Mina fiskar dör som flugor efter vattenbyte

#1 - 4 april 2004 16:28
Hej jag sliter mig i håret (det lilla som finns kvar) för mina kardinaler 45 styck + andra fiskar dör som flugor efter att jag gjort vattenbyte på mitt 375 l kar igår.
Fiskarna beter sig som om det inte skulle finnas syre i vattnet och snappar efter luft i ytan innan dom bara dör.

Jag har använt aquasafe som alltid vid vattenbyte och gjort som alltid förut men denna gång gjorde jag även rent filtret och jag kanske tog bort alla bakterier i karet?

Därför så har jag åkt och köpt seras nitrivec biostarter eftesom snubben i akvarieaffären sa att det skulle va bra vid vattenbyte.

Nu har jag bytat ytterligare vatten och tillsatt ovanstående preparat igen men fiskarna dör hela tiden iaf......skumt.

Har även köpt ett "kit" med mätgrejs så jag kan kolla ph,nitrit o nitrat och hårdhet i vattnet men ja blir inte klokare för det.

Vad fanken e de som e galet? Kan man fått kasst skitvattet i ledningarna tro?

Jag har ju bytat vatten på mina kära småfirrar tidigare utan problem??

Jag har nu 4 vuxna guldskalarer och 3 st. 15 cm stora praktbotior och lite malar som jag inte vill ska dö.

Vad ska ja göra?? Tacksam för hjälp o tips??
//Matte<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman"><font color="navy"></font id="navy">
#2 - 4 april 2004 16:32
Kolla den här länken, där ämnet har diskuterats nyligen. I alla fall är det ett mycket liknande fall...
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24194&whichpage=1
#3 - 4 april 2004 16:58
På en dag ska det inte kunna bli ammoniak/nitrit så fiskar dör, felet måste vara något annat.
vad som kan hända med vatten från vattenverk är att är att nitraten kan öka genom att det kommer smältvatten i vattentäkten men där har kommunerna ett gränsvärde på 20 mg l och det kan inte orsaka massdöd.
En liknande sak hände mig i januari 03 efter ett vattenbyte och då hade kommunen klorerat vattnet kraftigt efter en vattenläcka.
Om du har en egen vattentäckt då kan flera för fiskarna giftiga ämnen kommit i vattnet med smältvattnet.
En sak till som jag vet orsakade fiskdöd var när någon bytt varmvattenberedare och fiskarna blev förgiftade av koppar från de nya rören
#4 - 4 april 2004 17:31
Hej igen....jag tänkte oxå att det borde vara nåt med ledningsvattnet att dom VA-verket gjort något med det.
Men vad 17 då liksom? Kan man förutom sitta på arslet och vänta tills alla firrarna e döda göra något?
Nu har på ett dygn alla kardinaler och även 11 svarta neontetror kolat och en palettciklid och nu e ena botian ¨på gång med =(((
#5 - 4 april 2004 17:35
Tetrorna står i ena hörnet uppe i ytan och flämtar med huvet upp tills dom inte orkar mer och faller till botten.
Nu är ena praktbotian på gång och simmar sidvals också.
Fan det är inte lite frusterande minsann.

Dom måste ha gjort något med vattnet på va-verket.

Kan man stämma dom?
#6 - 4 april 2004 18:03
Det måste vara en kraftig klorerin som kan döda fiskarna så fort.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____2521.asp
Mot klor.
Natriumtiosulfat 5 gram(1 tsk/1 000 liter),
Askorbinsyra är mer känd som c vitamin sägs också binda klor.
C vitamin är en antioxidant som är verksam i organismer mot fria radikaler. Syreatomen (inte syrgas!) samt kloratomen är fria radikaler
Dosering om någon vill prova 5-10 gram till 1000 l vatten, men man bör testa med en klor test om det är klor i vattnet.
Om du spolar vattnet med tryck i en hink och har huvet i hinken ska du känna lukten av klor.
Använder verket kloramin kan det vara svårare att känna lukten.

Har ni ingen akvarieförening där du bor, här meddelar kommunen till vår klubb när det är något fel på vattnet och jag skickar mail till medlemmarna.
Ta upp några fiskat i ett kärl med en syresten och se om det blir någon skillnad.
#7 - 4 april 2004 18:13
Det finns en orsak till som får fiskarna att reagera lika och det är att innan du bytte vatten hade de fått skador på gälarna av ett väldigt fel pH eller höga värden av ammoniak eller nitrit.

Bakteriell gälröta ger också liknande symtom.
#8 - 4 april 2004 18:42
Hej!Jag lånar tråden & undrar vad bakteriell gälröta är för något??? Aldrig hört talas om!vad gör man för att bota det effektivt?Om det går?
#9 - 4 april 2004 18:53
[:-162] Jaha då har man inga [:-162] kvar alls.[:-141] dom som e kvar e nog inte så glada dom heller för deras kompisar bara segnar ner o kolar.

Jag är snart skallig av allt hårdragande =) men de växer nog ut nytt.

Hoppas man kan stämma komunen som levererar dricksvattnet men det är nog inget o hoppas på d heller tyvärr.

Nu har jag även fått kasta ut min ena jättestora [:-170] som var svindyr =( aaaaaaaaaaaaaah...fan sikket mög.

Nån som bor i löddetrakten och kan husera lite fiskar akut får gärna höra av sig.

// doktorn
#10 - 4 april 2004 18:54
Bakteriell gälröta är när parasiter skadat gällamellernas känsliga slemhud och bakterier från vattnet tränger in och förstör vävnaden.
Gälarna har kraftig blodcirkulation och bakterierna kan komma in i blodet och det blir en inre bakteriell infektion.
Vitaprick är tex en parasit som kan gå på gälarna det finns också några arter av gälparasiter som kan skada gälarna så det blir gölröta.

Men allt är bara spekulationer det är svårt att gissa varför en fisk dör.

Vad har du för vatten värden, vilket pH fick du efter vattenbytet.
#11 - 4 april 2004 19:05
Ph´t i akvariet ligger på 7.0 o det är samma som i kranen direkt.

Jag har gjort flera vattenbyte under dagen oxå och fyllt på med exact mängd aquasafe hela tiden så det är så jäkla mysko varför dom fortsätter o kola vippen.
Nu ska jag bara låta det gå nån dag o se vad som händer.
Jag har slutat fylla på med nitrivecen eftersom jag inte tyckte det märktes nån skillnad med el. utan det i vattnet.
#12 - 4 april 2004 19:21
har du frågat i akvarieaffären om de har avjoniserat vatten att sälja. I det vattnet ska det inte finnas några tillsatser utom vatten så om det är något giftigt i ditt akvarium kan du prova att späda det.
#13 - 4 april 2004 19:34
Kolla upp din termostat så den är hel. Råkade ut för liknande för ett år sedan, det var kondens i termostaten och direkt el ut i akvariet.... Alla fiskar dog tillslut, det var hemskt! Vi märkte det inte direkt men fiskarna betedde sig konstigt och vi förstod ingenting men det var ju el direkt in i vattnet...
Hoppas det ordnar sig!!!
Hälsningar Kia
#14 - 4 april 2004 19:51
pH på 7,0 i kranen har inget vattenverk de måste hålla ett pH mellan 7,5-9,0

Om jag får komma med en gissning, ta inte illa upp utan bara rent allmänt med utgång från symtomen är att de har varit i vattem med hög pH över 9,0 eller ammoniak nitrit tidigare så deras gälar/blod är förstörda.
Misstänker man det då kan man titta på blodet från en död fisk och se vilken färg det har.
#15 - 4 april 2004 20:06
Hmm...enligt mitt tetra test 5 in 1 så e de minsann mellan 6.8 o 7.2...skumt men dom däringa mätstripesen e inte så väldans exacta kanske.
Ska kolla me farsan så han kan ta hem lite mätgrejer från sitt labb på jobbet imorrn =).

Kan man lägga in lite kort som ja tagit på en teststrip efter ett bad i karet tagna me min dig.kamera?

#16 - 4 april 2004 20:21
Mätremsorna är inte riktigt tillförlitliga, om de blir utsatta för minsta fukt till och med fuktig luft har de "tagit" åt sig lite vatten.
De är mindre exakta när de är nya ändå.
#17 - 7 april 2004 16:17
Nu jäklar...efter 5 ovissa dagar om alla fiskarna skulle dö eller några skulle klara sig så visade det sig att 3 kardinaler och 3 svarta neontetror har överlevt dödsbadet =(

Som tur e så klarade sig dom stora skalarerna sig med och mina stora [:-170] oxå.

Tyvärr så dödde en paletthona som lagt ägg kvällen innan det idiotiska vattenbytet.

Men nu mår dom fiiiiiiiiiiiiiint som e kvar.

// Matte
#18 - 7 april 2004 17:14
det var bra!

Annons