mina fiskar fick sig en mumsbit :)

#1 - 6 juli 2007 09:43
jag har vart ute i sommarstugan nyss och kom hem med ett gäng upphåvade mört-yngel i en petflaska..jag hällde ut dom till mina sötnosciklider och efter ungefär 5 sekunder så är alla ynglen borta! en mycket god måltid enligt dom :)
är det bra att ge dom yngel om man har möjlighet?
#2 - 6 juli 2007 09:56
Finns det inte risk att dom kan få parasiter och sjukdommar genom mørtarna?
#3 - 6 juli 2007 10:01
Åh vilket kalas dina ciklider fick :)

Hmm, jag skulle också gärna vilja veta om de kan bli smittade.

Visst brukar fiskar äta de sjuka fiskarna i det vilda eller är det bara i akvarium sånt händer?
(eller det kanske inte händer heller, men de går ju till angrepp på och tuggar på sjuka och svaga fiskar)
#4 - 6 juli 2007 10:04
Det är alldeles riktigt att det finns stor risk att mörtynglen hade parasiter OCH att rovfisk äter sjuk fisk i naturen.
Rovfiskar har mycket kraftigt immunförsvar, och kan hantera det mesta i parasitväg, just för att de råkar på så mycket parasiter i naturen. Det är nog ingen fara med dina rovfiskar.
#5 - 6 juli 2007 18:35
dom såg glada ut iaf :)
#6 - 6 juli 2007 18:54
Men frågan är om tropiska ciklider har nå´n motståndskraft mot "våra" parasiter, då de inte lever på samma ställen i naturen? Å andra sidan kanske parasiterna här inte trivs i det varma akvarievattnet.

Har för mig att det brukar rekommenderas att man undviker att mata med fisk man fångat ute, på grund av parasitrisken.
#7 - 6 juli 2007 20:34
bluppi skrev:
dom såg glada ut iaf :)

Dom äter la allting och ser glada ut... Du får hoppas de fortsätter så ba
#8 - 7 juli 2007 10:30
även svenska parasiter dör av saltsyran som fins i fiskars mage så ingen fara

mata på du
#9 - 9 juli 2007 11:00
:) toppen

Annons