Mina fiskar dör

#1 - 29 november 2006 18:29
Jag fattar inte varför, jag har testat värdena ph, no3 och gh (gb eller vad de nu heter) de är ok, lite höga
ph ligger på 7,5-8
gh ligger 15 (har legat på 10innan)
no3 är som det brukar vara
vad är fel ?
Jag har lite växter det kan jag hålla med om men kan de verkligen dö av detta?

Nu det senaste har det varit 4-5 fiskar i veckan (med en per dag), guppy och svärdbärarna kan jag ta de är inte så värdefulla men nu idag har även en praktbotia dött och de tre jag hadde har jag haft sedan starten och de börjar bli ganska stora.
Funderar på om det kan vara för varmt ?
de ligger på 29-30grader
jag matar lite då och då, de är som gamar när jag öppnar locket.

Vad kan jag göra ?
Ska försöka inhandla lite mer växter men de dör så snabbt fattar inte varför inget vill leva i mitt akvarie
#2 - 29 november 2006 18:34
varken guppy eller svärdsbärare ska ha högre än 28 grader. Gå in och kolla på artbeskrivningarna här på Zoopet.
#3 - 29 november 2006 19:06
när du har så varmt vatten blir det väldigt syrefattigt.. hur har du det med ytcirkulationen? du måste tillföra mer syre i vattnet när det är så varmt.
du kanske har kvävt ihjäl dina fiskar.

hur ofta matar du?? lite då och då säger inte så mycket. vad matar du med?. hur ofta byter du vatten? vad har du för filtrering?
finns dt synliga defekter eller fel på fiskarna?
#4 - 29 november 2006 19:06
Oki, det har jag ju haft förut men men
ska sänka temperaturen, men de kan inte vara därför dom dör eftersom även tigerbarber och neon och praktbotia dött, de kan inte bara bero på värmen ?
Eller ????

Antar att även växterna hjälper till med att ge syre så får köpa ett fler par växter.
Cirkulationen vid ytan är efter en fluval 4pump munstycket går precis vid ytan så de blir lite cirkulation där just men längst bortt i akvariet är inget cirkulation.

beror lite på hur ofta jag matar, men de dagar jag är hemma brukar jag mata lite granna ca 3gånger per dag
på fredagen om ja ska åka bort över helgen brukar jag ge lika mycket på morgonen men lite mer på kvällen istället sen får de inget förrän på söndag igen då
händer nån gång att jag ger sån där vit plump över tre dagar men det är sällan då jqag hört att dom varken gör nytta eller tvärtom men har ändå ett parti som ja inte har lust att bara slänga av

Dock byter jag inte vatten ofta...
kan vara det som är problmete men det borde väl märkas på vatten värdena

som sagt har jag fuval plus 4, innerfilter för 200 liter
har inte sett något på fiskarna, dock har de nästan vart halv uppätna när jag hittat dom inte så kul...
kan fiskar bli dåliga av att äta sina kompisar?
#5 - 29 november 2006 19:24
mät nitrit oxå.. matrester och döda fiskar som ligger flera dagar i vattet är absolut inte bra. sen räcker det gott och väl att mata max en gång per dag, och då inte mer än vad dom äter upp på 2min. och får dom ingen mat på några dagar har det ingen betydelse , bara som är friska.

du kan ju lyfta upp pumpen lite så att det plaskar vid vattenytan, då får du in mer syrew i vattnet.

börja byt kanske 20-30% vatten en gång i veckan.

fiskarna kan bli sjuka om fisken som dom äter upp var sjuk när den dog.. man ska ta upp fisken med en gång.
#6 - 30 november 2006 21:15
regelbundna vattenbyten är viktigt!!
du kan behöva komplettera med ytterligare ett filter för att höja vattenkvaliten!
Det här med hur många liter det uppges att ett filter är anpassat för är bara i hänseende till cirkulation inte filtervolymmässigt! så även om du har cirkulation så det räcker så är filterpatronen för liten för belastningen:)
#7 - 1 december 2006 10:37
hur stort är akvariet?

kan du inte dra ur doppvärmaren?
jag har ingen doppvärmare i något av mina akvarier, har inga problem med tempen
#8 - 1 december 2006 10:40
Jag använder inte heller doppvärmare i mina akvarium förutom om jag har yngel eller något sjukdomstillstånd där tempen behöver höjas i samband med medicinering.

Såvida ditt akvarium inte står i någon kall källare kan du nog skippa doppvärmaren..
#9 - 2 december 2006 10:35
Tar självklart upp den döda fisken så fort jag ser den
att jag matar flera gånger per dag beror på att jag vill att alla fiskarna ska få mat, oftast är det bara guppy, svärdbärare och praktbotiorna som får mat när jag matar vid ytan, de äter upp det så snabbt så det hinner inte flyta ner till barberna och tetrorna.
när jag matar med sån där liten plupp så oftast lägger jag dne på botten då tar malen och botiorna den, ibland även khuli ålarna, sätter jag dne på rutan är svärbärare och botiorna där först
så försöker variera så mycket som möjligt för att alla ska få mat
kan ju i och för sig mata en plupp på rutan medans jag mata med flinfoder också men är rädd att de blir för mycket då

men risken för matrester som lifger i flera dagar är nog inte så stor
jag slamsuger typ 10liter (en hink), när jag ser att de ser för jävligt ut
nån gång i månaden
karet är på 250liter
pumpen ska ta upp lite 400 sa dem i affären
alvariet står i min lägenhet så det är inte kallt där så kanske ska stänga av värmaren då.
men mina fiskar mår inte dåligt då då
jag har
Svärdbärare, guppy, praktbotia, tigerbarb, neontetror, khuliål, en mal (antistruts eller slpeco kommer inte ihåg vilken). de var nog alles

Köpte i alla fall Exit idag zoo handlaren sa att det tar typ allt så hoppas inga mer dör nu, det har inte dött någon sen senast jag skrev i alla fall
ska inhandla lite fler växter och ska nog även flytta på karet (av annan anledning så då blir de ju lite förändring.)
Kanske blir bättre
men ska börja med att byta vatten med 30%.

Tack för alla svar
hör av mig längre fram i veckan om vad som hänt

tack igen
#10 - 2 december 2006 17:39
Ett litet tips kanske - så du kanske ej behöver mata så mycket och ofta...
-Blöt flingfoder och HÄLL i det! Då har du koll på mängden mat och alla kommer åt det - inte bara de glupska ytätarna. :)
Se även till att du häller på lite olika ställen - inte allt på samma plats.
Ta typ och häll lite i varje hörn - då hinner alla komma åt det.
De glupskaste stannar ofta i "första hörnet" tills det är slut där..

Jag använder en vanlig skopa till detta.

Om du inte har en "svinkall" lägenhet tippar jag på att du kommer ha 24 - 25 grader i akvariet ändå - utan doppvärmare. Belysningen värmer ju också.
#11 - 2 december 2006 21:37
För att få varitaion i kosten kan du även köpa mat i pulverform. Det sprider sig snabbare i hela karet. Visst fryst foder har även samma effekt. Algtabletter nån gång i veckan på natten är trevligt för algätarna.
#12 - 3 december 2006 17:00
Har inte haft någon värmare på över helgen och temperaturen ligger på24-25 grader
varför har man värmare om de inte behöver det ?
#13 - 4 december 2006 09:00
Tror det är lite beroende på vilka sorters fiskar man har - vissa kräver mer värme än andra. Men de flesta klarar gott en temp runt 25.
#14 - 4 december 2006 11:03
Böt foder ska jag blanda till varje gång då eller ska jag blanda lite till typ så de håller sig några dagar och håller de sig verkligen hur förvarar man det i så fall
#15 - 4 december 2006 17:24
Idag hittade jag en till död fisk, en lite neontetra tittade extra noga efter tecken på död
halsen (eller vad man ska säga), var uppäten eller det var liksom som ett hål in, ögonen var borta, och färgen på framdelen på fisken var helt vit.
bakdelen hade lite färg kvar.
Vad som bör nämnas är att alla döda fiskar har inträffat under natten, har upptäckt dom på morgonen
nu har jag ändå haft i exit sen i torsdags
skulle hälla i 40droppar men glömde att jag skulle hälla i 20 till dagen efter
så jag börjar om idag med 40droppar efter mitt vatten byte, sen 20 droppar i morgon och sen 20 droppar till på onsdag.
vatten temperaturen har vart runt 25 grader sen i början av helgen också
fattar inte vad de är för fel,,,,
#16 - 4 december 2006 19:53
Fluval 4 är inte tillräckligt för den belastning du har och då får man såna här problem! sköt bytena och införskaffa ett filter till så ska du se att det löser sig;)
#17 - 4 december 2006 20:37
De sa i djuraffären att den skulle dra upp till 800-1000 liter
#18 - 4 december 2006 21:45
ribby_girl skrev:
De sa i djuraffären att den skulle dra upp till 800-1000 liter
ja fluval 4+ pumpar 1000/timmen men problemet är den lilla filtervolymen (skummpatronen) som är otillräcklig!
#19 - 18 december 2006 16:28
Nu har jag behandlat med Exit, som de sa i djuraffären skulle ta allt, första dagen 40droppar, andra och tredje dagen 20 droppar. Detta upprepade jag efter tre dagars vila, men ändå dör fiskar. temperaturen ligger nu på 24 grader. jag har skaffat fler växter, vatten bytena är jag inte så där bra på att byta så de blir lite oregelbundet. men de blir i alla fall 20 liter per vecka.
jag har 250liter.
Nu är de två khuliålar, en praktbotia, lite färre än 10 neontetror, en mal, en tigerbarb. och tre svärdbärare, den ena är konstig den har typ helt böjd kropp den kommer nog dö snart, den andra är också lite mysko den har lite längre rygg fena än vad jag vart med om innan men det kanske är normalt.
Jag tänker inte lägga ner mer pengara på det här akvariet nu, kommer vänta tills när jag får råd. Då ska jag 'ndå byta botten lagret och flytta karet, hoppas det hjälper, ska även ta och kosta på lite mer växter då, så lite nya fiskar. och då får jag ta mig i kragen och fixa vatten bytena var 7de dag.

men det är konstigt att fiskar fortfarande dör ?? eller ???
#20 - 19 december 2006 06:24
Det är inte alls så konstigt - de som är svagast får man nästan räkna med att de dör :( En medicinkur är också påfrestande..

Annons