Oj, det blev många frågor. Men det är välan bra.:)
Toccata,
Jaha, jag har hört precis tvärtom. Att de bästa mygglarverna är de bästa att mata med....
ang medel i vattnet, så mitt aquasafe är nästan slut, så jag köpte något som heter Stress coat från API. Det sa de på den lokala zoobutiken skulle vara samma sak. Någon som vet om det är bra eller ej?? Ska tydligen vara aloe vera i det.
Om vi först försöker reda ut matfrågan.
De får räkmix, hemgjort,torrfoder, algtabletter,
och som sagt mygglarver, både röda och svarta, men bara en sort i taget och bara ibland. Jag brukar också ge dem dafnier och cyklops. Alla dessa varianter är endera torrfoder eller fruset. Vidare brukar de ibland få lite broccoli, gurka, squash, ärtor eller spenat att knapra på. Jag tror jag redan har räknat upp det här en gång.
Tala om för mig om något är fel. Och varför. Huvudfodret som de får oftast är torrfoder och räkmix.
Vad menar du med vanlig fiskmat, om inte mygglarvet räknas dit???
kH, Jag köpte ett dropptest förra veckan och testade, men som jag också sa i ett tidigare inlägg, så var det utgångdatum på det feb 2009, så vet inte hur tillförlitligt det är. Det visade i alla fall 5, tror jag det var. No2 var mindre än 0,3, dvs lägsta mätbara värde med mina droppar. pH 7.
Då kanske det skulle vara bra med happy life i alla fall. Men jag testar med vattenbyte utan något alls imorgon. Är vattenbytardag.
Så var vi då där vid vattnet igen. Det ska vara rumsvarm, ej iskallt... pga min muskelsvaghet orkar jag inte lyfta och bära vattenhinkar, så jag brukar ta vatten direkt från kranen via slang, men för att få rumsvarmt vatten MÅSTE ju varmvattnet då användas..Och det fick jag ju inte använda..... hmmmm..... bara kallvatten............ just ja, det fick jag ju inte heller använda....i hinkar...........nej går ju heller inte då blir de ju stående och kommer inte in till fiskarna............. HJÄLP!!!! Nån som har någon vettig ide????? :)
Rengöra gruset. Det sugerjag rent från den mesta skiten vid varje vattenbyte. Liyte avföring finns ju varje vecka, men inte drivor. Inga lik. Plockar jag upp så fort jag ser ett.
Filter. Jag har ett AM top 3335 ytterfilter. Använder keramikmakaroner i botten och filtermatta i korgarna. Kramar ur filtret från en korg, i upptappat akvarie vatten, vid vartannat vattenbyte. Så varje filtermatta blir genomsköljs ca 1 g/mån i använt akvarievatten. Gör jag fel?? Rätta mig gärna i så fall.
Tack grottbert, toccata och räven för era inlägg.