Mina fiskar äter på växterna

#1 - 5 augusti 2008 17:56
Hej! Har just upptäckt att mina platys äter på växterna, är det farligt för dom eller gör det inte något? Tacksam för svar :)
#2 - 5 augusti 2008 18:24
Hej, jag tror att de vill ha mer grönt... Ge dem squash på en gaffel med piggarna neråt så ingen kan skava sig på dem.. Lr gurka om du har det hemma.. De gillar tydligen broccoli som man förväller litegrann också men det kan ta ett par gånger innan de riktigt fattar att det är mat.. Mina, fiskar som räkor, tyckte bäst om squash... ;)

Det är inte farligt att de äter växter men ett tecken på brist på grönt, tror jag..
#3 - 5 augusti 2008 20:36
Tack så mycket för svaret, det ska jag prova :) Kram
#4 - 5 augusti 2008 21:14
eller algtabletter som är 100 000 ggr bättre och innehåller den näring algätande fiskar behöver, innerhåller bla spirulina alger som du kan läsa om här; http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=3061

(gurka består av över 90% vatten och kan inte ses som annat än ett tidsfördriv för firrar:p)
#5 - 5 augusti 2008 22:11
Tycker man kan varva med både algtabletter och diverse grönsaker. Fiskarna blir ju som tokiga av squash t.ex. ;)
#6 - 6 augusti 2008 07:43
Eftersom platy äter alger och alger oftast finns på växter så är det väl egentligen bra att de äter algerna, det kan kanske se ut som de äter växterna men eventuellt är det så att de bara äter algerna på växterna, är det så, så kan det ju, tycker jag, enbart ses som positivt.

Men som föregående skribenter skriver skadar det ju inte med lite tillskott till algdieten....

Är det så att de verkligen äter upp dina växter så får du antingen ta ut dina platys i kvartssamtal och visa zoopets artbeskrivning för dem så att de vet hur de ska uppföra sig eller skaffa köttätande växter som kan försvara sig....[:-54][:-116][:-125]
mandan
Banned
#7 - 6 augusti 2008 10:58
Jag hade samma problem men jag fick ju också tips från dig katharina och nu e det ingen fara. Var nyss och köpte växter och knappt nån fisk e på mina växter. Men mina firrar gillar mest gurka :) Helt gaalna i de' !!
#8 - 6 augusti 2008 19:10
mandan skrev:
Jag hade samma problem men jag fick ju också tips från dig katharina och nu e det ingen fara. Var nyss och köpte växter och knappt nån fisk e på mina växter. Men mina firrar gillar mest gurka :) Helt gaalna i de' !!

Jaha.. Vad bra.. Mina gillar squash bättre och den är som åheim skriver inte så mycket vatten som gurka utan fastare i köttet... Algtabletter är lite svårt med glupska guppys, tycker jag.. De tar så stora bitar och simmar omkring som uppblåsta bollar sen.. :eek: :D

Annons