Hej jag sliter mig i håret (det lilla som finns kvar) för mina kardinaler 45 styck + andra fiskar dör som flugor efter att jag gjort vattenbyte på mitt 375 l kar igår.
Fiskarna beter sig som om det inte skulle finnas syre i vattnet och snappar efter luft i ytan innan dom bara dör.
Jag har använt aquasafe som alltid vid vattenbyte och gjort som alltid förut men denna gång gjorde jag även rent filtret och jag kanske tog bort alla bakterier i karet?
Därför så har jag åkt och köpt seras nitrivec biostarter eftesom snubben i akvarieaffären sa att det skulle va bra vid vattenbyte.
Nu har jag bytat ytterligare vatten och tillsatt ovanstående preparat igen men fiskarna dör hela tiden iaf......skumt.
Har även köpt ett "kit" med mätgrejs så jag kan kolla ph,nitrit o nitrat och hårdhet i vattnet men ja blir inte klokare för det.
Vad fanken e de som e galet? Kan man fått kasst skitvattet i ledningarna tro?
Jag har ju bytat vatten på mina kära småfirrar tidigare utan problem??
Jag har nu 4 vuxna guldskalarer och 3 st. 15 cm stora praktbotior och lite malar som jag inte vill ska dö.
Vad ska ja göra?? Tacksam för hjälp o tips??
//Matte<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman"><font color="navy"></font id="navy">