till dem någon som vet ??.sen har jag ett problem till, min ena diskus har ca 3 st vita saker som sticker rakt ut från hans kropp, de är vita jag tror det kan vara nån sorts mask.jag tror inte det är fjällen som står ut för att de är ganska så långa.snabba svar tack MVH jocke120[/QUOTE]