Mina fiskar dör

#1 - 10 oktober 2006 18:41
Köpte ett begagnat 720L för 3 månader sedan. Det följde med många BlackMolly, 1 praktbotia, 1 kardinaltetra och 3 algätare. Har sedan köpt 20 neontetra, 20 glödbandstetra, 10 sorgmanteltetra och 1 golden nugget + en massa växter. Sedan en vecka har BlackMollyna börjat dö. Ph och nitritvärde är bra. De äter med god aptit. Några har gömt sig på botten bland växterna andra har stått vid ytan. Både äldre och yngre har dött. I går hade kardinalen dött och idag har jag hittat 2 neontetror döda. En neontetra har rund mage och "glosögon", men det har ingen annan fisk haft. Vad kan jag göra så fler inte dör?
#2 - 11 oktober 2006 05:52
Jättesvårt att säga vad det beror på...men sjukdom och taskig vattenkvalite' brukar ju gå hand i hand tyvärr. Det kan vara nå't fel med vattnet fastän testerna visar noll! M.a.o är vattenbyten alltid bäst att börja med.
Mollysarna gillar även salt...

Eftersom fler och fler börjar dö så låter det ju som om det kan vara någon sjukdom som härjar. Jättesvårt att säga vilken. Att fler dör kan ju OCKSÅ bero på att vattenkvalite'n är dålig - så somsagt...jättesvårt!!!
Är det bara en neonis som visat synliga symptom??

De symptomen DEN visar hör ju till bukvattensot...

Felsökning vid dödsfall är inte lätt.
Men bättre att söka orsaken innan man ev. börjar medicinera!
#3 - 11 oktober 2006 20:52
Mina fiskar dör

Tack Halena!
Jag ska göra ett vattenbyte. Ev. har en neon liknande symtom, dock ej lika tydliga. Inga fiskar har dött idag iallafall.
#4 - 12 oktober 2006 05:44
Använder du vattenberedningsmedel typ aqutan?
Om inte- så gör det ia.f nu! Det är tydligen mycket "skit" (klor & dyl) i kranvatten på hösten...som kan påverka firrarna negativt.

Testa gärna även att tillsätta salt (1 dl/ 100 L vatten - salt anpassat för akvarier) och höja tempen ett par grader - som andra åtgärd..
D.v.s om du fortfarande har problem efter vattenbytena - det kan behövas flera! Ta en sak i taget..

Men KOLLA (innan du ev. gör detta) i artbeskrivningarna så dina fiskar klarar salt! Mollysarna gör det, men vissa malar kan vara känsliga!! Och höj inte tempen över 30 grader.. Brukar ibland räcka att man lägger den på 29 - jag antar att du normalt har runt 27...

Och "ta bort" neonisen som eventuellt har symptom - för säkerhets skull.

Testa detta i 1-2 dagar och se vad som händer.
OM det är en sjukdom som härjar, kan temphöjningen få den att visa sitt "fula nylle", och då behöver du kanske medicin. Bättre att veta vad man har att göra med!
#5 - 12 oktober 2006 06:14
vad är det för filter du har?

Annons