Mina fiskar "kliar sig" och "slår" på min termometer.

#1 - 19 april 2006 10:27
Mina fiskar har börjat bete sig väldigt konstigt, dom gnider sig mot blad och andra saker i akvariet, och ibland slår mina guramis på min termometer med stjärtfenan. någon som sett något liknande ? väldigt tacksam för svar.
Min ciklid, (egyptisk munruvare) har även börjat gnida sig på sista tiden .
#2 - 19 april 2006 12:50
Nitrit kan irritera skinnet, hur har du med nitrit värdet.
Blir det bättre efter vattenbyte.
#3 - 19 april 2006 12:55
Jag fick också för mig att de skulle vara nitrit, har bytat vatten 3 ggr nu, på ett par dagar ( inte allt vatten på samma gång ) och hällt i nitrivec. hoppades det skulle hjälpa, har inte sett att dom gnider sig så jättemkt nu, men dom slår fortf på min termometer.
i övrigt verkar dom må bra.
#4 - 19 april 2006 13:33
har du hält i nitravec mellan vattenbytena gör de inte mycke nytta eftersom du hällt ut allt i nästa.

Skippa nitravec säger ja gör så liten nytta så e knappast värt pengarna.
Kolla om din butik har en egen bakterierodling o sälja.
Är oftast bättre o billigare
#5 - 19 april 2006 16:12
Nitrosomonas och Nitrobacter flyter inte omkring i vattnet utan avsöndrar en klibbig "massa" och med hjälp av den fäster de sig på allt i akvariet.
#6 - 19 april 2006 23:15
[quote=mayday]Skippa nitravec säger ja gör så liten nytta så e knappast värt pengarna.[/quote]

undrar vad du har för teknisk motivering till det ?
#7 - 20 april 2006 11:05
Jag bytte vatten några ggr iallaf, verkar lite bättre nu iallaf, tack för svaren.
#8 - 20 april 2006 14:18
Om fiskarna kliar sig kan det bero på en parasit eller liknande. Djuraffärer brukar ha medicin, om dom inte har slutat.

Annons