mina fiskar dör! varför?

#1 - 3 februari 2010 13:52
Mina fiskar dör en efter en och jag förstår inte varför.
Jag har ett 160 liters sällskapskar. Ph ligger på 7 och No2 var <0,3 mg/l. Temperatur 26-27 grader.Det syns ingenting på fiskarna. Ena dagen kan de vara hur aktiva som helst för att nästa dag dö.
I går var min dvärgguramihane precis som vanligt, nu på morgonen ville han inte äta. Stod bara i ett hörn. Fin Färg, inga sår eller beläggningar, hela fina fenor. Precis some de andra som dött. Det kan gå någon vecka mellan dödsfallen. Vet inte vad jag ska göra.
Jag har provat med Ektozon och högre vattentemperatur.
Jag gör delvattenbyten ca 20-30 % varje vecka. Har då i Aquasafe.

Någon som kan tipsa mig om vad det kan vara för fel och vad jag ska göra.
#2 - 3 februari 2010 14:17
dom kanske blir sträsade men fattar inte varför så många dör?
#3 - 3 februari 2010 14:31
Rosali skrev:

Har du täckglas? Jag har läst här på forumet att det kan bli för tätt så att det kommer ner för lite syre i vattnet. Du kan söka på "täckglas" i forumet "Sjukdomar" så hittar du en del om det här. Kan ju också bero på att du har för lite ytrörelse så att det blir för lite syre pga det.

Hälsningar
Jennifer
#4 - 3 februari 2010 14:54
Ja jag har täckglas, men de är inte heltätt utan har luftspringor.,de är delade på längden.
Jag har också ett ytterfilter så jag tror nog att ytvattnet rör sig tillräckligt. Det är i alla fall inga fiskar som kippar efter syre, utan de simmar på och äter som vanligt.
#5 - 3 februari 2010 15:01
Rosali skrev:
Mina fiskar dör en efter en och jag förstår inte varför.

Jag har ett 160 liters sällskapskar. Ph ligger på 7 och No2 var <0,3 mg/l. Temperatur 26-27 grader.Det syns ingenting på fiskarna. Ena dagen kan de vara hur aktiva som helst för att nästa dag dö.

I går var min dvärgguramihane precis som vanligt, nu på morgonen ville han inte äta. Stod bara i ett hörn. Fin Färg, inga sår eller beläggningar, hela fina fenor. Precis some de andra som dött. Det kan gå någon vecka mellan dödsfallen. Vet inte vad jag ska göra.

Jag har provat med Ektozon och högre vattentemperatur.

Jag gör delvattenbyten ca 20-30 % varje vecka. Har då i Aquasafe.

Jag har samma problem med mitt stora kar och efter att ha läst runt en hel del så har jag kommit fram till att det högst sannolikt är sanden som ställer till det. Blästersilikat bör inte användas i akvarier, blästersand däremot fungerar om man ska lita på det andra säger. Nu har du inte sagt något om vad för typ av sand du har men om det är blästersilikat så skulle jag tippa på att det är där problemet ligger.
#6 - 3 februari 2010 15:25
Nu har du inte sagt något om vad för typ av sand du har men om det är blästersilikat så skulle jag tippa på att det är där problemet ligger.[/QUOTE]

Nej inte heller det är problemet. jag har engelsk sjösten. Har haft det i många år.
#7 - 3 februari 2010 15:30
Mitt ytterfilter är ett AM top 3335. Till ett 160 liters kar. så det är inte för litet antar jag.

600 liter/tim.
Effektförbrukning 15 watt.
Filtervolym 2,3 liter.
Till 200-250 liters akvarie.
Lätt att lossa pumphuvet.
Filterkorgar med handtag, korgar kan tas bort en och en.
#8 - 3 februari 2010 16:32
Har du provat att sluta med Aquasafe? Har du egen brunn eller kommunalt vatten?

Kommunalt vatten behöver mycket sällan Aquasafe. I Växjö, där jag bodde förut, var jag tvungen att använda preparat för att vattnet inte är bra för fiskar, då de tillsätter andra ämnen än vanligt klor. Men det är få kommuner som har detta problem.

Hursomhelst. Jag använde Aquasafe (gul flaska) i Växjö, men jag upplevde att fiskarna nästan mådde sämre av det. Tror inte att det är det bästa vattenberedningsmedlet på marknaden.

Även om ditt ytterfilter fungerar bra, så kan ju ytrörelsen vara för liten. Rör det sig mycket på ytan?

Det kan ju vara någon typ av inälvsparasit, men man brukar kunna se konstigt bajs, eller att fisken ser uppsvälld ut..

Låter onekligen tråkigt att förlora fiskar utan att veta varför! :(
#9 - 3 februari 2010 17:44
Hej
jag har kommunalt vatten, nej jag har inte testat utan aquasafe. Om inte det är bra, vad ska man ha för vattenberedningsmedel då? Det är vad de säljer här på zoobutiken. Visst är det rörelse på vattenytan, ganska mycket på ena halvan av akvariet och lite lugnare på den andra halvan, så nog tror jag de får tillräckligt med syre. Fiskarna visar ju inget tecken på att kippa efter luft.
Fiskarna ser helt normala ut. Förutom att de står stilla just innan de dör och slutar äta då också. Man brukar ju ofta se att de fäller ihop fenorna när de inte mår bra. men mina fiskar håller dem uppspända ända tills de dör. Ingen svullnad, ingen färgförändring, ingen beläggning på dem. Det är bara konstigt, helt enkelt.
Den fisken som dog idag, en dvärgguramihane var helt normal igår kväll, hängig på morgonen och död nu.
Vet faktiskt inte vad jag ska göra för att få ordning på det här. Så behöver verkligen hjälp att få ordning på det här.
#10 - 4 februari 2010 07:48
Bra vatten.
Bra sand.
Inga sjukdomar.
SÖKER DR HOUSE, KAN DR HOUSE KOMMA TILL FORUMET TACK!

Är akvariet över"befolkat"?
vad får de för mat? Svält? Smitta med maten?
Använder du handkräm?
Salt? Ektozon?
Använder du hinkar vid vb? Har man kopparrör i huset kan dessa ge en högre kopparhalt i vattnet om man tar varmt vatten ur kranen. Jag har det, och 90 gradigt vatten, tycker att det är helt lysande att ta tevatten rakt ur kranen men tydligen är det ett big no no :)
#11 - 4 februari 2010 11:17
Är akvariet över"befolkat"?
vad får de för mat? Svält? Smitta med maten?
Använder du handkräm?
Salt? Ektozon?
Använder du hinkar vid vb? Har man kopparrör i huset kan dessa ge en högre kopparhalt i vattnet om man tar varmt vatten ur kranen. Jag har det, och 90 gradigt vatten, tycker att det är helt lysande att ta tevatten rakt ur kranen men tydligen är det ett big no no :)[/QUOTE]

Nej det är inte övebefolkat.
1 st scalar
1 st praktbotia (vet att den egentligen skulle ha större, men den skulle ha blivit avlivad så jag offrade mig)
1 st pakistanbotia
1 st ancistrus
1 st tigerbarb
1 st svärdbärare
1 st dvärggurami
3 st black mollies
4 st neontetror

de får varierad kost
fruset. räkmix, mygglarver, artemia
torkat , Vitacraft premium vita, algtabletter
gurka, broccoli, ärtor, brysselkål, squash
Naturligtvis inte allt på en gång :D

Jag matar 2 ggr/dag, en dag i veckan utan mat, så tvivlar på att de svälter.
De får heller inte mer än de äter på några minuter.

Jag använder varken hudcreme eller parfymerade produkter.

Jag använder inte Ektozon hela tiden, men har haft i det periodvis och höjt temperaturen i samband med det.

Jag använder slang kopplad direkt till kranen vid vatten byten. Har speciell slang till akvariet. Jag orkar inte lyfta och bära hinkar pga min sjukdom.
#12 - 4 februari 2010 15:46
*clueless*
#13 - 4 februari 2010 16:56
dom flesta fiskarna du har mår ju bäst av att leva i stim. kanske kan ha med det o göra? ingen aning låter mystiskt.
#14 - 4 februari 2010 17:41
Det har förstås varit flera av dem, men just nu ser mitt fiskbestånd ut så. Mest änkor och änklingar sas. Det är ju det som är problemet att de dör för mig på sista tiden. Och jag vill inte köpa till nya förns jag vet vad det beror på och kan åtgärda det. Det är ju därför jag ber om hjälp.
#15 - 4 februari 2010 20:56
Jag skulle sluta med vattenberedningsmedel. Dessa medel som zooaffärerna "prackar på en" är oftast onödiga. De är utvecklade av icke-svenska företag, för länder där de har mycket mer klor och kemikalier i kranvattnet. Men som sagt, VISSA svenska kommuner har dåligt vatten. Men merparten går att använda vatten från, utan medel. Jag kan inte uttala mig om Laholm, vet inte hur vattnet är där. Men oftast behövs inte medlen.

(Däremot kan man behöva nyttobakterier som Nitrivec för att få igång ett helt nyköpt filter, till exempel, men det är ju något annat.)

Mina fiskar mådde märkbart dåligt när jag tog vatten från varmvattenkranen. Det KAN ha med din fiskdöd att göra. Väldigt synd att du inte kan bära hinkar.. Kanske finns det någon annan lösning?

Själv gör jag såhär: Tar iskallt vatten från kranen i en halv hink. Värmer sedan iskallt vatten i min tekokare (elektrisk) till 100 grader och häller i hinken, det blir då perfekt akvarietemperatur... Detta gör jag för att jag märkte att mina fiskar mår dåligt av varmvatten, även om man bara tar litegrann! Vissa fiskar kanske är känsligare än andra. Gurami får räknas som ganska känsliga fiskar.

Mitt råd är alltså:
- Prova utan aquasafe under en längre tid för att se om det blir skillnad.

- Prova att låta iskallt vatten från kranen stå ett tag och få rumstemperatur och använd det sedan, eller värm vatten i vattenkokare, dvs, prova att inte använda något vatten från varmvattenkranen under en längre tid.

Det skadar ju inte att prova. Hoppas det ordnar sig!

TILLÄGG: Jag kom på en sak: För säkerhets skull, kolla upp att du doserar Aquasafe rätt. Det ska ju bara tillsättas/beräknas för den mängden NYTT vatten man häller i, och inte på hela akvarievolymen. Men du gör säkert rätt redan! Tänkte ändå att det var bäst att påpeka :) Tycker som sagt att du kan prova att strunta i Aquasafe.
#16 - 5 februari 2010 12:14
Tack Ebba för dina synpunkter.
Jag får testa utan vattenberedningsmedel ett tag. Kan ju knappast bli värre?? Eller??
Jo, det är klart att jag doserat aquasafe efter den mängd nytt vatten jag fyllt i karet.

Det är frustrerande att inte veta vad som har hänt.

Jag har haft gurami i flera år utan problem tidigare.
#17 - 5 februari 2010 19:36
Om du inte haft problem tidigare med Guramis, så kan det vara så att din kommun gått över till att tillsätta något särskilt ämne i vattnet, som de inte gjort förut. Kontakta det vattenverk som du får ditt vatten ifrån och fråga exakt vad som tillsätts vattnet, och om det skett några förändringar det senaste året. Kommunen brukar inte informera om ändringar, för de förstår inte hur många akvarieägare sådana ändringar berör.
#18 - 6 februari 2010 00:15
låter som samma problem som jag märkte i akvariet
viste inte vad det var innan jag såg dom små rackarna "Camallanus cotti"
märkte inget innan dom åt sig igenom en av minna fiskar

men jag hoppas verkligen att jag har fel när det gäller dinna fiskar !
#19 - 6 februari 2010 06:34
vad är cammalanus cotti? Och vad gör man åt det?
#20 - 6 februari 2010 10:50
Gör ett stort vattenbyte på ca 50-60%, köp Happy-Life(ett bra vattenberedningsmedel!) och dosera rätt, tror att du har i 5 ml/30 liter vatten..alltså ca 25-30 ml i ditt 160liters kar, du kan gå upp till 15 ml/30 liter.....
Mät sedan vattenkvaliteten och tillsätt salt, bikarbonat eller vad som behövs för att få bra värden! Glöm bara inte att göra vattenbyten i samband med att du tillsätter något!
Använd helst inte varmt vatten vid vattenbyten...
Lycka till!
mvh Pelle
#21 - 6 februari 2010 13:08
Tack Pelle
jag blir lite konfunderad, någon sa jag skulle låta bli att använda något vattenberedningsmedel alls. Du säger att jag ska byta till ett annat märke. Undrar just vad som är det rätta??

Jag la märke till något annat idag också. Min ancistrus hade väldigt konstig avföring. Säker 1½ dm lång. Utseendet fick mig att tänka på ett dåligt fyllt korvskinn. Dvs såg mest tomt ut, men hade här och var lite "fyllning". Någon som vet vad det kan bero på?
Jag har inte sett det förut på någon av fiskarna, men jag ska kolla noga och se någon annan också har det.

Du sa att jag inte ska använda varmt vatten vid vattenbyte. Kan jag då fylla på med bara kallvatten?? Jag använder slang som jag kopplar till kranen. Pga sjukdom så orkar jag inte bära och lyfta vattenhinkar, så det är uteslutet för mig med den metoden.

Någon "pratade om Camallanus cotti. Jag har läst om det nu, men det tror jag inte att det är. Hår inte sett några röda maskar varken från fiskarna eller i akvariet.
#22 - 6 februari 2010 16:05
Vet inte var mitt svar tog vägen så tar det igen.
Tack Pelle
Du säger att jag ska byta vattenberedningsmedel och tidigare blev jag rådd att inte använda något alls. Lite motsägande tips. Vet int riktigt vad jag ska rätta mig efter.
Idag upptäckte jag något nytt. Min ancistrus har väldig märklig AVFÖRING.
Får mig att tänka på ett dåligt stoppat korvskinn. Dvs som ett mestadels tomt korvskinn med lite fyllning här och där, Ca 1;5 dm långt. Har inte sett något liknande förr, men antar att det kanske är problemet.........
Jag har dock inte sett det från någon annan fisk tidigare, men har inte studerat deras bajs så noga förstås. Me Så får det väl bli en tripp till Halmstad eller Ängelholm alt beställa på nätet för att få nya tester.
Ni som vet och är duktiga, vad anser ni? Kan det vara problemet? Finns det något jag kan göra? Eller är det ett annat problem.

Jag var på djurbutiken här och köpte kh och gH dropptest för att kunna kolla upp vattynet lite mera. Det ena reagerade inte alls, dvs bytte inte färg hur mycket jag än droppade i. Det andra visade ok värden. Blev lite konfunderad... Så jag började vända och vrida på askarna. Upptäckte då att den ena hade utgångsdatum feb-09. den som viade ok värde. Så är det ok??? Det andra terstet som inte bytte färg hade utgångsdatum aug-08!!! Säger kanske en del om butiken.......
Tittade även lite i akvarierna där, låg döda fiskar i flera av dem, såg också rätt ofräscha ut. Så jag åker nog någon annanstans, tex till Åled när jag ska ha nya fiskar... De brukar ha fina fiskar.
Jaja, de ska få tillbaka dem imorgon!!!!!
#23 - 6 februari 2010 16:28
Man får testa olika metoder för att ta reda på vad felet kan vara. Mitt förslag var att börja med att testa utan vattenberedningsmedel och efter att du provat det en längre tid, ta nästa steg och prova utan att använda varmvatten. Fast egentligen ska man aldrig ta vatten från varmvattenkranen någonsin, det är otjänligt att dricka för oss människor också!

MEN iskallt vatten är inte att rekommendera, därför skrev jag också att det kan få stå i hinkar (billiga från ÖB) ett tag tills det blir rumsvarmt. Annars kan man också värma kallvatten med varmvattenberedare som sagt, en liter kokande vatten till en hink kallvatten, så borde det bli lagom för akvariet.

Det är många som häller i kallvatten i akvariet när de gör 20-30% vattenbyten, men mina fiskar (kilfläcksrasbora) dog av den temperatursvängning som blev. Så jag skulle inte rekommendera det.

kH och gH brukar vara onödigt att mäta, medan pH kan vara viktigt att mäta för vissa fiskar som vill ha mjukare/surare vatten.

Bajset är alltid viktigt att kolla på. Svårt att säga varför din ancistrus sket en lång trådig korv. Äter den bra av algtabletterna? Aptiten brukar vara det första som försvinner om det är något fel.

Men det är omöjligt att säga vad som är fel med dina fiskar, därför måste du prova olika saker för att kunna utesluta dem. Tex vattenberedningsmedlet, varmvattenkrans-vatten, osv osv. Men prova inte allt på en gång, för då vet du ju inte vad svaret blir.

Hoppas det ordnar sig!!
#24 - 6 februari 2010 16:33
en mask som lever i fisken mask honan kan man se med lite tur när fisken är stilla i vattnet man kan se den i anusöpningen en röd liten mask som sticker ut (röd tråd på ca 5 mm)kan vara fler än 1 som sticker ut
själv håller jag på och medicinerar mot detta just nu. men kan inte få tag i levamisole som är bäst mot denna lilla mask . har du en död fisk och du har inte sett en mask så kan du alltid sprätta up den och ta en titt. som sagt jag märkte inget innan dom kom ut genom buken på en fisk.
#25 - 6 februari 2010 16:48
Problemet med hinkar är ju att jag inte orkar lyfta dem pga min muskelsvaghet. så enda alternativet för mig är att använda slang från kranen.

Det är inget fel på aptiten hos någon av fiskarna just nu. det är bara j8ust innan de dör som de inte äter något.

Jag vet att ph är viktigt att kolla och det är ok. Jag har test hemma sen tidigare för det. Det var för att kolla om det kanske låg fel med gH eller kH som orsakade döden. Måste ju leta någonstans eftersom det inte syns något fel på fiskarna.

På kommunen sa de att det inte är några ändringar på vattnet.
#26 - 6 februari 2010 16:52
Sokrates
Jag läste om de där maskarna. Blää!! Och jag har tittat, men kan inte se några. men jag håller ögonen öppna nu efter dem.
Jag hoppas att du får bukt med det.
#27 - 6 februari 2010 19:37
Jag är glad för dig hoppas verkligen att det inte är dom elakingarna
:) men som sagt dör en till så kan du alltid sprätta upp den och se
maskarna är bara röda när dom suger blod
annars enda jag kan tänka mig är gift som har kommit in eller nitrit eller nitrat värden
#28 - 6 februari 2010 19:48
Jadu, det hoppas jag också.

Nitrit och Ph ligger bra. Det har jag testat med dropptest.

Det här börjar bli rena följetongen. Men jag hoppas verkligen att det kan lösa sig. Jag får ta och titta igenom tråden igen och se vad jag fått ihop för tips så här långt.

ha en fortsatttrevlig helg alla

På måndag gör jag ett delvattenbyte. Får vål testa utan beredningsmedel då och se vad som händer.
#29 - 6 februari 2010 23:04
Jadu, det hoppas jag också.

Nitrit och Ph ligger bra. Det har jag testat med dropptest.

Det här börjar bli rena följetongen. Men jag hoppas verkligen att det kan lösa sig. Jag får ta och titta igenom tråden igen och se vad jag fått ihop för tips så här långt.

ha en fortsatttrevlig helg alla

På måndag gör jag ett delvattenbyte. Får vål testa utan beredningsmedel då och se vad som händer.
#30 - 7 februari 2010 06:56
Jag har också en ancistrushona som hade samma avföring som du beskrev. Hon åt bra och det försvann efter ett par veckor. Nämnas kan väl att jag flyttade henne mellan två akvarium och också hade matat med röda mygglarver. Tror hon helt enkelt blev dålig i magen av stress och larverna(dom ska ju inte äta larver men försök att stoppa dom). Sålänge fisken äter och inte ser dålig ut brukar sådana där korvskinn bero på något dom ätit som dom inte kan bryta ned.

Jag kör med ljummet vatten vid mina vattenbyten men jag luftar vattnet med duschmunstycket som tydligen ska binda kloret på något sätt. Kör också med sera aquatan.
#31 - 7 februari 2010 08:21
Glömde säga att röda mygglarver bör man inte mata med, vi har inte diskuterat vad du matar med, men de är kända för att framkalla sjukdom och allergier, för de odlas under mycket smutsiga förhållanden. Svarta och vita mygglarver är bättre.

Sen ett svar till Grottbert: Det är inte kloret som är ett problem med ljummet vatten, utan det är kopparutfällningar och andra metaller och bakterier som följer med i rören och som inte går att vädra bort.

Men som sagt, Rosali, prova utan Aquasafe någon månad! Och vill du senare ändå använda ett vattenberedningsmedel, prova något annat än Aquasafe. Det finns som sagt Easylife och Aquatan och kanske något mer. Själv vet jag inte vilket som är bäst, men jag upplevde att Aquasafe inte var bra för mina fiskar.
#32 - 7 februari 2010 09:04
Jag skulle sluta med att mata med mygglarv överhuvudtaget, dom föds i stillastående vatten och där blir det lätt bakterier och annat mök....
Sen är det bra att mäta hårdheten (kH) på vattnet, likaså nitrit/nitrat halten för det kan bli giftigt för fisken med för höga värden! Anledningen till att jag skulle använda Happy-Life är för att det stabiliserar och motverkar viss skit i vattnet....
Nu vet jag inte hur pass känsliga just dina fiskar är, men mina malawi är ju rätt tåliga men där måste man hålla koll på vattenkvaliteten!
Gör vattenbyte, helst med rumsvarmt vatten, tillsätt Happy-Life, mata mindre ett par dagar alt ingen mat och använd bara vanlig fiskmat inte mygglarver....
Hur länge sen är det gruset gjordes rent? Kanske ligger avföring/lik däri?
Vad har du för filtermatrial, när gjordes det rent?
Lycka till!
#33 - 7 februari 2010 10:57
Oj, det blev många frågor. Men det är välan bra.:)

Toccata,
Jaha, jag har hört precis tvärtom. Att de bästa mygglarverna är de bästa att mata med....

ang medel i vattnet, så mitt aquasafe är nästan slut, så jag köpte något som heter Stress coat från API. Det sa de på den lokala zoobutiken skulle vara samma sak. Någon som vet om det är bra eller ej?? Ska tydligen vara aloe vera i det.
Om vi först försöker reda ut matfrågan.
De får räkmix, hemgjort,torrfoder, algtabletter,
och som sagt mygglarver, både röda och svarta, men bara en sort i taget och bara ibland. Jag brukar också ge dem dafnier och cyklops. Alla dessa varianter är endera torrfoder eller fruset. Vidare brukar de ibland få lite broccoli, gurka, squash, ärtor eller spenat att knapra på. Jag tror jag redan har räknat upp det här en gång.
Tala om för mig om något är fel. Och varför. Huvudfodret som de får oftast är torrfoder och räkmix.
Vad menar du med vanlig fiskmat, om inte mygglarvet räknas dit???

kH, Jag köpte ett dropptest förra veckan och testade, men som jag också sa i ett tidigare inlägg, så var det utgångdatum på det feb 2009, så vet inte hur tillförlitligt det är. Det visade i alla fall 5, tror jag det var. No2 var mindre än 0,3, dvs lägsta mätbara värde med mina droppar. pH 7.
Då kanske det skulle vara bra med happy life i alla fall. Men jag testar med vattenbyte utan något alls imorgon. Är vattenbytardag.

Så var vi då där vid vattnet igen. Det ska vara rumsvarm, ej iskallt... pga min muskelsvaghet orkar jag inte lyfta och bära vattenhinkar, så jag brukar ta vatten direkt från kranen via slang, men för att få rumsvarmt vatten MÅSTE ju varmvattnet då användas..Och det fick jag ju inte använda..... hmmmm..... bara kallvatten............ just ja, det fick jag ju inte heller använda....i hinkar...........nej går ju heller inte då blir de ju stående och kommer inte in till fiskarna............. HJÄLP!!!! Nån som har någon vettig ide????? :)

Rengöra gruset. Det sugerjag rent från den mesta skiten vid varje vattenbyte. Liyte avföring finns ju varje vecka, men inte drivor. Inga lik. Plockar jag upp så fort jag ser ett.

Filter. Jag har ett AM top 3335 ytterfilter. Använder keramikmakaroner i botten och filtermatta i korgarna. Kramar ur filtret från en korg, i upptappat akvarie vatten, vid vartannat vattenbyte. Så varje filtermatta blir genomsköljs ca 1 g/mån i använt akvarievatten. Gör jag fel?? Rätta mig gärna i så fall.

Tack grottbert, toccata och räven för era inlägg.
#34 - 7 februari 2010 10:59
oj, blev en miss!!
Skulle förstås vara att jag hört att de röda mygglarverna skulle vara de bästa.:) Självklart är de bästa de bästa hahaha
#35 - 7 februari 2010 11:20
Det jag skulle göra med vattenbytet är att jag halverar mängden men gör dubbelt så många vattenbyten istället. Så det blir lika mycket vatten per vecka.
Sen kan man fylla på med kallvatten under ganska litet tryck.
På så vis sjunker inte temperaturen så snabbt och mycket.
Har du då pump och värmare i akvariet som tar hand om det borde det inte bli så farligt.
Själv fyller jag på med kallvatten och tycker bara mina fiskar ser piggare ut av det.
#36 - 7 februari 2010 11:52
Tack Norpis
Jag testar med ½ vattenbyte imorgon med kallt vatten utan beredningsmedel.
Fast Pelle rådde mig ju att göra ett stort vattenbyte, 50-60%.............. jaha, hur gör jag då??:confused:

Nu idag har även min scalar denna "tomma korvskinnsavföring".
#37 - 7 februari 2010 15:37
20-30% vatten byte i veckan båda i 100l och 400l kar det har fungerat för mig i 8 år och jag tar alltid vatten direkt från kranen blandar varm och kall vatten och det är komunens vatten och tillsätter salt, som på dom flesta komuner är vattnet bra att användas direkt
vissa har hårdare eller mjukare än andra och skiljer lite i ph och klor är inte så mycket och försviner med hjälp av ytrörelsen. har du ändrat något i akvarite? ny inredning? lagat spricka? haft fest hemma?"är lite långsökt men kan ha kommit in cigarett (nikotin) hår sprej när du gjort dig fin :)vad som ? och använder du karantän kar ? det va så jag hitta elakingarna som jag försöker bli av med ?? gäller även växter i karantän :)
#38 - 7 februari 2010 16:45
Hej igen
Jag har nog i 15 år, bytt vatten 1g/vecka, ca 30%. Då har jag blandat kallt och varmt vatten. Dock så det är lite svalare än akvarievattnet. För precis som någon sa tidigare så tycker jag att fiskarna blir lite mer aktiva då och det är ju roligt att se.:) Jag har bott på samma ställe i 8 år. Dvs samma vattenledningar.

Nej, jag har inte gjort något med akvariet. Har bara haft tankar på att ändra. Kanske fiskarna känner av det och protesterar?? haha

Ingen fest, inga andra har varit här än vad som brukar vara. Inget spray, ingen parfym, ingen rök. Jag tål det inte själv så sånt är bannlyst här. Det får inte ens finnas speciellt mycket damm här heller, pga mina allergier :) Så inte ens det bör ha trillat i karet.:)
Det är ett bra tag sen jag stoppade in några nya fiskar eller växter. Kanske ett halvår. Då köpte jag dvärguramisarna i Åled. Här i Laholm köper jag inte fisk. Tycker jag så ofta ser döda fiskar i karen, så det lockar inte till inköp.

Jag har ett karantänkar, men är dålig på att använda det[:o] Jag vet......fy på mig!!

kram till er alla som försöker hjälpa mig komma på vad det beror på
#39 - 7 februari 2010 18:19
lite roligt i eländet.
Tittade just till akvariet och hittade 8 st svärdbärarbäbisar. Nyfödda. Mamma höll som bäst på att mumsa i sig några av dem.
Kan ju behövas lite påfyllning i karet, så jag lyckades fiska upp några, dvs 8 st. De är nu trygga från en hungrig mor i alla fall. Får väl se hur många som klarar sig.
#40 - 7 februari 2010 18:35
kläck lite artemia men mata inte med bara dom för det fins inte allt som fisken behöver men är en bra foder till yngel att jaga :)
#41 - 7 februari 2010 18:56
har jag aldrig gjort
#42 - 7 februari 2010 19:10
Rosali skrev:
lite roligt i eländet.

Tittade just till akvariet och hittade 8 st svärdbärarbäbisar. Nyfödda. Mamma höll som bäst på att mumsa i sig några av dem.

Kan ju behövas lite påfyllning i karet, så jag lyckades fiska upp några, dvs 8 st. De är nu trygga från en hungrig mor i alla fall. Får väl se hur många som klarar sig.

Hoppas att de klarar sig så du får lite lycka i eländet.
#43 - 7 februari 2010 19:26
Tack Pia

Om jag nu odlar artemia till ynglen. hur snart kan man mata med det? Jag menar hur stora/gamla ska de vara?
#44 - 7 februari 2010 19:28
Om du söker på röda mygglarver här på forumet kommer du hitta massor av trådar som handlar om hur dåliga de är.

Eftersom du alltid tidigare har tagit varmvatten från kranen och det gått bra, så kan du kanske fortsätta med det ett tag till. Jag menar, just det behöver inte vara det första att testa! Man kan testa det senare om problemen fortsätter.

Testa istället att köra helt utan vattenberedningsmedel ett tag, och sluta med mygglarverna.

Det låter ju som om varmvattnet inte är ett problem, eftersom du alltid har använt det.
Generellt anser jag att alla medel, stresscoat, easylife, osv osv, är onödiga. Man ska använda så lite kemiska medel som möjligt, så länge kranvattnet är okej! Aloe vera, hur naturligt är det för fiskar?

Så prova utan medel och utan larver kanske 1-2 månader till att börja med, det är mitt tips :)

Tycker det låter som om du sköter ditt akvarium utmärkt. Framför allt så är det ju inte nystartat, utan du har länge använt samma metoder och det har gått bra.

Därför är det ju nästan bara några få saker som kan vara problemet: Parasit eller virus som inte går att upptäcka (kan komma med fodret!) eller medel fiskarna inte gillar (i kranvattnet eller i tillsatt medel). Att prova vilket av dessa alternativ det kan vara är därför första steget tycker jag :)

Kul med yngel! :)
#45 - 7 februari 2010 20:54
Rosali skrev:
Tack Pia

Om jag nu odlar artemia till ynglen. hur snart kan man mata med det? Jag menar hur stora/gamla ska de vara?

du kan ge det direkt till ny föda yngel det gör jag
när du har kläckt artemia så ge dom direkt när dom är små för näringsvärdet (protein och fetthalten) betydligt högre hos de nykläckta. Men var säker att det inte medföljer skal för fiskarna kan inte smälta dem och får förstoppning
Matningen är enkel - du håvar helt enkelt upp den mängd du behöver, sköljer vid behovoch och in i akvariet som mat

Det fins mat i handeln som är anpassad för yngel men om du vill prova något nytt så rekomenderar jag artemia
#46 - 7 februari 2010 20:58
eftersom allt verkar vara som vanligt och enda ändringen som har hänt så tror jag du har fått något med dom nya fiskarna eller började det innan dom ?
kanske har för få honor och dom blir ihjäl jagade av dom villiga hanarna ;)
#47 - 7 februari 2010 21:15
Rosali skrev:
oj, blev en miss!!

Skulle förstås vara att jag hört att de röda mygglarverna skulle vara de bästa.:) Självklart är de bästa de bästa hahaha
Du har fått det om bakfoten;) röda mygg ska man vara försiktig med och är väldigt näringsfattigt MEN väldigt omtyckt av fiskar och man kan använda det när man triggar lek eller till matvägrande fiskar men annars tycker jag man ska unvika att mata med det!
#48 - 7 februari 2010 22:28
Tack, tack för atta tankar och tips. jag har fått en del att fundera.
Jag börjar nog med ett 50% vattenbyte imorgon utan något vattenberedningsmedel.
Jag ska också köra igång artemiaodling. Blir första gången, men jag såg en bra instruktion här på zoopet om hur man gör. Så det fixar jag. Jag har nog räddat ett 60-tal yngel nu. Hur många får de egentligen? När de har ynglat förut har de fått göra det fritt. och de som har klarar sig har gjort det, resten har väl blivit mat.
Denna gången hade jag henne i yngelbur för jag skulle se om det fanns maskar eller om det var dräktig hon var. Var i hela friden har hon plats för alla äggen.
Undrar om jag nu kan titulera mig som fiskbarnmorska?????;)

Socrates
det har börjat efter jag fick de nya fiskarna, Men det är ju ganska längesen. I höstas. Men det kanske är så. Nu är i alla fall den ena av dem borta i fiskhimlen och simmar.

Åheim
visst verkar det som om jag fått fel information av en försäljare. Vill förstås sälja. så gick jag på den också.
Vilken mat ska man ge till fiskarna som är bra då?
#49 - 8 februari 2010 08:37
Kul att du fått småttingar:D!!!! Om dom leker borde det ju inte vara fel på vattenkvaliteten:confused:...
Kör bara med torrfoder ena dagen och räkmix andra dagen ett tag, inga larver....sen om dom mår bättre kan du köra in artemia...(dom sjuka nu alltså, bebisarna kan du nog ge artemia direkt, varvat med räkmix)
Vad har du i räkmixen?
Du behöver inte göra rent din filtermatta så ofta, räcker säkert var fjärde månad, du har rätt stor filtervolym....
Fast gör rent nu tills firrarna mår bra så du fått bort vad det nu är för nåt skräp du fått i karet.....

Hoppas det går bra med vattenbytet, om det inte blir bra värden så använd easy-life, det är kanonbra.....
Det där med aloevera kan du nog lämna tillbaka;)
#50 - 8 februari 2010 11:24
Nu har jag ett litet kar fyllt med bäbisar, tappade räkningen vid ca 60.

Firrarna har fått torrfoder idag, jag har satt artemia på kläckning.

Jag har räkor förstås :), torsk, ärtor, spirulina, gelatin. minns inte om jag hade i något mer. Brukar variera lite med vitt fiskkött, musslor, ärtor, spenat. Jo, vitaminer också.

Ok, då ska jag minska ner på filterrengöringen så småningom.
#51 - 8 februari 2010 13:24
kör agar-agar istället för gelatin, gelatin är animaliskt- agar-agar vegetabiliskt......
Nån förbättring efter vattenbyte?
#52 - 8 februari 2010 16:52
ok, får titta efter agar-agar nästa gång jag är ut.

Fiskarna ser ju alltid pigga och glada ut (med människoögon sett) efter ett vattenbyte.
Problemet är ju att de egentligen ser pigga ut till just innan de dör.

vad jag gjort idag är ett ca 50% vattenbyte utan tillsats av något vattenberedningsmedel.
#53 - 8 februari 2010 18:49
du råkade inte sprätta upp fiksken lite försiktigt ??
för att se om det var något konstigt i magen eller så ?
låter hemskt men man kan få många svar
det kan ta ett bra tag innan parasiter mm sprider sig tillräkligt för att göra storskada
så det är inte helt omöjligt att det är dom nya fiskarna som är boven du kan alltid höra med afären om dom har haft flera med samma problem eller om dom har haft det eller upfödaren

hoppas det löser sig :)
#54 - 8 februari 2010 20:40
Hej
nj jag sprättade inte upp fisken.
Får väl höra med dem nästa gång jag åker till Åled.

Jag fick ju en drös med svärdbäraryngel igår. Idag ser honan lite risig ut, simmar med hopklistrade fenor. Vet inte om det är att hon mår risigt efter "förlossningen". Skulle nog jag göra efter 60+ barn :). Eller om det beror på stort vattenbyte utsan beredningsmedel. Elöler att hon är nästa fisk på dödslistan.
Någon som har någon åsikt??
#55 - 8 februari 2010 21:04
minna svädbärare ser risiga under förlossningen men där efter ser dom bra simmar äter och dom har inte hopklistrade fenor
#56 - 9 februari 2010 07:43
Jaha, då kanske hon är den som står på tur att dö då.
Nu har jag ju ynglen i det akvarie som jag brukar ha som karantän, så kan inte flytta henne. nu har jag bara en liten transportburk på 2,5 liter kvar tom.
Resten av fiskarna ser bra ut.
ynglen simmar som sjutton och noppar alger antar jag det år från växter.
#57 - 9 februari 2010 18:31
Hej igen
jag har nu gjort ett 50% vattenbyte (igår), utan något vattenberedningsmedel. Som jag sa såg svärdbärarhonan lite risig ut. Nu ser hon ok ut igen med uppsånda fina fenor. Var kanske trött efter förlossningen.:d
Idag har jag gjort vattentester. Var och fick nya istället för de gamla som de sålde till mig. Skulle vilja höra vad ni sager om dem.
pH 7,5 NO2 ca 1,5 KH 5 GH 12. Något jag bör göra nånting åt??
#58 - 10 februari 2010 15:51
Ingen som har någon kommentar om mina vattenvärden?
#59 - 10 februari 2010 16:50
NO2 0.1 &#8211; 0.2 mg /l &#8211; börjar bli giftigt till fisk så den ska vara så nära 0 som möjligt
KH 4-10 dKH är bra beror lite på fisk
ph 6.4-7.2 är bra beror lite på fisk
gh 4-12 är bra som sagt beror på fisk
#60 - 10 februari 2010 17:36
Såå..... ska jag göra ett vattenbyte till?
Eller är det något annat jag bör göra?
#61 - 10 februari 2010 19:49
jag skulle göra ett vattenbyte
låter som du saknar dom bra bakterierna i filtret/vattnet eftersom du har hög no2 värde om du har bra vatten värde och filter som har biologi så ska NO2 brytas ner snabt och knapt mätbart har du övermatat kramat filtret i hetvatten eller liknande ??
#62 - 10 februari 2010 20:04
Jag sköljer ur filtret i akvarievatten som jag tömmer ur akvariet vid vattenbyten.
Jag tror inte jag har övermatat. Fast det är klart det är ju färre fiskar kvar. Men de äter väldigt fort upp det jag ger dem.
#63 - 10 februari 2010 20:11
jag tycker att du ska göra ett delvattenbyte
det tar ett tag innan du får tillbaka dom bra bakterierna i filtret o vattnet
jag skulle ta ca 10% varje dag tills det har blivit bra värden
#64 - 10 februari 2010 20:17
inga döda växter eller liknande ??
#65 - 10 februari 2010 20:22
Damsuger du gruset/sanden??
#66 - 10 februari 2010 20:36
Jag dammsuger botten när jag byter vatten. 1 g/vecka.
Nej inga döda växter. jag har iof inte så väldans mycket växter kvar. Min ancistrus och praktbotia har varit jätteduktiga på att äta sönder dem.
#67 - 10 februari 2010 21:05
då det enda jag kan råda är att byta ca 10% vatten varje dag till du får ner NO2
Nya växter skulle inte skada :)
jag blev nyfiken på vad det är som händer hos dig så jag ska fråga runte i min akvarium krets man vet aldrig om det kommer att drabba mig någon dag :)
#68 - 11 februari 2010 07:14
Tack
jag skulle själv vilja veta.
Kan man inte köpa en bakteriekultur och hälla i?
Jag vet att jag skulle behöva mer växter, men det får vänta tills ekonomin tillåter.
Vara sjukpensionär ger inte så mycket över i kassan och har just lagat bilen.
#69 - 11 februari 2010 16:13
Rosali skrev:
Jag dammsuger botten när jag byter vatten. 1 g/vecka.

Nej inga döda växter. jag har iof inte så väldans mycket växter kvar. Min ancistrus och praktbotia har varit jätteduktiga på att äta sönder dem.

Ancistrus brukar börja äta på växter när dom inte får tillräckligt med
mat som innehåller mat från växtriket!

och hälla i bakterie kultur borde fungera för att få akvariet börja bryta ner NO2 men jag tror att du borde få det utan att tillsätta det, det borde inte ta lång tid. kanske mata sparsamt :)
#70 - 11 februari 2010 17:02
Jag ger algtabletter varje dag. Och ibland även grönsak, samt har alltid ärtor och spirulina i räkmixen jag gör. Så jag tycker det borde vara nog.
Även min praktbotia tuggar av växterna nere vid gruset. speciellt när jag satt i någon ny växt. Tycks som han tänker: Ahh, ett nytt träd att fälla....:)
#71 - 11 februari 2010 19:47
ok det låtr nog att dom får bra med mat
då det enda som kan vara är att dom vill jävlas lite eller tycker inte om din inredning ;)
#72 - 11 februari 2010 20:38
Det kanske är så att den mat du ger (egen räkmix tex) skitar ner vattnet väldigt mycket. Då ställs det högre krav på filtrets nyttiga bakterier. Jag anser att du inte ska behöva göra rent filtret (ens i akvarievatten) så ofta som varannan eller var tredje månad. Högst två gånger per år, skulle jag säga.

Är det helt igensatt/igenkläggat när du gör rent det? Om inte vattenflödet har minskat är det bara att låta det vara, först när flödet minskar behöver man göra rent.

För att vara på den säkra sidan med no2-värdet är det bara att pytsa i Nitrivec som får sugas in i filtret, några dagar i rad :)
#73 - 11 februari 2010 21:09
Dammsuga botten 1 gång i veckan låter... en aning mycket tycker jag.
Jag dammsuger 1 gång i månaden MAX... och ibland går de 1,5 månader innan jag fixar botten. Finns ju bakterier även där...

Filtret ska du inte rengöra allt för ofta, Så länge inte du ser en märkbar försämring i trycket så ser jag ingen anledning till att rengöra den... läste på ett amerikanskt forum att det var en kille som inte hade behövt rengöra sitt filter på 5 år...
Själv har jag haft igång min ytterpump i 6 månader utan rengöring... eller jo... en gång rengjorde jag den lite snabbt :) dock inte särskilt grundligt...
Kanske inte svar på din fråga, men kanske en tankeställare :D
#74 - 11 februari 2010 21:21
kanske för ammoniakhalt i vattnet , låna en osmos av någon och gör några vattenbyten med detta så kan du ju se om det hjälper detta rensar bort alla onyttigheter i vattnet
#75 - 12 februari 2010 18:29
toccata skrev:
Det kanske är så att den mat du ger (egen räkmix tex) skitar ner vattnet väldigt mycket. Då ställs det högre krav på filtrets nyttiga bakterier. Jag anser att du inte ska behöva göra rent filtret (ens i akvarievatten) så ofta som varannan eller var tredje månad. Högst två gånger per år, skulle jag säga.

Är det helt igensatt/igenkläggat när du gör rent det? Om inte vattenflödet har minskat är det bara att låta det vara, först när flödet minskar behöver man göra rent.

För att vara på den säkra sidan med no2-värdet är det bara att pytsa i Nitrivec som får sugas in i filtret, några dagar i rad :)

Hej Ebba
Tack för dina tips
Jag fortsätter med en del vattenbyten. Utan att röra filtret:)
Får väl köpa Nitrivec när pensionen kommer om jag inte fått ordning på det till då.

En del klägg finns väl i filtret, men det är ju inte helt igensatt. jag har väl aldrig fått riktigt kläm på hur ofta det behöver göras rent, antar jag. Jag har väl haft det kanske ett år, tidigare hade jag ett mindre innerfilter och det fick ju rengöras oftare.
#76 - 12 februari 2010 18:30
Socrates skrev:
ok det låtr nog att dom får bra med mat

då det enda som kan vara är att dom vill jävlas lite eller tycker inte om din inredning ;)

Kanske vill ha en annan inredningsarkitekt:d
#77 - 12 februari 2010 18:34
sandish skrev:
Dammsuga botten 1 gång i veckan låter... en aning mycket tycker jag.

Jag dammsuger 1 gång i månaden MAX... och ibland går de 1,5 månader innan jag fixar botten. Finns ju bakterier även där...

Filtret ska du inte rengöra allt för ofta, Så länge inte du ser en märkbar försämring i trycket så ser jag ingen anledning till att rengöra den... läste på ett amerikanskt forum att det var en kille som inte hade behövt rengöra sitt filter på 5 år...

Själv har jag haft igång min ytterpump i 6 månader utan rengöring... eller jo... en gång rengjorde jag den lite snabbt :) dock inte särskilt grundligt...

Kanske inte svar på din fråga, men kanske en tankeställare :D

Menar du att jag ska låta skiten ligga bara??
Jag byter ju 20-30 % vatten varje vecka, då suger jag ju upp skiten också. Så det är fel menar du?? Blir det inte ändå mer nitrater då?
5 år tycker jag låter väldigt länge.
#78 - 12 februari 2010 18:36
kanske för ammoniakhalt i vattnet , låna en osmos av någon och gör några vattenbyten med detta så kan du ju se om det hjälper detta rensar bort alla onyttigheter i vattnet

jag vet inte vad en osmos är, vet heller ingen jag skulle kunna låna av.
Kan du förklara lite vad det är/hur det fungerar?
#79 - 17 juli 2010 21:01
hejsan svejsan

jag använder inte aquasafe. det är bara bullshit dom säljer på flaska för att lura folk på pengar.
jag har ett akvarium på 175 liter med alla möjliga fiskar. jag har aldrig använt aquasafe och dom mår fin fint.

jag tror att dina fiskar dör för att du har för hög temeratur i vattnet. försök att komma ner mellan 20 och 22, det är då mina fiskar mår som bäst. d får inte ha för varmt vatten för då blir fiskarna stressade och dom kan dö lätt.

så ta en liten pet-flaska fyll med vatten och lägg i frysen. när hela flaskan är till is, lägg ner den i akvariumet så sjubnker temeraturn och jag tror att dina fiskar kommer må mycket bättre.

kram Elin
#80 - 17 juli 2010 21:09
du får inte byta vatten för ofta och rengöra för ofta för att då försvinner den bakterieflora som fiskarna har producerat för att överleva i akvariet.

om det blir skitigt fort i akvariumet så borde du byta pump o stället för då fungerar den nog inte så bra. eller skaffa en pansarmal som kan hjälpa till och rengöra.

jag byter vatten varrannan vecka eller en gång i månaden, beror på hur smutsigt det är. men inte en gång varje vecka, då får fiskarna en chock och kan dö.
#81 - 21 juli 2010 23:09
Elin92 skrev:
du får inte byta vatten för ofta och rengöra för ofta för att då försvinner den bakterieflora som fiskarna har producerat för att överleva i akvariet.

om det blir skitigt fort i akvariumet så borde du byta pump o stället för då fungerar den nog inte så bra. eller skaffa en pansarmal som kan hjälpa till och rengöra.

jag byter vatten varrannan vecka eller en gång i månaden, beror på hur smutsigt det är. men inte en gång varje vecka, då får fiskarna en chock och kan dö.

Tack Elin för dina svar.
Det är ett tag sen jag skrev detta inlägget. Jag har fått ordning på allt nu.
Jag fortsätter nog med att göra delvattenbyten 1 gång i veckan, som så många andra här gör. Jag tror inte fiskarna dör av det. Jag tycker att en gång i månaden låter lite. Men hoppas dina fiskar mår bra ändå.

Annons