Mina fina rosa Papegojblad vill ha mer ljus!

#1 - 10 mars 2010 09:31
Jag köpte en knallrosa Alternanthera Cardinalis (Papegojblad), och i zooaffären varnade de om att den behöver mycket ljus. Mycket riktigt så klarade den sig tyvärr inte. Mitt akvarium är, enligt den tidigare ägaren, drygt ett år gammalt.

Är det dags att köpa nya lysrör? Enligt Arken Zoo i Kungsbacka kommer det gå på ca 250 kr styck, så om en uppgradering är aktuell så vill jag gärna ha rätt ljus!
Vad rekommenderas? Jag har två lysrör i ett 120-litersakvarium. Mest snabbväxande växter än så länge men vill gärna ha några långsamma som ger lite "stabilitet". Djurlivet är mollys, guppys och räkor.
#2 - 10 mars 2010 09:41
Svårt att säga då du inte berättar speciellt mycket om din nuvarande belysning.

Som exempel kan vi ta mitt 300 liters med 6 x 36W Aquasky/Aquarelle där jag enl eget tycke äntligen hittat rätt ljusmängd för det mesta som hamnar i det karet, tittar man på mitt 100 liters med 2 x 18W Aquasky/Aquarelle så känns det som om det fattas 2 rör..
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 mars 2010 10:22
Lysrör bör bytas ca. 1 gång om året, men som Gaffel skriver så år olika lysrör olika bra för växter. det är alltid bra med srarkt ljus, men minst lika viktigt är att lysröret har ett spektra som är lämpligt för växter.

Har du förövrigt reflektorer - ett lysrör med reflektor blir alltid minst dubbelt så starkt.
#4 - 10 mars 2010 10:29
Man brukar få byta T8-rör en gång om året vare sig de är trasiga eller inte, de tappar så pass mycket i effektivitet under den tiden. Vill du öka ljusmängden, kan du också köpa reflektorer man snäpper på rören. De som ser ut som måsvingar är de bästa, men även de andra hjälper.

Själv gillar jag PowerGlo-rör, men det ju finns andra bra rör också. :)
#5 - 10 mars 2010 11:28
Jag har två stycken "LF 18W Daylight". Jag har som sagt mest snabbväxande växter som inte är så krävande, de växer som bara den med min befintliga belysning. Jag vill dock ha lite mer långsamma växter, till exempel de rosa papegojbladen.
Jag är medveten om att det blir bättre ljus med reflektorer, det hade jag i mitt förra akvarium, nu försökte jag lösa det genom att tejpa fast aluminiumfolie på undersidan av locket. Vet dock inte om det hjälpte så mycket.
Vilken sorts rör bör jag köpa?
Spelar det stor roll om man köper ett billigt eller dyrt lysrör?

Jag litar inte riktigt på min handlare så jag vill gärna höra så många tips som möjligt!

Hälsningar Jesper
#6 - 10 mars 2010 11:34
Lysrör bör bytas ca. 1 gång om året.

Ursäkta, jag lånar tråden lite..

Jag hörde i en affär att man inte behöver byta aquarelle rören varje år för de räcker en evighet..stämmer detta?
Annars får jag köpa på mig ett lager för de skall ju sluta tillverkas.
#7 - 10 mars 2010 11:49
Du har en beräknad användbar livslängd på drygt 2 år på ett aquarell om du kör röret 10 timmar per dag, medellivslängden varierar beroende på watt-tal mellan 8 000 - 15 000 timmar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 10 mars 2010 12:00
PiaJo skrev:

Jag hörde i en affär att man inte behöver byta aquarelle rören varje år för de räcker en evighet..stämmer detta?

Jag är inte så insatt, men jag vet att en del lysrörstillverkare hävdar att deras lysrör bibehåller styrkan längre. Jag vet inte om det är braskande reklam eller inte.

Alla lysrör lyser dock mycket längre än 1 år, men det viktiga är att deras kapacitet minskar och det gör de egentligen redan från dag 1. Men man brukar säga att efter ca. 1 år så är det helt enkelt så svagt att de inte duger som växtrör längre.
Men som sagt en del fabrikanter menar att just deras rör tappar effekt långsammare.

Dessutom lär lysrör i armaturer med HF-don hålla längre.
Dessutom lär T5-rör hålla längre än T5.
Inget av detta vet jag dock med säkerhet - utan det är bara vad fabrikanterna säger på sina hemsidor
#9 - 10 mars 2010 13:28
PiaJo skrev:

Bytte mina aquarelle (T8-39W) efter ca. ett år och kan intyga att dom behöver bytas minst en gång per år för att inte tappa för mycket ljus. Fattade först inte varför växternas tillväxttakt stannade av utan började laborera med näringsnivåer etc. Bytte som sagt sedan rör och skillnaden i ljus var direkt synbar samtidigt som det blev "drag" i karet igen. Belysningstid 10tim/dag.
#10 - 10 mars 2010 16:17
Har nästintill följt samma näringsregim i dom 16 månader som har gått sedan jag swappade till aquarelle/aquasky och jag kan inte säga att tillväxttakten avstannat, här växer det så det knakar men jag kör iofs 6 x 36W och reflektorer.
#11 - 10 mars 2010 17:28
Gaffel skrev:
Har nästintill följt samma näringsregim i dom 16 månader som har gått sedan jag swappade till aquarelle/aquasky och jag kan inte säga att tillväxttakten avstannat, här växer det så det knakar men jag kör iofs 6 x 36W och reflektorer.

Effekten av att rören åldras märks nog inte lika mycket ifall man har väldigt gott om ljus/rör och har en "överkapacitet". Och en god idé är ju att inte byta alla i sådan ramp samtidigt, utan t.ex. byta ett och ett för att hålla en jämnare nivå.
I den rampen jag nämnde tidigare satt två 39W med reflektorer och det fungerade väl så länge rören levererade skapligt med ljus. Men ett lysrörsbyte borde nog gjorts efter kanske tio månader eller nåt sånt.
#12 - 10 mars 2010 20:02
Fast om rören går ner runt 10% under det första året och man som i ditt fall med 2 x 38W kanske ligger i underkant av växternas behov så är det en markant skillnad.

Annons